Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinelävän ruokaostokset 100e/kk?

Vierailija
04.04.2016 |

Onko ihan järjetön ajatus vai voisiko tuolla summalla pärjätä? En syö lihaa, joten siinä hieman säästää (maitotuotteita/kananmunia käytän kyllä ja soijatuotteita). Pyrin syömään melko terveellisesti, tykkään laittaa itse ruokaa ja leipoa enkä käy ulkona syömässä. Olen työssäkäyvä, joten mahdollisuutta opiskelijaruokailuun ei enää ole. Täytyisi tehdä budjetti, mutta en oikein osaa arvioida paljonko ruokaan menee. Aiemmin ei ole tarvinnut penniä venyttää kun oli hieman paremmat tulot :/

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mul menee noin 120 € / kk.

t. opiskelija

Vierailija
2/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. opiskelija

Sisältyykö tuohon pesuaineet ym. päivittäistavarat? Tuntuuko siltä, että pystyt kuitenkin tekemään ihan monipuolista ruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni meni opiskeluaika suurinpiiretin tuo summa kaupassa kuukauden aikana, enkä käyttänyt opiskelijaruokailua. Tosin tuohon aikaan söin todella niukasti, tyyliin jogurttipurkki aamupalaksi ja illalliseksi isompi ateria... Joten joudut kyllä varmaan hintoja tarkkailemaan kauppareissuilla.

Vierailija
4/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ei tunnu.

Vierailija
5/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo ainakin itselleni on ollut mahdollista. Mutta se tarkoittaa paljon kieltäytymistä herkuista ja ulkona syömisestä. - Itselläni edullisuus perustuu paljossa pakastimen tehokkaaseen käyttöön, ajoittamiseen ja itse tekemiseen.  Monena aamuna aamupalanani on ollut (kaura)puuroa.

Vierailija
6/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo ainakin itselleni on ollut mahdollista. Mutta se tarkoittaa paljon kieltäytymistä herkuista ja ulkona syömisestä. - Itselläni edullisuus perustuu paljossa pakastimen tehokkaaseen käyttöön, ajoittamiseen ja itse tekemiseen.  Monena aamuna aamupalanani on ollut (kaura)puuroa.

Voi kun olisikin pakastin! Valitettavasti on vain pakastelokero eikä pieneen asuntoon mahdu erillistä pakastinta...

Mutta hyvä kuulla, että tuollaisellakin budjetilla pärjää. Ehkä se on vain tottumiskysymys.

Vierailija
7/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee yleensä reilu satanen, mutta syön kyllä koulussa paljon. Illalla ei sitten tarvitse niin paljoa. On tuo mahdollista mutta vaikeeta tulee, varsinkin jos et oo ennen joutunu laskemaan ruokarahojasi.

Vierailija
8/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu hyvin jos käyt lidlessä.

Vierailija
9/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuohon pystyy helpostikin mikäli niin haluaa.

Vierailija
10/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö siis töissäkin omia eväitä?

Ei tuo ihan taida onnistua ainakaan pidemmän päälle.

Lasketaanpa. Kuvitellaan, että leivot itse, vaikkapa kaksi kertaa viikossa. Jauhoihin, hiivaan ja rasvaan menee kuukaudessa hyvin kohtuullisesti rahaa, noin nelisen euroa.

Maitoa kai juot? Ehkä puolisen litraa päivässä, tekee kuussa kympin hujakoilla. Kahvia? Pannaan lisää semmoiset kolme euroa. Sokeria ehkä? Pari euroa. Munia varmaan menee kymmenisen viikossa, että saat proteiinia, pannaan siihen vaikka sitten kahdenksan euroa.

Vihanneksia ehkä vaikka kympillä viikossa, siitä jo neljä kymppiä. Soijarouhetta ehkä kympillä kuussa. Riisiä saa etnokaupoista halvalla, samoin linssejä, pannaan vaikka kympillä. Puurohiutaleita vaikka neljällä eurolla. Juureksista saa paljon vitamiineja ja hyvää ruokaa yhdessä linssien ja riisin kera, ostetaan niitä vaikka puolellatoista eurolla päivässä, tekee 45 euroa kuussa. Hedelmiä ehkä vaikka viitosella viikossa, siitä 20 euroa. Juustoa kimpale silloin tällöin, siitä 15 euroa kuussa. Satunnaisia säilykkeitä - vaikkapa tomaattimurskaa, joka on kasvisruoissa tosi hyvä aines - muutama viikossa, pannaan siitä 5'euroa eli 20 euroa.

Jo noistakin tulee 191 euroa.

Joten jos aiot syödä monipuolisesti, jo ilman sen kummempia törsäämisiä ja ihan itse kokaten ruokiisi menee noin kaksinkertainen summa aikomaasi verrattuna.

Vierailija
11/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää hyvin jos käyt Liidissä. Minulla menee samaa luokkaa, mutta ostan paljon valmista. Makeat herkuthan ovat halvinta energiaa, itse en kyllä käytä.

Vierailija
12/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. opiskelija

Sisältyykö tuohon pesuaineet ym. päivittäistavarat? Tuntuuko siltä, että pystyt kuitenkin tekemään ihan monipuolista ruokaa?

Tuo onnistuu, jos menee mamman lihapadoille viikonloppuisin ja tuo kotoa eväitä viikolle ja syö opiskelijalounaana ainoan päivän lämpimän aterian.

Jos satasella yrittää itsensä ruokkia ihan kokonaan, siis itse tehdyillä ruuilla, niin ei kyllä onnistu.

Vierailija
13/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee kuukaudessa ruokaan rahaa 130 euroa. Syön gluteenitonta kasvisruokaa. Syön ihan hyvin ja monipuolista ruokaa, sekä terveellisesti. Välillä tuntuu, että tuostakin voisi halutessaan vielä nipistää mutta en halua.

Summaan sisältyy pelkkä ruoka, ei pesuaineta, hygieniatuotteita jne. Tosin ei niihinkään paljoa rahaa mene näin yksinasuvana vaikka ostankin vain ympäristöystävällisiä tuotteita.

Vierailija
14/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanpa. Kuvitellaan, että leivot itse, vaikkapa kaksi kertaa viikossa. Jauhoihin, hiivaan ja rasvaan menee kuukaudessa hyvin kohtuullisesti rahaa, noin nelisen euroa.

Maitoa kai juot? Ehkä puolisen litraa päivässä, tekee kuussa kympin hujakoilla. Kahvia? Pannaan lisää semmoiset kolme euroa. Sokeria ehkä? Pari euroa. Munia varmaan menee kymmenisen viikossa, että saat proteiinia, pannaan siihen vaikka sitten kahdenksan euroa.

Vihanneksia ehkä vaikka kympillä viikossa, siitä jo neljä kymppiä. Soijarouhetta ehkä kympillä kuussa. Riisiä saa etnokaupoista halvalla, samoin linssejä, pannaan vaikka kympillä. Puurohiutaleita vaikka neljällä eurolla. Juureksista saa paljon vitamiineja ja hyvää ruokaa yhdessä linssien ja riisin kera, ostetaan niitä vaikka puolellatoista eurolla päivässä, tekee 45 euroa kuussa. Hedelmiä ehkä vaikka viitosella viikossa, siitä 20 euroa. Juustoa kimpale silloin tällöin, siitä 15 euroa kuussa. Satunnaisia säilykkeitä - vaikkapa tomaattimurskaa, joka on kasvisruoissa tosi hyvä aines - muutama viikossa, pannaan siitä 5'euroa eli 20 euroa.

Joten jos aiot syödä monipuolisesti, jo ilman sen kummempia törsäämisiä ja ihan itse kokaten ruokiisi menee noin kaksinkertainen summa aikomaasi verrattuna.

Höpötilöpöti. Minulla on sentintarkka ruokapäiväkirja ja tiedän että satanen riittää Liidin asiakkaalle reilusti. Ja nimenomaan kaikki ravintoarvot kunnossa.

Vierailija
15/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi ysin laskelma on realistinen, muut taitaa puhua omiaan tai unohtaa laskelmistaan jotain.

Vierailija
16/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee kuukaudessa ruokaan rahaa 130 euroa. Syön gluteenitonta kasvisruokaa. Syön ihan hyvin ja monipuolista ruokaa, sekä terveellisesti. Välillä tuntuu, että tuostakin voisi halutessaan vielä nipistää mutta en halua.

Summaan sisältyy pelkkä ruoka, ei pesuaineta, hygieniatuotteita jne. Tosin ei niihinkään paljoa rahaa mene näin yksinasuvana vaikka ostankin vain ympäristöystävällisiä tuotteita.

Lisään: teen ruuan ihan itse.

Vierailija
17/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni muuttui osapäivätyöksi eli työpäivä on sen verran lyhyt etten töissä pidä kuin vain kahvitauon. Syön aamupalan ja sitten kotona lounaan.

Täytyy nyt aluksi kokeilla miten tuo budjetti riittää. Jos tuntuu menevän liian tiukaksi niin sitten täytyy jostain muusta säästää. Aiemmin olen aika holtittomasti käyttänyt rahaa juurikin ruokaostoksiin niin siitä nyt on paras aloittaa penninvenytys.

-ap

Vierailija
18/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 2 ihmisellä alle tuon... suunnittelee valmiiksi ja tekee perusruokia.

Vierailija
19/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo esim. härkäpapurouhe, on kyllä kallista 3,5€ / 350g purkki, mutta melkein 50 % protskuu. Siitä saa vaikka munakkaan eli pari munaa ja 20g rouhetta + vaikka paprika, purjo. On täyttävä ja terveellinen. Paketin kyljessä on myös ohje pinaattiletuille, en ole vielä kokeillut.

Tee itse vaikka sämpylöitä tai muuta leipää. Pitaleipä on helppo ja sitä voi täytellä kasviksilla. Perus kaurapuuro on halpaa ja terveellistä. Ei kyllä kovin tehokkaasti pidä nälkää, joten aamupalaks kaipaa jotain muutakin. Tai sitten sitä pitää syödä paljon, johon itse en ainakaan taivu. Maitorahka ja joku hedelmä esim. päärynä. Osta sesongin hedelmiä ne on silloin halpoja. Tietysti banaania saa aina jollain 1e-1.5e kilo. Muuten en osaa oikein kasvisruokavinkkejä antaa.

Mä olen köyhäillyt noin satasen budjetilla semmoisen vuoden verran. Syön kylläkin lihaa. Kananmunia menee pari askii kuussa, leivän kanssa yleensä niitä syön tai sitten joku munakas. Jauhoja (vehnä ja ruis) menee myös jonkun verran, pannariin ja pitaleipään + muu leivonta.

Vierailija
20/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpötilöpöti. Minulla on sentintarkka ruokapäiväkirja ja tiedän että satanen riittää Liidin asiakkaalle reilusti. Ja nimenomaan kaikki ravintoarvot kunnossa.

Panepas sitten luetellen, mihin sulla on kuukaudessa menny ruokaostoksissa raha, niin voidaan katsoa, valehteletko tai unohteletko. Lidlistä minäkin ostan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän