Kertokaa hauskimpia esimerkkejä uusavuttomista ihmisistä
Toisen ketjun innoittamana aloitin tällaisen. Eli kertokaapas hauskimmat tapaukset kun olette törmänneet ns uusavuttomiin tai muutoin tyhmiin ihmisiin. Mä kerron aluksi yhden tarinan. Olin aikoinaan Tiimarissa loppuunmyynnissä kun lopettivat sen ketjun kokonaan. Siellä oli yhtäaikaa noin 20-25-vuotias tyttö/nainen joka keräili koriinsa kaikenlaista. Sitten hän soitti jollekin, oletan että äidilleen, että täällä olisi alennuksessa tällaisia juttuja mitä sinä ostat aina (en muista mitä). Keskustelu meni suurinpiirtein näin: Ai minkä kokoisia...no tällaisia pieniä...no millä minä ne mittaisin, ei mulla ole mittaa mukana...jaa viivotin, mistäs minä sellaisen löydän....no minä yritän etsiä...no nyt mulla on tässä viivotin, mitä mun pitäis mitata...no se on siinä ykkösen ja kakkosen välissä, riippuu siitä laintanko toisen pään siihen nollaan vai viivottimen päähän....tai eiku ootas nyt, eikös se toinen pää pidä olla ykkösen kohdalla...vai nollassa, sano nyt kun en mä muista...jaa mitä maksaa...en mä tiedä mutta tässä on -50% eikös se oo silloin aika halpa...alkuperäinen hinta...mistäs mä sen tietäisin...
Nainen vaikutti muutoin ihan normaalilta, siis ei ollut mikään vammainen. Ajattelin mielessäni että voi voi...
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri piti Toyotan penkinlämmitintä niin pitkään päällä että vastukset kärähti ja istuimeen sekä toppahousuihin suli reiät...
Höpöhöpö... aprillipäivän juttuja.
Mulla on kanssa hajonnut, niin että persettä poltti, ei tosin ollut tojota, mutta kyllä niitä vastuslankoja menee poikki ihan missä muissakin laitteissa.
Ei nyt esimerkkinä uusavuttomuudesta, vaan kuinka tuollaisen voi hoitaa:
Oulun OKL:n proffalla oli uudessa Astrassa käynyt samoin. Hän laitatti vaatekulut ja penkin korjauksen auton myyneelle autoliikkeelle. Hän katsoi, ettei penkkimsaa lämmetä niin kuumaksi, että se sulattaa vaatteita. Autoliike yritti väittää, että liika kuumuus kuuluisi huomata perseessä ja syytti toppavaatteiden käyttöä, mutta hävisi. Lämmitintä tarvitaan juuri silloin kun toppavaatteitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispoika, 17v, tuumaili meillä pihalla että minkälaiset jalat noilla linnuilla oikein on kun eivät saa sähköiskua langalla istuessaan.
Koska 101 ihmistä on tähän mennessä ollut sitä mieltä, että kysymys on typerä ja ihminen uusavuton, niin eipä kukaan ole kuitenkaan vastannut, että miksi (tai sitten en huomannut vastausta). Joku on kysynyt tätä ihan Tiede-lehdessä, joten ei 17-vuotias sukulaispoika ollutkaan ainoa: http://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miksi_langalla_istuva_lintu_ei_saa_s…
No miksei kukaan ole vaivautunut vastaamaan, miksi perunoiden keittämisessä tarvitaan vettä??
Tuon tasoinen sähköoppi tulee yläasteen (lasten) fysiikassa.
Mun mies kysyy AINA, että pestiinkö lakanat ja pyyhkeet 40 vai 60.
Polttaa aina riisit pohjaan. Kaksi kattilaa jo mustunut pohjasta.
Olisi vaikka mitä, ei vain nyt tule mieleen.
