Onko siis kirjoitusvirheitä tekevä ihminen jotenkin vähäarvoinen, halveksittava ja vihattava?
Kommentit (53)
Toivottavasti ei. Terveisin lukihäiriöisen, mutta äärimmäisen fiksun miehen vaimo.
Kaikkihan av-mammat ovat erittäin hyviä ellei täydellisiä KAIKESSA. ;)
Mulla ajatus juoksee nopeammin kuin sormet näppiksellä ja töissä olen tottunut, että oikoluku ilmoittaa virheistä, niin siksi tulee kirjoitettua täällä mitä sattuu.
Onneksi itsellä on sen verran kehittynyt lukutaito että ymmärrän lukemaani kirjoitusvirheistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt ihan arvoton ja halveksuttava, mutta kyllä yhdys sana virheitä , ja pilkkuvirheitä tekevä ihminen antaa itsestään hieman vajaaälyisen kuvan.
Ja niistä valittava taas nipottajan ja pilkuviilajan mielikuvan. :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan av-mammat ovat erittäin hyviä ellei täydellisiä KAIKESSA. ;)
Mulla ajatus juoksee nopeammin kuin sormet näppiksellä ja töissä olen tottunut, että oikoluku ilmoittaa virheistä, niin siksi tulee kirjoitettua täällä mitä sattuu.
Onneksi itsellä on sen verran kehittynyt lukutaito että ymmärrän lukemaani kirjoitusvirheistä huolimatta.
Tähän ei muuta lisättävää kuin, että on onneksi myös sen verran hyvä itsetunto, ettei tarvitse ilkkua toisten kirjoitusvirheille.
Minä teen paljon virheitä lukihäiriöni takia ja jos joku haluaa sen vuoksi pitää minua tyhmänä tai vajaaälyisenä niin eipä se minkä paljon hetkauta.
Kiva vaan, että mun lukihäiriöstä on ainakin se hyöty, että joku mamma saa hetken aikaa tuntea jonkin sortin paremmuuden tunnetta, kun vissiin muuhun ei sitten olekaan kykenevä.
Suomessa on. Peruskoulu on purrut hyvin, jokaisen päässä heiluu lähtemättömästi opettajan punakynä merkitsemässä pikkuvirheitä ja vähentämässä armotta arvosanaa. Varsinaisella substanssilla ei niin väliä.
Minun mielestä semmoset ketkä ei tunnu tajuavan tekstin pointtia muutaman kirjoitusvirheen takia antaa itsestään vajaaälyisen kuvan.
No eihän sivistynyt ja fiksu ihminen ilku muiden virheille vaan osaa korrektisti jättää ne huomiotta.
Ne on nää wt juntit, jotka luulee olevansa niitä sivistyneitä ja fiksuja ihmisiä, kun pääsee vähän päätä aukomaan netissä jonkun pilkkuvirheen takia.
Ei nyt mitenkään vihattava, mutta vähän halveksittava. Suomessa on niin loistava koulutusjärjestelmä, että jokainen oppii kyllä omaa äidinkieltään halutessaan. Lukihäiriö on asia erikseen, siitä tässä ei nyt ole kysymys. Enkä hyväksy myöskään selityksiä älykännykästä ja nakkisormista, automaattisesta tekstinsyötöstä tai kiireestä. Oikein kirjoittaminen ei vie paria sekuntia kauempaa kuin väärin kirjoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt ihan arvoton ja halveksuttava, mutta kyllä yhdys sana virheitä , ja pilkkuvirheitä tekevä ihminen antaa itsestään hieman vajaaälyisen kuvan.
Itse sanoisin mieluummin, että antaa itsestään huolimattoman kuvan. Paljon riippuu tietysti myös itse tekstistä, nettipalstalla pitää sallia enemmän kuin esim. työhakemuskessa tai virallsiessa raportissa.
Jotkut tosin valitettavasti kirjoittavat täälläkin niin uskomatonta sanapuuroa, ettei lukija jaksa kaivaa viestiä esiin kaiken sotkun keskeltä... Sellaista tekstiä on jo hankala arvostaa - kirjakielen säännöthän eivät ole pohjimmiltaan olemassa hienostelun vaan selkeyden vuoksi.
Kukapa kiireessä ehtii osrmiaan tarkkailla, saati vielä korjailla. Onko tarkoituskaan tehdä äidinkielen kirjoitelmaa. Tarkoitus on kai keskustella rajallisesta ajasta ja konekirjoitustaidosta huolimatta. Tarkoitus ei ole olla tunnistettava asoissa, joissa joku voi tunnistaa.
Kuinka monta tuttua olette muuten kuvitelleet tapaavanne täällä? Aivan.
Kuinka moni luulee, että nimimerkki kertoo kirjoittajan oikean nimen tai lempinimen? Aivan.
Helposti menee halpaan.
Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet eivät ole kovin yleisiä. Paljon yleisempää on se, ettei kirjoittaja vaivaudu lukemaan viestiään läpi ennen sen lähettämistä. Jos kirjoittaja ei piittaa omasta tekstistään tuon vertaa, miksi lukijankaan pitäisi?
Huoliteltu kieliasu on kuin henkilökohtainen hygienia: kun se on kunnossa, ei siitä saa mitään kiitosta, mutta kun siinä on puutteita, muut kyllä huomaavat ja tekevät ihmisestä omat johtoäätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Kukapa kiireessä ehtii osrmiaan tarkkailla, saati vielä korjailla.
Kuka tahansa, joka haluaa viestinsä otettavan tosissaan. -14
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä semmoset ketkä ei tunnu tajuavan tekstin pointtia muutaman kirjoitusvirheen takia antaa itsestään vajaaälyisen kuvan.
Vastuu tekstin selvyydestä ja luettavuudesta on kirjoittajalla, ei lukijalla. -14
Nämä kielipoliisit yleensä antaa itsestään vajaaälyisen kuvan. Jos ei ole muuta mihin tarttua, niin sitten ihan vaan ihminen on vajaa jos tekee pienenkään virheen kieliopissa tai vaikka nykypäivän vitsauksessa autocorrectissa. :) Ihmiset, jotka omaavat suurimman taidon ajatella, eivät välttämättä ole kieliopillisesti niinkään lahjakkaita. Kielioppi on lähinnä matemaattisiin taitoihin verrattava, jos ajatellaan älyllistä lahjakkuutta. Itse olen ihan pseudo idoiootti kaikilla aloilla ja siksi vapaa tekemään ja kirjoittamaan mitä vain. Usein käytän täällä ihan samaa kieltä kuin päiväkirjoissani, eli jätän välimerkkejä, pilkkuja, jopa pisteitä pois. En siksi, että en tietäisi mihin ne kuuluu, vaan rytmittääkseni kerrontaa samalla tavalla kuin se mielessäni menee.
No ei välttämättä,ellei se kirjoitus-,kielioppi-, tms. sanavirheitä tekevä itse ole sitten juuri sillä omalla kommentillaan halventamassa (yleistämässä,vähättelemässä,ivaamassa solvaamassa,pilkkaamassa tms.) täällä jotain muita(, tai muuta ryhmää) ihmisiä.
Vaikkapa sitten homoja,mamuja tai työttömiä haukkuvat ovat kyllä hyvä esimerkki tästä.
(huom. Ei mikään 'seurattava esimerkki', vaan siis pikemminkin vain 'esimerkkitapaus' tästä)
Lukihäiriöiset ovat eri asia. Mutta jos lukihäiriötä ei ole, osoittavat kirjoitusvirheet huolimattomuutta, piittaamattomuutta keskustelukumppaneista ja ehkä aiheestakin, josta kuitenkin on ryhtynyt keskustelemaan. Ei se oikolukeminen ja virheiden korjaaminen mikään hirveä vaiva ole. Samalla ehtii myös miettiä sanomisiaan.
Huono kieli puolestaan kertoo ennenkaikkea siitä, että kirjoittaja ei lue, ei välitä äidinkielestään (jos suomi). Ja kun kieli on ajattelun väline voi vetää sen johtopäätöksen, että suttuinen kieli tuottaa suttuista ajattelua.
"Vähäarvoinen" ja "halveksittava" ovat aika voimakkaita ilmaisuja, enkä niitä allekirjoita. Sen sijaan mietin, johtuuko niiden käyttö suppeasta sanavarastosta vai pyrkymyksestä dramaattiseen tehoon.
Huonosti kirjoittaminen vie täsmälleen saman ajan kuin vähän paremmin kirjoittaminen.
Luulen, että itsetuntoliikkeellä on tässäkin osansa. Nyt parhaassa netinkäyttöiässä ovat Y-sukupolvi ja sitä nuoremmat ikäluokat, joille on toitotettu heidän erinomaisuuttaan ja erityislaatuisuuttaan pienestä pitäen. Heidän on joskus vaikea ymmärtää, että täyteen ahdetussa tekstiympäristössä lukijan huomio ja hyvä tahto on ansaittava. Kukaan ei ole kiinnostunut mielipiteestäsi vain siksi, että se on sinun mielipiteesi. Sinun täytyy argumentoida hyvin ja sanoa asiasi napakasti, selvästi ja kunkin tekstilajin tyylinormien mukaan, jos haluat tehdä vaikutuksen. -14