Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hoitaja ihmettelee: MIKSI vanhemmat eivät ota lastensa sairastumista vakavasti?

Vierailija
05.04.2016 |

jos soitamme ja sanomme, että tyttärenne oksentelee ja on tulikuuma en todellakaan ilahdu siitä että saavut hakemaan vasta kolmen tunnin päästä tai
jos soitan, että pojallasi on vesirokko olet sitä mieltä, että voihan se olla hikinäppylöitäkin ja "tarkkaillaan tilannetta"

tajuatko yhtään, miten kurjaa kipeällä lapsella siellä tarhassa on ? :(

KAIKKIEN ENITEN KUITENKIN IHMETTELEN SITÄ, ETTÄ TUOT SEN KUUMEISEN/UUPUNEEN " KERRAN YÖLLÄ OKSENTANEEN "-LAPSESI POKKANA TARHAAN JA KEHTAAT OLLA YLLÄTTYNYT KUN SOITAMME TUNNIN PÄÄSTÄ HAKEMAAN POIS. ymmärrän kyllä, että lapsilla vuotaa usein nenä ja se ei ole syy pitää kotona, mutta jos lapsesi on nuhan ohella veltto ja kuuma niin pääset helpommalla kun alat vaan suosiolla soitella pomolta vapaata! sillä me kyllä soitamme sinut hakemaan, tykkäät tai et.

Kommentit (530)

Vierailija
61/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaa n pääse lähtemään. Ei se lapsi siitä kummemmaksi muutu, oli vieressä tuttu päiväkodin hoitaja tai vanhempi. Teille muuten maksetaan lasten hoidosta, välillähän siellä joutuu ihan töitkin tekemään työkavereille juoruamisen ja kahvittelun sijaan, ai kauhee...

Vierailija
62/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

äiti... kirjoitti:

Hoitajan kannattaa katsoa ympäröivää maailmaa - todennäköisin syy lienee työnantaja. Minulta vaadittiin mm. astmakohtauksen ennustamista etukäteen, vaikka se että olin lapsen kanssa yön sairaalassa, ei edes vaivannut työnantajaa mitenkään.

Ja ei, en ole vienyt sairasta lasta hoitoon, mutta voin kuvitella, että joku ahdingossa niin tekee.

Voi yhyyy!! Pitäskö sun vaihtaa työpaikkaa? Ai niin kaikki sun työnantajat ovat varmasti samanlaisia riistäjiä.

Minä vaihdoinkin. Kaikki ei voi. Et ole sattunut vilkaisemaan mitään uutislähteitä viime aikoina? Maassa on massatyöttömyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapsen lääkäriin joka kerta, kun päiväkodista tulee soitto, että nyt lapsi on sairas. Ja joka kerta olen palauttanut lapsen takaisin hoitoon ilmoittaen, että lääkärin mukaan mitään sairautta ei ole, joten minulla ei ole oikeutta olla pois töistä. Se löydä kakka tai nuhjuinen olo ei ole sairautta. Hoitajien mielestä toimin väärin, mutta ilmoitin päiväkodin vastuuhenkilölle, että lääkärin arvio lapsen sairaudesta ohittaa LTO:n arvion.

Aamulla en vie sairasta lasta hoitoon.

Vierailija
64/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äiti... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen opettajana saman ilmiön, mutta hieman eri tavalla. Koulussa on jatkuvasti teinejä, joilla on milloin mitäkin hoitamatonta terveydellistä vaivaa.

Kuten mitä? Meillä on lapsilla vakuutukset ja hammasoionnat on maksettu yksityiselle. Jos oltaisiin kunnallisen terveydenhoidon varassa, lapset olisi ristihampaisia ja toinen köhisi edelleen astmaa, jota julkinen puoli ei tunnistanut.

Nyt tuli kyllä sellaista soopaa. Minulla on nuorena ihan julkisella laitettu hampaat suoraksi. Niin pahoja purentavikoja, liiallista määrää hampaita ja niin vinoja hampaita kuulemma harvoin näkyy. Ja niin vain kunnallinen hammaslääkäri sai nätin rivin.

Veljeni astma voi myös oikein hyvin, kiitos kunnallisen hoidin. Nämä muuten ovat eri kaupungeissa tapahtuneet hoidot.

Et sitten tajua että nyt eletään eri aikoja kuin sinun tai veljesi nuoruudessa? Julkinen terveydenhuolto on romahtanut.