Eräs vähemmän välkympi kaverini mietiskeli parikymppisenä ennen vaaleja, että äänestää varmaan demareita. Koska jos demarit häviää vaalit, ei Suomessa enää ole demokratiaa.
Oli muuten käynyt Steinerkoulun. Se selittää paljon...
🇺🇦🇮🇱
Mun mies. Lupas heti ruveta tekemään meille kaurapuuroa, kunhan mä opetan hänelle, miten se tehdään. :-P
Minä itse. Muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Kotona äiti oli opettanut, että rintsikat pitää pestä käsin. En sitten laiskuuttani jaksanut niitä kovinkaan usein pestä. Sitten kaverini kertoi jossain yhteydessä, että laittaa vaan pesupussiin ja neljänkympin ohjelmalla. Kyllä valaistuin ja elämä helpottui!
Uusavuton edesmennyt koiramme.
Eksyi (wtf?) sumussa, kun pidin sitä irti. Ei tullut edes kotiin, vaan jäi istumaan sinne tienristeykseen. Tuntikausia odotimme sitä kotiin, kunnes veljeni lähti autolla cruisailemaan, josko sitä näkyisi jossain. Aloimme jo olla ihan epätoivoisia.
Noh, siellähän se istui tyytyväisenä tiellä suunnilleen samassa paikassa missä viimeksi näin sen, alle kilsan päässä meiltä kotona. Mitäs sitä turhaan kävelemään itse kotiin, kun porukat tulee kuitenkin hakemaan autolla.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. Muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Kotona äiti oli opettanut, että rintsikat pitää pestä käsin. En sitten laiskuuttani jaksanut niitä kovinkaan usein pestä. Sitten kaverini kertoi jossain yhteydessä, että laittaa vaan pesupussiin ja neljänkympin ohjelmalla. Kyllä valaistuin ja elämä helpottui!
Nyt tunnen itseni tyhmäksi.. Mitä pitäisi tapahtua jos ei pese rintsikoita pesupussissa? Olen pessyt jo 15 vuoden ajan ilman pesupussia ja hyvin ovat puhdistuneet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt lapsena kesälomani maalla isovanhempien hoivissa. Mummoni hoiti pyykinpesun navetan karjakeittiössä. Ensin vesi piti lämmittää kiehuvaksi suuressa padassa (puulämmitys tottakai). Sitten tehtiin kahteen jättisuureen saaviin huuhteluvedet. Pulsaattoripesukoneeseen kaadettiin vedet ja pesupulveri ja siellä pyykki aikansa rumpsutti. Sitten likomärät vaatteet nostettiin toiseen vesisaaviin ja niitä hurskutettiin siellä suurella ns. pumpulla, jotta saippuavesi irtosi. Sitten ne siirrettiin toiseen saaviin loppuhuuhteluun. Turha edes mainita, että likomärät pyykit olivat todella raskaita nostella. Sitten pyykit nostettiin vielä pulsaattorikoneen linkoon, jota painettiin käsin kiinni, jotta vehje linkosi. Suurimmat pyykit, kuten lakanat väännettiin kuievemmiksi käsin. Tämän jälkeen pyykit lapettiin koreihin ja juoksutettiin narulle kuivumaan. Eli ripustettiin taivaaseen saakka pyykkipojilla. Sieltä ne seuraavana päivänä kerättiin ja viikattiin. Pyykkiä oli todella paljon ja pyykkipäivä oli raskas urakka. Aikaa kului tunteja. Lisäksi täytyi pyykkituvalla olla kumisaappaat jalassa, sillä mummo uskoi, että sillä selviäisi pulsaattorikoneen mahdollisesti antamasta sähköiskusta.
Voin vakuuttaa, että todellista uusavuttomuutta on se, jos luulee, että nykyaikaisilla pyykkikoneilla pyykkihuolto on tippaakaan kuormittavaa. Kyllä se on kuten joku älykäs kuvasi: vain napinpainallus. Eikä muuta. Ihan turha selittää mitään joutavaa pyykin lajittelusta väreihin ja ripustamisesta kuivumaan. Mutta voihan sitä marttyyrinkruunua yrittää kiillottaa itselleen tällaisista vähäpätöisistäkin "töistä" jos niikseen tulee.
t. itsekin nainen
No jos muustakin ajatellaan samalla tavalla, niin kaikki työthän ovat nykyään ihan yksinkertaisia, suunnilleen pelkkä napinpainallus. Tiskikone vs. käsin tiskaus juoksevalla vedellä vs. käsin tiskaus lämmitettävällä vedellä vs. käsin tiskaus lämmitettävällä kantovedellä. Ihan miten itse haluaa ajatella. Mummosi pulsaattoripesukonekin oli aikanaan hieno ja moderni vekotin, eikä sellaisen käyttö ollut mitään verrattuna oikeaan pyykinpesuun, pelkkää nykyajan laiskuutta.
Eli vielä kerran: pyykin pesu ei ole mikään valtavan raskas koko päivän urakka, mutta siinä on edelleen enemmän työtä kuin pelkkä napin painallus. Arjen työt ovat helpompia kuin joskus ennen ja helpottuvat koko ajan, mutta silti niissä on enemmän tai vähemmän aikaa vaativia käsitöitä, mitä ei auta kuin tehdä.
Voi hyvä ystävä, kun se mummoni oli kokenut myös sen pyykkien pesun avannossa aikoinaan ennen pulsaattorikonetta. Ja älyän kyllä, että pyykinpesu nykyäänkään ei ole ihan "pelkkä napinpainallus", mutta turha siitä on tehdä elämää suurempaa työtäkään ja vonkua kuinka raskasta on, kun "olen tänään pessyt jo 3 koneellista pyykkiä" jne..
t. 124
Älä viitsi olla noin alentuva. Ja jokainen, joka vain hyväksyy kaiken sillä periaatteella että joskus jossakin on ollut huonommin, joutuu raatamaan tuplasti enemmän kuin se joka "vonkuu". Jos ihmiset olisivat ahkeria työmuurahaisia jotka eivät halua ikinä valittaa tai lasikotella, asuisimme vielä luolissa. Laiskuus on sama kuin edistys, se pakottaa meidät etsimään helpompia tapoja tehdä asiat. Ja ilman sitä "vonkumista" kukaan ei tule ajatelleeksi että tähän pitäisi löytää helpompi keino.
Jotkut toki viihtyvät hiljaisina ja nöyrinä työjuhtina.
Anteeksi alentuva sävyni. Toki olet oikeassa, mutta ärsyttää vaan, kun täällä niin usein volistaan juuri pyykinpesusta, että kun on raskasta. Raskasta on varmaan joo, kun lajitellaan rytkyt väreittäin ja pestään niitä kummenessä eri lämpötilassa yksi kerrallaan. Ja silitetään koko helahoito sukkia myöten. Ja ihan turhaan! Itse lajittelen mustat erilleen muista ja silitän vain paidat. Ei ole raskasta ja mikään ei ole ikinä värjääntynyt tai mennyt piloille, vaikka pesen kaikki joko 40-asteessa tai 60-asteessa.
t. 124
Minulle pyykinpesu on raskasta, kun taloyhtiön pesukone on kellarissa, asun ylimmässä kerroksessa eikä hissiä ole. Ei se kaikille ole vain sitä tarpeetonta hienostelua, eli sukkien silittämistä ym. No itse kyllä silitän ne kun ovat sitten pehmeitä, mutta en valita siitä. Ymmärrän kuitenkin niitäkin, joille ihan normaali pyykinpesu on raskasta. Siinä on esim. paljon sitä odottoluakin, jonka aikana ei voi poistua talosta. Ei sitä konetta voi jättää yksin päälle. Ja sinkun pyykkien silittämiseen (siis pakollisiin, ei niihin sukkiin) menee vähintään tunti. Mitähän menee 5-henkisessä perheessä? Eli iso osa päivästä menee tuohon tylsään hommaan.
