Miksi hesalaiset on niin leuhkoja?
Se puhetyylikin on sellanen ärsyttävä nariseva leuhkan hesalaisen puhetyyli.
Kommentit (65)
Sulle Lande tiedoks, että se on stadilainen ei hesalainen.
Se nariseva nenään puhuminen kyllä tympäisee välillä ja aino noita narisijoita "ahdistaa" tai "ärsyttää" joku. Joku pk seutulainen sanoi minua kerran maalaiseksi kun olen pikkukaupungista kotoisin. Olisin voinut kysyä mitä ne sun kotikulmasi sitten ovat. Asuu kerrostalossa ankealla alueella joka on täynnä noita harmaita elementtikennostoja. Sen suurempia harrastusmahdolisuuksia ei ole kuin muuallakaan mutta kaikki on kalliimpaa tai vielä enemmän kalliimpaa kuin muualla.
Tajutkaan nyt juntit, että lande alkaa heti kehä kolmosen jälkeen
Olen ihan täysin ja alunperin helsinkiläinen nuori aikuinen ja ymmärrän kyllä hieman, että mikä meissä helsinkiläisissä ärsyttää.
Elän oikeasti vähän sellasessa kuplassa täällä. Ikinä en ole omakotitalossa tai rivarissa asunut, lähes kellään lähipiiristäni ei ole autoa ja en tosiaan osaa osoittaa kartalla, että missä on Kuopio ja missä Jyväskylä. Imatran luulin olevan Lapissa, koska ei vaan tule matkusteltua Suomessa.
En voisi edes kuvitella asuvani edes Turussa, varsinkaan maalla tai pienessä kaupungissa. Olen niin tottunut julkiseen liikenteeseen, palveluhin ja esimerkiksi siihen, että jos haluan lähteä laivalla tai lentokoneella reissuun, niin satama on 30 min päässä ja kenttä 1 h päässä kotoa. Olin myös ihan wut kun porilainen sukulaiseni ei ollut ikinä ollut metrossa ja aseman rullaportaat olivat ihmeelliet.
Lista voisi vaan jatkua, mutta tässä nyt vähän avarsin tätä mielenmaisemaani.
Miksi vain stadilaisten kotipaikkaylpeys ja -rakkaus ärsyttää? Ei minua helsinkiläisenä ärsytä esimerkiksi turkulaisten, pohjalaisten tai lappilaisten kotipaikkaylpeys tai -rakkaus.
No kyllä taas on. Ihan näin ohimennen on mainittava, että älkää nyt irvitkö ihmisiä siitä, että käyttävät hesalaiset- ja Hesa - nimityksiä.
Hesa on vanhaa slangia ja sitä saa ja pitää yhä käyttää ilman alentuvia kommentteja! Stadi tarkoitti ydinkeskustaa ja Hesa laajemmin Helsinkiä (joka ei tosiaan ollut nykyistä kantakaupungin aluetta laajempi).
Menkää vaikka kaupunginmuseoon ja tutkikaa slangikonetta (jos se vielä siellä on).
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain stadilaisten kotipaikkaylpeys ja -rakkaus ärsyttää? Ei minua helsinkiläisenä ärsytä esimerkiksi turkulaisten, pohjalaisten tai lappilaisten kotipaikkaylpeys tai -rakkaus.
Pohjalaiset on ihan sympaattisia kaikessa uhossaan ja Jussi-paidoissaan. Turkulaiset puhuvat hassusti, mutta ovat jämptiä väkeä.
t. helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
No kyllä taas on. Ihan näin ohimennen on mainittava, että älkää nyt irvitkö ihmisiä siitä, että käyttävät hesalaiset- ja Hesa - nimityksiä.
Hesa on vanhaa slangia ja sitä saa ja pitää yhä käyttää ilman alentuvia kommentteja! Stadi tarkoitti ydinkeskustaa ja Hesa laajemmin Helsinkiä (joka ei tosiaan ollut nykyistä kantakaupungin aluetta laajempi).
Menkää vaikka kaupunginmuseoon ja tutkikaa slangikonetta (jos se vielä siellä on).
Ei bönde tajuu.
Joo. Kuulin kerran pohjalaista murretta vääntävältä, että "yritän" jotain koska puhuin kuten ihmiset Helsingissä. Minun isäni, isäni isä, isän isän isä ja saman verran äitin sukua on olleet Helsingistä, ja minulla ei ole oikeutta puhua kotiseutuni murretta mutta hänellä on? Vastakysymys: miksi maalaisten itsetunto on niin huono, sisäsiittoisuutta ja siitä seuraavaa tyhmyyttä?
Ovat, ei on, kyse on monikosta nääs. Stadilaiset eivät ole leuhkoja, vaan juntit, jotka ovat tänne saapuneet ja hetken päästä ne on stadilaisempia, kuin stadilaiset itse.