Hoitoa yllin kyllin saaneena sanoisin että ei ole. Mutta vaikuttaa siltä että pitää osata valittaa sopivasti muttei liikaa että hoitoa varmasti saa.

Ja sit on sekin että kyllä ne punnitsee onko työkykyinen veronmaksaja, alaikäisiä huollettavia tms. Mulla molemmat, hoitoa tulis enemmän kuin osaan vaatia.

Me emme saaneet kummallekaan lapselle oiontahoitoa. Jonoa oli, oli ja oli. Lopulta menimme yksityiselle kaksi vuotta myöhässä.

Lapsen astmaa ei julkinen terveydenhuolto tunnistanut. Näin oli. Toinen meidän ns. omalääkäri oli 16-vuotiaalta lukiolaiselta näyttävä kielitaidoton venäläispoika ja toinen oli eläkeläiseltä näyttävä mummeli, joka ilmoitti ,että "hän ei hoida lapsia, koska ei osaa". Terveisiä vaan Helsingistä.

Vierailija
65/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vie sairasta lasta ikinä hoitoon, mutta skenaario, jossa mun pitäisi lähteä heti työvuorosta hakemaan lasta, olisi aika kauhea.

Olen kotihoidossa töissä, ja se työlistan on suunniteltu erityisesti mulle. Aamuvuoroissa on esimies, ja voin hänelle soittaa ja asia järjestyy varmasti hoidettuani keskeneräisen asiakkaan loppuun. Iltavuoroissa ja viikonloppuisin ei ole ketään jolle soittaa. Jos työkaverien listoille ei saa tungettua paikkoja, en pääse lähtemään. En vaan pääse.

Asennekysymys, pomon kuuluu järjestää sijainen. Ei sun tarvi kuin kerran näyttää ja lähteä. Ei voi irtisanoa sua, on laitonta. Haluat vaan tehdä itsestäs korvaamattoman töissä. Ole mieluummin korvaamaton lapselles!

Vierailija
66/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun oma lapseni oli vielä päiväkodissa saattoi kestää hyvinkin kolme tuntia että pääsin häntä hakemaan kesken päivän pois jos lapsen isä sattui olemaan työmatkalla silloin. Työpaikkani oli 1,5 tunnin julkisten yhteyksien takana eikä sieltä voinut yhtäkkiä vaan lähteä, vaan piti ensin saada työ siihen vaiheeseen että sen ylipäänsä pystyi laittamaan hetkeksi tauolle ja sitten piti järjestää joku tuuraamaan (joka samaten yleensä joutui järjestämään itselleen tuuraajan jne). Varahakijana oli isovanhempi, joka oli itsekin työelämässä vielä joten pääsi yleensä hakemaan ainoastaan jos kyseessä oli jo vähän myöhäisempi iltapäivä. Ei ollut varmasti kivaa kenellekään, mutta kaikkein pienin ongelma se varmaan oli päiväkodin työntekijöille.

Vierailija
67/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon lto ja äiti, ymmärrän että pieniä viivästymisiä saattaa tulla lapsen odottamattomaan hakemiseen, mutta on niitäkin vanhempia, jotka pitävät omaa työtänsä lastansa tärkeämpänä eivätkä edes yritä kiirehtiä hakemaan lastaan.

Toinen minua ihmetyttävä asia on tuo lasten hankinta, ei lapsen kuulu olla omaa imagoa täydentävä osa, vaan toivottu lisä elämään, joka asetetaan aina ja kaikessa etusijalla! Jos et pysty tekeen sille lapselle tilaa sun tärkeiden töiden keskelle ja ottamaan huomioon tukiverkkoja, niin ei niitä lapsia ole pakko hankkia!

Jos et oo ollut pk:ssa töissä, niin sulla ei oo mitään käsitystä, kuinka yks kipeä lapsi sotkee kuviot. Kun ensinnäkään ei sitä lasta saa jättää siksi kolmeksi tunniksi yksin patjalle nurkkaan, vaan sitoo yhden työntekijän. Tämä aiheuttaa usein sen, että joku joutuu pidentämään päiväänsä eli ei pääse ajoissa hakemaan omaa lastaan, vaan päätyy soittelemaan samalla varahakijaa. Muun lapsiryhmän vieminen esim ulkoilemaan viivästyy. Ja todennäköisesti päivän tai parin päästä tarvitaan ryhmään sijainen, kun sairasta lasta hoitanut on itse kipeänä.

Kun kyse ei ole vain siitä yhdestä lapsesta. Ja miksi yleensä pk:sta soitetaan heti yhdestä oksennuksesta on, että vatsatauti usein alkaa lievemmillä oireilla, halutaan saada se tartuttava lapsi pois ennen kuin oksua ja ripulia on siivottavana ties mistä. Joskus sitten tulee vääriä hälytyksiä. Tosin näissäkin usein takana se, että lapsi flunssainen/limainen ja oksentaa sen takia. Ei taida siinäkään kunnossa kuulua pkotiin?

Aina on niitä vanhempia, jotka eivät välitä lapsistaan, mutta tässä tuskin keskustellaan siitä. Normaalit vanhemmat voivat olla todella hyviä vanhempia, vaikka eivät pääsisi hakemaan sitä sairasta lasta kuin vasta muutaman tunnin päästä ilmoituksesta.

On myös absurdi ajatus, että lapsen voi tehdä vain siinä tapauksessa jos työsi on sellainen, että voit lähteä siitä alle 10min tai sinulla on samassa kaupungissa tukiverkosto, joka voi tarvittaessa hakea lapsen pk:sta jos itse et pääse. 

Näen vahvasti perheen yksikkönä, jonka kokonaisvaltaista hyvinvointia vanhempien tulee ajatella. Joskus kuumeinen lapsi voi joutua kestämään epämukavaa oloa vähän pidempään kun vanhempi järjestelee vastuullisena työntekijänä asiat niin, että sieltä on hyvä lähteä työnantajankin näkökulmasta. Ei lapsi siihen kuole, että muutaman tunnin odottelee pk:ssa äitiä tai isää. Toki siis pitää pyrkiä mahdollisimman nopeasti tulemaan paikalle, mutta reaalielämässä kaikki ei käy ihan niin helposti. 

Mitä tulee siihen, että yksi lapsi sotkee kuviot, niin ymmärrän kyllä sen. Sellaisessa tilanteessa joutuu joustamaan. Toisaalta ei päiväkodissa ole mitään pakkoa tehdä asioita tietyllä tavalla. Ainoa on ruokailu ja päiväunet mutta esimerkiksi ulkoilun voi skipata jos se ei onnistua kuumeisen lapsen takia. Patja lattialle, hoitaja viereen ja koko porukka vaikka katsomaan elokuvaa, pelaamaan lautapelejä, retkeilemään, rakentamaan majaa. Välipalankin voi joskus syödä lattialta. Ehkä vähän huimapäisyyttä siihen touhuun. 

Vierailija
68/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk:n henkilökunta on ihan pihalla nykytyöelämästä.

Vierailija
69/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se isä? Äiti sitä, äiti tätä, kai lapsilla on isäkin.

Vierailija
70/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole mieluummin korvaamaton lapselles!

Minusta taas se että vaikkapa satunnaisesti töissä on tilanteita jolloin ei alle tunnissa parissa päiväkotiin pääse kesken päivän päiväkotiin ei kerro automaattisesti siitä että en olisi lapselle/lapsille korvaamaton tai että pitäisin työtäni tärkeämpänä kuin lapsiani.

Vierailija
71/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei vie sairasta lasta hoitoon, säästyy näiltä hakusoittomurheilta. Tarkkailkaa lapsenne kuntoa aamulla. Meillä jopa insinööri-isä huomaa lapsen olevan tulossa kipeäksi, esimerkiksi viime syksynä lapsi 5v valitti mahakipua ja jäätiin kotiin, oksensi vasta iltapäivällä. Älkää viekö sairasta lasta hoitoon tartuttamaan muita, luottakaa vaistoonne siitä, että lapsi ei ole terve. Ja kyllä sieltä työpaikalta, jopa leikkaussalista, pääsee sairasta lasta hakemaan, jos vain on tahtotila asia järjestää. Oksenteleva lapsi on silloin kyllä omalla asialistallani nro 1 ja kollegatkin 100 %:sti asian ymmärtävät. T. Kirurgiäiti

Vierailija
72/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minua aikanaan v*tutti kun päikystä soitetaan että lapsi on kipeänä ja oikein painotetaan että HETI pitäisi tulla hakemaan. Jätin siis töissä kaiken aivan kesken ja välttämättömimmät duunit jäivät työkavereiden kontolle.

No eipä mitään, Tottakai pitää nopeasti lähteä kun täti melkein raivokkaasti asian ilmaisi, HETI!

Alle tunnissa kuitenkin ehdin ja mistä löydänkään tämän todella kipeän lapsen? Välipalaa syömästä aivan täysissä voimissaan! Täti sieltä hymyillen huikkaa että oikein hyvin oli tytölle maistunut kuulemma, niin paljon on jo parempi. Ihan kuin ei kipeä olisi ollutkaan.

Eikö p*rkele voinut odottaa sen "HETI soiton" kanssa vaikka 10 minuuttia ja katsoa oliko 6 vuotiaalta ihan pelkkää esittämistä se kipeys???

Vierailija
73/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkillisiä sairastumisia varten on myös ne VARAHAKIJAT. Ne on pakollisia järjestää kun lapsen vie päivähoittoon. Silloin on turha selitellä että oli oikeudenkäynti tai leikkaus kesken, kun pk voi soittaa varahakijalle joka vie lapsen kotiin lepäämään.

ELÄMÄNHALLINTA!

T. 3 lapsen äiti, jolla päivähoidossa olevat lapset haetaan tunnin sisällä ilmoituksesta

Aina löytyy joku naapurin mummo tai muu jonka kanssa voi sopia varahausta ja korvauksusta!

Vierailija
74/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimapäisyyttä... voin kertoa, että tuo vatsatauti vasta huimapäistä onkin... kun yksi onnistuu odotellessa laattaillessaan tartuttamaan kaikki muutkin lapset... pisaratartunta on todellista. Seuraavana päivänä voi olla ettei kukaan tule paikalle, kun huimapäinen vatsatauti jyllää muissakin kodeissa. Niin... kaksi hoitajaa paikalla ja 12 alle 3-vuotista jepjep... yksi hoitaa oksntelevaa lapsukaista ja toinen hoitaa loput. Aamulla klo 6 töihin tullut on jo lähtenyt kotiin.

Kiitos vanhemmille, jotka ymmärtävät, että sairas lapsi haetaan mahdollisimman pian kotiin sairastamaan. Me hoitajat kyllä selviydymme, jos jonkun haku viivästyy... me selviydymme myös saamistamme pöpöistä. Onneksi olkoon niille perheille, joiden lasten päiväkotiryhmissä sairastetaan kotona ja kotiin haetaan ripeästi sairas lapsi... teillä tulee vähemmän töistä poissaoloja, kun lapset sairastavat vähemmän. Emme koskaan soita turhaan lapsen sairaudesta... epäilijöitä on tullut vastaan, kun lapsi on jatkanut päiväkodissa aloitettua oksentelua vasta nukkumaan mennessä kotona ja epäilijät ovat myöntäneet olleensa väärässä.

Vierailija
75/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä äitiysneuvolassa. Minulle ei tuota mitään tuskaa laittaa päivän asiakkaille tekstivistiä, että sorry, ajat peruttu, kyselkää uutta aikaa ensi kuuksi. Varmasti raskaana olevia harmittaa, kun ovat tulleet paikalle ja joudun sanomaan, että minun lapseni vuotava nenä menee nyt hänen raskautensa edelle. Sijaista ei noin vain hankita, joten asiakkaathan siinä kärsivät. Pahimmillaan asiakkaan käyntiaika on peruuntunut 3 kertaa siksi, että päiväkodissa on tehty omia diagnooseja.

Vierailija
76/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että on vanhempia, jotka tuovat sairaat lapsensa hoitoon. Sitten on ihan toinen kysymys se, että viitsinkö enää tulla hakemaan vesirokkoista lasta päiväkodista/koulusta.  Lapseni on saanut vesirokkorokotuksen. Tokikaan se ei anna täydellistä suojaa, mutta kohtalaisen suojan kuitenkin. Sama lapsi meni päiväkotiin vasta 3 vuotta täytettyään. Arvaatteko, että kuinka monta eri kertaa minulle on soitettu päiväkodin ja esikouluvuosien aikana töihin, että vesirokkoa on liikkeellä ja lapsella näppylöitä? Ei kerran, ei kaksi, ei kolme.. ei viisi.. ei kahdeksan.. vaan

13 kertaa! Kolmetoista kertaa kävin lääkärissä varmistamassa, että ei, tämä ei ole vesirokkoa, eikä mitään muutakaan rokkoa, ja kyllä ihan on vain hikinäppylöistä kysymys.

Aikamoista yhteiskunnan verorahojen väärinkäyttöä mielestäni. Ja kyllä se lääkärintodistus piti joka kerran näyttää, koska muuten nuo hoitajat eivät uskoneet, että ei ole mikään rokkotauti. Samat hoitajat, ja sama lapsi. Mitään ei muistettu edelliskerrasta, kun oli niitä näppylöitä.

Itsekin olen päiväkodissa töissä, sehän tässä on huvittavaa ollutkin, että olen sitten jättänyt 13 päivänä vesirokkoepäilysten takia ne päiväkdossa olleet lapset vain yhden toisen aikuisen varaan, mennyt hakemaan sitä tervettä lastani, ja vielä rasittanut lääkärijonoja saamalla lääkärintodistuksen terveestä lapsesta. Joskus kyllä olen ehtinyt viemään lapsen takaisin hoitoon ja itse muutamaksi tunniksi takaisin töihin.

Vierailija
77/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huimapäisyyttä... voin kertoa, että tuo vatsatauti vasta huimapäistä onkin... kun yksi onnistuu odotellessa laattaillessaan tartuttamaan kaikki muutkin lapset... pisaratartunta on todellista. Seuraavana päivänä voi olla ettei kukaan tule paikalle, kun huimapäinen vatsatauti jyllää muissakin kodeissa. Niin... kaksi hoitajaa paikalla ja 12 alle 3-vuotista jepjep... yksi hoitaa oksntelevaa lapsukaista ja toinen hoitaa loput. Aamulla klo 6 töihin tullut on jo lähtenyt kotiin.

Paitsi että se vatsatauti (jos oksennus/oksentelu on todella kertoo siitä) on jo todennäköisesti ehtinyt tarttua ennen sitä ensimmäistäkään oksentelua. Siksi pitäisinkin tärkeämpänä sitä että sairasta lasta ei tuoda hoitoon ollenkaan vaikka aamulla näyttäisi että ehkä tilanne voisi parantua päivän aikana kuin sitä että paikalle tilanteessa kuin tilanteessa olisi ehdittävä tunnin/puolen varoitusajalla.

Vierailija
78/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä...

Vierailija
79/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan aina suorastaan lumoutua itsensä jalustalle nostavien vanhempien selityksistä, kuinka he ovat niin tärkeässä työssä, ettei niistä millään voi irtautua kesken kaiken :)

Kyllä voi, ja jos ei voi, niin varahakijat ovat sitä varten. Etenkin näille 'tärkeille' varahakijan tulisi olla itsestäänselvyys.

Olemme mieheni kanssa molemmat korkeissa johtotehtävissä. Kokouksia, palavereja, tapaamisia joka päivä, tai kokouksia vain päiväksi Suomeen tulevien ulkomaisten yhteistyökumppaneiden kanssa, puhumattakaan työmatkoista jne..

Meille on kuitenkin lapsemme hyvinvointi prioriteeteissa ykkösenä. Sovimme joka päivä keskenämme, että ainakin toinen on aina tavoitettavissa, tai varahakija varmistettu.

Mikäli päiväkodin henkilökunta soittaa hakemaan lapsen tarhasta, niin silloin heillä on ollut siihen syytä. Eivät he turhaan kenellekään soittele, eikä heidän tarvitse, tai pidä jäädä seuraamaan lapsen tilaa esim. yhden oksennuksen jälkeen. Jos lapsi on sitten kotona jo piristynyt, niin olisitte mieluummin tyytyväisiä. Elämää tämä vain on.

Vierailija
80/530 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuskasi totta kai, mutta joillakin meistä oikeasti kestää se kolme tuntia päästä pois töistä. Ei kaikkia hanskoja voi noin vain pudottaa tiskiin. Itse kökötän oikeudessa ja mies leikkaussalissa. Niistä ei kesken niin vain lähdetäkään.

Mutta muuten kyllä olen samaa mieltä kanssasi.

Tällaisia tilanteita varten päiväkodissa pyydetään ilmoittamaan ne varahakijat ja heidän yhteystietonsa.

Meillä myös kaikki varahakijat ovat työelämässä. Poikkeuksellisen huonolla tuurilla voi kaikilla kestää pitkään ennen kuin pääsisivät hakemaan ja voi olla ettei osa edes pääsisi.

-Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme