Tiedättekö mikä on liiteri?
Sanoin tänään tuon sanan kavereilleni ja ne ihmettelivät mistä minä puhun. En edes tiennyt että tuo on joillekkin vieras sana. Olen lähtöisin Kainuusta, nykyisin asun Etelä-Suomessa.
Kommentit (72)
Kävin Liiterissä halkomassa hiuksia. Mukavaa, kun se on työmatkan varrella, niin tulee käytyä usein.
Turussakin puut haetaan liiteristä
Puitten kuivatus varasto
Riemuliiteri = ilotalo
Liiteri=tanssipaikka, olikohan Järvenpäässä?
Tuttu sana Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla.
"Hoi sit Ritke Forresteri, sull on leuka ku puu-liiteri"
Mikähän laulu tämä on, alkoi soimaan päässä.
Vierailija kirjoitti:
"Hoi sit Ritke Forresteri, sull on leuka ku puu-liiteri"
Mikähän laulu tämä on, alkoi soimaan päässä.
Hoi sie, piti kirjoittamani. Jos se nyt muutenkaan meni oikein, en muista tarkalleen.
Tiedän mikä se on. Meille porilaisille se on myös suuli.
Puuliiteri aina ollut kun ollut valmista klapia tai polttopuuta.
Älä itke Ritke Vorresteri, sullahan on leuka ku puuliiteri... Jope Ruonansuun biisi
Vierailija kirjoitti:
Olen syntyisin Etelä-Karjalasta. Kyllä meillä ainakin sana liiteri tunnettiin, mutta halkovaja oli halkokuuri, pyörävarasto oli pyöräkuuri. En ole tutkinut, mistä sana kuuri tulee, mutta en olisi hämmästynyt, jos juuret johtaisivat Karjalaan ja ehkä kauemmaksikin eli Venäjälle. Monia lainasanoja tuli aikanaan venäjästä, mikä ainakin osaksi johtui siitä, että Etelä-Karjalassa oli linnoituksia ruotsalaisia vastaan. Linnoituksissa oli venäläistä väkeä ja heillä työväkenä suomalaisia, joiden mukana sanat levisivät. Minun isoäitini tiesi aika paljon venäläisperäisiä sanoja, se tavallisin taisi olla pitskat eli tulitikut ja toinen liepuska eli leipä. Tämä jälkimmäinen sana jäi kieleen muodossa lepuska tai leposka, joka tarkoittaa ohutta perunarieskaa.
Sorry vaan, että höpisin noin pitkästi, mutta kun olen valtavan kiinnostunut kielistä ja sanoista ja siitä, miten kielet ovat vaikuttaneet toisiinsa.
Kuuri taitaa kuitenkin tulla jostain muualta - tanskaksi skur, hollanniksi schuur. Venäjäksi liiteri tai vaja on sarai. Terveisin: toinen kielistä kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Älä itke Ritke Vorresteri, sullahan on leuka ku puuliiteri... Jope Ruonansuun biisi
No sehän se oli! Kiitos :) Ja Jopelle myös :)
Tämä tulee siitä, että kun lidl tuli suomeen ne oli sellaisia ladon/liiterin näköisiä punaisia taloja ja lidl sanasta helppo vääntää liiteri
eri