Tuolla ne juntit vetää sporalla edes takas kuuppa himmeenä funtsien, et eiks noit fönareit saa boseen, ku tääl tulee niin galsa. Snaijaat sä?
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kuulin kerran pohjalaista murretta vääntävältä, että "yritän" jotain koska puhuin kuten ihmiset Helsingissä. Minun isäni, isäni isä, isän isän isä ja saman verran äitin sukua on olleet Helsingistä, ja minulla ei ole oikeutta puhua kotiseutuni murretta mutta hänellä on? Vastakysymys: miksi maalaisten itsetunto on niin huono, sisäsiittoisuutta ja siitä seuraavaa tyhmyyttä?
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset eivät ole leuhkoja, ne wanna-be hesalaiset on. Puhetyyli on aivan wanna-be hesalaista. Itse Hämeestä kotoisin ja opiskelin pääkaupunginseudulla, eikä se kolmasosa, joka oli oikeasti hesalaisia ollut leuhkoja.
Mikä on wannabe hesalainen?
T.espoolainen
Minusta Helsinkiläiset eivät ole keuhkoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan täysin ja alunperin helsinkiläinen nuori aikuinen ja ymmärrän kyllä hieman, että mikä meissä helsinkiläisissä ärsyttää.
Elän oikeasti vähän sellasessa kuplassa täällä. Ikinä en ole omakotitalossa tai rivarissa asunut, lähes kellään lähipiiristäni ei ole autoa ja en tosiaan osaa osoittaa kartalla, että missä on Kuopio ja missä Jyväskylä. Imatran luulin olevan Lapissa, koska ei vaan tule matkusteltua Suomessa.
En voisi edes kuvitella asuvani edes Turussa, varsinkaan maalla tai pienessä kaupungissa. Olen niin tottunut julkiseen liikenteeseen, palveluhin ja esimerkiksi siihen, että jos haluan lähteä laivalla tai lentokoneella reissuun, niin satama on 30 min päässä ja kenttä 1 h päässä kotoa. Olin myös ihan wut kun porilainen sukulaiseni ei ollut ikinä ollut metrossa ja aseman rullaportaat olivat ihmeelliet.
Lista voisi vaan jatkua, mutta tässä nyt vähän avarsin tätä mielenmaisemaani.
Minäkin olen syntyperäinen helsinkiläinen, olen asunut koko ikäni omakotitalossa, nyt Pakilassa, en ole koskaan matkustanut Helsingin metrossa(muualla kyllä), ajan autolla sekä töihin Outoteciin Matinkylään että mökille Sammattiin.
Helsingissä on muuten yli 250.000 autoa, niin että mikään harvinaisuus ei auton omistaminen täällä ole!
Vierailija kirjoitti:
Ovat, ei on, kyse on monikosta nääs. Stadilaiset eivät ole leuhkoja, vaan juntit, jotka ovat tänne saapuneet ja hetken päästä ne on stadilaisempia, kuin stadilaiset itse.
Tuolla ne juntit vetää sporalla edes takas kuuppa himmeenä funtsien, et eiks noit fönareit saa boseen, ku tääl tulee niin galsa. Snaijaat sä?
Beib kyl mä snaijaan, mut ei slangi oo mikään "stadilaisen" tunnusmerkki. Eikä kukaan sano nääs.
Minua myös ärsyttää tai lähinnä naurattaa, vasta yksikin mies kehui kuinka on asunut melkein 20 vuotta helsingissä ja kertoi sen olevan kovuuden merkki. Harmittaa ku ei tullu sanottua että arvaako kuinka mä nauran sen jutuille miten tollon se itsestään tekee...
Yksi tuttuni muutti Helsinkiin, kun asui vielä täällä tuppukaupungissa, oli aika mitättömän näköinen hipsterimuija. Nyt sitten kun on Helsingissä mennyt pari vuotta, on semmoinen perus beibe, trendikkäästi meikatut kulmakarvat ja kaikki :D
Ei stadilaiset ole leuhkoja. Meillä on tervettä kotiseutuylpeyttä, niinkun on toivottavasti kaikilla muillakin. Jos puhetapamme ärsyttää, yritä vaan kestää. En aio muuttaa puhetapaani sinun tai muidenkaan vuoksi, se on osa identiteettiäni. Mitähän jos vahvistaisit hieman itsetuntoasi ja lopettasit muiden syyttelyn alemmuudentunteestasi?
Miksi hesalaiset sitä ja tätä, osa 978. Avasin vain katsoakseni, olisiko keksitty jotain uutta aiheesta. Mut ei, samaa jankutusta (toteaa hän narisevalla hesalaisäänellään).
Puhut kuule nyt hesalaisista. Helsinkihän on suurin saamelaiskaupunki.