Kertokaa hauskimpia esimerkkejä uusavuttomista ihmisistä
Toisen ketjun innoittamana aloitin tällaisen. Eli kertokaapas hauskimmat tapaukset kun olette törmänneet ns uusavuttomiin tai muutoin tyhmiin ihmisiin. Mä kerron aluksi yhden tarinan. Olin aikoinaan Tiimarissa loppuunmyynnissä kun lopettivat sen ketjun kokonaan. Siellä oli yhtäaikaa noin 20-25-vuotias tyttö/nainen joka keräili koriinsa kaikenlaista. Sitten hän soitti jollekin, oletan että äidilleen, että täällä olisi alennuksessa tällaisia juttuja mitä sinä ostat aina (en muista mitä). Keskustelu meni suurinpiirtein näin: Ai minkä kokoisia...no tällaisia pieniä...no millä minä ne mittaisin, ei mulla ole mittaa mukana...jaa viivotin, mistäs minä sellaisen löydän....no minä yritän etsiä...no nyt mulla on tässä viivotin, mitä mun pitäis mitata...no se on siinä ykkösen ja kakkosen välissä, riippuu siitä laintanko toisen pään siihen nollaan vai viivottimen päähän....tai eiku ootas nyt, eikös se toinen pää pidä olla ykkösen kohdalla...vai nollassa, sano nyt kun en mä muista...jaa mitä maksaa...en mä tiedä mutta tässä on -50% eikös se oo silloin aika halpa...alkuperäinen hinta...mistäs mä sen tietäisin...
Nainen vaikutti muutoin ihan normaalilta, siis ei ollut mikään vammainen. Ajattelin mielessäni että voi voi...
Kommentit (642)
Naapurit kylki nurmikon keskellä heinäkuuta. Arvatkaa lähtikö kasvamaan vaikka katselivat. No ei.
Kun opiskelin USA:ssa, asusteli samassa asuntolassa varakkaiden perheiden poikia arabimaista ja Aasiasta. Olivat elelleet kodeissa, jossa joka asian tekee pavelijat tai äidit.
Elämä amerikkalaisessa asuntolassa oli heille tosi eksoottista, mm. pyykit piti pestä pesutuvassa ihan itse.
Amerikkalaiseen tapaan pesutuvan seinälle oli kirjoitettu todella millintarkat ohjeet. Siitä huolimatta nämä rikkaan perheen pojat aina onnistuivat saamaan vaaleanpunaiseksi värjääntynyttä valkopyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammojen mielestä pyykinpesukoneen napin painaminen on raskas kotityö.
Tässäpä tosiaan hauska esimerkki uusavuttomasta, luulla että pyykinpesu olisi hoidettu yhtä nappia painamalla.
Voittehan te palstamammat siitä elämää suuremman ongelman itsellenne tehdä,
totuus on kuitenkin se että se pyykinpesu on tärkeä mutta mitätön asia toimittaa. Mutta aina kun tulee mahdollisuus, jaksatte sillä uhriutua. Joko on kevätverhot vaihdettu ja pääsiäisen kynttiläkupit kiillotettu kaappiin?
Ensin lajitella kaikki vaatteet, väreihin ja pesulämpötiloihin, sitten pestä, kuivata, silittää, viikata ja viedä paikoilleen. Sillä välin hoitaa astiat koneeseen ja pois, tehdä ruoka, ulkoilla lasten kanssa, leikkiä lasten kanssa, mahdollisesti vielä siivota? Tämän päälle moni tekee vielä täyden työpäivän.
Minulla on moni asia helpotettu, osan pyykeistä hoitaa pesula, siivooja siivoaa ja silittää, en käy töissä. Ja siitä huolimatta minulla ei ole ihan kamalasti luppoaikaa arkena.
Mun käy sääliks tuollaisia perheitä jossa kodin ylläpitäminen on helvetinmoinen hulabaloo :O Siis ihan oikeasti. Onneksi olen vela niin ei tarvii ikinä huolehtia tuollaisista asioista.
(Asun yksin eikä mulla ole vaaleita vaatteita oikein ollenkaan, eli pesen kaikki mun tummat ja värikkäät vaatteet samalla kertaa ehkä kerran viikkoon 40 asteessa. Pyyhkeet ja lakanat myös kerran viikkoon samassa syssyssä 60 asteessa. Vaatteiden kippaamiseen koneeseen ja pesuohjelman valitsemiseen menee noin 1 minuutti. Vaatteiden ripustaminen kuivumaan vie max. 5 minuuttia. En silitä. Vaatteiden vieminen kaappiin vie max. 3 minuuttia. Astioitakin on sen verran, että pyöräytän ne koneessa myös kerran viikkoon. Koneen täyttämiseen ja tyhjentämiseen menee max. 5 minuuttia. Muu siivoaminen kuten pölyjen pyyhkiminen ja imurointi myös kerran viikkoon, menee max. 10 minuuttia. Roskat vien samalla kun menen muutenkin ulos. Kaikkeen tähän menee viikossa hädin tuskin puolta tuntia. Ruuan laittokin on minulle mukavaa ajanvietettä, jota teen muutaman kerran viikossa. MITEN lapsiperheet osaa uhriutua noin pahasti?)
Muuhun kantaa ottamatta: Onko sulla mitään käsitystä mille sun kamppees haisevat, jos et koskaan pese niitä yli 40 asteessa?
Ei millekään? Käytän hajusteetonta pyykinpesuainetta herkälle iholle. Olen pahoillani jos sinun vaatteesi haisevat, tasan ei käy nallekarkit :(
Niinhän sinä luulet, sitä omaa ominaishajuaan kun ei itse haista. Mutta voin vakuuttaa, että muut kyllä haistavat sinut, siitä ei epäilystäkään.
Lika haisee myös, ja se lika ei lähde kaikista materiaaleista 40 asteen pesussa. Alusvaatteet varsinkin pitäisi pestä aina 60 asteessa, sillä bakeerit eivät kuole matalammissa lämpötiloissa. Googlettelehan.
Ei kukaan niitä alusvaatteita yritä steriloida. Ihmisillä on jännät kuvitelmat puhdistamisistä. Vosin kertoa yllättäviä tutkimustuloksia. Tai ei yllättäviä, ihan loogisia, mutta joillekin asiaatuntemattomille yllättäviä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tämä nyt sopii siihen napinpainallusfilosofiaan, että viikko kerätään kaikkia pyykejä sekaisin koneeseen ja sitten pyöräytetään kaikki neljässäkympissä? Kyllä se hiki viikossa jumahtaa aika tarkkaan siihen keinokuituun kiinni. Ja miten ne pyykit sinne ulos tai parvekkeelle siirtyvät? Tarvitaanko siihen jo toinen napinpainallus, vai samallako menee?
Kukas tässä puhui mistään automaattisesta vaatteiden siirrosta/napinpainalluksesta? Lämpötilastahan tässä oli kyse. Eikä ne kamat haise, hanki parempi pesuaine jos ei muuten puhdistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tosiaan hauska esimerkki uusavuttomasta, luulla että pyykinpesu olisi hoidettu yhtä nappia painamalla.
totuus on kuitenkin se että se pyykinpesu on tärkeä mutta mitätön asia toimittaa. Mutta aina kun tulee mahdollisuus, jaksatte sillä uhriutua. Joko on kevätverhot vaihdettu ja pääsiäisen kynttiläkupit kiillotettu kaappiin?
Ensin lajitella kaikki vaatteet, väreihin ja pesulämpötiloihin, sitten pestä, kuivata, silittää, viikata ja viedä paikoilleen. Sillä välin hoitaa astiat koneeseen ja pois, tehdä ruoka, ulkoilla lasten kanssa, leikkiä lasten kanssa, mahdollisesti vielä siivota? Tämän päälle moni tekee vielä täyden työpäivän.
Minulla on moni asia helpotettu, osan pyykeistä hoitaa pesula, siivooja siivoaa ja silittää, en käy töissä. Ja siitä huolimatta minulla ei ole ihan kamalasti luppoaikaa arkena.
Mun käy sääliks tuollaisia perheitä jossa kodin ylläpitäminen on helvetinmoinen hulabaloo :O Siis ihan oikeasti. Onneksi olen vela niin ei tarvii ikinä huolehtia tuollaisista asioista.
(Asun yksin eikä mulla ole vaaleita vaatteita oikein ollenkaan, eli pesen kaikki mun tummat ja värikkäät vaatteet samalla kertaa ehkä kerran viikkoon 40 asteessa. Pyyhkeet ja lakanat myös kerran viikkoon samassa syssyssä 60 asteessa. Vaatteiden kippaamiseen koneeseen ja pesuohjelman valitsemiseen menee noin 1 minuutti. Vaatteiden ripustaminen kuivumaan vie max. 5 minuuttia. En silitä. Vaatteiden vieminen kaappiin vie max. 3 minuuttia. Astioitakin on sen verran, että pyöräytän ne koneessa myös kerran viikkoon. Koneen täyttämiseen ja tyhjentämiseen menee max. 5 minuuttia. Muu siivoaminen kuten pölyjen pyyhkiminen ja imurointi myös kerran viikkoon, menee max. 10 minuuttia. Roskat vien samalla kun menen muutenkin ulos. Kaikkeen tähän menee viikossa hädin tuskin puolta tuntia. Ruuan laittokin on minulle mukavaa ajanvietettä, jota teen muutaman kerran viikossa. MITEN lapsiperheet osaa uhriutua noin pahasti?)
Muuhun kantaa ottamatta: Onko sulla mitään käsitystä mille sun kamppees haisevat, jos et koskaan pese niitä yli 40 asteessa?
Ei millekään? Käytän hajusteetonta pyykinpesuainetta herkälle iholle. Olen pahoillani jos sinun vaatteesi haisevat, tasan ei käy nallekarkit :(
Niinhän sinä luulet, sitä omaa ominaishajuaan kun ei itse haista. Mutta voin vakuuttaa, että muut kyllä haistavat sinut, siitä ei epäilystäkään.
Lika haisee myös, ja se lika ei lähde kaikista materiaaleista 40 asteen pesussa. Alusvaatteet varsinkin pitäisi pestä aina 60 asteessa, sillä bakeerit eivät kuole matalammissa lämpötiloissa. Googlettelehan.
Pesen alusvaatteet lakanoiden seassa kiitos huolenpidosta :) Harmi, jos sinulla on vahva hieneritys, mutta minä kuulun niihin onnellisiin, joilla ei ole tätä ongelmaa. Saat tulla haistelemaan minun vaatteitani ihan ilomielin, milloin sovitaan treffit? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tämä nyt sopii siihen napinpainallusfilosofiaan, että viikko kerätään kaikkia pyykejä sekaisin koneeseen ja sitten pyöräytetään kaikki neljässäkympissä? Kyllä se hiki viikossa jumahtaa aika tarkkaan siihen keinokuituun kiinni. Ja miten ne pyykit sinne ulos tai parvekkeelle siirtyvät? Tarvitaanko siihen jo toinen napinpainallus, vai samallako menee?
Kukas tässä puhui mistään automaattisesta vaatteiden siirrosta/napinpainalluksesta? Lämpötilastahan tässä oli kyse. Eikä ne kamat haise, hanki parempi pesuaine jos ei muuten puhdistu.
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2013/11/23/asiantuntija-alhaisen-lamp…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pese vaatteitani 20 asteessa. Vaan 40 asteessa :) Paitsi ne alusvaatteet lakanoiden joukossa, ja silloin tällöin myös muiden vaatteiden seassa 40 asteessa. Olen verrannut lopputuloksia ja yhtä puhdasta on tullut. Kummallista! Tosin minulla ei olekaan mitään kakkarantuja niissä alusvaatteissa, että selittyneeköhän sillä... suosittelen, että sinä pyyhit takapuolesi kunnolla ja vaihdat alusvaatteet vaikka useamman kerran päivässä, jos niihin lika pinttyy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen alusvaatteet lakanoiden seassa kiitos huolenpidosta :) Harmi, jos sinulla on vahva hieneritys, mutta minä kuulun niihin onnellisiin, joilla ei ole tätä ongelmaa. Saat tulla haistelemaan minun vaatteitani ihan ilomielin, milloin sovitaan treffit? :)
Niin joo, joukossammehan on tosiaankin niitä ihmisiä, jotka "eivät tarvitse deodoranttia, koska heidän hikensä ei haise". ;) Heitä voi käydä haistelemassa mm. erinäisillä työpaikoilla, omallanikin on yksi tällainen. (Tosin tuo hajuttomuus on hänen oma yksityinen mielipiteensä, me muut ollaan kyllä vähän eri mieltä...)
Alusvaatteesi siis ovat lakanoita ja pyyhkeitä, sori kun en tätä tajunnut vaan kuvittelin vaatteiksi. No, luojan kiitos edes ne menee kuudessakympissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joo, joukossammehan on tosiaankin niitä ihmisiä, jotka "eivät tarvitse deodoranttia, koska heidän hikensä ei haise". ;) Heitä voi käydä haistelemassa mm. erinäisillä työpaikoilla, omallanikin on yksi tällainen. (Tosin tuo hajuttomuus on hänen oma yksityinen mielipiteensä, me muut ollaan kyllä vähän eri mieltä...)
Alusvaatteesi siis ovat lakanoita ja pyyhkeitä, sori kun en tätä tajunnut vaan kuvittelin vaatteiksi. No, luojan kiitos edes ne menee kuudessakympissä.
Kyllä minä käytän deodoranttia :) Anteeksi hirmuinen mokani että en tajunnut eritellä miten pesen alusvaatteeni, en tiennyt sen olevan tärkeää aiheen kannalta. Puhuin siis vaatteista eli paidoista, housuista, mekoista, hameista yms. + lakanoista yms. Toiset 40, toiset 60 asteessa. Ai niin sukat vielä puuttui listalta! Ne pesen myös 60 asteessa. Ja joogavaatteet, nekin 60 asteessa! Vieläkö puuttui jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pese vaatteitani 20 asteessa. Vaan 40 asteessa :) Paitsi ne alusvaatteet lakanoiden joukossa, ja silloin tällöin myös muiden vaatteiden seassa 40 asteessa. Olen verrannut lopputuloksia ja yhtä puhdasta on tullut. Kummallista! Tosin minulla ei olekaan mitään kakkarantuja niissä alusvaatteissa, että selittyneeköhän sillä... suosittelen, että sinä pyyhit takapuolesi kunnolla ja vaihdat alusvaatteet vaikka useamman kerran päivässä, jos niihin lika pinttyy :)
Joo joukossamme on näemmä myös ihmisiä, joiden kakki ei sisällä ollenkaan bakteereja tai jotka vaihtoehtoisesti kulkevat tulppa peräreiässä. :D
Sinäkö näet bakteerit paljaalla silmällä? Sulla olis hei tiedossa loistava tulevaisuus tuolla terveydenhuollon piirissä! Labrakokeet käyvät turhiksi, sä vain katsahdat yskökseen ja näet onko antibioottikuuri tarpeen vai ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt lapsena kesälomani maalla isovanhempien hoivissa. Mummoni hoiti pyykinpesun navetan karjakeittiössä. Ensin vesi piti lämmittää kiehuvaksi suuressa padassa (puulämmitys tottakai). Sitten tehtiin kahteen jättisuureen saaviin huuhteluvedet. Pulsaattoripesukoneeseen kaadettiin vedet ja pesupulveri ja siellä pyykki aikansa rumpsutti. Sitten likomärät vaatteet nostettiin toiseen vesisaaviin ja niitä hurskutettiin siellä suurella ns. pumpulla, jotta saippuavesi irtosi. Sitten ne siirrettiin toiseen saaviin loppuhuuhteluun. Turha edes mainita, että likomärät pyykit olivat todella raskaita nostella. Sitten pyykit nostettiin vielä pulsaattorikoneen linkoon, jota painettiin käsin kiinni, jotta vehje linkosi. Suurimmat pyykit, kuten lakanat väännettiin kuievemmiksi käsin. Tämän jälkeen pyykit lapettiin koreihin ja juoksutettiin narulle kuivumaan. Eli ripustettiin taivaaseen saakka pyykkipojilla. Sieltä ne seuraavana päivänä kerättiin ja viikattiin. Pyykkiä oli todella paljon ja pyykkipäivä oli raskas urakka. Aikaa kului tunteja. Lisäksi täytyi pyykkituvalla olla kumisaappaat jalassa, sillä mummo uskoi, että sillä selviäisi pulsaattorikoneen mahdollisesti antamasta sähköiskusta.
Voin vakuuttaa, että todellista uusavuttomuutta on se, jos luulee, että nykyaikaisilla pyykkikoneilla pyykkihuolto on tippaakaan kuormittavaa. Kyllä se on kuten joku älykäs kuvasi: vain napinpainallus. Eikä muuta. Ihan turha selittää mitään joutavaa pyykin lajittelusta väreihin ja ripustamisesta kuivumaan. Mutta voihan sitä marttyyrinkruunua yrittää kiillottaa itselleen tällaisista vähäpätöisistäkin "töistä" jos niikseen tulee.
t. itsekin nainen
No jos muustakin ajatellaan samalla tavalla, niin kaikki työthän ovat nykyään ihan yksinkertaisia, suunnilleen pelkkä napinpainallus. Tiskikone vs. käsin tiskaus juoksevalla vedellä vs. käsin tiskaus lämmitettävällä vedellä vs. käsin tiskaus lämmitettävällä kantovedellä. Ihan miten itse haluaa ajatella. Mummosi pulsaattoripesukonekin oli aikanaan hieno ja moderni vekotin, eikä sellaisen käyttö ollut mitään verrattuna oikeaan pyykinpesuun, pelkkää nykyajan laiskuutta.
Eli vielä kerran: pyykin pesu ei ole mikään valtavan raskas koko päivän urakka, mutta siinä on edelleen enemmän työtä kuin pelkkä napin painallus. Arjen työt ovat helpompia kuin joskus ennen ja helpottuvat koko ajan, mutta silti niissä on enemmän tai vähemmän aikaa vaativia käsitöitä, mitä ei auta kuin tehdä.
Voi hyvä ystävä, kun se mummoni oli kokenut myös sen pyykkien pesun avannossa aikoinaan ennen pulsaattorikonetta. Ja älyän kyllä, että pyykinpesu nykyäänkään ei ole ihan "pelkkä napinpainallus", mutta turha siitä on tehdä elämää suurempaa työtäkään ja vonkua kuinka raskasta on, kun "olen tänään pessyt jo 3 koneellista pyykkiä" jne..
t. 124
Älä viitsi olla noin alentuva. Ja jokainen, joka vain hyväksyy kaiken sillä periaatteella että joskus jossakin on ollut huonommin, joutuu raatamaan tuplasti enemmän kuin se joka "vonkuu". Jos ihmiset olisivat ahkeria työmuurahaisia jotka eivät halua ikinä valittaa tai lasikotella, asuisimme vielä luolissa. Laiskuus on sama kuin edistys, se pakottaa meidät etsimään helpompia tapoja tehdä asiat. Ja ilman sitä "vonkumista" kukaan ei tule ajatelleeksi että tähän pitäisi löytää helpompi keino.
Jotkut toki viihtyvät hiljaisina ja nöyrinä työjuhtina.
Anteeksi alentuva sävyni. Toki olet oikeassa, mutta ärsyttää vaan, kun täällä niin usein volistaan juuri pyykinpesusta, että kun on raskasta. Raskasta on varmaan joo, kun lajitellaan rytkyt väreittäin ja pestään niitä kummenessä eri lämpötilassa yksi kerrallaan. Ja silitetään koko helahoito sukkia myöten. Ja ihan turhaan! Itse lajittelen mustat erilleen muista ja silitän vain paidat. Ei ole raskasta ja mikään ei ole ikinä värjääntynyt tai mennyt piloille, vaikka pesen kaikki joko 40-asteessa tai 60-asteessa.
t. 124
Minulle pyykinpesu on raskasta, kun taloyhtiön pesukone on kellarissa, asun ylimmässä kerroksessa eikä hissiä ole. Ei se kaikille ole vain sitä tarpeetonta hienostelua, eli sukkien silittämistä ym. No itse kyllä silitän ne kun ovat sitten pehmeitä, mutta en valita siitä. Ymmärrän kuitenkin niitäkin, joille ihan normaali pyykinpesu on raskasta. Siinä on esim. paljon sitä odottoluakin, jonka aikana ei voi poistua talosta. Ei sitä konetta voi jättää yksin päälle. Ja sinkun pyykkien silittämiseen (siis pakollisiin, ei niihin sukkiin) menee vähintään tunti. Mitähän menee 5-henkisessä perheessä? Eli iso osa päivästä menee tuohon tylsään hommaan.
Ok. No itse olen kyllä ihan uskaltanut poistua talosta, jos pyykkikone tai astianpesukone pyörii. Varsinkin joku lyhyt pipahdus muualla tuskin on kovin suuri riski. Koneen pyöriessä voi tehdä myös muuta, joko kotitöitä tai vaikkapa katsoa telkkua. Ja mitä tulee silittämiseen: minulla on nelihenkinen perhe ja silitän itselleni paidan noin pari kertaa viikossa. Aikaa menee pari minuuttia. Pyykkiäkään en pese läheskään joka päivä. Että ihmettelen kovin, jos sinkkuna saa tehtyä pyykinpesusta noin järjettömän urakan. Uusavuttomuudesta puheenollen...
t. 124
Kyllä sinä nyt jaksat mollata pyykinpesijöitä. Vakuutus ei korvaa, jos onnettomuus sattuu siksi että kodinkone on käynnissä valvomatta. Taloja on palanut sen vuoksi ja korvaukset jääneet saamatta. Ei ole pienen riskin arvoista ja olet typerä kun sen otat. Ehkä sinä haluat kulkea ympäriinsä ruttuisissa vaatteissa, mutta kaikki eivät halua tai työnsä vuoksi voi. Näytät kyllä siivottomalta, jos kahdessa minuutissa silität paidan ja kuljet sama paita päällä 3-4 päivää. Hajusta huomaa varmasti. Tuo on kyllä jonkin muun lajin avuttomuutta kuin uusavuttomuutta.
Mollata? Pesenhän itsekin pyykkiä. Tosin en yhtä vaikealla kaavalla kuin monet täällä tuntuvat tekevän. Noh, ihan omaa valintaa. En kulje ruttuisissa vaatteissa tai käytä paitoja useita päiviä peräkkäin, sillä silitän paitani tarvittaessa. Minulla on katsos myös paitoja, joita ei tarvitse silittää, sellainen materiaali näet.
Mitä tulee koneen oikosulkuun ja putkivaurioon, niin ainahan riskejä voi nähdä kaikkialla. Kyllä se varmaan nyt palaa kämppä poroksi, jos käyn kellarissa samalla kun kone jurskuttaa asunnossa, jooh.
Ja minulla on vaatteita ihan kaikissa materiaaleissa. En lajittele. Hyvin voi pestä samassa kaikki ja eivät ole pilalle menneet. Helppoa kun sen osaa;)
t. 124
Sinä se tunnut tietävän kaikkien asiat paremmin, kun kukaan ei saisi valittaa että työ on raskasta koska sinun mummosi pesi pyykkiä avannossa. Ja pilkkaat kaikkien muiden ratkaisuja. Jos joutuu juoksemaan kellariin monta kertaa portaat edes takaisin pyykkiä viemään ja hakemaan, se on raskasta. Jos joutuu silittää kaikki paitansa, se on raskasta. Jos perheessä on sotkevia pikkulapsia, se on raskasta. Oletko ikinä ajatellut, että jollain muulla voi olla erilainen elämäntilanne kuin sinulla ja mummollasi? Tai kun haluat kulkea ympäriinsä kassialman näköisenä, muidenkin pitäisi?
Minä muuten olen työksenikin aikoinaan hoitanut niiden pyykit, jotka eivät jaksa tai ehdi. Eli en kyllä usko, että sinulla on tekniikka yhtään paremmin hallussa.
Voihan epäilemättä olla raskasta laukata portaita edestakaisin, mutta nyt ei ollutkaan kyse heistä, jotka ravaavat pyykkituvalla. Se on jo eri asia. Kyse oli itse pyykinpesusta siitä hetkestä alkaen, kun lapat vaatteet koneeseen ja käynnistät sen. Se on napinpainallus, eikä paljon muuta, vaikka kuinka yrität sitä muuksi vängätä. Isolla osalla ei ole pyykkitupaa, vaan koje ihan siellä asunnossa/talossa. Olen muuten jo omat lapseni kasvattanut, joten tiedän kyllä mitä pikkulapsiaika on. Kumma juttu, että jos uskaltaa kyseenalaistaa jonkin kotityön rankkuutta, niin saa karseat raivot niskaansa ja tunnut jo tietävän ulkoisen habituksenikin minua näkemättä. Vissiin nämä peruskotityöt ovat joillekin niin pyhä asia, että niistä ei saa sanoa mitään, kun muuten voi illuusio tiettyjen töiden rankkuudesta kärsiä.
t. 124
^^ plus jos sinä peset kaiken 60 asteessa, niin eihän pyykinpesu ole sinulle sitten mikään ongelma. Kaikki vaan iloisesti sekaisin! :)
(PS. muista pyöräyttää ne lakanat ja pyyhkeet edes joskus 90 asteessa niin kuin minä.)
4 vuotias nainen, äiti
ja 18 vuotias viisas poika
eivät saaneet uutta pesukonetta
toimimaan kun kumpikaan
ei osannut ottaa pahvisuojaa
pois uuden koneen taka-osasta.
seurasin n. 3 tuntia tilannetta
ja puutuin vasta kun alkoivat
kääntää käyttöohjeen eri kieliä
suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaupoissa on uusavuttomille ihan omia valmistuotteita, mm. riisipuuro.
:)
Ne tuotteet ovat tosi hyviä myös vanhuksille ja vammaisille, jotka eivät pysty tekemään itse. Samoin ne parjatut valmiiksi kuoritut hedelmät.
Kunnon riisipuuron tekeminen vaatii aikaa. On se varmasti kätevä myös kiireiselle, joka haluaa syödä riisipuuroa. Samaa kastia, kuin muutkin valmisruoat.
Jep. Itselle yhden annoksen tekeminen on myös aika tylsää, varsinkin kun riisipuuro on lämmitettynä pahaa. Nimenomaan meidän mummo (RIP) osti loppuaikoina noita valmiita puuroja, entinen tosi hyvä ruuanlaittaja, joka on aikoinaan keittänyt puuroja 10 hengen perheelle.
siis 42 vuotias nainen, äiti.
toinen oli kun korjasin autoa perästä alta,
ja samainen mamma hyppäsi kiireessä
rattiin ja suhautti matkaan.
Sen verran kerkesin sanoa että autossa
on bensatankki irti mutta onneksi kauppa
oli lähellä. ei jäänyt välille :)
Kenkäkaupassa myyjä kertoi asiakkaan tulleen valittamaan kun kenkä hankaa ja tuntuu oudolta jalan yläpinnalla. Ei mikään ihme, kun kengän sisällä oli vielä sitä kaupassa muodossaan pitänyt pahvi.
Majoitin joskus kotoa karkuteillä olevaa parikymppistä poikaa luonani muutaman päivän. Kun pojalta loppuivat puhtaat paidat, alkoi kysellä pesukoneen perään. Sanoin että sellaista ei ole, pese käsin.
Poika ihmetteli miten se muka on mahdollista. Kerroin että laittaa sankoon vettä, pesuainetta ja vaatteet ja alkaa pesemään.
Noin tunnin kuluttua kysyy kesken elokuvan katselun "Jokohan ne ovat valmiita vai pitäisikö odotella vielä pitempään?"
Luuli siis että maagisesti puhdistauvat itsestään kuten pesukoneessa. Sanoi jälkikäteen että ihmettelikin miksi ihmiset ostavat pesukoneita jos saman voi tehdä sankossa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joukossamme on näemmä myös ihmisiä, joiden kakki ei sisällä ollenkaan bakteereja tai jotka vaihtoehtoisesti kulkevat tulppa peräreiässä. :D
Sinäkö näet bakteerit paljaalla silmällä? Sulla olis hei tiedossa loistava tulevaisuus tuolla terveydenhuollon piirissä! Labrakokeet käyvät turhiksi, sä vain katsahdat yskökseen ja näet onko antibioottikuuri tarpeen vai ei...
Tottakai kakassani on bakteereja :) En tiedä sinusta, mutta kakkaamisen jälkeen minä ainakin huuhtaisen alapääni puhtaaksi eikä alusvaatteisiini siis koskaan jää mitään mikä voisi pinttyä. Kun kerran siitä pinttymisestä olit huolissasi. Vai koskiko se ainoastaan hikeä joka pinttyy? Mainitsinko jo, että käytän deodoranttia joka estää hikoilun? Vaikka en muutenkaan kyllä hikoile, mutta deodorantin käyttäminen on pinttynyt tapa (hah, pun intended!). Käytän paitoja yhden kerran -> heitän pesukoneeseen odottamaan viikottaista pesua -> ei ole mitään mikä pinttyisi -> pesen 40 asteessa. Paitsi ne alusvaatteet. Joissa ei myöskään ole mitään mikä pinttyisi, mutta toki ne on hyvä pyöräyttää vähän kuumemmassa. Vaikka en siltikään hiero niitä naamaani. Hierotko sinä omia alusvaatteitasi naamaasi? Vai pistä tämä kummallinen päähänpinttymä (pun!) bakteereista sinulle on tullut?