Onko siis kirjoitusvirheitä tekevä ihminen jotenkin vähäarvoinen, halveksittava ja vihattava?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Minä teen paljon virheitä lukihäiriöni takia ja jos joku haluaa sen vuoksi pitää minua tyhmänä tai vajaaälyisenä niin eipä se minkä paljon hetkauta.
Kiva vaan, että mun lukihäiriöstä on ainakin se hyöty, että joku mamma saa hetken aikaa tuntea jonkin sortin paremmuuden tunnetta, kun vissiin muuhun ei sitten olekaan kykenevä.
Tärkeintä on, että kirjoitat ja saat edes jollain tavalla asiasi esiin. Olen itse ns. ammattikirjoittaja (toimittaja, tiedottaja, kolumnisti) eikä ainakaan minua ole koskaan ärsyttänyt muutama kirjoitusvirhe ihmisten kommenteissa - teen virheitä itsekin esim. kiireessä.
Uusi tutkimus kertoo, että kirjoitusvirheet ärsyttävät introvertteja. He haluavat, että asiat ovat aina viimeisen päälle hiottuja ja kulkevat saman mallin mukaan. Ekstrovertit, ulospäinsuuntautuneet, jotka sietävät vaihteluja, muutoksia ja epävarmuutta introvertteja paremmin, eivät juurikaan ärsyynny kirjoitusvirheistä, koska he katsovat asioita laajemmin ja ovat kiinnostuneita enemmän asioiden välisistä yhteyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen paljon virheitä lukihäiriöni takia ja jos joku haluaa sen vuoksi pitää minua tyhmänä tai vajaaälyisenä niin eipä se minkä paljon hetkauta.
Kiva vaan, että mun lukihäiriöstä on ainakin se hyöty, että joku mamma saa hetken aikaa tuntea jonkin sortin paremmuuden tunnetta, kun vissiin muuhun ei sitten olekaan kykenevä.Tärkeintä on, että kirjoitat ja saat edes jollain tavalla asiasi esiin. Olen itse ns. ammattikirjoittaja (toimittaja, tiedottaja, kolumnisti) eikä ainakaan minua ole koskaan ärsyttänyt muutama kirjoitusvirhe ihmisten kommenteissa - teen virheitä itsekin esim. kiireessä.
Uusi tutkimus kertoo, että kirjoitusvirheet ärsyttävät introvertteja. He haluavat, että asiat ovat aina viimeisen päälle hiottuja ja kulkevat saman mallin mukaan. Ekstrovertit, ulospäinsuuntautuneet, jotka sietävät vaihteluja, muutoksia ja epävarmuutta introvertteja paremmin, eivät juurikaan ärsyynny kirjoitusvirheistä, koska he katsovat asioita laajemmin ja ovat kiinnostuneita enemmän asioiden välisistä yhteyksistä.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä semmoset ketkä ei tunnu tajuavan tekstin pointtia muutaman kirjoitusvirheen takia antaa itsestään vajaaälyisen kuvan.
Tätä olin juuri tulossa sanomaan. Itse omistan jonkun näköisen luetunymmärtämisen ja pidän tekstin sisältöä tärkeämpänä kuin oikeaoppista sääntöjen noudattamista.
Jos näen jonkun pätevän kieliopista, lokeroin hänet samantien sinne ad hominem laariin, olettaen ettei hänellä ole mitään oikeita argumentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva vaan, että mun lukihäiriöstä on ainakin se hyöty, että joku mamma saa hetken aikaa tuntea jonkin sortin paremmuuden tunnetta, kun vissiin muuhun ei sitten olekaan kykenevä.Tärkeintä on, että kirjoitat ja saat edes jollain tavalla asiasi esiin. Olen itse ns. ammattikirjoittaja (toimittaja, tiedottaja, kolumnisti) eikä ainakaan minua ole koskaan ärsyttänyt muutama kirjoitusvirhe ihmisten kommenteissa - teen virheitä itsekin esim. kiireessä.
Introvertti jota pikkuvirheet eivät ärsytä ilmottautuu. Enemmän ärsyttää pilkun rakastelijat jotka eivät osaa argumentoida sitä itse asiaa vastaan mitenkään.
Kaikkein eniten halveksin niitä jotka laittavat kommentin etteivät jaksaneet lukea viestiä koska otsikossa muka oli virhe, vaikkei siinä edes ollut.
Moni sen onkin jo todennut, mutta virheitä on monenlaisia. Selvät vahingot eivät ainakaan minua häiritse yhtään, sillä usein keskustelutahti on nopeaa, ja se pikainen vastaus on joskus tärkeämpää kuin täysin virheetön kieli. Puhekielellisyyskin kuuluu keskustelupalstalle, ja sen myötä tulee paljon "me mennään" -tyyppisiä rakenteita ("me menemme" sijaan).
Sen sijaan systemaattisesti toistuvat virheet ärsyttävät. Jos pilkkuja käytetään aina väärin ,esimerkiksi liittämällä ne sanan eteen ,tai jos niitä käytetään kolmen pisteen sijaan,,, Huh! Joskus näin kirjoittavat perustelevat tyyliänsä vain haluna luoda persoonallista tekstiä. Joo-o. Olisi myös persoonallista vaikkapa itsenäisesti päättää siirtyä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen, mutta kun niin ei vain Suomessa voi tehdä. Piittaamattomuus oikeinkirjoituksen normeista on laiskuutta ja kyllä, osin myös tyhmyyttä, kun sääntöjä ei vain viitsitä opetella.
Ja sekin on totta, minkä joku jo taisi sanoa: ilkeä kielipoliisikommentointi johtuu usein siitä, että se kielitaidoton on jo itse käyttäytynyt muita kohtaan loukkaavasti. En ole vielä törmännyt sellaiseen tapaukseen, jossa asiallista ja mukavaa kommentoijaa tylytetään jostain kielivirheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä semmoset ketkä ei tunnu tajuavan tekstin pointtia muutaman kirjoitusvirheen takia antaa itsestään vajaaälyisen kuvan.
Tätä olin juuri tulossa sanomaan. Itse omistan jonkun näköisen luetunymmärtämisen ja pidän tekstin sisältöä tärkeämpänä kuin oikeaoppista sääntöjen noudattamista.
Jos näen jonkun pätevän kieliopista, lokeroin hänet samantien sinne ad hominem laariin, olettaen ettei hänellä ole mitään oikeita argumentteja.
:D :D Kuka vitut välittää sun väärinkirjoitetuista laareista?
Vierailija kirjoitti:
Nämä kielipoliisit yleensä antaa itsestään vajaaälyisen kuvan. Jos ei ole muuta mihin tarttua, niin sitten ihan vaan ihminen on vajaa jos tekee pienenkään virheen kieliopissa tai vaikka nykypäivän vitsauksessa autocorrectissa. :) Ihmiset, jotka omaavat suurimman taidon ajatella, eivät välttämättä ole kieliopillisesti niinkään lahjakkaita. Kielioppi on lähinnä matemaattisiin taitoihin verrattava, jos ajatellaan älyllistä lahjakkuutta. Itse olen ihan pseudo idoiootti kaikilla aloilla ja siksi vapaa tekemään ja kirjoittamaan mitä vain. Usein käytän täällä ihan samaa kieltä kuin päiväkirjoissani, eli jätän välimerkkejä, pilkkuja, jopa pisteitä pois. En siksi, että en tietäisi mihin ne kuuluu, vaan rytmittääkseni kerrontaa samalla tavalla kuin se mielessäni menee.
Ja silti suurin osa palstan lukijoista on lukenut kirjani. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kielipoliisit yleensä antaa itsestään vajaaälyisen kuvan. Jos ei ole muuta mihin tarttua, niin sitten ihan vaan ihminen on vajaa jos tekee pienenkään virheen kieliopissa tai vaikka nykypäivän vitsauksessa autocorrectissa. :) Ihmiset, jotka omaavat suurimman taidon ajatella, eivät välttämättä ole kieliopillisesti niinkään lahjakkaita. Kielioppi on lähinnä matemaattisiin taitoihin verrattava, jos ajatellaan älyllistä lahjakkuutta. Itse olen ihan pseudo idoiootti kaikilla aloilla ja siksi vapaa tekemään ja kirjoittamaan mitä vain. Usein käytän täällä ihan samaa kieltä kuin päiväkirjoissani, eli jätän välimerkkejä, pilkkuja, jopa pisteitä pois. En siksi, että en tietäisi mihin ne kuuluu, vaan rytmittääkseni kerrontaa samalla tavalla kuin se mielessäni menee.
Ja silti suurin osa palstan lukijoista on lukenut kirjani. :D
Menikö keuliminen pikkusen yli?
Kieltämättä, kieli ei ole minulle itseisarvo vaan kommunikaation väline. En välitä kieliopista. En myöskään lue tekstiäni ennen lähettämistä. Näin erilaisia ihmiset voivat olla.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä, kieli ei ole minulle itseisarvo vaan kommunikaation väline. En välitä kieliopista. En myöskään lue tekstiäni ennen lähettämistä. Näin erilaisia ihmiset voivat olla.
Onhan tässä se hankala puoli, että nettiin jää kaikki kirjoitettu. Siksi näitä tekstejä vois joskus vähän syynätä.
Ex-vaimoni oli yhdyssanapoliisi. Eipä tuo hirveästi arjessa häirinnyt, lähinnä huvittuneena seurasin hänen käpyilyään taloyhtiöiden tiedotteita lukiessaan. mua eniten ärsyttää se kun lauseita ei aloiteta isolla kirjaimella.
Vierailija kirjoitti:
Virheellinen teksti osoittaa vain sen minä, minä-ajattelun, sillä oikeasti ei olla kiinnostuneita muiden mielipiteistä, jos ei vaivaudu selvää tekstiä kirjoittamaan.
Tässä on kyllä perää. Jos haluaa sanomansa perille, kannattaa kirjoittaa lukijakeskeisesti, ei minäkeskeisesti. -14
Onko siis pääteltävä että kaikilla rajakeilla on lukihäiriö? Altistaako se rasismille noin paljon? Itse olen ajatellut että he ovat enimmäkseen vain yksinkertaisia.