Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinelävän ruokaostokset 100e/kk?

Vierailija
04.04.2016 |

Onko ihan järjetön ajatus vai voisiko tuolla summalla pärjätä? En syö lihaa, joten siinä hieman säästää (maitotuotteita/kananmunia käytän kyllä ja soijatuotteita). Pyrin syömään melko terveellisesti, tykkään laittaa itse ruokaa ja leipoa enkä käy ulkona syömässä. Olen työssäkäyvä, joten mahdollisuutta opiskelijaruokailuun ei enää ole. Täytyisi tehdä budjetti, mutta en oikein osaa arvioida paljonko ruokaan menee. Aiemmin ei ole tarvinnut penniä venyttää kun oli hieman paremmat tulot :/

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö opiskelijaruoan kerran joka arkipäivä niin jo siitä tulee 52 € kuussa.  Jos kuukauden joka päivä, 72,8 €. 

Eikö kasvisruoka tule kalliiksi, koska siitä täytyy tehdä tarpeeksi ravitsevaa?

Vierailija
82/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee noin 100e kuussa ruokaa. Alkoholiin ja tupakkaa tosin menee monta sataa joten ei jää sossu rahoista mitää säästöö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan monen kuvitelma satasen riittävyydestä perustuu siihen, mitä on jo kaapissa. Mulla esim. nyt purkki tonnikalaa, purkki tomaattimurskaa ja puoli pussia makaronia. Vaikea kuvitella, että satasella saisi edes loppukuun ruokia.

Minulla ei koska laskelmani tulee ruokapäiväkirjasta. Kassakuiteista vien vain syötävien kilohinnat ruokapäiväkirjaan. Ja alle 3-4 euron haarukkaan mennään joka päivä ;-)

Vierailija
84/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syö opiskelijaruoan kerran joka arkipäivä niin jo siitä tulee 52 € kuussa.  Jos kuukauden joka päivä, 72,8 €. 

Eikö kasvisruoka tule kalliiksi, koska siitä täytyy tehdä tarpeeksi ravitsevaa?

Niin ja tuossa on siis yksi ateria päivässä opiskelijaruoan hintaan. Sen lisäksi pitää syödä ainakin aamiainen ja illallinen.

Vierailija
85/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä juuri ostin kilon punajuuria 89 sentillä. Näistä uunissa kypsennettyä ruokaa sulatejuustokuorrutteella (vähän yli euron paketti). Kolmisen päivää riittää tällainen 2 euron satsi, ja syön toki paljon muutakin, esim tämän kanssa makkaraa tai muita kypsennettyjä kasviksia ja fetaa.

Tämä vain vinkiksi, kun on hyvää, ravitsevaa ja halpaa.

Turha näiden kanssa on vääntää. Laskevat vain yhden aterian päivässä ruokakustannuksiin eikä heillä koskaan käy edes ruoka- tai kahvitteluvieraita. Nekin menee varmaan mummolan piikkiin... 

Mun luona ei ainakaan ole ikinä käynyt kukaan kahvilla tai syömässä!

Vierailija
86/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

v. 2010 meidän 4 henkinen perhe eli niin, että ruokaan oli tasan 400e/kk. Tämä oli mahdollista koska

- perheessä lapset oli vielä aika pieniä ja pieniruokaisia

- kenelläkään ei mitään allergioita tai ruokarajoitteita

- kaikki liha ostettiin -30% lappuisina

- leipää ei ostettu kaupasta: ruisleipä haettiin leipomon tehtaanmyymälästä kakkoslaadun irtomyyntinä, sämpylät leivoin itse

- metsästin jatkuvasti tarjouksia, en ostanut juuri mitään täyteen hintaan

Olin valtavan helpottunut, kun se elämänvaihe loppui...

Vierailija
87/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3.33e päivä. Siinä voi miettiä riittääkö.

Vierailija
88/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä juuri ostin kilon punajuuria 89 sentillä. Näistä uunissa kypsennettyä ruokaa sulatejuustokuorrutteella (vähän yli euron paketti). Kolmisen päivää riittää tällainen 2 euron satsi, ja syön toki paljon muutakin, esim tämän kanssa makkaraa tai muita kypsennettyjä kasviksia ja fetaa.

