Kertokaa hauskimpia esimerkkejä uusavuttomista ihmisistä
Toisen ketjun innoittamana aloitin tällaisen. Eli kertokaapas hauskimmat tapaukset kun olette törmänneet ns uusavuttomiin tai muutoin tyhmiin ihmisiin. Mä kerron aluksi yhden tarinan. Olin aikoinaan Tiimarissa loppuunmyynnissä kun lopettivat sen ketjun kokonaan. Siellä oli yhtäaikaa noin 20-25-vuotias tyttö/nainen joka keräili koriinsa kaikenlaista. Sitten hän soitti jollekin, oletan että äidilleen, että täällä olisi alennuksessa tällaisia juttuja mitä sinä ostat aina (en muista mitä). Keskustelu meni suurinpiirtein näin: Ai minkä kokoisia...no tällaisia pieniä...no millä minä ne mittaisin, ei mulla ole mittaa mukana...jaa viivotin, mistäs minä sellaisen löydän....no minä yritän etsiä...no nyt mulla on tässä viivotin, mitä mun pitäis mitata...no se on siinä ykkösen ja kakkosen välissä, riippuu siitä laintanko toisen pään siihen nollaan vai viivottimen päähän....tai eiku ootas nyt, eikös se toinen pää pidä olla ykkösen kohdalla...vai nollassa, sano nyt kun en mä muista...jaa mitä maksaa...en mä tiedä mutta tässä on -50% eikös se oo silloin aika halpa...alkuperäinen hinta...mistäs mä sen tietäisin...
Nainen vaikutti muutoin ihan normaalilta, siis ei ollut mikään vammainen. Ajattelin mielessäni että voi voi...
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. Muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Kotona äiti oli opettanut, että rintsikat pitää pestä käsin. En sitten laiskuuttani jaksanut niitä kovinkaan usein pestä. Sitten kaverini kertoi jossain yhteydessä, että laittaa vaan pesupussiin ja neljänkympin ohjelmalla. Kyllä valaistuin ja elämä helpottui!
Nyt tunnen itseni tyhmäksi.. Mitä pitäisi tapahtua jos ei pese rintsikoita pesupussissa? Olen pessyt jo 15 vuoden ajan ilman pesupussia ja hyvin ovat puhdistuneet..
Kaarituki voi irrota ja rikkoa pesukoneen.
Ja vakuutusyhtiö ei korvaa, koska omaa tyhmyyttä pestä ilman pesupussia.
Nim. Kokemusta on.
Ei pesupussikaan välttämättä auta. Minulla on alusvaatepyykissä kaksi pesupussia päällekkäin, koska pussien vetoketjut joskus aukeavat kesken pesuohjelman. Kahdesta pussista huolimatta sivulta täytettävässä pesukoneessani kaarituki onnistui jumittumaan rummun ja oven kumitiivisteen väliin niin lujasti ja omituisesti, että se leikkasi kumitiivisteen reunasta melkein koko ympyrän matkalta noin sentin suikaleen irti. Pyykki oli palavan kumin hajuista ja pienen kumiroskan peitossa. Koneen toimintaan kumihuulen pienentymisellä ei ollut vaikutusta, joten kone on vielä vuosien jälkeen toiminnassa. Olen tuon jälkeen vahtinut pyykinpesua huomattavasti tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. Muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Kotona äiti oli opettanut, että rintsikat pitää pestä käsin. En sitten laiskuuttani jaksanut niitä kovinkaan usein pestä. Sitten kaverini kertoi jossain yhteydessä, että laittaa vaan pesupussiin ja neljänkympin ohjelmalla. Kyllä valaistuin ja elämä helpottui!
Nyt tunnen itseni tyhmäksi.. Mitä pitäisi tapahtua jos ei pese rintsikoita pesupussissa? Olen pessyt jo 15 vuoden ajan ilman pesupussia ja hyvin ovat puhdistuneet..
Nim. Kokemusta on.
Ei pesupussikaan välttämättä auta. Minulla on alusvaatepyykissä kaksi pesupussia päällekkäin, koska pussien vetoketjut joskus aukeavat kesken pesuohjelman. Kahdesta pussista huolimatta sivulta täytettävässä pesukoneessani kaarituki onnistui jumittumaan rummun ja oven kumitiivisteen väliin niin lujasti ja omituisesti, että se leikkasi kumitiivisteen reunasta melkein koko ympyrän matkalta noin sentin suikaleen irti. Pyykki oli palavan kumin hajuista ja pienen kumiroskan peitossa. Koneen toimintaan kumihuulen pienentymisellä ei ollut vaikutusta, joten kone on vielä vuosien jälkeen toiminnassa. Olen tuon jälkeen vahtinut pyykinpesua huomattavasti tarkemmin.
Mun pesupusseissa on ainakin se vetoketjun pää ommeltu niin sinne kankaan "alle", että kun vetoketju on kiinni, se lukko, "veto-osa , vai mikä sen nimi on, mistä pidetään kiinni kun vetoketju suljetaan niin kuitenkin, se osa jää sinne kankaan alle, sisälle. Eihän se pesupussi siitä mihinkään aukea.
Vierailija kirjoitti:
Naapurit kylki nurmikon keskellä heinäkuuta. Arvatkaa lähtikö kasvamaan vaikka katselivat. No ei.
Tää oli kyllä hauska. En mäkään ole niiiiiin uusavuton, että uskon että ruoho kasvaa pelkällä katselulla. ;-) Kyllä se vettäkin tarvii ellei satu satamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispoika, 17v, tuumaili meillä pihalla että minkälaiset jalat noilla linnuilla oikein on kun eivät saa sähköiskua langalla istuessaan.
Koska 101 ihmistä on tähän mennessä ollut sitä mieltä, että kysymys on typerä ja ihminen uusavuton, niin eipä kukaan ole kuitenkaan vastannut, että miksi (tai sitten en huomannut vastausta). Joku on kysynyt tätä ihan Tiede-lehdessä, joten ei 17-vuotias sukulaispoika ollutkaan ainoa: http://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miksi_langalla_istuva_lintu_ei_saa_s…
Mulle tuo on ainakin ollut päivänselvää jo ennen kouluun menoa. Olin kova kysellemään kaikenlaista pienenä. Näköjään maailmassa on paljon aikuisiakin jotka eivät tiedä asioita. Onkohan entisajan uusavuton muuttumassa nykyajan normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen jonka mielestä pyykinpesu on nykyään vain napin painallusta, varmaan voi huoltaa koko perheensä pyykit. Minusta se on vastenmielistä koneen vahtimista ja pyykin ripustaminen rasittavaa oikomista.
Hep, imoittaudun! Mun mielestä se on todella helppoa. Helpoin kotityö. Ja hoidan sen jo valmiiksi itse isossa perheessä, joten ei tarvi rangaistukseksi aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Katseltiin maailmankarttaa, kaveri osoitti Intiaa ja kysyi että onkos tämä se Madagaskar?
Mun tuttu, noin 35v, näytti Sri Lankaa siinä Intian vieressä ja väitti että se on Australia. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Kokemusta on.
Olen ymmärtänyt, että kaarituellisia liivejä ei saisi edes pestä pesukoneessa, vaan ne pitäisi pestä käsin. Olen siis pessyt käsin. Onkohan tämä uusavuttomuutta?
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä meneekö tämä uusavattomuudesta mutta en voi käsittää miten suomalainen, vähän päälle parikymppinen ei kykene puhumaan sanaakaan englantia. Todistin eilen tavaratalossa tilannetta jossa asiakas kysyi englanniksi KAHDELTA paikalla olleelta myyjältä missä ovat miesten vaatteet. Kumpikaan ei kyennyt sanomaan "upstairs" tai edes kädellä viittomaan ylös/rullaportaiden suuntaan vaan hoki suomeksi "ylhäällä, siis YLHÄÄLLÄ". Ei se asiakas ymmärrä sitä sanaa yhtään sen paremmin vaikka sen sanoisi KOVEMMALLA ÄÄNELLÄ. Mitähän ko.myyjät on laittanu siihen cv:hen kielitaidon kohdalle....?
Tuohon törmää yllättävän usein.
Täytyy kyllä kommentoida (vaikka joku jo mahdollisesti on tähän kommentoinut, en jaksa kahlata koko ketjua ennen vastaamistani), että en eläissäni ole törmännyt tällaiseen, ettei jossain tavaratalossa myyjät olisi osanneet englantia, tai että olisivat puhuneet ulkomaalaiselle kovemmalla äänellä suomea. Itse asiassa kun nykyään käy Helsingissä, niin saa olla tyytyväinen mikäli myyjät/hotellityöntekijät/tarjoilijat osaavat ylipäätään suomea. Suurin osa näissä pienipalkkaisissa töissä työskentelevistä näyttää olevan ulkomaalaista alkuperää, ja suurin osa heistä kyllä puhuu englantia.
Kun täältä pohjoisesta asti sinne pääkaupungin humuun tulee, niin tämän kieliasian takia tuntee tulevansa ulkomaille.
Helsinki-Vantaa lentokentällä oli ravintolassa töissä ulkomaalainen nainen, joka ei osannut sanaakaan suomea. Ei minua se englannin puhuminen haitannut, joudun käyttää sitä työssänikin, mutta se nainen oli äärimmäisen töykeä ja epäystävällinen käytökseltään. Ilmekin oli niinkuin paskaa olisi haukannut, pyöritteli silmiään ja tuhisi kyllästyneen näköisenä ja huomautteli asiattomia naapuripöytien ihmisille heidän tilatessaan ruokia ja juomia. En ymmärrä miten tuollainen oli asiakaspalvelutehtävässä.
Tutun äiti oli vähän yksinkertainen. Kerran ei löytänyt patalappuja juuri kun olisi pitänyt ottaa pellillinen pullia uunista. Näppäränä naisena sitten nappasi käsiinsä muovipussit ja......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Kokemusta on.
Olen ymmärtänyt, että kaarituellisia liivejä ei saisi edes pestä pesukoneessa, vaan ne pitäisi pestä käsin. Olen siis pessyt käsin. Onkohan tämä uusavuttomuutta?
Ne voi pestä koneessa mutta vain jos käyttää pesupussia etteivät kaarituet irtoa ja riko konetta. Parempi on kyllä pestä käsin. Et ole uusavuton vaan ihan fiksu. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Kokemusta on.
Menettelen samoin, riippuu pesupussista, näihin isoihin voi laittaa pieniä sisään. Oikein tarkka kun haluaa olla, liivit pitäisi pestä käsin, ainakin käsinpesuohjelmalla. Onneksi nyt on kone, josta voi valita hitaan linkouksen.
Pieni asia mutta merkityksellinen on pesupussi.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispoika, 17v, tuumaili meillä pihalla että minkälaiset jalat noilla linnuilla oikein on kun eivät saa sähköiskua langalla istuessaan.
Miksi langalla istuva lintu ei saa sähköiskua?
Se käyttää vain yhtä johdinta.
Jotta sähkövirta voisi vahingoittaa lintua, sen täytyisi kulkea linnun läpi jalasta jalkaan tai muualle ruumiiseen.
Virtapiiriä ei pääse syntymään, jos lintu ei samalla kosketa myös toista johdinta tai maata. Vähän sama asia kuin se, että taskulampun polttimo ei syty, jos sen kannalla koskettaa sauvapariston toista napaa.
Vastaajana Esa Hohtola, eläinfysiologian professori, Oulun yliopisto.
Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2016
Tuttuni on kotitalousopettaja ammattioppilaitoksessa ja on kertonut muutamia hauskoja esimerkkejä nuorten ruoanlaitto- ja leivontataidoista, tietenkin ilman mitään nimiä. (En tosin tuntisikaan vaikka kertoisi nimet, koska opettaa ihan toisella paikkakunnalla.)
Vispipuuron ohjeessa oli lukenut: "Laita valmiiksi kiehunut puuro altaaseen kylmään veteen ja vatkaa kuohkeaksi". Valopää oppilas kaatoi puuron sinne altaaseen veden joukkoon...
Piirakkaohjeessa oli lukenut: "Kaada taikina leivinpaperin päälle ja paista uunissa toiseksi alimmalla ritilällä". Oppilas oli tullut pyytämään opettajalta apua kun uuni kärysi kun taikina valui ritilältä uuniin, ei siis laittanut peltiä kun ei kerran käsketty ohjeessa...
Niin mikä se pussikalja on, ellei ruskeassa paperipussissa oleva kalja?
Kerron toisen hölmöyteni: muutin kotoa pois. Kotona oli takka. Kerrostalokämpässäni ei ollut. Uutena vuotena mietin hetken ajan, voisiko tinakengän sulattaa mikrossa.
Haha, siinä ammatissa varmaan näkee kaikenlaista!
Yksi kaveri kertoi, että eräs hänen luokkalaisensa tyttö oli kotitaloustunnilla saanut ohjeet munavoin tekoon. Sekoitti raakaa munaa ja voita... ja ihmetteli että miksi tästä tuli tällaista.
Tyyppi juo vesipullon tyhjäksi ja ostaa uuden, vaikka vieressä olisi hana, josta voisi täyttää sen raikkaalla vedellä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi juo vesipullon tyhjäksi ja ostaa uuden, vaikka vieressä olisi hana, josta voisi täyttää sen raikkaalla vedellä ilmaiseksi.
Huvittavaa, hanasta voi tulla jopa puhtaampaa vettä kuin mitä pullovesi on.
Joko tämä vesipullon mukana kuskaaminen ja veden litkiminen on mennyt muodista pois?
Serkku nuorempana oli täysin peukalo keskellä kämmentä, ei osannut edes polkupyörän kumia paikata, tämä samainen poika on nyt professori arvoltaan, toiset on käsillätekijäitä ja toiset lukutoukkia.
Vierailija kirjoitti:
miula on ADHD, hahmotushäiriö ja olen vähän uusavutonkin mutta jopa minä tiedän, että imuri tarvitsee pölypussin tai että kananmunaa ei rikota keitinveteen :O
kiitos tästä ketjusta, en tunne enää itseäni idiootiksi ! :D
Etkö ole kuullut uppomunista?
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni on kotitalousopettaja ammattioppilaitoksessa ja on kertonut muutamia hauskoja esimerkkejä nuorten ruoanlaitto- ja leivontataidoista, tietenkin ilman mitään nimiä. (En tosin tuntisikaan vaikka kertoisi nimet, koska opettaa ihan toisella paikkakunnalla.)
Vispipuuron ohjeessa oli lukenut: "Laita valmiiksi kiehunut puuro altaaseen kylmään veteen ja vatkaa kuohkeaksi". Valopää oppilas kaatoi puuron sinne altaaseen veden joukkoon...
Piirakkaohjeessa oli lukenut: "Kaada taikina leivinpaperin päälle ja paista uunissa toiseksi alimmalla ritilällä". Oppilas oli tullut pyytämään opettajalta apua kun uuni kärysi kun taikina valui ritilältä uuniin, ei siis laittanut peltiä kun ei kerran käsketty ohjeessa...
Oli noi ohjeetkin aika paskoja eli opettajan olisi tullut täsmentää mitä tarkoitetaan.
Luulin ihan pikkuskidinä että uusavuton on uu-savuton. Ja pohdin että mitä se uu-etuliite siinä tarkoittaa..