Ok. No itse olen kyllä ihan uskaltanut poistua talosta, jos pyykkikone tai astianpesukone pyörii. Varsinkin joku lyhyt pipahdus muualla tuskin on kovin suuri riski. Koneen pyöriessä voi tehdä myös muuta, joko kotitöitä tai vaikkapa katsoa telkkua. Ja mitä tulee silittämiseen: minulla on nelihenkinen perhe ja silitän itselleni paidan noin pari kertaa viikossa. Aikaa menee pari minuuttia. Pyykkiäkään en pese läheskään joka päivä. Että ihmettelen kovin, jos sinkkuna saa tehtyä pyykinpesusta noin järjettömän urakan. Uusavuttomuudesta puheenollen...
t. 124
Oon eri jolle vastasit, mutta mun entisessä asunnossa oli kans vain pyykkitupa kellarissa (asunnossa ei ollut edes suihkua) ja sieltä ei saanut lähteä kun pesi pyykkiä vaan piti olla koko aika pyykkituvassa vahtimassa. Muutoin toki olisin tehnyt muita hommia kun kone pyörii tai piipahtanut jossain mut siellä oli pakko kuluttaa aika kirjaa lukemalla tai vaihtoehtosesti mattoa pesemällä johon oli myös mahdollisuus.
Miksi ihmeessä sitä konetta piti vahtia? Ja kuka vahti sinua, ettet päässyt pois tuvasta pesun ajaksi...
Olen itsekin asunut talossa, jossa pesutupa oli ruuhkainen ja pyykit piti ottaa heti ohjelman loputtua ulos, jotta seuraava pääsi pesemän. Kun tiesin että ohjelma kestää esim 46min osasin katsoa ajan kellosta ja olla paikalla pari minuuttia ennen ohjelman loppumista. Siinä välissä ehti hyvin käydä lähikaupassa, lenkillä tai ihan vaan puuhastella kotona.
No en minä vain tiedä miksi sieltä ei saanut lähteä. Joku naapuri kyllä tiesi koska kun kävin laittamassa kisulle ruuan tuli noottia. Koneesta ei tiennyt koska se ohjelma suunnilleen loppuu ennen kuin muutaman pesukerran jälkeen kun kattoi kellosta. Se oli semmonen syvyyspommin näköinen todella vanha härveli.
Katseltiin maailmankarttaa, kaveri osoitti Intiaa ja kysyi että onkos tämä se Madagaskar?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon valmiin riisipuuron mä vielä ymmärrän jotenkin (onhan sitä vispipuuroakin valmiina) mutta valmiiksi pilkottu HK:n sininen meni yli uusavuttomuuden ymmärtämiskynnykseni. :D
Kaikki puurot ovar todella helppoja tehdä!
Ei muuta kuin vesi tulelle ja ryynit sekaan.jos on kolme pientä lasta ja jatkuvasti saa juosta selvittämässä riitoja, puhaltelemassa pipiin ym niin se riisipuuro kyllä palaa äkkiä pohjaan ! tai sitten siihen ilmestyy niitä nahkeita ruskeita kökköjä pilaamaan koostumuksen..
kaurapuuro veteen on nyt eri asia
Suosittelen uunivuoan hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tunnen itseni tyhmäksi.. Mitä pitäisi tapahtua jos ei pese rintsikoita pesupussissa? Olen pessyt jo 15 vuoden ajan ilman pesupussia ja hyvin ovat puhdistuneet..
Ei mitään, mutta rintsikoissa on niitä hakasia sun muita jotka voivat tarttua muihin vaatteisiin. Samoin jos rintsikan kaarituki lähtee irti, se voi särkeä pesukoneen.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt lapsena kesälomani maalla isovanhempien hoivissa. Mummoni hoiti pyykinpesun navetan karjakeittiössä. Ensin vesi piti lämmittää kiehuvaksi suuressa padassa (puulämmitys tottakai). Sitten tehtiin kahteen jättisuureen saaviin huuhteluvedet. Pulsaattoripesukoneeseen kaadettiin vedet ja pesupulveri ja siellä pyykki aikansa rumpsutti. Sitten likomärät vaatteet nostettiin toiseen vesisaaviin ja niitä hurskutettiin siellä suurella ns. pumpulla, jotta saippuavesi irtosi. Sitten ne siirrettiin toiseen saaviin loppuhuuhteluun. Turha edes mainita, että likomärät pyykit olivat todella raskaita nostella. Sitten pyykit nostettiin vielä pulsaattorikoneen linkoon, jota painettiin käsin kiinni, jotta vehje linkosi. Suurimmat pyykit, kuten lakanat väännettiin kuievemmiksi käsin. Tämän jälkeen pyykit lapettiin koreihin ja juoksutettiin narulle kuivumaan. Eli ripustettiin taivaaseen saakka pyykkipojilla. Sieltä ne seuraavana päivänä kerättiin ja viikattiin. Pyykkiä oli todella paljon ja pyykkipäivä oli raskas urakka. Aikaa kului tunteja. Lisäksi täytyi pyykkituvalla olla kumisaappaat jalassa, sillä mummo uskoi, että sillä selviäisi pulsaattorikoneen mahdollisesti antamasta sähköiskusta.
Voin vakuuttaa, että todellista uusavuttomuutta on se, jos luulee, että nykyaikaisilla pyykkikoneilla pyykkihuolto on tippaakaan kuormittavaa. Kyllä se on kuten joku älykäs kuvasi: vain napinpainallus. Eikä muuta. Ihan turha selittää mitään joutavaa pyykin lajittelusta väreihin ja ripustamisesta kuivumaan. Mutta voihan sitä marttyyrinkruunua yrittää kiillottaa itselleen tällaisista vähäpätöisistäkin "töistä" jos niikseen tulee.
t. itsekin nainen
En tajua miten tämä teksti on saanut niin paljon miinusta. Pyykinpesu nykyajan koneilla on edelleenkin ihan luksusta minun mielestä. Asun maassa, jossa suuri osa naista edelleen pesee pyykkinsä käsin. Tänne muutettuani itsekin ekat 2 vuotta pesin nyrkkipyykillä. Pienten silkkisen alusvaatteiden pyykkääminen vielä menee, mutta lakanat ja pyyhkeet, ei kiva. Vasta puolisen vuotta sitten muutettuani täällä uuteen asuntoon sain hankituksi kunnon pesukoneen. Edelliseen asuntoon ei olisi oikein mahtunutkaan. Aah mitä iloa kun ei tarvitse käsin jynssätä, huuhdella ja puristaa kuivaksi pyykkejä! :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon valmiin riisipuuron mä vielä ymmärrän jotenkin (onhan sitä vispipuuroakin valmiina) mutta valmiiksi pilkottu HK:n sininen meni yli uusavuttomuuden ymmärtämiskynnykseni. :D
Kaikki puurot ovar todella helppoja tehdä!
Ei muuta kuin vesi tulelle ja ryynit sekaan.jos on kolme pientä lasta ja jatkuvasti saa juosta selvittämässä riitoja, puhaltelemassa pipiin ym niin se riisipuuro kyllä palaa äkkiä pohjaan ! tai sitten siihen ilmestyy niitä nahkeita ruskeita kökköjä pilaamaan koostumuksen..
kaurapuuro veteen on nyt eri asia
Kerroskattila on paras riisipuurolle yms maitopohjaisille puurolle. Vesihauteessa kypsennettäessä ei pala pohjaan ja tulee ihanan pehmeää.
Suosittelen uunivuoan hankintaa.
Jokainen jonka mielestä pyykinpesu on nykyään vain napin painallusta, varmaan voi huoltaa koko perheensä pyykit. Minusta se on vastenmielistä koneen vahtimista ja pyykin ripustaminen rasittavaa oikomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. itsekin nainen
En tajua miten tämä teksti on saanut niin paljon miinusta. Pyykinpesu nykyajan koneilla on edelleenkin ihan luksusta minun mielestä. Asun maassa, jossa suuri osa naista edelleen pesee pyykkinsä käsin. Tänne muutettuani itsekin ekat 2 vuotta pesin nyrkkipyykillä. Pienten silkkisen alusvaatteiden pyykkääminen vielä menee, mutta lakanat ja pyyhkeet, ei kiva. Vasta puolisen vuotta sitten muutettuani täällä uuteen asuntoon sain hankituksi kunnon pesukoneen. Edelliseen asuntoon ei olisi oikein mahtunutkaan. Aah mitä iloa kun ei tarvitse käsin jynssätä, huuhdella ja puristaa kuivaksi pyykkejä! :))
Ja taas mennään! Tässähän ei edelleenkään ole kyse mistään muusta kuin siitä, että pyykinpesu on enemmän kuin yksi napinpainallus. Se ei ole elämää suurempi urakka, se ei ole fyysisesti erityisen raskasta, se ei vie koko päivää aikaa jne, mutta siinä on silti työtä, mitä mikään kone ei tee. Sitä tässä on yritetty tolkuttaa sivutolkulla, mutta ei näytä menevän jakeluun.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä meneekö tämä uusavattomuudesta mutta en voi käsittää miten suomalainen, vähän päälle parikymppinen ei kykene puhumaan sanaakaan englantia. Todistin eilen tavaratalossa tilannetta jossa asiakas kysyi englanniksi KAHDELTA paikalla olleelta myyjältä missä ovat miesten vaatteet. Kumpikaan ei kyennyt sanomaan "upstairs" tai edes kädellä viittomaan ylös/rullaportaiden suuntaan vaan hoki suomeksi "ylhäällä, siis YLHÄÄLLÄ". Ei se asiakas ymmärrä sitä sanaa yhtään sen paremmin vaikka sen sanoisi KOVEMMALLA ÄÄNELLÄ. Mitähän ko.myyjät on laittanu siihen cv:hen kielitaidon kohdalle....?
Tuohon törmää yllättävän usein.
Täytyy kyllä kommentoida (vaikka joku jo mahdollisesti on tähän kommentoinut, en jaksa kahlata koko ketjua ennen vastaamistani), että en eläissäni ole törmännyt tällaiseen, ettei jossain tavaratalossa myyjät olisi osanneet englantia, tai että olisivat puhuneet ulkomaalaiselle kovemmalla äänellä suomea. Itse asiassa kun nykyään käy Helsingissä, niin saa olla tyytyväinen mikäli myyjät/hotellityöntekijät/tarjoilijat osaavat ylipäätään suomea. Suurin osa näissä pienipalkkaisissa töissä työskentelevistä näyttää olevan ulkomaalaista alkuperää, ja suurin osa heistä kyllä puhuu englantia.
Kun täältä pohjoisesta asti sinne pääkaupungin humuun tulee, niin tämän kieliasian takia tuntee tulevansa ulkomaille.
Meillä on työnjako vuodevaatteiden vaihdossa: mies ottaa likaiset pyykkin sekä virittää paikoilleen lakanan ja tyynyliinat. Koska hän ei kuulemma OSAA laittaa pusslakanoita paikoilleen. No mikäs tässä, mulle kyllä sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaarituki voi irrota ja rikkoa pesukoneen.
Voisko tota pyykinpesujankutusta jatkaa jossain muussa ketjussa? Tästä eteenpäin ilmiannan kaikki jankkausviestit ja suosittelen muita toimimaan samoin.