Tiedättekö mikä on liiteri?
Sanoin tänään tuon sanan kavereilleni ja ne ihmettelivät mistä minä puhun. En edes tiennyt että tuo on joillekkin vieras sana. Olen lähtöisin Kainuusta, nykyisin asun Etelä-Suomessa.
Kommentit (72)
Tiedän se on savolaisten liideri. Erkki mikäseoli mikä yritti kasvaa Suomen Pankissa korkoa oli sellainen. Ja Rehn on myös. Menee vielä kasvamaan korkoa ja yllättää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo edes ole mikään murresana? Eikö liiterit ole kaikkialla Suomessa liitereitä?
Kaupunkilaisille varmaan aivan yhtä vieras käsite kuin huussi.
Tallin sentään moni tietää, mutta moniko tuntee enää käsitteen navetta?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän se on savolaisten liideri. Erkki mikäseoli mikä yritti kasvaa Suomen Pankissa korkoa oli sellainen. Ja Rehn on myös. Menee vielä kasvamaan korkoa ja yllättää.
Meilläkin on töissä tiimin liiteri
Tuttu sana vaikkei sellaista kotona (eikä ole ollut mökkiä) ole ollutkaan. Ihan yleisesti tunnettu sana omassa elinpiirissä myös niiden kaupunkilaisten tietämyksessä.
Olen syntyisin Etelä-Karjalasta. Kyllä meillä ainakin sana liiteri tunnettiin, mutta halkovaja oli halkokuuri, pyörävarasto oli pyöräkuuri. En ole tutkinut, mistä sana kuuri tulee, mutta en olisi hämmästynyt, jos juuret johtaisivat Karjalaan ja ehkä kauemmaksikin eli Venäjälle. Monia lainasanoja tuli aikanaan venäjästä, mikä ainakin osaksi johtui siitä, että Etelä-Karjalassa oli linnoituksia ruotsalaisia vastaan. Linnoituksissa oli venäläistä väkeä ja heillä työväkenä suomalaisia, joiden mukana sanat levisivät. Minun isoäitini tiesi aika paljon venäläisperäisiä sanoja, se tavallisin taisi olla pitskat eli tulitikut ja toinen liepuska eli leipä. Tämä jälkimmäinen sana jäi kieleen muodossa lepuska tai leposka, joka tarkoittaa ohutta perunarieskaa.
Sorry vaan, että höpisin noin pitkästi, mutta kun olen valtavan kiinnostunut kielistä ja sanoista ja siitä, miten kielet ovat vaikuttaneet toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyttäisin sanaa ulkorakennus, ulkovarasto, ulkovaja. Olen Turusta. (Arvelen silti liiterin olevan joku tommonen, mutten käytä)
Yks tuttu Turun puolesta käytti sanaa puuhuone, no, mikäs siinä, onhan 'ulkohuonekin'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo edes ole mikään murresana? Eikö liiterit ole kaikkialla Suomessa liitereitä?
Eivät, jossain käytetään sanaa suuli.
Emmerdalesta opin sanan 'suuli'
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kuullut että täällä etelässä käytetään sanaa liiteri.
ApAsun Vantaalla vanhassa ok-talossa ja meillä on pihalla liiteri ulkovaraston lisäksi.
Se on se rakennus jonka takana lopetetaan jotain.
Ilmeisesti esim. tupakointi tai alkoholin käyttö?
Lidl = Liideli = Liiteri = Na*si-Siwa
Ihan tuttu sana, yleensä muodossa puuliiteri.
Turku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. T. puolankalainen
Otan osaa.
Ei ole tarvetta. Puolangalla alkaa joka vuosi pessimismipäivät tammikuun alussa ja loppuu joulukuun lopussa. Pessimisti ei pety, mihinkään!
Vierailija kirjoitti:
Se on se rakennus jonka takana lopetetaan jotain.
Ilmeisesti esim. tupakointi tai alkoholin käyttö?
Saunan takana Fiskarsin hamaralla lopetetaan.
Aika outoa, jos liiteri on vieras sana. Olen syntyperäinen helsinkiläinen kolmannessa polvessa ja ihan tuttu yleinen sana minulle.
Jotkut todella suppean sanavaraston kanssa eläviä.
Siellä on motti halkoja. Kysy vaikka Stubbilta.
Joo se on siinä -95 jääkiekkobiisissä
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kuullut että täällä etelässä käytetään sanaa liiteri.
Ap
Ainakin Kirkkonummella kasvaneena olen oppinut tuon sanan. Ei meillä tainnut koskaan olla liiteriä, joten se on tullut tutuksi muualta kuin oman perheen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaisille varmaan aivan yhtä vieras käsite kuin huussi.
Tallin sentään moni tietää, mutta moniko tuntee enää käsitteen navetta?
Italiassa bussin keulan yläosassa saattaa lukea Navetta. Sepäs vasta naurattikin eläkeläissukulaisia, kun sen näkivät. Italian kielessä se taitaa tarkoittaa sukkulaa.
Puuvaja tai Lidl