Tiedättekö mikä on liiteri?
Sanoin tänään tuon sanan kavereilleni ja ne ihmettelivät mistä minä puhun. En edes tiennyt että tuo on joillekkin vieras sana. Olen lähtöisin Kainuusta, nykyisin asun Etelä-Suomessa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kuullut että täällä etelässä käytetään sanaa liiteri.
Ap
Kyllä käytetään. Olen pk-seudulta, kuten vanhempani ja isovanhempani. Meidän pk-seutulaisella mökillä on liiteri.
Opin vasta täällä Hämeessä sanan suuli. Se on ilmeisesti iso liiteri? Ainakin naapurin suuleissa on traktoreita.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kuullut että täällä etelässä käytetään sanaa liiteri.
Ap
Aina on käytetty.
Liiteri on tuttu sana, isovanhemmat käyttivät sanaa talon kivijalassa olevasta varastotilasta, oli mm. puuliiteri halkoja varten jne.
Umpihelsinkiläinen mutta sen verran yleissivistystä nyt sentään, ettei tällainen sana outo ole.
Ruotsiksi halkovaja voi olla vedbod, vedlider tai vedskjul.
No ei ole liiteri mikään murresana vaan aivan yleiskieltä. Nykyisin vain monen ihmisen sanavarasto on aivan järkyttävän kehno.
T. Äikänope
Liiteri on Vasemmistoliiton inside-vitsi. En avaa enempää, ettei kukaan tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. T. puolankalainen
Otan osaa.
Ehkä siellä etelässä ei ole liitereitä.
Vierailija kirjoitti:
Liiteri eli lidl. Kyllä kaikki tietää mistä on kyse, jos lähen "liiteriin"
Lidlistä puhuu liiterinä vain turvenuijat joiden kieli ei taivu noin erikoisen sanan lausumiseen. On sitten pitänyt keksiä tuollainen mukahauska liiteri nimitys.
Riemuliiteri taasen on juhlapaikka tai ravintola!
Vierailija kirjoitti:
Opin vasta täällä Hämeessä sanan suuli. Se on ilmeisesti iso liiteri? Ainakin naapurin suuleissa on traktoreita.
Lähinnä pohjanmaalla käytetään sanaa suuli. Se on väännös ruotsinkielen sanasta skjul.
Myös liiteri tulee ruotsin sanasta lider.
Molemmat tarkoittavat vajaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo edes ole mikään murresana? Eikö liiterit ole kaikkialla Suomessa liitereitä?
Eivät, jossain käytetään sanaa suuli.
Muitakin sanoja on, joista ei välttis tsadilainen tajuu heti.
Kysäisin naapurilta, että "jängälle menossa?", kun sillä oli kumisaappaat kaupungissa kesällä. Tää kysy, et mikä se on?
Toinen hauska sana on lastikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiteri eli lidl. Kyllä kaikki tietää mistä on kyse, jos lähen "liiteriin"
Lidlistä puhuu liiterinä vain turvenuijat joiden kieli ei taivu noin erikoisen sanan lausumiseen. On sitten pitänyt keksiä tuollainen mukahauska liiteri nimitys.
Tällä nuijat sanoo liityli. Ei onnistu d:n lausuminen.
Miksi RATASLIITERI?