Turha näiden kanssa on vääntää. Laskevat vain yhden aterian päivässä ruokakustannuksiin eikä heillä koskaan käy edes ruoka- tai kahvitteluvieraita. Nekin menee varmaan mummolan piikkiin... 

Ihmisiä on erilaisia, varsinkin eri ikäluokissa. Omassa kaveripiirissä ei todellakaan kaiveta käymässä olevalle kaverille mitään pullaa, keksiä ja kakkua kahvin kanssa perintöposliineineen pöytään tyrkylle vaan vedellään niitä sumppeja olkkarissa, jos nyt joku muistaa koko kahvia tarjota/haluta. Ruokavieraitakin jos käy, niin silloin kyse on sovitusta ruoanlaitosta kahdestaan missä kumpikin ostaa aineksia. Eikä kaikki syö lämmintä ruokaa useita kertoja päivässä.

Vierailija
89/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen pesuaineet. Jos peset kerran kk. pyykkiä ja laitat korkillisen ainetta niin meneehän siinä ehkä euro pesuaineisiin vuodessa.

Ittes peset palasaippualla joka kestää melkein vuoden ja maksaa euron

Siis.... Sulla o tosi iso kone, jos peset kerran kk koneellisen pyykkiä. Vaihdathan joka päivä kuitenkin alusvaatteet ja sukat???

Vierailija
90/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö siis töissäkin omia eväitä?

Ei tuo ihan taida onnistua ainakaan pidemmän päälle.

Lasketaanpa. Kuvitellaan, että leivot itse, vaikkapa kaksi kertaa viikossa. Jauhoihin, hiivaan ja rasvaan menee kuukaudessa hyvin kohtuullisesti rahaa, noin nelisen euroa.

Maitoa kai juot? Ehkä puolisen litraa päivässä, tekee kuussa kympin hujakoilla. Kahvia? Pannaan lisää semmoiset kolme euroa. Sokeria ehkä? Pari euroa. Munia varmaan menee kymmenisen viikossa, että saat proteiinia, pannaan siihen vaikka sitten kahdenksan euroa.

Vihanneksia ehkä vaikka kympillä viikossa, siitä jo neljä kymppiä. Soijarouhetta ehkä kympillä kuussa. Riisiä saa etnokaupoista halvalla, samoin linssejä, pannaan vaikka kympillä. Puurohiutaleita vaikka neljällä eurolla. Juureksista saa paljon vitamiineja ja hyvää ruokaa yhdessä linssien ja riisin kera, ostetaan niitä vaikka puolellatoista eurolla päivässä, tekee 45 euroa kuussa. Hedelmiä ehkä vaikka viitosella viikossa, siitä 20 euroa. Juustoa kimpale silloin tällöin, siitä 15 euroa kuussa. Satunnaisia säilykkeitä - vaikkapa tomaattimurskaa, joka on kasvisruoissa tosi hyvä aines - muutama viikossa, pannaan siitä 5'euroa eli 20 euroa.

Jo noistakin tulee 191 euroa.

Joten jos aiot syödä monipuolisesti, jo ilman sen kummempia törsäämisiä ja ihan itse kokaten ruokiisi menee noin kaksinkertainen summa aikomaasi verrattuna.

Mistähän nuo määrät tulevat? Kirjoittaako siellä joku bodari, joka käy salilla joka päivä ja tekee ruumiillista työtä? Kympillä saa noin 7 pussia soijarouhetta, ei sellaista määrää jaksa kukaan syödä kuukaudessa. Sokeriin pari euroa - aiotko tunkea kahvikupin sokeria puolilleen? Munia saa 12 kpl alle 1,5 euroa, sitäpaitsi lääkärillä voisi olla jotain sanomista noista määristä ;) Riisiin ja linsseihin ei saa menemään kymppiä kuukaudessa - 25 kilon säkki riisiä maksaa noin 30 € ja siitä syö pari vuotta kerran päivässä (olen kokeillut). Puurohiutaleita menee 2 pakettia kuukaudessa jos sitä syö kerran päivässä. Halvin Edam maksaa jotain päälle 3 euroa kimpale, jota saa menemään ehkä 2 pakettia kuussa jos sitä syö joka päivä. Myöskään juureksiin ei saa menemään 1,5 euroa päivässä eli 10,5 euroa viikossa, vaikka laskisi perunat mukaan.

Aloittajalle: ihan hyvin pärjäät. Jätät vain pois ne kalleimmat houkutukset, jotka vievät budjetista yllättävän ison osan! Perusruoka ei paljoa maksa.

Soijarouhe maksaa noin kolme euroa puolen kilon pussi, ja sitä menee kyllä, kun on kasvissyöjästä kyse, veikkaan että kolmisen pussia kuussa eli vajaa pussi viikossa, jos tekee kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Munat ovat pari euroa kymmenen munan paketti, ja niitä menee helposti munakkaassa kaksi, kolme. Eli kolme munakasta, jo yhteen soijamakaronilaatikkosatsiinkin menee kolme. Lisää menee leipoessa. Leivän päällä.

Linssit ovat kalliita verratuna riisiin, siitä nuo summat. Muistanet edelleen, että ap ei syö lihaa, joten proteiinin saannin takia linssejä, soijarouhetta ja munia syödään enemmän kuin sinä lihansyöjänä.

Sokeria menee leivontaan, jos leipoo. Ok, jos ei leivo, niin sen säästää. Toisaalta en laskenut tuohon lainkaan rasvoja, paistamiseen öljyä ja leivälle levitettä.

Juureksiin uppoaa helposti 1,5 euroa, jos syö kasvisruokaa ja kaksi lämmintä ateriaa. Potutkin maksavat - vaikka ovat halvimpia juureksia - liki euron kilo, ja nyt ei siis edes puhuta monipuolisen kasvisaterian arsenaalista palsternakasta bataattiin, juuresselleristä punajuuriin. Monet niistä maksavat 3-4 euroa kilolta. Juu, tarjoukset kannattaa hyödyntää, mutta ne eivät säily jääkaapin vihanneslokerossa kovin montaa viikkoa nahistumatta.

Joten ei, aloittana EI pärjää alle satasella ainakaan pitkään.

Eipä niitä kannata vihanneslokerossa säilyttääkään. Pakastaa sen sijaan voi hyvinkin ja maku on yleensä parempi kuin marketin pakastekasviksissa. Eli pilkotaan, kiehautetaan ja pakastetaan.  Tai sitten pakastetaan (puoli)valmiina, eli pihvi/pyörykkämassaa tai valmiita pyöryköitä, tai vaikka sosekeittoa.  Vaikka ei olisi tarkoitus edes pihistellä niin suosittelen ihan jokaiselle, että kun torilta tai hallista tulee loppukesästä vastaan ne kaikista parhaimmat tomaatit, niin osta koko laari ja keittele tomaattikastikepohjaksi pakastimeen - peittoaa mauttomat espanjalaistomaatit ja purkkimurskat mennen tullen.

Vierailija
91/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, luitko viimeistä virkettä? Tämä oli vain yksi vinkki halvasta ateriasta, ei mitään muuta. Jospa joku sen luki ja sai siitä idean tehdä sentyyppistä sapuskaa.

Vierailija
92/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minä työttömänä keski-ikäisenä naisena syön vain 2 kertaa päivässä. Eipä tässä kotona ollessa tule paljoa kulutettuakaan, niin miksi ahtaisin monta kertaa päivässä ruokaa suuhun, vaikka ei olisi nälkäkään?

Ja kahvivieras käy kerran viikossa ja ei halua koskaan mitään syötävää, joten en väkisin tuputa. Ruokavieraita ei käy koskaan, koska ei ole ketään kuka kävisi...kavereita ei minulla ole.

Mummolaa ei ole, koska kaikki isovanhemmat ovat kuolleita jo aikoja sitten, joten en voi laittaa heidän piikkiinsä mitään.

On se vaikeaa ymmärtää, että on olemassa eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä, jotka kuluttavat elintarvikkeita eri tavalla, joten toiset saattaa pärjätä 100e:lla ja toiset kuluttaa 300e kuukauden ostoksiin.

Minulla menee n. 150e, mutta tässä summassa on myös hygienia- ja taloustavarat laskettu mukaan. Ja työttömänä on aikaa käydä tarjoukset läpi kaikista lähellä olevista kaupoista ja pakkanenkin on suht iso, joten sinne voi helposti kerätä tarjoustuotteita. Tämä on minun elämäntilanne ja jollain toisella on toisenlainen. 

Vierailija
93/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No mul menee noin 120 € / kk. t. opiskelija"

- "Sisältyykö tuohon pesuaineet ym. päivittäistavarat? Tuntuuko siltä, että pystyt kuitenkin tekemään ihan monipuolista ruokaa? " -  - "Mitkä ihmeen pesuaineet. Jos peset kerran kk. pyykkiä ja laitat korkillisen ainetta niin meneehän siinä ehkä euro pesuaineisiin vuodessa. Ittes peset palasaippualla joka kestää melkein vuoden ja maksaa euron" 

- - Minulla, joka kerroin ja uhosin että pärjään satasella kuussa kuukauden ruokamenoista ei tuohon summaan sisälly pesuaineet.  Jo hieman nuorempana opin, että vaikka nestesaippua on makean väristä, niin se on ainakin minun makuun niini pahan makuista, että en ole sitä sen koommin halunnut maistaa. Sama pätee pala saippuaan.

Kyllähän sitä rahaa käyttäsi enemmän ruokaan, jos olisi mistä ottaa ja maksaa. Kun nyt täytyy hieman maksaa vuokraakin ( juokseva vesi ja sähkö ovat sellaisia, joista en lähtisi vielä tinkimään, niin että lakkaisn niiden käyttämisen)  ja jollain muulla kuin omin jaloin joskus liikkuakin... Opintotuki ja siihen kuuluva asumislisä nyt ei kovin suuri raha ole...

En valita, mutta ymmärrätte varmaan, että halu päästä kesätöihin on aika kova, että vosin hieman tasapainottaa budjettiani. Ja kyllä silloin kun on rahaa vähän enempi niin hieman yritän hankkia täydennystä myös muona kaappiin. Sekä hankkia erityisesti "hätävaraa" joka säilyy. -  Yksi centin venyttämisen kultaisia sääntöjäni on yritys ennakkoida tulevat menot ja  pyrkimys oikea aikaiseen ajoittamiseen. Yhtenä vinkkinä voisin antaa nyt satokausi kalenterin, jota seuraamalla voi katsoa, mitä tuoreita tuotteita voi saada juuri meneillään olevalla hetkellä edullisesti. 

Ja kun nyt joku mainitsi vieraiden käymisen, niin huokaan ja totean, että totta on että vähävaraisuus rajoittaa myös minulla sosiaalisia suhteita. Joitain kertoja voi toki järjestää nyyttärit. Mutta itse olen varannut mm. yllätysvieraita varten litran jäätelöä pakkaseen. (noin muutaman €:n  investointi) ja kun kaapissa on vielä kahvia tai teetä ja mehutiivistettä niin ei tarvitse tarjota pelkkää lämmintä kättä. Syksyllä, jolloin on marjakausi saatan pyöräyttää tarjottavaksi marjakiisseliä. Eikä pullien itse leipominenkaan nyt kovin paljoa maksa... Mutta kuten sanonta kuuluu talo elää tavallaan vieraat kulkee ajallaan. En ala stressaan kovasti siitä, mitä voisin tarjota vieraille. Mutta pyrin tarjoamaan heille jotain.   

Mutta kuten sanottu ja nyt kertuauksena:  paljon helpompi on satanen saada riittämään kuukauden aikana jos on hieman ennakoinut ta voinut suunnitella. Eikä edellä mainittu tarkoita sitä, että itselläni olisi esimerkiksi kilokaupalla varastoituna säilykkeitä tms.

Ai niin vielä yksi juttu. Erityisesti näin keväisin minusta on ollut kivaa idättää ikkunalaudalla, esim krassia, jota sitten saksia maustamaan muuta ruokaa. - Suositteken!

Vierailija
94/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 jaettuna 7:llä on 2,14 e/päivä ! Tuolla rahalla saat Lidlistä puoli litraa maitoa,lehtisalaattipussin ja (ehkä)pari, kolme karjalanpiirakkaa...

Pärjäätkö tuollaisella syömisellä   jatkuvasti koko työpäivän aamusta iltaan?

Onko tavoitteenasi joku anoreksia ? Järki käteen!

Oletan että puhuit minulle (viesti 68). En syö päivässä pussillista salaattia, litraa maitoa ja einespiirakoita. Esimerkiksi chili sin carnen (tai varmaan conkin, mutta pidän enemmän lihattomasta versiosta) valmistus maksaa todella vähän (papuja, muita kasviksia, tomaattimurskaa, lisukkeeksi riisiä jne) ja tästä padallisesta riittää todellakin päiväkausiksi, yleensä pitää laittaa loppuja pakkaseenkin kun alkaa kyllästyttämään syödä koko satsia putkeen. Kahden euron salaattipussikin riittää useamman päivän. En tiedä kuinka monta lautasellista ruokaa mielestäsi kuuluisi päivässä vetää mutta olen täysin normaalipainoinen ja jaksan erittäin hyvin.

Huom.sanoin PUOLI litraa maitoa.Ja normaali ruukkusalaattipussikin on kyllä  yhdelle pääsääntöisesti kasvissyöjälle  ihan  kerta-annos.

Olen minäkin noita soijarouhe -papu& kasvis- pohjaisia riisikastikkeita tehnyt,mutta jos niihin haluaa jotain makuakin niin

esim. 'Uncle-Ben's'kastikekin kyllä maksaa jo yksinäänkin sen pari euroa,wok-vihannekset ja herkkusienet toisen mokoman jne.

Mausteitakin on hyvä laittaa,valkosipulia ym. eli kyllä sillekin kattilalliselle sellainen 6-8 euroa tulee silti  hintaa ja maksaahan se riisikin.

Ja sitä ei todellakaan jaksa syödä kolmea päivää pidempää  peräkkäin  ja sitten ainakin minä kaipaan jo taas lohta,höyrystettyä perunaa,sipulia ja porkkanaa.

Ne Lidlin karjalanpiirakat eivät muuten ole mitään 'einespiirakoita',vaan ihan siellä tehtyjä jä tuoreita ja varmasti halvimpia mitä saa. Riisiä sitä on niissäkin.

Hedelmiäkin pitäisi syödä päivittäin ja esim. avocadotkin on aika hinnakkaita. Juustot ovat myös tärkeitä proteiinin lähteitä ja raejuustokin maksaa.

Söipä miten ja mitä tahansa,niin tarkoitukseni oli vain sanoa,että ihmisellä kuin ihmisellä tulisi ja pitäisi elintarvikkeiden  nykyhintasolla  olla huom. käytettävissään ruokaostoksiinsa enemmän kuin tuo 2,14/päivä,vaikka sitten joskus niitä edullisempia ruokapäiviä päättäisikin pitää.

Eihän se nyt minun rahankäyttööni vaikuta jos sinä et osaa tehdä maukasta ruokaa ilman uncle ben's-valmiskastikkeita tai jaksa syödä useampana päivänä samaa ruokaa...? Kyllä minulla rahaa olisi käyttää ruokaan enemmänkin, mutta sitä ei vain mene, koska teen ruokani alusta asti itse enkä elä vain syödäkseni.

Se Uncle Ben's kastike ON halpaa ja säästää paljon aikaa ja sähköä kun ei aivan kaikkea tarvitse ihan alusta asti tehdä ja se nyt oli sitäpaitsi vain esimerkki.

Minusta on ihan sama syötkö elääksesi, vai elätkö syödäksesi, tai ihan miten sinulle vain milloinkin sopii.

Jos sinulla ei ruokaan tosiaankaan  mene kuin keskim. 2.14 e/päivä,niin ok., pärjäät sitten sillä ja käytät  sitten ne näin säästämäsi rahat  mihin käytät, ei kuulu minulle yhtään  ,eikä kiinnosta pätkääkään  tietää mihin.

Jos sinulla kerran  ei rahasta ole kiinni, niin mitä ihmettä sitten minkään  hintalappuihin edes tuijottelet,senkun sitten vain ostat  sitä juuri mieleistäsi ruokaa tai ruuan aineksia  niin paljon kuin katsot tarvitsevasi ja syöt ja laitat juuri  sen verran kuin sitä ravinnoksesi  tarvitset, kenelläkään tuskin on mitään sitä vastaan MUTTA jos ihmisellä on palkkatuloja juuri sen verran että yhtään enempää ei kertakaikkiaan MILLÄÄN  riitä EDES ruokaan kuin se vähän yli satanen kuussa,niin heikosti ovat silloin hänellä asiat nyky-Suomessa .

Siinä juuri onkin se ero vapaaehtoisen 'downshiftaamisen' ja nuukailun ja jonkun todellisen,konkreettisen  köyhyyden välillä.

Tunnetaanhan  ja tiedetäänhän niitä monia  miljonäärejäkin jotka ovat eläessään  olleet suorastaan sairaalloisen itaria,mutta siinäpähän ovat olleet ja se on ollut heidän luonteensa (tai valintansa,ihan miten vain)

Oikeasti  KÖYHÄ ei koskaan ole itara,hän yrittää vain saada rahansa miten kuten riittämään. Köyhällä  esim. ei ole varaa pitää virtaa kuluttavaa pakastinta eikä välttämättä paikkaakaan sille ahtaassa huoneessaan ja 'keittiökin ' saatttaa olla vain pieni keittokomero.

Ero onkin juuri siinä onko kaikessa 'sitkuttelussa ja kitkuttelussa ' ruokamenoissa kyse vapaaehtoisesta elämäntavasta (jonka tietää voivansa lopettaa ihan sillä hetkellä kun haluaa) vaiko tulojen kertakaikkisen niukkuuden johdosta vähävaraisuudesta (johon ei mitään muutosta ole yksilölle luvassa, eikä edes näköpiirissä) . Näissä on huima ero.

Alapeukuta mitä alapeukutat,suurin osa ihmisistä Suomessa ei olisi yhtään  onnellisia ,jos tietäisivät että vast'edes  AINA on kuukauden ruokamenoista selvittävä sillä  satasella,eikä sitä KOSKAAN olisi mahdollista edes  ajatellakaan ylittävänsä.

Siitä ei  pidemmän päälle  (nykyisen hintatason vallitessa jaelintarvikkeiden hintojen edelleen noustessa) kyllä seuraisi muuta kuin myymälävarkauksien aalto,ruuantuotantoyksikköjen ja -laitosten ryöstöt ja laittomien (ryöstettyjen)elintarvikkeiden mustanpörssin välittäjien  rikastuminen.

Näitä tällaisia asioita olisi syytä osata arvella vähän omaa napaansa laajemmalla perspektiivillä.

Kansantaloudellisilla indekseillä  kulutusmittareilla arvioituina satanen kuussa keskituloisen keskivertokansalaisen ruokamenoihin olisi jo aivan  katastrofilukema, niin kaupan rakenteen,  kuin kaiken muunkin kansalaisten täällä pärjäämisen  kannalta arvioituna.

Vierailija
95/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanpa. Kuvitellaan, että leivot itse, vaikkapa kaksi kertaa viikossa. Jauhoihin, hiivaan ja rasvaan menee kuukaudessa hyvin kohtuullisesti rahaa, noin nelisen euroa.

Maitoa kai juot? Ehkä puolisen litraa päivässä, tekee kuussa kympin hujakoilla. Kahvia? Pannaan lisää semmoiset kolme euroa. Sokeria ehkä? Pari euroa. Munia varmaan menee kymmenisen viikossa, että saat proteiinia, pannaan siihen vaikka sitten kahdenksan euroa.

Vihanneksia ehkä vaikka kympillä viikossa, siitä jo neljä kymppiä. Soijarouhetta ehkä kympillä kuussa. Riisiä saa etnokaupoista halvalla, samoin linssejä, pannaan vaikka kympillä. Puurohiutaleita vaikka neljällä eurolla. Juureksista saa paljon vitamiineja ja hyvää ruokaa yhdessä linssien ja riisin kera, ostetaan niitä vaikka puolellatoista eurolla päivässä, tekee 45 euroa kuussa. Hedelmiä ehkä vaikka viitosella viikossa, siitä 20 euroa. Juustoa kimpale silloin tällöin, siitä 15 euroa kuussa. Satunnaisia säilykkeitä - vaikkapa tomaattimurskaa, joka on kasvisruoissa tosi hyvä aines - muutama viikossa, pannaan siitä 5'euroa eli 20 euroa.

Joten jos aiot syödä monipuolisesti, jo ilman sen kummempia törsäämisiä ja ihan itse kokaten ruokiisi menee noin kaksinkertainen summa aikomaasi verrattuna.

Höpötilöpöti. Minulla on sentintarkka ruokapäiväkirja ja tiedän että satanen riittää Liidin asiakkaalle reilusti. Ja nimenomaan kaikki ravintoarvot kunnossa.

Laitoit tuossa sisältöä ruokapäiväkirjastasi, laittaisitko vielä keskimääräiset ravintoarvot per päivä, jos olet ne laskenut. Kiitoksia jos viitsit.

10000kJ 324g 81g 88g 30g 59g 27g 5g 4€

Siis energia, hiilari, rasva, proteiini, kuitu, sokeri, tyydyttynyt rasva, hinta

Korjaus

energia, hiilari, rasva, proteiini, kuitu, sokeri, tyydyttynyt rasva, SUOLA, hinta

Kiitoksia tiedoista. Pitää tässä alkaa vähän tutkimaan jos minäkin pärjäisin pienemmällä, nyt menee reilu parisataa kuussa.

Vierailija
96/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mul menee noin 120 € / kk.

t. opiskelija

Plus ateriat koulussa? Ja viikonloppuisin vanhemilla?

Joskus huvikseen laskeskelin että jos syö proteinit, rasvat ja hiilarit suositusten mukaisissa suhteissa halvalla, niin jollain tonnikala jauheliha pasta ruuilla voi päästä noin 2€ per ateria ja näitä tarvii kolme päivässä eli 180€ kuukaudessa ja jos käyttää pari euroa päivässä vielä kasviksiin niin se onkin jo noin 250€/kk. Tämän halvemmalla mies ei syö terveellisesti. Se joka syö halvemmalla, ei syö ravitsemullisesti terveellisesti tai joku muu maksaa osan aterioista.

Vierailija
97/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde laskemaan ruokia kaloreiden, proteinejen, rasvojen ja hiilareiden kautta.

Laske ensin päivän tarve ja sitten se että miten saat ne halvimmalla ja kerro 30:llä. Tuskin jää alle satasen.

Voihan sitä syödä kuukauden tai vaikka vuoden pelkkää makaroonia ja pysyy hengissä. Mutta ei se kyllä ole kovin terveellinen kokeilu.

Vierailija
98/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpötilöpöti. Minulla on sentintarkka ruokapäiväkirja ja tiedän että satanen riittää Liidin asiakkaalle reilusti. Ja nimenomaan kaikki ravintoarvot kunnossa.

Laitoit tuossa sisältöä ruokapäiväkirjastasi, laittaisitko vielä keskimääräiset ravintoarvot per päivä, jos olet ne laskenut. Kiitoksia jos viitsit.

Siis energia, hiilari, rasva, proteiini, kuitu, sokeri, tyydyttynyt rasva, hinta

Ok. tuossa on yhden päivän ravinto. Mutta tuon varmaan aika minimi. Oikeastaan ei tunnu yhtään pahalta että meidän viisihenkisessä perheessä menee tonni kuussa ja siinä on omot fairyt ja elmukelmut mukana. Eikä olla köyhiä eikä tarvi laskea rahoja kaupassa. Kiitos.

Vierailija
99/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. tuossa on yhden päivän ravinto. Mutta tuon varmaan aika minimi. Oikeastaan ei tunnu yhtään pahalta että meidän viisihenkisessä perheessä menee tonni kuussa ja siinä on omot fairyt ja elmukelmut mukana. Eikä olla köyhiä eikä tarvi laskea rahoja kaupassa. Kiitos.

Mistä sitten oikein kiittelet ja ketä  ?

Vierailija
100/103 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa saa kulumaan ruokaan juuri niin paljon tai vähän kuin haluaa. Olen joskus joutunut valitettavasti elämään melkein vuoden siten, että ruokaan oli varaa alle kolmellakymmentä euroa kuukaudessa. Söin lähinnä torilta euron pusseissa ostettuja tomaatteja, porkkanoita, kaaleja ja omenoita. Kaupasta hain makaronien lisäksi kaurahiutaleita, vehnäjauhoja, oliiviöljyä, kuivahiivaa ja suolaa leivän leipomista varten. Herkuttelin kerran viikossa purkilla rahkaa ja pussillisella pakastemarjoja. Hiukset pysyivät päässä, mutta iho hilseili, suupielet olivat rikki, voin pahoin ja heikotti jatkuvasti. 

Parhaillaan joudun taas taistelemaan ruokabudjettini kanssa. Ostan ruokaani tarjousten perusteella  kolmesta eri kaupasta. Siltikään en saa tervellistä ja ravitsevaa ruokaa satasella kuukaudessa. Jos kaikki syömiset menevät suunnitelmien mukaan, rahaa kuluu kuukaudessa noin 170 euroa. Saan päivittäin vähintään ravitsemussuositusten mukaiset määrät sekä tyydyttymätöntä että tyydyttynyttä rasvaa, proteiinia, ravintokuitua, A-, B1-, B2-, B3-, B6-, B12-, C- ja E-vitamiineja, foolihappoa, kalsiumia, rautaa, kaliumia, fosforia, magneisumia, sinkkiä ja seleeniä. Energiaa, hiilihydraatteja, natriumia ja D-vitamiinia saan liian vähän; kolesterolia taasen tulee liikaa kananmunien suurkulutuksesta johtuen (veriarvoni ovat kuitenkin erinomaiset). Minulla on keliakia, ja noudatan lakto-ovo-kasvisruokavaliota. Syön esimerkiksi seuraavanlaisesti (noin 1780 kcal):

50g gluteeniton kaurahiutale (0,16€)

100g puolukoita/mustikoita/mustaviinimarjoja/vadelmia (0,75€ itse kerättyjen loputtua)

80g banaani (0,20€)

kananmunanvalkuainen (0,15€)

4 kananmunaa (0,60€)

300g vihreitä pakastepapuja (0,65€)

10g oliiviöljyä (0,02€)

400g parsakaalia (1,29-1,59€)

200g porkkanoita (0,60€)

220g rahkaa (0,59€)

appelsiini (0,40€)

Käytän usein myös erilaisia kaaleja, härkäpapurouhetta ja tomaatteja. Kesällä marjastan tuttavien pakkaset täyteen (omani on olemattoman kokoinen), ja syksyllä haen lähialueen suopeilta mummeleilta ilmaiseksi omppuja. Soijatuotteet jätän kauppaan ekologisista syistä sekä soijan ihmisessä aiheuttamien hormonaalisten muutosten vuoksi. Toivoisin voivani nauttia määrällisesti enemmän ruokaa; maistelisin myös mieluusti monipuolisemmin  kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Tyhjä vatsaa vatsaa ja liian pientä ruokarahaa en toivoisi kenellekään. Rahatilanteeni on taas huononemaan päin; voi olla, että joudun taas jättämään päivittäisen rahkani pois. Ruoka on kuitenkin aivan viimeinen asia, josta tingin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi