Kertokaa hauskimpia esimerkkejä uusavuttomista ihmisistä
Toisen ketjun innoittamana aloitin tällaisen. Eli kertokaapas hauskimmat tapaukset kun olette törmänneet ns uusavuttomiin tai muutoin tyhmiin ihmisiin. Mä kerron aluksi yhden tarinan. Olin aikoinaan Tiimarissa loppuunmyynnissä kun lopettivat sen ketjun kokonaan. Siellä oli yhtäaikaa noin 20-25-vuotias tyttö/nainen joka keräili koriinsa kaikenlaista. Sitten hän soitti jollekin, oletan että äidilleen, että täällä olisi alennuksessa tällaisia juttuja mitä sinä ostat aina (en muista mitä). Keskustelu meni suurinpiirtein näin: Ai minkä kokoisia...no tällaisia pieniä...no millä minä ne mittaisin, ei mulla ole mittaa mukana...jaa viivotin, mistäs minä sellaisen löydän....no minä yritän etsiä...no nyt mulla on tässä viivotin, mitä mun pitäis mitata...no se on siinä ykkösen ja kakkosen välissä, riippuu siitä laintanko toisen pään siihen nollaan vai viivottimen päähän....tai eiku ootas nyt, eikös se toinen pää pidä olla ykkösen kohdalla...vai nollassa, sano nyt kun en mä muista...jaa mitä maksaa...en mä tiedä mutta tässä on -50% eikös se oo silloin aika halpa...alkuperäinen hinta...mistäs mä sen tietäisin...
Nainen vaikutti muutoin ihan normaalilta, siis ei ollut mikään vammainen. Ajattelin mielessäni että voi voi...
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
24-vuotias nainen ei osannut viipaloida leipää eikä mopata lattiaa.
Kun katsoo lounaspaikoissa joissa vielä voi viipaloida, ei se monelta muultakaan onnistu. Hienot leivät on puristettu aivan lyttyyn, kun niitä leikataan painamalla voimalla sillä veitsellä.
Leipäveitsi on yleensä sahalaitainen sitä varten, että sillä sahattaisiin. Vaikka ei ole, se leikkaantuu hienosti, kun sahaa ja oma ja seuraavan siivu ei ole vain leivänkuorta, joka on lytätty leivän pohjaa vasten.
Ilmavat höttöleivät menee lyttyyn, vaikka kuinka sahaisi. Eri asia on ruisleivät tai edes sellaiset sekaleivät, jossa on muutakin kuin ilmaa.
No höpö höpö. Mikään leipä ei mene pelkän veitsen painosta lyttyyn. Jos et ole parempia leipiä opetellut leikkaamaan, pyydä emäntä tai tarjoilija avuksi.
Tuore höttöleipä litistyy, vaikka millainen emäntä tai tarjoilija sitä sahaisi.
Öööö.... Ei kyllä mene. Tekniikka on se, ettei paineita hampaat irvessä, vaan sahataan pala pois hyvin pienellä pintapaineella.
Ulosantisi perusteella en ihmettelisi, vaikka olisit yrittänyt tasaisella terällä nirhata. Eihän siitä mitään tule, vaan pitää olla sahalaitainen.Puremallako mä teen siitä hotellin aaamupalapöydän sileästä veitsestä sahalaitaisen?
Mä leikkaan leivästä palan aina niin, että teen veitsen kärjellä kolon siihen kohtaan leivän kuorta, mistä meinaan ruveta leikkaamaan. Sitten nostan leivän kylki ylöspäin ja rupean sahaamaan siitä kylkeä pitkin toiseen kylkeen. Eli en niin, että yrittäisin painaa leivän suoraan ylhäältä päältäpäin veitsellä littanaksi. Onnistuu sekä sahalaitaisella että sileälläkin veitsellä.
Vierailija kirjoitti:
[Onnistuu sekä sahalaitaisella että sileälläkin veitsellä.
...Mutta vain, jos veitsi on hyvin terävä. Lounasruokaloissa ja hotellien aamupalalapöydissä harvoin on. Nimin. Otan aina sämpylöitä tai piirakoita, koska kaikki pehmeät leivät on lähmitty pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle pyykinpesu on raskasta, kun taloyhtiön pesukone on kellarissa, asun ylimmässä kerroksessa eikä hissiä ole. Ei se kaikille ole vain sitä tarpeetonta hienostelua, eli sukkien silittämistä ym. No itse kyllä silitän ne kun ovat sitten pehmeitä, mutta en valita siitä. Ymmärrän kuitenkin niitäkin, joille ihan normaali pyykinpesu on raskasta. Siinä on esim. paljon sitä odottoluakin, jonka aikana ei voi poistua talosta. Ei sitä konetta voi jättää yksin päälle. Ja sinkun pyykkien silittämiseen (siis pakollisiin, ei niihin sukkiin) menee vähintään tunti. Mitähän menee 5-henkisessä perheessä? Eli iso osa päivästä menee tuohon tylsään hommaan.
Meillä on 8 hengen perhe ja mun pakollisiin silittämisiin menee muutama tunti vuodessa. Pakollisia silitettäviä ovat meidän talossa:
-verhot, jotka vaihdan 2 kertaa vuodessa
-pöytäliinat, joita tarvitaan jouluna ja jossain satunnaisissa juhlissa, esim ristiäiset, rippijuhlat tms
-miehen ja kahden pojan kauluspaidat, joita tarvitaan juhlissa , osa miehen kauluspaidoista on sellaisia ettei tarvitse silittää
Ostan lähes aina sellaisia vaatteita mitä ei tarvitse silittää, koska vihaan sitä hommaa.
Minullakin on varmaan pari vuotta siitä, kun mitään olen silittänyt. Verhoja silloin ompelin, ja painelin silitysraudalla päärmeet siistiksi. Itse verhoja ei tarvinnut silittää. Sinkku olen minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle pyykinpesu on raskasta, kun taloyhtiön pesukone on kellarissa, asun ylimmässä kerroksessa eikä hissiä ole. Ei se kaikille ole vain sitä tarpeetonta hienostelua, eli sukkien silittämistä ym. No itse kyllä silitän ne kun ovat sitten pehmeitä, mutta en valita siitä. Ymmärrän kuitenkin niitäkin, joille ihan normaali pyykinpesu on raskasta. Siinä on esim. paljon sitä odottoluakin, jonka aikana ei voi poistua talosta. Ei sitä konetta voi jättää yksin päälle. Ja sinkun pyykkien silittämiseen (siis pakollisiin, ei niihin sukkiin) menee vähintään tunti. Mitähän menee 5-henkisessä perheessä? Eli iso osa päivästä menee tuohon tylsään hommaan.
Meillä on 8 hengen perhe ja mun pakollisiin silittämisiin menee muutama tunti vuodessa. Pakollisia silitettäviä ovat meidän talossa:
-verhot, jotka vaihdan 2 kertaa vuodessa
-pöytäliinat, joita tarvitaan jouluna ja jossain satunnaisissa juhlissa, esim ristiäiset, rippijuhlat tms
-miehen ja kahden pojan kauluspaidat, joita tarvitaan juhlissa , osa miehen kauluspaidoista on sellaisia ettei tarvitse silittää
Ostan lähes aina sellaisia vaatteita mitä ei tarvitse silittää, koska vihaan sitä hommaa.
Minullakin on varmaan pari vuotta siitä, kun mitään olen silittänyt. Verhoja silloin ompelin, ja painelin silitysraudalla päärmeet siistiksi. Itse verhoja ei tarvinnut silittää. Sinkku olen minäkin.
Silittävälle sinkulle: Kyllä sen taloyhtiön pesukoneen voi jättää yksin pesemään. Ei se kaipaa seuraa, on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
24-vuotias nainen ei osannut viipaloida leipää eikä mopata lattiaa.
Kun katsoo lounaspaikoissa joissa vielä voi viipaloida, ei se monelta muultakaan onnistu. Hienot leivät on puristettu aivan lyttyyn, kun niitä leikataan painamalla voimalla sillä veitsellä.
Leipäveitsi on yleensä sahalaitainen sitä varten, että sillä sahattaisiin. Vaikka ei ole, se leikkaantuu hienosti, kun sahaa ja oma ja seuraavan siivu ei ole vain leivänkuorta, joka on lytätty leivän pohjaa vasten.
Ilmavat höttöleivät menee lyttyyn, vaikka kuinka sahaisi. Eri asia on ruisleivät tai edes sellaiset sekaleivät, jossa on muutakin kuin ilmaa.
No höpö höpö. Mikään leipä ei mene pelkän veitsen painosta lyttyyn. Jos et ole parempia leipiä opetellut leikkaamaan, pyydä emäntä tai tarjoilija avuksi.
Tuore höttöleipä litistyy, vaikka millainen emäntä tai tarjoilija sitä sahaisi.
Öööö.... Ei kyllä mene. Tekniikka on se, ettei paineita hampaat irvessä, vaan sahataan pala pois hyvin pienellä pintapaineella.
Ulosantisi perusteella en ihmettelisi, vaikka olisit yrittänyt tasaisella terällä nirhata. Eihän siitä mitään tule, vaan pitää olla sahalaitainen.Puremallako mä teen siitä hotellin aaamupalapöydän sileästä veitsestä sahalaitaisen?
Mä leikkaan leivästä palan aina niin, että teen veitsen kärjellä kolon siihen kohtaan leivän kuorta, mistä meinaan ruveta leikkaamaan. Sitten nostan leivän kylki ylöspäin ja rupean sahaamaan siitä kylkeä pitkin toiseen kylkeen. Eli en niin, että yrittäisin painaa leivän suoraan ylhäältä päältäpäin veitsellä littanaksi. Onnistuu sekä sahalaitaisella että sileälläkin veitsellä.
Heh. Kolme kertaa luin, ennen kuin tajusin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä mitä koulussa nykyään opetetaan ja eikö perus luonto ja eläinasiat pitäisi olla aika selvää jo ala-asteelta ja lastenohjelmista ja kirjoista jne. Mutta bussissa teini(!)ikäinen järkyttyneenä ihmetteli tuleeko kaupankin kala merestä.
En sano vitsinä vaan oikeasti puoliksi pelottaa millaisia ihmisiä ja millainen maailma tulevaisuudessa on.
Kyllä niitä fiksumpia ja vähemmän fiksuja on ollut aina, tämä ei ole mikään uusi asia.
Ainahan täällä AV:lla jöytyy näitä uusavuttomia tai vähintäänkin kummallisia, vaikka he itse eivät suinkaan sellaisiksi tunnustaudu. Näihin lukisin sen, joka ei voi pestä alusvaatteita samalla kuin muita puseroita ja sen sellaisia, koska niissä lika on erilaista. Tai se, jolla oli iso perhe ja ilmoitti vaihtavansa kaikkien petivaatteet päivittäin. Sitten se, joka kertoi pesevänsä kaikki eriväriset vaatteet eri koneellisissa. Tähän vain vihreitä, tähän sinisiä jne. Mahtoi noilla mainituilla kulua pesukoneen kanssa lutratessa koko päivä.
Mieheni otti opintolainaa ja käytti sen puolessa vuodessa. Siis sen koko kolme tonnia mitä sai. Oli juuri muuttanut omilleen ja kulutti rahaa niinkuin kotona oli tottunut. Siis kalliseen ruokaan lähinnä. Ei ostellut vaatteita jne paljoa. Järkytyin kun kuulin! Onneksi oppi rahan käytön ennenkuin yhteen muutettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa vaihdettiin pussilakanoita peittoihin silloisen poikakaverin, nykyisen aviomiehen, kanssa. Ihmetteilin kun hän ensitöikseen alkoi kauhealla tohinalla ja vaivalloisesti kääntää puhdasta pussilakanaa nurin päin. Säksätin heti, että mitä hemmettiä sä teet, älä nyt sitä kääntele, sehän ON jo oikein päin.
Saimme jopa pienen kinastelun aikaan, kun tyyppi vaan itsepäisesti intti, että pitäähän se nyt kääntää, AINAHAN se käännetään, siitä aloitetaan.
No, mieheni ei ollut koskaan kotonaan nähnyt, miten pussilakanat laitetaan ja oli sitten yksin asuessaan järkeillyt homman niin, että pussilakana nurinperin ja sitten sentti sentiltä lievästi sanottuna hankalasti rullataan sitä siihen peiton ylle, vähän niin kuin kortsu.
Paitsi ettei se lakana tietenkään liu'u siihen ihan yhtä kätevästi vaan vaatii mieletöntä hyppelehtimistä ympäriinsä, peiton nosteluita, lakanan hivuttelua, ärräpäitä..
No, nykyisin laitetaan pussilakanat minun tavallani. Mutta jostain syystä likapyykkikoriin pussilakanat ilmestyvät nurin päin, jos mieheni on ne tuonut pyykkiin :)Niin siis, pussilakanathan on helpompi laittaa siihen peiton päälle, jos ne on pyykistä tullessaan väärinpäin. Etenkin parisängyn peittoon.
Kyllä. Laitostyyliin. Likaisen pussilakanan saa helpoiten peitonpäältä niin, että se kääntyy nurinpäin. Pestään nurinpäin ja nurinpäin oleva on helpoin laittaa peiton päälle. Tämän osaa kaikki siivoojat ja sairaalatyöntekijät yms. En siis kääntele pussilakanoita, koska osaan laittaa ne miten päin vain peiton päälle. Se nurinpäin oleva on tietysti nopeampi laittaa kuin oikeinpäin oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. Muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Kotona äiti oli opettanut, että rintsikat pitää pestä käsin. En sitten laiskuuttani jaksanut niitä kovinkaan usein pestä. Sitten kaverini kertoi jossain yhteydessä, että laittaa vaan pesupussiin ja neljänkympin ohjelmalla. Kyllä valaistuin ja elämä helpottui!
Nyt tunnen itseni tyhmäksi.. Mitä pitäisi tapahtua jos ei pese rintsikoita pesupussissa? Olen pessyt jo 15 vuoden ajan ilman pesupussia ja hyvin ovat puhdistuneet..
Kaarituki voi irrota ja rikkoa pesukoneen.
Ja vakuutusyhtiö ei korvaa, koska omaa tyhmyyttä pestä ilman pesupussia.
Nim. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. Muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Kotona äiti oli opettanut, että rintsikat pitää pestä käsin. En sitten laiskuuttani jaksanut niitä kovinkaan usein pestä. Sitten kaverini kertoi jossain yhteydessä, että laittaa vaan pesupussiin ja neljänkympin ohjelmalla. Kyllä valaistuin ja elämä helpottui!
Nyt tunnen itseni tyhmäksi.. Mitä pitäisi tapahtua jos ei pese rintsikoita pesupussissa? Olen pessyt jo 15 vuoden ajan ilman pesupussia ja hyvin ovat puhdistuneet..
Nim. Kokemusta on.
Aa okei tää on ilmeisesti normaalirintaisten ongelma. Mulla kun on aa-kuppi niin ei mun rintsikoissa ole kaaritukia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Kokemusta on.
Aa okei tää on ilmeisesti normaalirintaisten ongelma. Mulla kun on aa-kuppi niin ei mun rintsikoissa ole kaaritukia :)
Ne hakaset voi silti tarttua muihin vaatteisiin ja repiä ne rei'ille. Tosin tältäkin ongelmalta välttyy, jos laittaa hakaset kiinni ennen pesua.
Kaffepulla kirjoitti:
Uusavuton edesmennyt koiramme.
Eksyi (wtf?) sumussa, kun pidin sitä irti. Ei tullut edes kotiin, vaan jäi istumaan sinne tienristeykseen. Tuntikausia odotimme sitä kotiin, kunnes veljeni lähti autolla cruisailemaan, josko sitä näkyisi jossain. Aloimme jo olla ihan epätoivoisia.
Noh, siellähän se istui tyytyväisenä tiellä suunnilleen samassa paikassa missä viimeksi näin sen, alle kilsan päässä meiltä kotona. Mitäs sitä turhaan kävelemään itse kotiin, kun porukat tulee kuitenkin hakemaan autolla.
Heh, meillä taas majailee uusavuton kissa <3
Kerran sillä jäi kynsi kiinni kynsimislautaan ja sen sijaan että olisi edes yrittänyt irroittaa sitä itse, niin kellahti kyljelleen ja katsoi meitä ilmeellä "Auttakaa".
Samoin jos neppaa sille kinkunpalan lattialle, niin vaikka olisi aivan nenän edessä niin ei huomaa. Hämähäkki kun kerran osui meille sisälle, niin tämä istui ja varovasti välillä kokeili tassulla että kehtaako koskea. Lopulta hämis meni menojaan ja kissa tuijottamaan hölmistyneenä perään.
Tuo kuolisi niin nälkään jos elelisi vapaana luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin kaverille etten päässyt sänky puuhiin tytön kanssa kun oli menkat.
Kaveri kysyi kuka ne on sille tehnyt. Oltiin noin 24v molemmat
Yhdyssanojen osaamattomuuskin on uusavuttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispoika, 17v, tuumaili meillä pihalla että minkälaiset jalat noilla linnuilla oikein on kun eivät saa sähköiskua langalla istuessaan.
Koska 101 ihmistä on tähän mennessä ollut sitä mieltä, että kysymys on typerä ja ihminen uusavuton, niin eipä kukaan ole kuitenkaan vastannut, että miksi (tai sitten en huomannut vastausta). Joku on kysynyt tätä ihan Tiede-lehdessä, joten ei 17-vuotias sukulaispoika ollutkaan ainoa: http://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miksi_langalla_istuva_lintu_ei_saa_s…
Mutta kun me mammat tiedämme tämän jo ekalta luokalta lähtien, ihan samalla tavoin kuin kuka on Florence Nightingale.
..
En tiennyt ennen kuin luin tuon artikkelin. Olen akateeminen. Mieheni (peruskoulu) osasi heti kertoa vastauksen. Ärsyttävää. Onneksi kuitenkin tiedän Florencen, ja tiedän jopa että se on naisen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni uskoi, että kerrostaloasuntonsa keskuspölynimurilla imuroitavat menevät suoraan yhteiseen "keskukseen" ja poistoon. Eli imurointi oli huoletonta siihen asti, kun imuri lakkasi toimimasta. Oli siinä korjaajallakin ihmettelemistä, kun asukkaalle säiliön olemassaolo asunnossa tuli täytenä yllätyksenä ja sitä ei tietenkään oltu tyhjennetty ikinä.
Itse asiassa sellainen keskus voi olla kerrostalossa. Mutta yleisempi taitaa olla asuntokohtainen säiliö.
Hohhoijaa. Itse olen uusavuton ja ylpeä siitä :) Kaikki ovat sellaisia kuin ovat, hyvin olen pärjännyt ja opin joka päivä uutta. Tarvitsen vain selkeät ohjeet, kun teen jotakin.
Nämä uusavuttomien haukkujat taitaa olla näitä työnantajia, jotka antavat ohjeita, eivät perehdytä ja sitten päivittelevät että miten sä noin teet.
Niin ja ikää 27 vuotta, omillani olen asunut 10 vuotta ja vanhempia tai muita "auttajia" ei ole elämässä. Mies on kyllä, mutta ei hän minua paapo menemään. Paremminkin minä neuvon häntä. Sitä voidaan niin kaikesta tietämättömyydestä/hitaudesta vääntää uusavuttomuutta, vaikka oikeasti kyse voi olla ihan muista asioista. T. 323
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin kaverille etten päässyt sänky puuhiin tytön kanssa kun oli menkat.
Kaveri kysyi kuka ne on sille tehnyt. Oltiin noin 24v molemmatYhdyssanojen osaamattomuuskin on uusavuttomuutta.
No ei ole. Ihan ikiaikaisen vanhaa avuttomuutta se on.
Yksi tuttavani, aikuinen nainen teki mokkapalojen kuorrutetta, ja kun ohjeessa luki, että 4 rkl kahvia, hän ei tajunnut, että se tarkoittaa ihan siis keitettyä kahvia. Hän oli siis laittanut kuivia kahvinporoja kuorrutukseen ja ihmetellyt, kun seoksesta ei tullut sellaista pehmeää kuin on nähnyt leivonnaisten päällä muiden kotona.