Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysvapaa päättyy - mitäs nyt?

Vierailija
01.04.2016 |

Osaisiko joku neuvoa, mitä vaihtoehtoja meillä on? Tilanne on se, että vauvani on nyt 7kk ja minun pitäisi kuukauden sisään ilmoittaa työnantajalleni jatkosuunnitelmista. Ongelma on vaan siinä, että EN TIEDÄ.

Mieheni on kirjoilla opiskelija. Kurssit hän on käynyt loppuun, mutta lopputyö on tekemättä. On pitkään etsinyt työpaikkaa, jonne sen tehdä, mutta ei ole vielä löytänyt. Tietenkin joutuu tehdä sen koululle ilmaiseksi, mikäli mitään työpaikkaa ei löydy. Käytännössä on siis kotona tällä hetkellä. Opintotukea hän ei enää saa, koska tukikuukaudet on käytetty loppuun.

Itse en missään nimessä olisi vielä valmis palaamaan töihin ja "jättämään" alle vuoden ikäistä lastani. En, vaikka tiedän, että isä hänen kanssaan pärjäisi. En vaan ole. Ja entä, jos mies yhtäkkiä löytäisikin työpaikan? Päivähoitoon lastani en ainakaan halua laittaa.

Joten, neuvoja? Mitähän minun kannattaisi sinne työpaikalle nyt ilmoittaa?

Tiivistettynä siis: ainoa raha, mitä tällä hetkellä saamme on äitiyspäiväraha, lapsilisä ja asumistuki. Ja äitiyspäivärahan loppuessa kotihoidontuki, kaupunkilisä, lapsilisä ja asumistuki. Niin kauan, että mies joko löytää töitä tai valmistuu ja jää tyttömyyspäivärahakorvaukselle kunnes löytää töitä.

Saammeko toimeentulotukea, jos mies on käytännössä kotona ja minä kotihoidontuella? Vai onko minun tosiaan pakko mennä töihin ja jättää vauvani, jota luultavasti vielä imetän tuolloin?

Kuulostaapa sekavalta, ja onkin.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa juntit edes aloitus, lasta ei olla laittamassa päivähoitoon! Aivoverisuoni repeää teidän kanssa!

Vierailija
42/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti vaan töihin. Minä oli työtön, kun lapsi syntyi, ja aloitin työnhaun kun vauva oli 6 kk vanha. Sain töitä, kun vauva oli 8 kk vanha ja isä jäi kotiin ensin vanhempainvapaalle ja sitten hoitovapaalle. Meille syntyi toinen lapsi 1,5 vuoden päästä. Töihinmeno oli todella viisasta. Jos olisin jäänyt kotiin hoitovapaalle ja taas kotiin, en viiden vuoden kotona olon jälkeen enää välttämättä olisi saanut töitä.

Kyllähän se kirpaisi, mutta tiesin, että he pärjäävät. Ja hyvin pärjäsivätkin. Sitä paitsi, mikä oikeus vain sinulla on hoitaa vauvaa?

Järki käteen ap näissä asioissa, se lapsi pitää elättää. Mies voi hoitovapaalla tehdä lopputyötään lapsen päikkärien aikana. Ajatelkaa lyhyen aikavälin sijasta pidemmälle teidän tulevaa elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pidät vanhempainvapaan perään mahdolliset karttuneet vuosilomat

- sen jälkeen isä pitää omat isyysvapaansa ja lapsi saa jatkaa vähän vanhemmaksi kotihoidossa

Ei yhtä vauvaa voi molemmat vanhemmat olla kotona hoitamassa. Kyllä toisen pitää mennä töihin.

Vierailija
44/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä jäät kotiin koitohoidontuelle ja mies on myöskin kotona/etsii töitä ja saa sitä rahaa, mitä ikinä saakin. Ja te elätte näillä rahoilla.

Tai 

Sinä menet töihin ja isä jää lapsen kanssa kotiin. Kenties kotihoidontuelle. Ja te elätte näillä rahoilla.

Vierailija
45/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kuule heti tänään toinen lapsi, mieluiten kaksoset. Haluamme ilolla elättää teidän perheenne kaltaista elättilaumaa mahdollisimman monilukuisena ja mahdollisimman pitkään.

Vierailija
46/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä jatkan opintoja kun vanhempainvapaa loppuu. Mies pitää isyysvapaansa vauvan kanssa ja sen jälkeen perhepäivähoitoon (jossa tietty yritetään saada vekslattua mahdollisimman lyhyet hoitopäivät).

Olisi tietty ihana pitää lapsi kotona pari vuotta, jos lottovoiton saa niin sitten voisi onnistuakin.

Vierailija
47/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pian lopettamassa vanhempainvapaani ja tarjolla on niin mielenkiintoinen työpätkä (joskin lyhyt, mutta se kannattaa todellakin ottaa vastaan) että meillä mies on jäämässä (palkkatyöstään) hoitovapaalle jotta minä voin ko. pätkän ottaa vastaan. Jos se poikii jatkoa, täytyy sitten pohtia raaskiiko aloittaa vielä hoidon (n 1,5-vuotiaana) vai jatkaako mies hoitovapaalla. Jos jatkoa ei heru, vaihdetaan osia ja mies palaa töihin ja minä siirryn hoitovapaalle.

Onhan se haikeaa "jättää" lapsi näin pian mutta onneksi se on isä, eikä päiväkoti, joka alle vuosikkaasta huolehtii. Mä olen tsempannut itseäni sillä, että se tekee varmasti hyvää myös isän ja lapsen väliselle suhteelle että myös isä on vuorollaan se pääasiallinen hoitaja.

Vierailija
48/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onhan se haikeaa "jättää" lapsi näin pian mutta onneksi se on isä, eikä päiväkoti, joka alle vuosikkaasta huolehtii."

Ja en siis syyllistä teitä, keiden on pakko aloittaa hoito vanhempainvapaan jälkeen, vaan tarkoitin että omaa oloani helpottaa se että meille on mahdollista isän siirtyminen hoitovapaalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän