Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinelävän ruokaostokset 100e/kk?

Vierailija
04.04.2016 |

Onko ihan järjetön ajatus vai voisiko tuolla summalla pärjätä? En syö lihaa, joten siinä hieman säästää (maitotuotteita/kananmunia käytän kyllä ja soijatuotteita). Pyrin syömään melko terveellisesti, tykkään laittaa itse ruokaa ja leipoa enkä käy ulkona syömässä. Olen työssäkäyvä, joten mahdollisuutta opiskelijaruokailuun ei enää ole. Täytyisi tehdä budjetti, mutta en oikein osaa arvioida paljonko ruokaan menee. Aiemmin ei ole tarvinnut penniä venyttää kun oli hieman paremmat tulot :/

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamu: Kaurahiutale maitoon.

1 lämmin ruoka / päivä: Liha, kala tai kana. Ostan paljon tarjoustuotteita ja laitan pakkaseen. Nytkin mulla on pakkasessa 1 kilo kanaa ja 600 g jauhelihaa, ne maksoi 11 euroa. Kalaa ostan kun se on tarjouksessa (muikku tai lohi = 6-8 e/kg). Ruan kanssa syön riisiä tai makaroonia, ostin juuri 1,2 kiloa makaroonia eurolla. Teen isoja annoksia (makaroonilaatikko, lasagne, lihapullat ym) ja laitan pakkaseen.

Iltapalaks: Muna + leipä tai munakas tai pannari tai itseleivottua leipää.

Lisäksi rahkaa syön melkein joka päivä. Sitäkin ostan paljon kerralla, jos on tarjouksessa (6 purkkia tällä hetkellä jääkaapissa). Eli n. 20 eurolla saattaa saada kuukauden rahkat. Kasvikset yleensä pakastealtaasta myös porkkanoita syön paljon. Hedelmiä sillon tällöin.

Valitsen kaupan tarjousten mukaan, koska kaikki sijaitsevat sopivan matkan päässä. Prisma on ainoa mihin en pääse ja Lidlissä en käy. Mun ruokakorille tulee hintaa 100-120e riippuen kuinka paljon syön HeViä. Valmisruokia en osta juuri koskaan.

T: Härkäpapurouheilija

Eli syöt vain yhden lämpimän aterian päivässä, ja se on pääosin makaronia, lisukkeena munaa ja pakastevihanneksia ja tarjousjauhelihaa hiukan. Muina aikoina lähinnä rahkaa tai kaurapuuroa tai itse leivottua leipää (minkä kanssa?). En kyllä kehuisi ihan hirveän terveelliseksi tuota.

Vierailija
42/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta toi ysin laskelma on realistinen, muut taitaa puhua omiaan tai unohtaa laskelmistaan jotain.

Ysin listassa on paljon sellaista, jota minä en syö enkä juo: leipä, maito, kahvi, sokeri, kananmuna, puurohiutaleet, juusto. 

T. 12 joka syö 130 eurolla kuussa 

Mistä saat proteiinit ja kuidut? Kahvit ja sokerit ovat toki ns. ylimääräisiä, mutta yleensä sitä jotain muutakin päivässä juo kuin pelkkää hanavettä. Teetä, mehua tms.

Jos et käytä viljatuotteita lainkaan, miten varmistat kuitujen ja hiilihydraatin saannin? Ostat todennäköisesri vihanneksia ja juureksia enemmän.

9

En missään kohdassa kirjoittanut, että en syö lainkaan viljatuotteita. Syön kyllä, en vain syö leipää. Esim. pastaa menee kyllä. Proteiinit saan esim. erilaisista soijatuotteista, pavuista, pähkinöistä, siemenistä, quornista.

Mitä kuituihin tulee niin ei niiden saamiseen tarvitse viljaa. Kun karppasin, söin kuituja suositusten mukaan 25-35 g/vrk vaikka en syönyt minkäänlaista viljaa. Myöskään hiilihydraattien saamiseen ei tarvita viljoja, vihannekset ja hedelmät riittävät mainiosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipäpaketti 12 palaa   1,59  4  6,36

Juusto 1 kg  3,99    1  3,99

Margariini 1,99  1  1,99

Mausteet 1

Jauhot 1 kg   1   0,79

Hiiva ptk  0,29   4   1,16

Kaurahiutale 1 kg 1   1   1

Kanamunat pkt   1   2   2

Jauheliha 1 kg  3,99  2  7,98

Kanafile 1 kg  7  1  7

Lohi 1 kg  7,99  1  7,99

Paisti 1 kg  9,9   0,5  4,95

Perunat 1 kg  0,79  2  1,58

Riisi 1 kg  2,99  1  2,99

Pasta 1kg  2,9  1  2,9

Ruokakerma 2dl  0,99  5  4,95

Maito 1 l   0,79   2   1,94

Turkkilainen jugurtti 1pkt  1,99  1  1,99

Raejuusto  1,39  2  2,78

Tomaattimurska 1 tlk 0,79   4  

Porkkana 1 kg  0,99  4  3,96

Punajuuri 1 kg  1  1  1

Valkokaali 1kg  1  1   1

Omena 1 kg  1  4  4

Päärynä 1 kg  1,79  2  3,58

0

Salaatti  1,39  4  5,56

Kurkku 1 kg  3,99  2  7,98

Tomaatti 1 kg  2,99  2  5,98

Yhteensä 101,56

Kiitos, nyt vihdoin konkretiaa. Tuossa ei kalsiumia kerry likikään toivotavaa määrää, maitoa kahdella litralla kuussa siis juodaan vain satunnaisesti tai käytetään puurossa. Salaattia saa noilla värkeillä yhden pienen per joka toinen päivä, ei päivittäin. Mutta porkkana-kaaliraastetta saa tilalle noista.

Rasvan määrä ei mitenkään riitä, jos aikoo leipoakin. Mausteetkin loppuvat aika pian, jos ostat keskimäärin yhden maustepussin kuukaudessa. Mitään lämmintä et juo, et kahvia, kaakaota, teetä.

Kahdella euron paketilla (6 munaa) ei syödä ainakaan munakkaita, jos lisäksi leivot tai teet makaronilaatikkoa. Jos teet parit makaronilaatikot, puolet munista menee jo niihin

Noilla saa aikaan yhden lämpimän ruuan päivässä, koska et näy hankkivan lainkaan esim. linssejä tai papuja, joilla saisi kasvisruokaa lisäksi toiseksi ateriaksi.

Vierailija
44/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sulla Lidliä lähellä. Nämä nyt ei kovin terveellisiä tai ravinnerikkaimpia ruokia ole mutta ehkä tolla summalla ei kovin usein mitään lohifileitä ym. ostellakaan. Lidlissä kalapuikot, oliskohan yhdessä pakkauksessa 20 kpl maksaa mielestäni vain päälle euron. Sitten erilaiset valmislaatikot mm. lihaperunsasoossilatikko taitaa maksaa 1,30e ja, jos lisäksi syö esim. leipää niin yhdestä laatikosta riittää varmasti kahteen kertaan. Eli aina se itse tekeminen ei ole halvempaa. Sitten aamuisin tai iltaisinkin voi syödä kaurapuuroa, erittäin halpaa. Leivän, jos leipoo itse säästää myös pitkän pennin. Juustot ja leikkeleet kannattaa unohtaa, jos rahasta on tiukkaa. Esim. valkosipulilevitteen tai vastaan voi myös helposti ja halvasti tehdä itse.

Jos sulla on parveketta tai valoisaa ikkunalautaa niin ehkä voisit alkaa kasvattaa itse vaikka tomaattia ja lehtisalaattia. Esim. Lidlissä siemenet olivat nyt n. 70snt/pussi ja multa oli vähän päälle 3e. Ei tietenkään auta tähän tilanteeseen mutta muutaman viikon päästä sulla voisi olla jo satoa, hah.

Vierailija
45/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä ihmistä, joka ensimmäisenä alkaa säästää RUUASTA. On olemassa paaaaljon joutavempia rahareikiä, ruoka tulee häntäpäässä tässä listassa.

Minä en säästä ruuasta. Minä katson mitä ostan, teen terveellisiä valintoja enkä osta kaikkea ylimääräistä höttöä tai puolivalmisteita. Lisäksi ostan vain sen mitä tarvitsen ja käytän kaiken ostamani. Tarjouksia hyödynnän aina kun mahdollista ja ostan mieluusti punalapputuotteita. Pakastimeen saa säilöttyä ihan kivasti. Lisäksi säästän tekemällä ruokaa isoja satseja kerralla ja pakastamalla osan.

Ennen minulla meni ruokaan parhaimmillaan 350-400 eur/kk, paljon ulkonasyömistä, noutoruokaa ja kaupasta kaikkea ylimäärästä. En yhtään katsonut mitä ostin ja mihin hintaan, en suunnitellut syömisiä ja näin. Jossain kohtaa alkoi ärsyttää nuo valtaisat ruokakulut ja päätin järkeistää tuon homman. Lopetin ulkonasyömisen ja noutoruoan syömisen, skippasin kaiken ylimääräisen ja aloin kiinnittää ruoan terveellisyyteen huomiota.

Vierailija
46/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 50 euroa riittää, mutta ruokavalio ei välttämättä ole kovin monipuolinen. Kylvät kesäksi perunoita, toivottavasti eivät nuupahda juhannusyönä pakkaseen.

Vierailija
47/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ainakin mulla on merkittävästi pienentänyt ruokamenoja on annoskokojen pienentäminen ja napostelun lopettaminen. Naposteluun menee yllättävän paljon, samoin huvisyömiseen. Jos syö liian isoja annoksia ruokaa vain siksi että se on hyvää, tuhlaa ihan turhaan. Mulla esimerkiksi ruoka, jonka piti olla neljä annosta, kului usein jo kahdessa ruokailussa. Äkkiä siinä lompakko laihtuu ja itse lihoo :) 

Satasella pärjännee ihan hyvin, jos ei tule yllätyksiä, ei käy ulkona syömässä eikä osta heräteostoksia (edes sitä kahvikupposta tai suklaapatukkaa). Perusruokaa, esim. kaurapuuroa, laatikkoruokia, keittoja, perunaa, riisiä ja kastiketta. Hintavertailu ja useammassa kaupassa tarjousten perässä käyminen kannattaa. Kesällä kannattaa käydä ahkerasti sienestämässä ja marjastamassa, kalastamassakin jos se vaan on yhtään oma juttu niin säästää pitkän pennin. Monessa kaupungissa voi harrastaa myös kaupunkiviljelyä tai hankkia oman palstan käyttöönsä, jos se on ilmaista niin voi olla kokeilemisen arvoinen juttu (itsellä ei ole kokemusta, joten en tiedä paljon siemenet ja muut tarveaineet maksavat).

Vierailija
48/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta näitä:

Siemeniä sesam linssi aurkukan

Mausteita

Kaurapuuroa

lOhta ( pilko joka päiväksi pala)

Keijua

Tomaatteja

kiwejä, omenoita banaaneja

Halvin ruis t näkkäri

Rahkat

Marjat

Salaattikehdet pinaatti, persilja

Kananmunat

Bataatti

Porkkana

Parsa

Ruijanpallas jaa osiin viikoksi!

Maito

Näihin menee n 50 e ja sitten haet toisen lastin - saat terveellisintä monipuolista ja vailla muita aineita olevaa ravitsevaa ruokaa koko ajan! Riittää itselläni 70 e kk- ja hemo huippua!!! Olen superterve ja hyvän " näköinen" että oikein ihmetellään!

Vierailija
49/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö siis töissäkin omia eväitä?

Ei tuo ihan taida onnistua ainakaan pidemmän päälle.

Lasketaanpa. Kuvitellaan, että leivot itse, vaikkapa kaksi kertaa viikossa. Jauhoihin, hiivaan ja rasvaan menee kuukaudessa hyvin kohtuullisesti rahaa, noin nelisen euroa.

Maitoa kai juot? Ehkä puolisen litraa päivässä, tekee kuussa kympin hujakoilla. Kahvia? Pannaan lisää semmoiset kolme euroa. Sokeria ehkä? Pari euroa. Munia varmaan menee kymmenisen viikossa, että saat proteiinia, pannaan siihen vaikka sitten kahdenksan euroa.

Vihanneksia ehkä vaikka kympillä viikossa, siitä jo neljä kymppiä. Soijarouhetta ehkä kympillä kuussa. Riisiä saa etnokaupoista halvalla, samoin linssejä, pannaan vaikka kympillä. Puurohiutaleita vaikka neljällä eurolla. Juureksista saa paljon vitamiineja ja hyvää ruokaa yhdessä linssien ja riisin kera, ostetaan niitä vaikka puolellatoista eurolla päivässä, tekee 45 euroa kuussa. Hedelmiä ehkä vaikka viitosella viikossa, siitä 20 euroa. Juustoa kimpale silloin tällöin, siitä 15 euroa kuussa. Satunnaisia säilykkeitä - vaikkapa tomaattimurskaa, joka on kasvisruoissa tosi hyvä aines - muutama viikossa, pannaan siitä 5'euroa eli 20 euroa.

Jo noistakin tulee 191 euroa.

Joten jos aiot syödä monipuolisesti, jo ilman sen kummempia törsäämisiä ja ihan itse kokaten ruokiisi menee noin kaksinkertainen summa aikomaasi verrattuna.

Mistähän nuo määrät tulevat? Kirjoittaako siellä joku bodari, joka käy salilla joka päivä ja tekee ruumiillista työtä? Kympillä saa noin 7 pussia soijarouhetta, ei sellaista määrää jaksa kukaan syödä kuukaudessa. Sokeriin pari euroa - aiotko tunkea kahvikupin sokeria puolilleen? Munia saa 12 kpl alle 1,5 euroa, sitäpaitsi lääkärillä voisi olla jotain sanomista noista määristä ;) Riisiin ja linsseihin ei saa menemään kymppiä kuukaudessa - 25 kilon säkki riisiä maksaa noin 30 € ja siitä syö pari vuotta kerran päivässä (olen kokeillut). Puurohiutaleita menee 2 pakettia kuukaudessa jos sitä syö kerran päivässä. Halvin Edam maksaa jotain päälle 3 euroa kimpale, jota saa menemään ehkä 2 pakettia kuussa jos sitä syö joka päivä. Myöskään juureksiin ei saa menemään 1,5 euroa päivässä eli 10,5 euroa viikossa, vaikka laskisi perunat mukaan.

Aloittajalle: ihan hyvin pärjäät. Jätät vain pois ne kalleimmat houkutukset, jotka vievät budjetista yllättävän ison osan! Perusruoka ei paljoa maksa.

Soijarouhe maksaa noin kolme euroa puolen kilon pussi, ja sitä menee kyllä, kun on kasvissyöjästä kyse, veikkaan että kolmisen pussia kuussa eli vajaa pussi viikossa, jos tekee kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Munat ovat pari euroa kymmenen munan paketti, ja niitä menee helposti munakkaassa kaksi, kolme. Eli kolme munakasta, jo yhteen soijamakaronilaatikkosatsiinkin menee kolme. Lisää menee leipoessa. Leivän päällä.

Linssit ovat kalliita verratuna riisiin, siitä nuo summat. Muistanet edelleen, että ap ei syö lihaa, joten proteiinin saannin takia linssejä, soijarouhetta ja munia syödään enemmän kuin sinä lihansyöjänä.

Sokeria menee leivontaan, jos leipoo. Ok, jos ei leivo, niin sen säästää. Toisaalta en laskenut tuohon lainkaan rasvoja, paistamiseen öljyä ja leivälle levitettä.

Juureksiin uppoaa helposti 1,5 euroa, jos syö kasvisruokaa ja kaksi lämmintä ateriaa. Potutkin maksavat - vaikka ovat halvimpia juureksia - liki euron kilo, ja nyt ei siis edes puhuta monipuolisen kasvisaterian arsenaalista palsternakasta bataattiin, juuresselleristä punajuuriin. Monet niistä maksavat 3-4 euroa kilolta. Juu, tarjoukset kannattaa hyödyntää, mutta ne eivät säily jääkaapin vihanneslokerossa kovin montaa viikkoa nahistumatta.

Joten ei, aloittana EI pärjää alle satasella ainakaan pitkään.

Vierailija
50/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin asuva mies ja kerran viikossa käyn lidlissä ja noin neljä kymppiä menee viikossa aina. Tosin ostan lihatuotteita paljon.

Vierailija
51/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle riittää se kirjoitti:

Osta näitä:

Siemeniä sesam linssi aurkukan

Mausteita

Kaurapuuroa

lOhta ( pilko joka päiväksi pala)

Keijua

Tomaatteja

kiwejä, omenoita banaaneja

Halvin ruis t näkkäri

Rahkat

Marjat

Salaattikehdet pinaatti, persilja

Kananmunat

Bataatti

Porkkana

Parsa

Ruijanpallas jaa osiin viikoksi!

Maito

Näihin menee n 50 e ja sitten haet toisen lastin - saat terveellisintä monipuolista ja vailla muita aineita olevaa ravitsevaa ruokaa koko ajan! Riittää itselläni 70 e kk- ja hemo huippua!!! Olen superterve ja hyvän " näköinen" että oikein ihmetellään!

Lohi tai ruijanpallas kuukaudeksi, jos siis pala per päivä tekee jo 35-40 euroa kuussa. Meinaat, että kolmella kympillä ostat kalliita siemeniä, parsaa ja vaikkapa bataattia kuukaudeksi...? Älä vittu naurata. Jo menee aika överiksi.

Vierailija
52/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo ruoan kulutus vaihtelee tietenkin sen mukaan, minkä kokoinen henkilö on ja mitä päivän mittaan tekee. Tällainen 50-kiloinen toimistotyöntekijä syö esim. yhdestä tarjouslohesta monta kertaa, vrt. joku ruumiillista työtä tekevä 150-kiloinen äijänköriläs :)

Vierailija
53/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi kun olisikin pakastin! Valitettavasti on vain pakastelokero eikä pieneen asuntoon mahdu erillistä pakastinta...Mutta hyvä kuulla, että tuollaisellakin budjetilla pärjää. Ehkä se on vain tottumiskysymys."

- Tietämättä tarkemmin kuinka iso pakastin lokero on. Hankit vain sopivan kokoisia pakasterasioita (itsensä takaisn maksava investointi),  itselleni ovat olleet parhaita pienet yhden annoskoon kokoiset.  Kyllä niitä  yleensä mahtuu pienempäänkin pakastelokeroon, ainakin muutama kappale. -Pakastaminen säilöö hyvää ruokaa tuonnemmaksi ja estää samalla kallista ruokahävikin syntymistä. - Samaa ruokaa kun ei aina jaksa syödä montaa -useampaa kuin kolmea -päivää putkeen, jos tietää olevan muitakin mahd vaihtoehtoja.  Ja toisinaan on erinomaisen kätevää kun voi ottaa pakkasesta sen itse tekemänsä valmis ruoka-annoksen.  - Jota kyllä voi sitten mahd./ kannattaa täydentää tuore-tuotteilla...    

Onko mahdollista että joku ei oikeasti ymmärrä käsitettä "pakastelokero"? Se EI ole pakastin, vaan se sellainen pikkuinen lokero jääkaapin sisällä. Kylmempi kyllä kuin jääkaappi, mutta ei mitään pakastimeen verrattuna. Jäätelökin sulaa siellä ihan hetkessä.

Vierailija
54/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Voi kun olisikin pakastin! Valitettavasti on vain pakastelokero eikä pieneen asuntoon mahdu erillistä pakastinta...Mutta hyvä kuulla, että tuollaisellakin budjetilla pärjää. Ehkä se on vain tottumiskysymys."

- Tietämättä tarkemmin kuinka iso pakastin lokero on. Hankit vain sopivan kokoisia pakasterasioita (itsensä takaisn maksava investointi),  itselleni ovat olleet parhaita pienet yhden annoskoon kokoiset.  Kyllä niitä  yleensä mahtuu pienempäänkin pakastelokeroon, ainakin muutama kappale. -Pakastaminen säilöö hyvää ruokaa tuonnemmaksi ja estää samalla kallista ruokahävikin syntymistä. - Samaa ruokaa kun ei aina jaksa syödä montaa -useampaa kuin kolmea -päivää putkeen, jos tietää olevan muitakin mahd vaihtoehtoja.  Ja toisinaan on erinomaisen kätevää kun voi ottaa pakkasesta sen itse tekemänsä valmis ruoka-annoksen.  - Jota kyllä voi sitten mahd./ kannattaa täydentää tuore-tuotteilla...    

Onko mahdollista että joku ei oikeasti ymmärrä käsitettä "pakastelokero"? Se EI ole pakastin, vaan se sellainen pikkuinen lokero jääkaapin sisällä. Kylmempi kyllä kuin jääkaappi, mutta ei mitään pakastimeen verrattuna. Jäätelökin sulaa siellä ihan hetkessä.

Höpötilöpöti. Parhaimmillaan pakastelokero on 10 litraa ja sen lämpötila vastaa täysin kotipakastinta (-18). Ei taatusti jäätelökään sula.

Vierailija
55/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamu: Kaurahiutale maitoon.

1 lämmin ruoka / päivä: Liha, kala tai kana. Ostan paljon tarjoustuotteita ja laitan pakkaseen. Nytkin mulla on pakkasessa 1 kilo kanaa ja 600 g jauhelihaa, ne maksoi 11 euroa. Kalaa ostan kun se on tarjouksessa (muikku tai lohi = 6-8 e/kg). Ruan kanssa syön riisiä tai makaroonia, ostin juuri 1,2 kiloa makaroonia eurolla. Teen isoja annoksia (makaroonilaatikko, lasagne, lihapullat ym) ja laitan pakkaseen.

Iltapalaks: Muna + leipä tai munakas tai pannari tai itseleivottua leipää.

Lisäksi rahkaa syön melkein joka päivä. Sitäkin ostan paljon kerralla, jos on tarjouksessa (6 purkkia tällä hetkellä jääkaapissa). Eli n. 20 eurolla saattaa saada kuukauden rahkat. Kasvikset yleensä pakastealtaasta myös porkkanoita syön paljon. Hedelmiä sillon tällöin.

Valitsen kaupan tarjousten mukaan, koska kaikki sijaitsevat sopivan matkan päässä. Prisma on ainoa mihin en pääse ja Lidlissä en käy. Mun ruokakorille tulee hintaa 100-120e riippuen kuinka paljon syön HeViä. Valmisruokia en osta juuri koskaan.

T: Härkäpapurouheilija

Eli syöt vain yhden lämpimän aterian päivässä, ja se on pääosin makaronia, lisukkeena munaa ja pakastevihanneksia ja tarjousjauhelihaa hiukan. Muina aikoina lähinnä rahkaa tai kaurapuuroa tai itse leivottua leipää (minkä kanssa?). En kyllä kehuisi ihan hirveän terveelliseksi tuota.

Okei eli selostukseni vaatii hieman suomennusta ja ehkä yksinkertaistusta.

Aamu: kaurahiutale maitoon

Lounas: liha/kala/kana + riisi/makarooni + kasvis (ei tosin aina) "Kasvikset yleensä pakastealtaasta myös porkkanoita syön paljon." Mun moka kun en ollut laittanut sitä tuohon samaan osioon. Saatan syödä kasviksia myös tv-naposteltavina tai muuna aikana.

Iltapala: Kuten ilmoitin tai toinen lämmin ruoka. Riippuu välillä.

Välipalaks jossain välissä: Rahka, hedelmä, muna, leipä, munakas tai yhdistelmä (jotain siis noista)

Jauhelihaa ostan pääsääntöisesti 10 %, mutta esim. lihapullat ja pizzaa teen 17 %. Kanat marinoimattomana. Enemmän voisin syödä HeViä.

Vierailija
56/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko mahdollista että joku ei oikeasti ymmärrä käsitettä "pakastelokero"? Se EI ole pakastin, vaan se sellainen pikkuinen lokero jääkaapin sisällä. Kylmempi kyllä kuin jääkaappi, mutta ei mitään pakastimeen verrattuna. Jäätelökin sulaa siellä ihan hetkessä."

Onko mahdollista, että sinulla on viallinen jääkaappipakastin? - Hyvä huomio silti. Itse olen oppinut kutsumaan omaa jääkaappini yhteydessä olevaa minipakastinta sujuvasti pakastinlokeroksi, koska aikanaan vuokranantajani kertoi kuvasi jääkaappiani tuota ominaisuutta käyttäen. - Jääkaappini siis näyttää, jotakuinkin tältä:  https://www.verkkokauppa.com/fi/product/33653/dvdrb/Upo-R1410F-jaakaapp…

Mutta nyt kun oikein hieraisin harmaita aivosolujani niin muistan nähneeni, joskus jääkaappeja joissa on sisällä joku kummallinen pikku kaappi; olisko niitä kutsuttu kylmälokeroiksi?  

Vierailija
57/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu hyvin jos käyt lidlessä.

Ei kyllä  onnistu sieltäkään 25/vko. budjetilla kovin montaa kertaa viikossa.

Kaksikin kertaa,niin 12,50:llä olisi silloin pärjättävä/ostoskerta ja sillä ei (Lidlistäkään) kovin montaa tuotetta kassiinsa kerralla  saa ja niillä olisi sitten pärjättävä ne kolme ja puoli päivää...

Kyllä ihmisellä kuin ihmisellä nykyään  pitäisi olla sellainen 200 euroa vähintään kuukauden ruokaan käytettävissään voidakseen syödä riittävästi ja terveellisesti-siis kasvissyöjänäkin.

Kyllä suosittelisin ottamaan yhteyttä ja varaamaan ajan sossuun jos ei kukkaro tuolle kulutustasolle riitä . Terveydestään ei kannata tinkiä.Paastoviikkoja  (hallitulla ruokavaliolla) voi ja kannattaakin joskus  pitää,mutta aina puutteessa ja nälässä eläminen on sitten  eri juttu. Siinä rupeaa lopulta yleiskunto heikkenemään ,hampaita voi pitemmän päälle tippua suusta ,hiusten kunto heikkenee,iho kuivuu,kynnet lohkeilevat yms. ikäviä ja ehkä kalliiksikin käyviä seurauksia on siitä sellaisesta .

100 euroa on nykyisellä hintasolla kuukauden ruokamenoihin yksinkertaisesti liian vähän-enemmän tarvitaan ja tarvitsee-kuka tahansa.Piste.

Vierailija
58/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö siis töissäkin omia eväitä?

Ei tuo ihan taida onnistua ainakaan pidemmän päälle.

Lasketaanpa. Kuvitellaan, että leivot itse, vaikkapa kaksi kertaa viikossa. Jauhoihin, hiivaan ja rasvaan menee kuukaudessa hyvin kohtuullisesti rahaa, noin nelisen euroa.

Maitoa kai juot? Ehkä puolisen litraa päivässä, tekee kuussa kympin hujakoilla. Kahvia? Pannaan lisää semmoiset kolme euroa. Sokeria ehkä? Pari euroa. Munia varmaan menee kymmenisen viikossa, että saat proteiinia, pannaan siihen vaikka sitten kahdenksan euroa.

Vihanneksia ehkä vaikka kympillä viikossa, siitä jo neljä kymppiä. Soijarouhetta ehkä kympillä kuussa. Riisiä saa etnokaupoista halvalla, samoin linssejä, pannaan vaikka kympillä. Puurohiutaleita vaikka neljällä eurolla. Juureksista saa paljon vitamiineja ja hyvää ruokaa yhdessä linssien ja riisin kera, ostetaan niitä vaikka puolellatoista eurolla päivässä, tekee 45 euroa kuussa. Hedelmiä ehkä vaikka viitosella viikossa, siitä 20 euroa. Juustoa kimpale silloin tällöin, siitä 15 euroa kuussa. Satunnaisia säilykkeitä - vaikkapa tomaattimurskaa, joka on kasvisruoissa tosi hyvä aines - muutama viikossa, pannaan siitä 5'euroa eli 20 euroa.

Jo noistakin tulee 191 euroa.

Joten jos aiot syödä monipuolisesti, jo ilman sen kummempia törsäämisiä ja ihan itse kokaten ruokiisi menee noin kaksinkertainen summa aikomaasi verrattuna.

Mistähän nuo määrät tulevat? Kirjoittaako siellä joku bodari, joka käy salilla joka päivä ja tekee ruumiillista työtä? Kympillä saa noin 7 pussia soijarouhetta, ei sellaista määrää jaksa kukaan syödä kuukaudessa. Sokeriin pari euroa - aiotko tunkea kahvikupin sokeria puolilleen? Munia saa 12 kpl alle 1,5 euroa, sitäpaitsi lääkärillä voisi olla jotain sanomista noista määristä ;) Riisiin ja linsseihin ei saa menemään kymppiä kuukaudessa - 25 kilon säkki riisiä maksaa noin 30 € ja siitä syö pari vuotta kerran päivässä (olen kokeillut). Puurohiutaleita menee 2 pakettia kuukaudessa jos sitä syö kerran päivässä. Halvin Edam maksaa jotain päälle 3 euroa kimpale, jota saa menemään ehkä 2 pakettia kuussa jos sitä syö joka päivä. Myöskään juureksiin ei saa menemään 1,5 euroa päivässä eli 10,5 euroa viikossa, vaikka laskisi perunat mukaan.

Aloittajalle: ihan hyvin pärjäät. Jätät vain pois ne kalleimmat houkutukset, jotka vievät budjetista yllättävän ison osan! Perusruoka ei paljoa maksa.

Soijarouhe maksaa noin kolme euroa puolen kilon pussi, ja sitä menee kyllä, kun on kasvissyöjästä kyse, veikkaan että kolmisen pussia kuussa eli vajaa pussi viikossa, jos tekee kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Munat ovat pari euroa kymmenen munan paketti, ja niitä menee helposti munakkaassa kaksi, kolme. Eli kolme munakasta, jo yhteen soijamakaronilaatikkosatsiinkin menee kolme. Lisää menee leipoessa. Leivän päällä.

Linssit ovat kalliita verratuna riisiin, siitä nuo summat. Muistanet edelleen, että ap ei syö lihaa, joten proteiinin saannin takia linssejä, soijarouhetta ja munia syödään enemmän kuin sinä lihansyöjänä.

Sokeria menee leivontaan, jos leipoo. Ok, jos ei leivo, niin sen säästää. Toisaalta en laskenut tuohon lainkaan rasvoja, paistamiseen öljyä ja leivälle levitettä.

Juureksiin uppoaa helposti 1,5 euroa, jos syö kasvisruokaa ja kaksi lämmintä ateriaa. Potutkin maksavat - vaikka ovat halvimpia juureksia - liki euron kilo, ja nyt ei siis edes puhuta monipuolisen kasvisaterian arsenaalista palsternakasta bataattiin, juuresselleristä punajuuriin. Monet niistä maksavat 3-4 euroa kilolta. Juu, tarjoukset kannattaa hyödyntää, mutta ne eivät säily jääkaapin vihanneslokerossa kovin montaa viikkoa nahistumatta.

Joten ei, aloittana EI pärjää alle satasella ainakaan pitkään.

Veikkaan edelleen, että olet mies ja täten tarvitset luultavasti enemmän ruokaa kuin aloittaja. Oikeasti, kukaan nainen ei syö tuollaisia määriä! Missä käyt ruokakaupassa? Tavallinen 12 munan kenno maksaa 1,30-1,40 euroa esim. Citymarketissa, eivätkä kuivatut linssit ole kalliita. Bataatti on kallista eikä sitä ole pakko syödä - kotimaiset juurekset riittävät hyvin. Virallisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan käytettäväksi vain 2-3 kananmunaa viikossa. Kasvisruokaakin on monen hintaista ja sen voi koostaa myös edullisesti, kun osaa!

Vierailija
59/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni menee ruokiin noin satanen kuussa. Mutta, olen hyvin pieniruokainen.

Vierailija
60/103 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpötilöpöti. Parhaimmillaan pakastelokero on 10 litraa ja sen lämpötila vastaa täysin kotipakastinta (-18). Ei taatusti jäätelökään sula.

Key word: parhaimmillaan. Keskiverto pakastelokero tuskin tuohon pystyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän