Tiedättekö mikä on liiteri?
Sanoin tänään tuon sanan kavereilleni ja ne ihmettelivät mistä minä puhun. En edes tiennyt että tuo on joillekkin vieras sana. Olen lähtöisin Kainuusta, nykyisin asun Etelä-Suomessa.
Kommentit (72)
Eihän tuo edes ole mikään murresana? Eikö liiterit ole kaikkialla Suomessa liitereitä?
Juu, ulkorakennus, varasto, säilytyspaikka tms.
Meilläpäin puhutaan myös liiveristä ja se vasta outo on monelle.
Halkoliiteri jne. Olen Kuusamosta, joten täysin tuttu sana
Juu. Hämeestä olen ja vanhempieni pihalla on liiteri.
Ei kaupungissa kerrostalossa koko ikänsä asunut tiedä. Kun menin maatilalle niin opin että liiteri oli sellainen ulkovarasto puiden säilytystä ja isompia työkaluja varten.
En ole itse kuullut että täällä etelässä käytetään sanaa liiteri.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. T. puolankalainen
Puolangalta minäkin!
Ap
Mä käyttäisin sanaa ulkorakennus, ulkovarasto, ulkovaja. Olen Turusta. (Arvelen silti liiterin olevan joku tommonen, mutten käytä)
Olen syntyperäinen helsinkiläinen, myös vanhempani ovat syntyperäisiä helsinkiläisiä. Meillä ei ole (eikä tule) mitään mökkiä.
Tiedän ja olen aina tiennyt, mikä on liiteri.
Liiteri eli lidl. Kyllä kaikki tietää mistä on kyse, jos lähen "liiteriin"
Meillä on ihan normaalia viedä fillari pyöräliiteriin, espoolainen keskisuomalainen sanoo.
Ja Lidl voi puhekielessä ääntyä liiteri.
Turkulainen 10 lisää: myös vaja tai pihavaja. Ei liiteri koskaan.
On todella tuttu. Eikö halkoliiteriä löydy aika monella takanlämmittäjällä nykyäänkin?
Meillä on liiteri mökillä. Siellä on kaikki ulkotyökalut, mm. ruohonleikkuri, sahat, kirveet ja haravat. Varastokin on, liiteri eroaa siitä sillä, että siinä on maapohja.
Liiterissä säilytetään puita ja työkaluja yms., mutta voidaan puhua kyllä myös pyöräliiteristä, kun tarkoitetaan varastoa, jossa säilytetään pyöriä. T. se sama puolankalainen
Meillä on pihalla (puu)liiteri. Asun nykyään Turun kupeessa, mutta kotoisin Tampereen kupeesta.
Täällä Hämeessä, Pirkanmaan ja Keski-Suomen rajapisteessä ainakin puhutaan liiteristä aivan yleisesti. Ja on puhuttu vanhastaankin. Puut olivat halkoliiterissä, rattaat ja traktorin lavetit ratasliiterissä. Ratasliiteri ilmeisesti on paikallisempi sana, tai mistäs minä tiedän. En ole kuullout sitä muualla kuin kotipaikallani.
Satakunnassa liiteri on ihan käytössä oleva sana.
Tottakai tiedän.
av-mamma 34 v. Espoosta!
Joo