Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinelävän ruokaostokset 100e/kk?

Vierailija
04.04.2016 |

Onko ihan järjetön ajatus vai voisiko tuolla summalla pärjätä? En syö lihaa, joten siinä hieman säästää (maitotuotteita/kananmunia käytän kyllä ja soijatuotteita). Pyrin syömään melko terveellisesti, tykkään laittaa itse ruokaa ja leipoa enkä käy ulkona syömässä. Olen työssäkäyvä, joten mahdollisuutta opiskelijaruokailuun ei enää ole. Täytyisi tehdä budjetti, mutta en oikein osaa arvioida paljonko ruokaan menee. Aiemmin ei ole tarvinnut penniä venyttää kun oli hieman paremmat tulot :/

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ruokakulut (+hammasharjat ja muut perus päivittäistavarat elämiseen) on 250e/kk.

Vierailija
22/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta toi ysin laskelma on realistinen, muut taitaa puhua omiaan tai unohtaa laskelmistaan jotain.

Ysin listassa on paljon sellaista, jota minä en syö enkä juo: leipä, maito, kahvi, sokeri, kananmuna, puurohiutaleet, juusto. 

T. 12 joka syö 130 eurolla kuussa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä ihmistä, joka ensimmäisenä alkaa säästää RUUASTA. On olemassa paaaaljon joutavempia rahareikiä, ruoka tulee häntäpäässä tässä listassa.

Vierailija
24/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee 2 ihmisellä alle tuon... suunnittelee valmiiksi ja tekee perusruokia.

Miksi tätä alapeukutetaan???

Vierailija
25/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä ihmistä, joka ensimmäisenä alkaa säästää RUUASTA. On olemassa paaaaljon joutavempia rahareikiä, ruoka tulee häntäpäässä tässä listassa.

Jos yksinkertaisesti on jo säästänyt kaikesta muusta?

Vierailija
26/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi kun olisikin pakastin! Valitettavasti on vain pakastelokero eikä pieneen asuntoon mahdu erillistä pakastinta...Mutta hyvä kuulla, että tuollaisellakin budjetilla pärjää. Ehkä se on vain tottumiskysymys."

- Tietämättä tarkemmin kuinka iso pakastin lokero on. Hankit vain sopivan kokoisia pakasterasioita (itsensä takaisn maksava investointi),  itselleni ovat olleet parhaita pienet yhden annoskoon kokoiset.  Kyllä niitä  yleensä mahtuu pienempäänkin pakastelokeroon, ainakin muutama kappale. -Pakastaminen säilöö hyvää ruokaa tuonnemmaksi ja estää samalla kallista ruokahävikin syntymistä. - Samaa ruokaa kun ei aina jaksa syödä montaa -useampaa kuin kolmea -päivää putkeen, jos tietää olevan muitakin mahd vaihtoehtoja.  Ja toisinaan on erinomaisen kätevää kun voi ottaa pakkasesta sen itse tekemänsä valmis ruoka-annoksen.  - Jota kyllä voi sitten mahd./ kannattaa täydentää tuore-tuotteilla...    

Vierailija
27/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo esim. härkäpapurouhe, on kyllä kallista 3,5€ / 350g purkki, mutta melkein 50 % protskuu. Siitä saa vaikka munakkaan eli pari munaa ja 20g rouhetta + vaikka paprika, purjo. On täyttävä ja terveellinen. Paketin kyljessä on myös ohje pinaattiletuille, en ole vielä kokeillut.

Tee itse vaikka sämpylöitä tai muuta leipää. Pitaleipä on helppo ja sitä voi täytellä kasviksilla. Perus kaurapuuro on halpaa ja terveellistä. Ei kyllä kovin tehokkaasti pidä nälkää, joten aamupalaks kaipaa jotain muutakin. Tai sitten sitä pitää syödä paljon, johon itse en ainakaan taivu. Maitorahka ja joku hedelmä esim. päärynä. Osta sesongin hedelmiä ne on silloin halpoja. Tietysti banaania saa aina jollain 1e-1.5e kilo. Muuten en osaa oikein kasvisruokavinkkejä antaa.

Mä olen köyhäillyt noin satasen budjetilla semmoisen vuoden verran. Syön kylläkin lihaa. Kananmunia menee pari askii kuussa, leivän kanssa yleensä niitä syön tai sitten joku munakas. Jauhoja (vehnä ja ruis) menee myös jonkun verran, pannariin ja pitaleipään + muu leivonta.

Pari askia? Mitä sä oikein syöt lämpimäksi ateriaksi? Jos sulla riittää pari askia munia ja rasia härkäpapurouhetta kuukaudeksi?

Nyt minä kaipaan niitä esimerkkejä teiltä, jotka väitätte syövänne monipuolisesti kaikki ruuat itse tehden satasella.

Esimerkkipäivä: lautasellinen kaurapuuroa ja hedelmä aamupalaksi. Tästä ehkä kustannuksia 50 senttiä. Lounaaksi linssi-kasvispataa, kustannus noin euron. Välipalaksi kahvi ja sämpylä, ehkä noin 50 senttiä. Päivälliseksi kahden munan munakas ja salaattia, siihen uppoaa euro. Illalla kevyesti vaikka rahka ja marjasosetta, 50 senttiä. Yhteensä 3,50.

Jo noista - siis ilman mitään herkuttelua tai kalliimpaa syötävää - tulee kuussa 115 euroa.

Joten joko ette syö kunnolla tai ette laske kaikkea kunnolla.

9

Vierailija
28/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ruokakauppalaskua on helpoin pienentää. Monesti tulee tehtyä heräteostoksia ym. turhaa ja tarpeetonta. Kun suunnittelee viikon ruokalistan ja ostokset etukäteen niin siinä voi säästää pitkän pennin.

Vierailija
29/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kaiken ruuan itse, mutta leipää ostetaan kaupasta. Meitä on 5 henkilöä ja 500 euroa menee kuukaudessa. Kesällä on 6 henkeä ja silloin menee 600. Että kyllä se näyttäisi olevan aika lailla satasen per nenä.

Mutta. Minulla on itse tehdyt mehut, hillot, poimitut marjat, lihat tulevat muualta, joten ne eivät ole bonuslaskelmassa, mistä tuon summan katson. Mutta sittenhän siellä on kyllä pesuaineet, sukkia, kaverisynttärilahjoja sun muuta. Ja herkkujakin ostellaan normisti eli kohtuudella.

Eli sanoisin, että satanen on niukalti, jos pakastin ei ole täynnä "ilmaista" ruokaa.

Vierailija
30/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö siis töissäkin omia eväitä?

Ei tuo ihan taida onnistua ainakaan pidemmän päälle.

Lasketaanpa. Kuvitellaan, että leivot itse, vaikkapa kaksi kertaa viikossa. Jauhoihin, hiivaan ja rasvaan menee kuukaudessa hyvin kohtuullisesti rahaa, noin nelisen euroa.

Maitoa kai juot? Ehkä puolisen litraa päivässä, tekee kuussa kympin hujakoilla. Kahvia? Pannaan lisää semmoiset kolme euroa. Sokeria ehkä? Pari euroa. Munia varmaan menee kymmenisen viikossa, että saat proteiinia, pannaan siihen vaikka sitten kahdenksan euroa.

Vihanneksia ehkä vaikka kympillä viikossa, siitä jo neljä kymppiä. Soijarouhetta ehkä kympillä kuussa. Riisiä saa etnokaupoista halvalla, samoin linssejä, pannaan vaikka kympillä. Puurohiutaleita vaikka neljällä eurolla. Juureksista saa paljon vitamiineja ja hyvää ruokaa yhdessä linssien ja riisin kera, ostetaan niitä vaikka puolellatoista eurolla päivässä, tekee 45 euroa kuussa. Hedelmiä ehkä vaikka viitosella viikossa, siitä 20 euroa. Juustoa kimpale silloin tällöin, siitä 15 euroa kuussa. Satunnaisia säilykkeitä - vaikkapa tomaattimurskaa, joka on kasvisruoissa tosi hyvä aines - muutama viikossa, pannaan siitä 5'euroa eli 20 euroa.

Jo noistakin tulee 191 euroa.

Joten jos aiot syödä monipuolisesti, jo ilman sen kummempia törsäämisiä ja ihan itse kokaten ruokiisi menee noin kaksinkertainen summa aikomaasi verrattuna.

Höpötilöpöti. Minulla on sentintarkka ruokapäiväkirja ja tiedän että satanen riittää Liidin asiakkaalle reilusti. Ja nimenomaan kaikki ravintoarvot kunnossa.

Panepas sitten luetellen, mihin sulla on kuukaudessa menny ruokaostoksissa raha, niin voidaan katsoa, valehteletko tai unohteletko. Lidlistä minäkin ostan.

Ole hyvä, näillä on menty maaliskuu, ei yhtään yli 4 €uron päivää ;-)

Appelsiinimehu

Aromisuola/yrttisuola suolapitoisuus 71 %

Banaani, punnittu kuorineen

Broileri, paisti

Broileripasta

Erikoishedelmä, eksoottinen, keskiarvo, mango/papaija, kuivattu

Herne, vihreä, kuivattu

Hernemuhennos, kuivatut herneet

Herkkusieni

Hummus

Jauheliha, broilerin

Jauheliha, nauta 10%

Jauheliha, sika-nauta

Jauho, vehnäjauho, puolikarkea

Jukurtti, 2%

Juusto, emmental

Jäätelö, kermajäätelö

Kalapuikot

Kana, paisti, marinoitu

Kananmuna, kuorineen punnittu

Kanelloni

Karjalanpiirakka, teollinen, tuotekeskiarvo

Kasvikset, Country mix

Kauraryyni

Ketsuppi

Kroissantti, nakki

Kurkku

Leipä, mysli

Lohikiusaus

Lohipyörykkä

Maissi

Maito, kevyt

Maito, rasvaton

Maitojauhe, rasvaton

Makaroni, tumma

Makaronilaatikko

Makaronilaatikko, kinkku

Makrilli, file, tomaattikastike

Maksalaatikko

Mango-chutney, hapanimeläkastike

Mansikkahillo, teollinen, sokeria 46 %

Margariini, 40

Margariini, 60

Muro, maissi

Mussaka

Naudanpaisti

Omena, keskiarvo, punnittu kuorineen

Pannukakku

Pakastekasvissekoitus, keskiarvo, keitetty, suolaton

Patonki, jyvä

Peruna, ranskalaiset

Perunalastu

Perunamuusijauhe

Perunasalaatti

Pikkelsi

Pitsa, havaiji

Pähkinä, cashewpähkinä

Pähkinä, maapähkinä

Rahka, maitorahka, maustamaton, rasvaa

Riisi tumma

Ruisleipä, real tumma täysjyväleipä, fazer

Rusina

Ruusukaali

Sakettiini

Seiti, pakaste

Sinappi

Sipuli, keltasipuli

Soijarouhe, vaalea tai tumma

Sokeri

Suklaa, keskiarvo

Tomaattimurska

Weetabix

Viinirypäle, keskiarvo, kivetön, vihreä/tumma

Vierailija
31/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta toi ysin laskelma on realistinen, muut taitaa puhua omiaan tai unohtaa laskelmistaan jotain.

Ysin listassa on paljon sellaista, jota minä en syö enkä juo: leipä, maito, kahvi, sokeri, kananmuna, puurohiutaleet, juusto. 

T. 12 joka syö 130 eurolla kuussa 

Mistä saat proteiinit ja kuidut? Kahvit ja sokerit ovat toki ns. ylimääräisiä, mutta yleensä sitä jotain muutakin päivässä juo kuin pelkkää hanavettä. Teetä, mehua tms.

Jos et käytä viljatuotteita lainkaan, miten varmistat kuitujen ja hiilihydraatin saannin? Ostat todennäköisesri vihanneksia ja juureksia enemmän.

9

Vierailija
32/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen kaiken ruuan itse, mutta leipää ostetaan kaupasta. Meitä on 5 henkilöä ja 500 euroa menee kuukaudessa. Kesällä on 6 henkeä ja silloin menee 600. Että kyllä se näyttäisi olevan aika lailla satasen per nenä.

Mutta. Minulla on itse tehdyt mehut, hillot, poimitut marjat, lihat tulevat muualta, joten ne eivät ole bonuslaskelmassa, mistä tuon summan katson. Mutta sittenhän siellä on kyllä pesuaineet, sukkia, kaverisynttärilahjoja sun muuta. Ja herkkujakin ostellaan normisti eli kohtuudella.

Eli sanoisin, että satanen on niukalti, jos pakastin ei ole täynnä "ilmaista" ruokaa.

Näinpä. Ja isolle porukalle syntyy ruokaa halvemmalla kuin yhdelle tehden, voi hyödyntää isoja eriä.

9

Vierailija
33/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanpa. Kuvitellaan, että leivot itse, vaikkapa kaksi kertaa viikossa. Jauhoihin, hiivaan ja rasvaan menee kuukaudessa hyvin kohtuullisesti rahaa, noin nelisen euroa.

Maitoa kai juot? Ehkä puolisen litraa päivässä, tekee kuussa kympin hujakoilla. Kahvia? Pannaan lisää semmoiset kolme euroa. Sokeria ehkä? Pari euroa. Munia varmaan menee kymmenisen viikossa, että saat proteiinia, pannaan siihen vaikka sitten kahdenksan euroa.

Vihanneksia ehkä vaikka kympillä viikossa, siitä jo neljä kymppiä. Soijarouhetta ehkä kympillä kuussa. Riisiä saa etnokaupoista halvalla, samoin linssejä, pannaan vaikka kympillä. Puurohiutaleita vaikka neljällä eurolla. Juureksista saa paljon vitamiineja ja hyvää ruokaa yhdessä linssien ja riisin kera, ostetaan niitä vaikka puolellatoista eurolla päivässä, tekee 45 euroa kuussa. Hedelmiä ehkä vaikka viitosella viikossa, siitä 20 euroa. Juustoa kimpale silloin tällöin, siitä 15 euroa kuussa. Satunnaisia säilykkeitä - vaikkapa tomaattimurskaa, joka on kasvisruoissa tosi hyvä aines - muutama viikossa, pannaan siitä 5'euroa eli 20 euroa.

Joten jos aiot syödä monipuolisesti, jo ilman sen kummempia törsäämisiä ja ihan itse kokaten ruokiisi menee noin kaksinkertainen summa aikomaasi verrattuna.

Höpötilöpöti. Minulla on sentintarkka ruokapäiväkirja ja tiedän että satanen riittää Liidin asiakkaalle reilusti. Ja nimenomaan kaikki ravintoarvot kunnossa.

Panepas sitten luetellen, mihin sulla on kuukaudessa menny ruokaostoksissa raha, niin voidaan katsoa, valehteletko tai unohteletko. Lidlistä minäkin ostan.

Appelsiinimehu

Broileri, paisti

Broileripasta

Herne, vihreä, kuivattu

Herkkusieni

Hummus

Jauheliha, broilerin

Jauheliha, nauta 10%

Jauheliha, sika-nauta

Jukurtti, 2%

Juusto, emmental

Jäätelö, kermajäätelö

Kalapuikot

Kana, paisti, marinoitu

Kanelloni

Kasvikset, Country mix

Kauraryyni

Ketsuppi

Kroissantti, nakki

Kurkku

Leipä, mysli

Lohikiusaus

Lohipyörykkä

Maissi

Maito, kevyt

Maito, rasvaton

Maitojauhe, rasvaton

Makaroni, tumma

Makaronilaatikko

Makaronilaatikko, kinkku

Maksalaatikko

Margariini, 40

Margariini, 60

Muro, maissi

Mussaka

Naudanpaisti

Pannukakku

Patonki, jyvä

Peruna, ranskalaiset

Perunalastu

Perunamuusijauhe

Perunasalaatti

Pikkelsi

Pitsa, havaiji

Pähkinä, cashewpähkinä

Pähkinä, maapähkinä

Rahka, maitorahka, maustamaton, rasvaa <0,5 %

Riisi tumma

Rusina

Ruusukaali

Sakettiini

Seiti, pakaste

Sinappi

Sipuli, keltasipuli

Sokeri

Suklaa, keskiarvo

Tomaattimurska

Weetabix

En mä tuollaisella listalla tee yhtään mitään, kun ei tiedä määriä ja hintoja. Sullahan ne on kuulemma sentintarkasti ylhäällä. Mutta jo päätellen siitä, että ostelet valmismussakaa, pähkinöitä ja valmispitsaa, niin edelleen epäilen laskelmiasi.

Neljällä eurollakin päivässä mennään jo yli 120 eurossa kuukaudessa. Päälle vielä satunnaiset ostot muista kaupoista.

Vierailija
34/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla riittää hyvinkin, siis pelkkiin syötäviin. Syön monipuolisesti kala-kasvisruokavalion mukaan. Ostan aina luomua (esim. kananmunat). Viikonloppuisin leivon aina kakun tms. Laskin äsken, että kuukaudessa menee kaikkeen mitä syön 80-100 euroa.

En polta enkä käytä yhtään alkoholia.

Syön 3 päivänä viikossa kalaa (uunilohta ja tonnikalaa). Lisukkeena aina täysjyväriisiä tai kvinoaa. Muina viikonpäivinä kananmunaa ja linssiruokia. Joka päivä iso salaatti, eli ostan joka viikko 2 rasiaa tuoretta salaattia (pinaattia tai lehtikaalia) ja muita tuoreita vihanneksia. Joka päivä syön myös kaurapuuroa pakastemarjoilla aamiaiseksi.

Kummastelen, jos joku ei saa 100 euroa kuukaudessa riittämään ruokaan :O Mitä sellainen ihminen oikein ostelee ruuaksi? Valmisaterioita?

Vierailija
35/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kyllä ymmärrä ihmistä, joka ensimmäisenä alkaa säästää RUUASTA. On olemassa paaaaljon joutavempia rahareikiä, ruoka tulee häntäpäässä tässä listassa." - Totta toinen puoli, mutta olisit nyt ihmeessä kertonut, että mistä, sitä muusta voisi säästää? - Omalta kohdaltani en esimerkiksi osta vaatteita kuukausittain, enkä omista utoa. Asuntona on vuokra yksiö. Baareissa käyn harvoin.  Kulttuuri riennoissa yhtä harvoi, ellen harvemmin kuin baarissa. Lemmikkejä minulla ei ole. Mutta siis mistä sitä vielä voisin säästää?  Tai yleisemmin, mistä neuvoisit säästämään. - Ruoka on kuitenkin minusta toisaalta mukava säästö kohde vielä toistaiseksi siinä, että tiedän, että pienillä kikoilla voi siinä säästää, vaikka toisaalta siihen voisi käyttää huomattavia summia; kaikkien meidän on kuitenkin jotain syötävä ja kyllä minäkin odotan päivää, että voin hankkia ruokaa nykyist elämän tilannetta -sanoisinko suur piirteisemmin; ilman jatkuvaa  ja usein toistuvaa pihistelyä. Vaikka toisaalta huomaan,että minulle antaa tyydytystä se kun huomaan, että onnistun taikomaan ruoaksi, jotain joka sekä edullista että terveellistä ja vielä -vaikka itse sanonkin, niin myös hyvää ja herkullista.       

Vierailija
36/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu: Kaurahiutale maitoon.

1 lämmin ruoka / päivä: Liha, kala tai kana. Ostan paljon tarjoustuotteita ja laitan pakkaseen. Nytkin mulla on pakkasessa 1 kilo kanaa ja 600 g jauhelihaa, ne maksoi 11 euroa. Kalaa ostan kun se on tarjouksessa (muikku tai lohi = 6-8 e/kg). Ruan kanssa syön riisiä tai makaroonia, ostin juuri 1,2 kiloa makaroonia eurolla. Teen isoja annoksia (makaroonilaatikko, lasagne, lihapullat ym) ja laitan pakkaseen.

Iltapalaks: Muna + leipä tai munakas tai pannari tai itseleivottua leipää.

Lisäksi rahkaa syön melkein joka päivä. Sitäkin ostan paljon kerralla, jos on tarjouksessa (6 purkkia tällä hetkellä jääkaapissa). Eli n. 20 eurolla saattaa saada kuukauden rahkat. Kasvikset yleensä pakastealtaasta myös porkkanoita syön paljon. Hedelmiä sillon tällöin.

Valitsen kaupan tarjousten mukaan, koska kaikki sijaitsevat sopivan matkan päässä. Prisma on ainoa mihin en pääse ja Lidlissä en käy. Mun ruokakorille tulee hintaa 100-120e riippuen kuinka paljon syön HeViä. Valmisruokia en osta juuri koskaan.

T: Härkäpapurouheilija

Vierailija
37/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appelsiinimehu

Broileri, paisti

Broileripasta

Herne, vihreä, kuivattu

Herkkusieni

Hummus

Jauheliha, broilerin

Jauheliha, nauta 10%

Jauheliha, sika-nauta

Jukurtti, 2%

Juusto, emmental

Jäätelö, kermajäätelö

Kalapuikot

Kana, paisti, marinoitu

Kanelloni

Kasvikset, Country mix

Kauraryyni

Ketsuppi

Kroissantti, nakki

Kurkku

Leipä, mysli

Lohikiusaus

Lohipyörykkä

Maissi

Maito, kevyt

Maito, rasvaton

Maitojauhe, rasvaton

Makaroni, tumma

Makaronilaatikko

Makaronilaatikko, kinkku

Maksalaatikko

Margariini, 40

Margariini, 60

Muro, maissi

Mussaka

Naudanpaisti

Pannukakku

Patonki, jyvä

Peruna, ranskalaiset

Perunalastu

Perunamuusijauhe

Perunasalaatti

Pikkelsi

Pitsa, havaiji

Pähkinä, cashewpähkinä

Pähkinä, maapähkinä

Rahka, maitorahka, maustamaton, rasvaa <0,5 %

Riisi tumma

Rusina

Ruusukaali

Sakettiini

Seiti, pakaste

Sinappi

Sipuli, keltasipuli

Sokeri

Suklaa, keskiarvo

Tomaattimurska

Weetabix

En mä tuollaisella listalla tee yhtään mitään, kun ei tiedä määriä ja hintoja. Sullahan ne on kuulemma sentintarkasti ylhäällä. Mutta jo päätellen siitä, että ostelet valmismussakaa, pähkinöitä ja valmispitsaa, niin edelleen epäilen laskelmiasi.

Neljällä eurollakin päivässä mennään jo yli 120 eurossa kuukaudessa. Päälle vielä satunnaiset ostot muista kaupoista.

No, ole uskomatta mutta päiväkirjani näyttää koko ajan vuorokauden ruokien hintaa, ja se ei ole yli 4 mennyt. (Juuri nyt 3,6). Pähkinöissä on paljon terveellistä energiaa. En siis seuraa ostojani, vaan sentilleen sitä mitä syön. Ja minä syön paljon (10 000 kJ) ;-)

Vierailija
38/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla riittää hyvinkin, siis pelkkiin syötäviin. Syön monipuolisesti kala-kasvisruokavalion mukaan. Ostan aina luomua (esim. kananmunat). Viikonloppuisin leivon aina kakun tms. Laskin äsken, että kuukaudessa menee kaikkeen mitä syön 80-100 euroa.

En polta enkä käytä yhtään alkoholia.

Syön 3 päivänä viikossa kalaa (uunilohta ja tonnikalaa). Lisukkeena aina täysjyväriisiä tai kvinoaa. Muina viikonpäivinä kananmunaa ja linssiruokia. Joka päivä iso salaatti, eli ostan joka viikko 2 rasiaa tuoretta salaattia (pinaattia tai lehtikaalia) ja muita tuoreita vihanneksia. Joka päivä syön myös kaurapuuroa pakastemarjoilla aamiaiseksi.

Kummastelen, jos joku ei saa 100 euroa kuukaudessa riittämään ruokaan :O Mitä sellainen ihminen oikein ostelee ruuaksi? Valmisaterioita?

Ehkä sinun kannattaa laskea omat ostoksesi tarkemmin. Pelkästään noihin kala-kvinoa/täysjyväriisiaterioihisi uppoaa rahaa kuukaudessa kolmisen kymppiä. Kananmunaa pari kpl/neljänä päivänä tekee sekin luomumunien hinnalla (32 munaa eli ainakin kolme kymmenen munan settiä) kympin. Tonnikalat - tarkoittanet purkkitonnaria - nelisen euroa. Salaatit kaksi parin euron isoa pakettia tekee kuussa jo 16 euroa. Vihanneksia päälle aika lailla, kun kerran sanot syöväsi isoja salaatteja, ja vieläpä luomuna. Luomutomaattiakin menee puolisen kiloa vähintään viikossa, sekin jo siis 6-7 euron kilohinnalla kuussa 12-14 euroa. Kurkkua, luomuna siis, menee ehkä yksi viikossa, siitäkin jo kuusi euroa kuussa.

Viikonlopun kakkuun värkkejä ehkä 2-3 eurolla, jos ei kummoista tee. Kuussa sekin noin kympin. Jo noista tulee 90 euroa kuussa, eikä siinä ole lainkaan laskettuna toista lämmintä ateriaa, aamupaloja tai iltapaloja.

Joten. Mä väitän, että et ole rehellinen tai lasket huonosti.

9

Vierailija
39/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäpaketti 12 palaa   1,59  4  6,36

Juusto 1 kg  3,99    1  3,99

Margariini 1,99  1  1,99

Mausteet 1

Jauhot 1 kg   1   0,79

Hiiva ptk  0,29   4   1,16

Kaurahiutale 1 kg 1   1   1

Kanamunat pkt   1   2   2

Jauheliha 1 kg  3,99  2  7,98

Kanafile 1 kg  7  1  7

Lohi 1 kg  7,99  1  7,99

Paisti 1 kg  9,9   0,5  4,95

Perunat 1 kg  0,79  2  1,58

Riisi 1 kg  2,99  1  2,99

Pasta 1kg  2,9  1  2,9

Ruokakerma 2dl  0,99  5  4,95

Maito 1 l   0,79   2   1,94

Turkkilainen jugurtti 1pkt  1,99  1  1,99

Raejuusto  1,39  2  2,78

Tomaattimurska 1 tlk 0,79   4  

Porkkana 1 kg  0,99  4  3,96

Punajuuri 1 kg  1  1  1

Valkokaali 1kg  1  1   1

Omena 1 kg  1  4  4

Päärynä 1 kg  1,79  2  3,58

0

Salaatti  1,39  4  5,56

Kurkku 1 kg  3,99  2  7,98

Tomaatti 1 kg  2,99  2  5,98

Yhteensä 101,56

Vierailija
40/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän nuo määrät tulevat? Kirjoittaako siellä joku bodari, joka käy salilla joka päivä ja tekee ruumiillista työtä? Kympillä saa noin 7 pussia soijarouhetta, ei sellaista määrää jaksa kukaan syödä kuukaudessa. Sokeriin pari euroa - aiotko tunkea kahvikupin sokeria puolilleen? Munia saa 12 kpl alle 1,5 euroa, sitäpaitsi lääkärillä voisi olla jotain sanomista noista määristä ;) Riisiin ja linsseihin ei saa menemään kymppiä kuukaudessa - 25 kilon säkki riisiä maksaa noin 30 € ja siitä syö pari vuotta kerran päivässä (olen kokeillut). Puurohiutaleita menee 2 pakettia kuukaudessa jos sitä syö kerran päivässä. Halvin Edam maksaa jotain päälle 3 euroa kimpale, jota saa menemään ehkä 2 pakettia kuussa jos sitä syö joka päivä. Myöskään juureksiin ei saa menemään 1,5 euroa päivässä eli 10,5 euroa viikossa, vaikka laskisi perunat mukaan.

Aloittajalle: ihan hyvin pärjäät. Jätät vain pois ne kalleimmat houkutukset, jotka vievät budjetista yllättävän ison osan! Perusruoka ei paljoa maksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän