hoitaja ihmettelee: MIKSI vanhemmat eivät ota lastensa sairastumista vakavasti?
jos soitamme ja sanomme, että tyttärenne oksentelee ja on tulikuuma en todellakaan ilahdu siitä että saavut hakemaan vasta kolmen tunnin päästä tai
jos soitan, että pojallasi on vesirokko olet sitä mieltä, että voihan se olla hikinäppylöitäkin ja "tarkkaillaan tilannetta"
tajuatko yhtään, miten kurjaa kipeällä lapsella siellä tarhassa on ? :(
KAIKKIEN ENITEN KUITENKIN IHMETTELEN SITÄ, ETTÄ TUOT SEN KUUMEISEN/UUPUNEEN " KERRAN YÖLLÄ OKSENTANEEN "-LAPSESI POKKANA TARHAAN JA KEHTAAT OLLA YLLÄTTYNYT KUN SOITAMME TUNNIN PÄÄSTÄ HAKEMAAN POIS. ymmärrän kyllä, että lapsilla vuotaa usein nenä ja se ei ole syy pitää kotona, mutta jos lapsesi on nuhan ohella veltto ja kuuma niin pääset helpommalla kun alat vaan suosiolla soitella pomolta vapaata! sillä me kyllä soitamme sinut hakemaan, tykkäät tai et.
Kommentit (530)
Muakin kiinnostaisi, että kuinka nopeasti lastentarhanopettaja lähtee itse hakemaan sen sairastuneen pilttinsä toisesta päiväkodista? Kaverikin juuri kertoi, että sai päiväkodista soiton, että lapsella on vatsatauti ja lähti hirveällä kiireellä tahkoamaan 100km julkisilla ja kun sai lapsen vihdoin kotiin niin ei sillä mitään vatsatautia ollut, kerran oli päikyssä tullut vähän löysä kakka, kotona ei enää mitään. Eipä ole sen jälkeen enää kiirehtinyt hakemaan.
Olen päiväkodissa töissä... nyt olen lomalla :)
Meillä lapset haetaan varsin hyvin kotiin, kun lapsi sairastuu. Tietenkin toivomme vähän eri ripeyttä vatsataudin iskiessä, kuin esim. vesirokon alkaessa. Oksenteleva lapsi kun pahimmillaan varaa itselleen oman aikuisen, jonka hyvässä lykyssä myös tartuttaa.
Jos lapsella ei hirveän korkea kuume, hän voi jäädä nukkumaan päiväunet, jos tilanne on huomattu juuri ollessamme menossa nukkumaan. Jos kuumetta 39 astetta, toivomme ripeyttä... kuumekouristusten hoito ei houkuttele meitä.
Ajattele lastasi, äläkä tuo häntä sairaana päiväkotiin... näin kaikilla on mukavampaa ja lapset pysyvät paremmin terveinä.
Meillä ei ole varahakijaa. Todella hyvä sieltä huudella, kun on isovanhemmat ja sukulaiset samassa kaupungissa. No meillä ei ole ketään. Tottakai pyrin tulemaan heti kun pääsen, mutta jos olen vaikka tentissä ja mies työmatkalla, niin voi mennä monta tuntia ennen kuin edes huomataan päiväkodista tulleen puhelun. Kerran olen pyytänyt omaa äitiäni hakemaan lapset päiväkodista kun jouduin nuorimman kanssa jäämään sairaalaan. Hänellä kesti 3h välimatkan takia tulla päiväkodille.
Ymmärrän tietenkin, ettei lapsesta ole mukava olla päiväkodissa kipeänä. Mutta jos nyt kuumeinen lapsi joutuu muutaman tunnin odottamaan päiväkodissa, että vanhemmat pääsevät hakemaan, ei se tee kenestäkään huonoa vanhempaa. Lapsen voi laittaa patjalle lattialle tai sänkyyn lepäämään kunnes häntä tullaan hakemaan. Tästä on toki lisävaivaa hoitajille, mutta kaikki työntekijät joutuvat työssään välillä joustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka voi oikeasti noin vain lähteä töistä? Minä en ole mikään kirurgi, vaan ihan tavallinen opettaja, mutta en minä voi vain häipyä luokasta, kun puhelinsoitto tulee. Käytännön jarjestelyjen ja matkojen kanssa puhutaan helposti tunneista, vaikka kuinka ottaisi tosissaan.
Käytännön järjestelyjen hoitaminen on esimiehesi tehtävä. Sinulla on oikeus lähteä heti, kun saat tiedon lapsesi sairastumisesta.
Ja jättää oppilaat yksin, kun esimies on jossain opsryhmän kokouksessa toisella puolella kaupunkia?
Voiko aloittaja itse vain lähteä työstään välittömästi, huolehtimatta siitä, kuka hoitaa hoitolapsia?
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä... nyt olen lomalla :)
Meillä lapset haetaan varsin hyvin kotiin, kun lapsi sairastuu. Tietenkin toivomme vähän eri ripeyttä vatsataudin iskiessä, kuin esim. vesirokon alkaessa. Oksenteleva lapsi kun pahimmillaan varaa itselleen oman aikuisen, jonka hyvässä lykyssä myös tartuttaa.
Jos lapsella ei hirveän korkea kuume, hän voi jäädä nukkumaan päiväunet, jos tilanne on huomattu juuri ollessamme menossa nukkumaan. Jos kuumetta 39 astetta, toivomme ripeyttä... kuumekouristusten hoito ei houkuttele meitä.
Ajattele lastasi, äläkä tuo häntä sairaana päiväkotiin... näin kaikilla on mukavampaa ja lapset pysyvät paremmin terveinä.
Vatsataufit, flunssat ja suunnilleen kaikki muutkin tarttuvat ennen kuin näkyvät. Eikä asialle voi mitään muuta kuin terottaa käsihygienian merkitystä.
Meillä kotona pestään kädet joka käänteessä, mutta lapseen oppi on selvästi tarttunut päiväkodista. Eli kiitti vaan :)
Hoitajan ei tarvitsisi ihmetellä, jos seuraisi vähän uutisia ja käyttäisi maalaisjärkeään. On aivan totta, että sairastunut lapsi pitäisi hakea mahdollisimman nopeasti päiväkodista pois. Jo ihan lapsen itsensäkin takia. Tänä päivänä vaan työelämä on sellaista, että lähes jokaisella (paitsi päiväkotien hoitajilla???), joka joutuu lähtemään kesken työpäivän hakemaan sairaan lapsen pois päiväkodista, on pelko persuuksissa, että seuraavissa yt-neuvotteluissa on irtisanottujen joukossa eikä uutta työpaikkaa niin helposti löydykään. Tämä on myös yksi syy siihen, miksi pienten lasten äitejä ei kovin mielellään edes palkata. Miksi palkata pienten lasten äiti, jos voi palkata miehen tai vanhemman naisen? Yleensä kun se on äiti, joka sairastuneen lapsensa hakee päiväkodista pois. Perheet ovat tänä päivänä myös paljon yksinäisempiä kuin vaikkapa 25 vuotta sitten, jolloin omat lapseni olivat päiväkoti-ikäisiä. Tänä päivänä isovanhemmat eivät ainakaan voi lähteä kesken päivän töistä hakemaan lapsenlastaan, vaikka olisi valmis tekemään tunnit sisään myöhemmin. Päivisin kotona olevia naapureita ei tunneta, ystävätkin asuvat kauempana ja heillä on omat työnsä ja elämänsä. Keskituloisella ei rahat riitä hoitajan palkkaamiseen kotiin ja tilapäisen hoitoavun palkkaamisen tarpeestakin pitäisi tietää vähintään edellisenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi totta kai, mutta joillakin meistä oikeasti kestää se kolme tuntia päästä pois töistä. Ei kaikkia hanskoja voi noin vain pudottaa tiskiin. Itse kökötän oikeudessa ja mies leikkaussalissa. Niistä ei kesken niin vain lähdetäkään.
Mutta muuten kyllä olen samaa mieltä kanssasi.
Tällaisia tilanteita varten päiväkodissa pyydetään ilmoittamaan ne varahakijat ja heidän yhteystietonsa.
Tietenkin on varahakijat, montakin, mutta esim jos lapsi pitää viedä lääkäriin, haluan tehdä sen itse. Enkä voi taata että varahakija pääsee yhtään sen nopeammin.
Jos lapsi on niin kipeä, että pitää viedä lääkäriin, niin eivät ne päiväkodissa ala odottamaan, että sinä kolmen tunnin päästä joudat sieltä oikeussalista, jos kerran varahakijoitakin on olemassa.
Höpö höpö. Vain vanhempi pystyy arvioimaan tarvitseeko viedä lääkäriin. Meidän lapsella on pohjasairaus ja minä päätän milloin lääkäri on tarpeen. Lapsi voi odotella levossa esim tunnin ja mennä sitten kanssani lääkäriin siihen hoitopaikan viereen. Sen sijaan että sinne hälytetään varahakja joka kuskaa laosen kolmella julkisella 15 kilsan päähän kotiin, jonne minä menen toiselta puolelta kaupunkia vain ajaakseni hänet sitten siiheen lääkäriin hoitopaikan viereen.
Vierailija kirjoitti:
äiti... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen opettajana saman ilmiön, mutta hieman eri tavalla. Koulussa on jatkuvasti teinejä, joilla on milloin mitäkin hoitamatonta terveydellistä vaivaa.
Kuten mitä? Meillä on lapsilla vakuutukset ja hammasoionnat on maksettu yksityiselle. Jos oltaisiin kunnallisen terveydenhoidon varassa, lapset olisi ristihampaisia ja toinen köhisi edelleen astmaa, jota julkinen puoli ei tunnistanut.
Nyt tuli kyllä sellaista soopaa. Minulla on nuorena ihan julkisella laitettu hampaat suoraksi. Niin pahoja purentavikoja, liiallista määrää hampaita ja niin vinoja hampaita kuulemma harvoin näkyy. Ja niin vain kunnallinen hammaslääkäri sai nätin rivin.
Veljeni astma voi myös oikein hyvin, kiitos kunnallisen hoidin. Nämä muuten ovat eri kaupungeissa tapahtuneet hoidot.
Et sitten tajua että nyt eletään eri aikoja kuin sinun tai veljesi nuoruudessa? Julkinen terveydenhuolto on romahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi totta kai, mutta joillakin meistä oikeasti kestää se kolme tuntia päästä pois töistä. Ei kaikkia hanskoja voi noin vain pudottaa tiskiin. Itse kökötän oikeudessa ja mies leikkaussalissa. Niistä ei kesken niin vain lähdetäkään.
Oikeudesta kyllä lähdetään ja aika harvassa ne vasta alkaneet kolmen tunnin leikkaukset taitaa oikeasti olla. Kun lapsia on, niiden ehdoilla vanhemmat elävät ja kahden vanhemman perheessä yhteensattumat on epätodennäköisempiä syitä kuin vanhempien asenne. Etenkin keskustelupalstalle selitettynä tuollaisten wannabe uraohjusten selitys kertoo, että aikomus ei edes ole ajatella lasta ensimmäisenä.
Todella huono selitys, jos jää ilmoituksen jälkeen vielä useammaksi tunniksi. Jos sellaista selittää av:lla, tietää jo omat huonot tavat. Kun sellainen tapahtuu kerran, on syytä miettiä se mummon tai siskon puhelinnumero. Vaikka heilläkin saattaa olla työnsä tai askareensa, kolmesta ja neljästä hakemaan sovitusta aikuisesta on todennäköisempää löytää yksi vastuuntuntoinen.
Käyn töissä Suomenlinnassa ja keskellä päivää lautta menee vain kerran tunnissa.
Pitäisikö uida yli jotta ehdin päiväkotiin alle tunnissa? Päiväkoti ei ole myöskään keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on varaa palkata hoitaja kotiin.
Niin tai ainakin varaa maksaa julmetun kalliit hoitomaksut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeudesta kyllä lähdetään ja aika harvassa ne vasta alkaneet kolmen tunnin leikkaukset taitaa oikeasti olla. Kun lapsia on, niiden ehdoilla vanhemmat elävät ja kahden vanhemman perheessä yhteensattumat on epätodennäköisempiä syitä kuin vanhempien asenne. Etenkin keskustelupalstalle selitettynä tuollaisten wannabe uraohjusten selitys kertoo, että aikomus ei edes ole ajatella lasta ensimmäisenä.
Todella huono selitys, jos jää ilmoituksen jälkeen vielä useammaksi tunniksi. Jos sellaista selittää av:lla, tietää jo omat huonot tavat. Kun sellainen tapahtuu kerran, on syytä miettiä se mummon tai siskon puhelinnumero. Vaikka heilläkin saattaa olla työnsä tai askareensa, kolmesta ja neljästä hakemaan sovitusta aikuisesta on todennäköisempää löytää yksi vastuuntuntoinen.
Minkä mummon tai siskon? Meillä ei ole isovanhempia elossa, oma siskoni kuoli ayöpään kun lapset oli pieniä ja miehen sisko asuu Meksikossa. Miten voi olla noin vaikeaa tajuta, ettei kaikilla ole leegioittain sukulaisia joutilaana päiväkodin naapurissa? Jos siskoni eläisi, häneltä menisi tunti päästä sinne päiväkotiin. Vaikka kuinka kaikki on samassa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää että hoitolapsillasi on sosiopaattivanhempia.
Ja sori kun en sen yhden kerran päässyt ihan heti lähtemään, mutta lapsen isä oli Espoossa julkisten varassa, ja minä en voinut jättää ratikkaa ilman kuljettajaa.
Melkoinen hulabaloo saatiin kyllä yhdestä löysästä kakasta aikaan silloin.
Tämäkin niin tuttua! Vanhemmat vähättelevät sairaan lapsensa tilaa!! Monesti tulee mieleen, että minkäänlaista huutia pienokainen saa kun auton ovi paukahtaa kiinni ja äiti tai isä avautuu siitä kun korvaamattomina joutuivat kesken työpäivän työpaikaltaan poistumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisyydestä en tiedä mutta kyllä meillä on useampia paikkoja joissa jo lähihoitaja on työssä yksin, työmatkakin saattaa olla pitkä tai asiakas käynti esim. kotihoidossa vaikkapa viiden kymmenen kilometrin päässä. Jos vielä pitää saada paikalle sijainen kun asiakasta/asiakkaita ei voi jättää yksin saattaa hyvinkin kulua muutama tunti ennen kuin ehdit päiväkodille.
En vie sairasta lasta ikinä hoitoon, mutta skenaario, jossa mun pitäisi lähteä heti työvuorosta hakemaan lasta, olisi aika kauhea.
Olen kotihoidossa töissä, ja se työlistan on suunniteltu erityisesti mulle. Aamuvuoroissa on esimies, ja voin hänelle soittaa ja asia järjestyy varmasti hoidettuani keskeneräisen asiakkaan loppuun. Iltavuoroissa ja viikonloppuisin ei ole ketään jolle soittaa. Jos työkaverien listoille ei saa tungettua paikkoja, en pääse lähtemään. En vaan pääse.
Te olette hoitajia, työnne on hoitaa eikä arvioida, kuka voi tulla hoitoon:) pysykää lestissänne, jos haluaa terveyttä arvioida, niin olisi pitänyt lukea lääkäriksi.
Äiti... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äiti... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen opettajana saman ilmiön, mutta hieman eri tavalla. Koulussa on jatkuvasti teinejä, joilla on milloin mitäkin hoitamatonta terveydellistä vaivaa.
Kuten mitä? Meillä on lapsilla vakuutukset ja hammasoionnat on maksettu yksityiselle. Jos oltaisiin kunnallisen terveydenhoidon varassa, lapset olisi ristihampaisia ja toinen köhisi edelleen astmaa, jota julkinen puoli ei tunnistanut.
Nyt tuli kyllä sellaista soopaa. Minulla on nuorena ihan julkisella laitettu hampaat suoraksi. Niin pahoja purentavikoja, liiallista määrää hampaita ja niin vinoja hampaita kuulemma harvoin näkyy. Ja niin vain kunnallinen hammaslääkäri sai nätin rivin.
Veljeni astma voi myös oikein hyvin, kiitos kunnallisen hoidin. Nämä muuten ovat eri kaupungeissa tapahtuneet hoidot.
Et sitten tajua että nyt eletään eri aikoja kuin sinun tai veljesi nuoruudessa? Julkinen terveydenhuolto on romahtanut.
Hoitoa yllin kyllin saaneena sanoisin että ei ole. Mutta vaikuttaa siltä että pitää osata valittaa sopivasti muttei liikaa että hoitoa varmasti saa.
Ja sit on sekin että kyllä ne punnitsee onko työkykyinen veronmaksaja, alaikäisiä huollettavia tms. Mulla molemmat, hoitoa tulis enemmän kuin osaan vaatia.
Itse oon lto ja äiti, ymmärrän että pieniä viivästymisiä saattaa tulla lapsen odottamattomaan hakemiseen, mutta on niitäkin vanhempia, jotka pitävät omaa työtänsä lastansa tärkeämpänä eivätkä edes yritä kiirehtiä hakemaan lastaan.
Toinen minua ihmetyttävä asia on tuo lasten hankinta, ei lapsen kuulu olla omaa imagoa täydentävä osa, vaan toivottu lisä elämään, joka asetetaan aina ja kaikessa etusijalla! Jos et pysty tekeen sille lapselle tilaa sun tärkeiden töiden keskelle ja ottamaan huomioon tukiverkkoja, niin ei niitä lapsia ole pakko hankkia!
Jos et oo ollut pk:ssa töissä, niin sulla ei oo mitään käsitystä, kuinka yks kipeä lapsi sotkee kuviot. Kun ensinnäkään ei sitä lasta saa jättää siksi kolmeksi tunniksi yksin patjalle nurkkaan, vaan sitoo yhden työntekijän. Tämä aiheuttaa usein sen, että joku joutuu pidentämään päiväänsä eli ei pääse ajoissa hakemaan omaa lastaan, vaan päätyy soittelemaan samalla varahakijaa. Muun lapsiryhmän vieminen esim ulkoilemaan viivästyy. Ja todennäköisesti päivän tai parin päästä tarvitaan ryhmään sijainen, kun sairasta lasta hoitanut on itse kipeänä.
Kun kyse ei ole vain siitä yhdestä lapsesta. Ja miksi yleensä pk:sta soitetaan heti yhdestä oksennuksesta on, että vatsatauti usein alkaa lievemmillä oireilla, halutaan saada se tartuttava lapsi pois ennen kuin oksua ja ripulia on siivottavana ties mistä. Joskus sitten tulee vääriä hälytyksiä. Tosin näissäkin usein takana se, että lapsi flunssainen/limainen ja oksentaa sen takia. Ei taida siinäkään kunnossa kuulua pkotiin?
äiti... kirjoitti:
Hoitajan kannattaa katsoa ympäröivää maailmaa - todennäköisin syy lienee työnantaja. Minulta vaadittiin mm. astmakohtauksen ennustamista etukäteen, vaikka se että olin lapsen kanssa yön sairaalassa, ei edes vaivannut työnantajaa mitenkään.
Ja ei, en ole vienyt sairasta lasta hoitoon, mutta voin kuvitella, että joku ahdingossa niin tekee.
Voi yhyyy!! Pitäskö sun vaihtaa työpaikkaa? Ai niin kaikki sun työnantajat ovat varmasti samanlaisia riistäjiä.
Käytännön järjestelyjen hoitaminen on esimiehesi tehtävä. Sinulla on oikeus lähteä heti, kun saat tiedon lapsesi sairastumisesta.