Pärjääkö motorisesti kömpelö lääkärinä?
Mua kiinnostaa lääketiede, mutta oon todella kömpelö. Kengännauhojen sitominen on vaikeaa, vaikka miten harjottelisi. Ongelma näkyy myös piirtämisessä ja tuherrukseni ovat päiväkotilaisten tasoa. Voiko mun kaltainen pärjätä lääkärinä vai oonko vaan riski potilaille? Ma&fy&ke&bi sujuu loistavasti
Kommentit (41)
Älä 😈
Lääkärit joutuvat tekemään esim. punkteerauksia 😨
Siinä on turha pyydellä enää anteeksi, kun neulat päätyvät aivoihin. Hups...
Vierailija kirjoitti:
Cp-vammainen Victoria webster on valmistunut lääkäriksi. Tosin ei onnistunut Suomessa, vaan hän on joutui opiskelemaan Ruotsissa. Hän on julkaissut kokemuksistaan kirjan Niin monta Mount Everestiä .Käsittääkseni hän myös työskentelee jossain Ruotsissa.
Muistaakseni ihan Suomessa työskentelee, oliko peräti päivystyksessä. Tästä tuli dokkari joku aika sitten. Ihan käsittämätön tarina mutta toisaalta antaa toivoa, että joskus unelmat voi toteutua, vaikka ei aina mahtuisi tiettyyn muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta. Älä hakeudu toimenpide aloille (kirurgia, anestesiologia, pediatria jne). Muilla aloilla lähinnä jutellaan, kuunnellaan, katsellaan ja ajatellaan.
Lääkärit tekevät toimenpiteitä ihan perusvastaanotoilla terveyskeskuksissa.
Minulla motoriset ongelmat liittyvät aspergerin syndroomaan. Olin myös hyvä matemaattisissa aineissa ja lääkiksen pääsykoekirjat eivät vaikuttaneet kovin vaikeilta. Yleislääkärinä potilaiden kohtaaminen olisi raskasta ja mitään kirurgiaa en olisi voinut ajatella. Psykiatria ei ainakaan olisi sopinut. Patologinkin on oltava käsistään kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Ihotautilääkäriksi? Ei nyt ainakaan korva- tai silmälääkäriksi varmaan kannata.
Ei todellakaan ihotautilääkäriksi!!! Hekin leikkaavat ja tekevät tarkkuutta vaativia toimenpiteitä. Ihosyöpääni hoitaa ensi kerralla ihotautilääkäri, jonka todellakin toivon olevan motorisesti taitava...
Itse asiassa kaikki lääkärit tarvitsevat hyviä motorisia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri, tutkija, kansanterveystieteilijä... onhan noita vaihtoehtoja kömpelömmällekin. Hakemaan vaan!
Psykiatrikin opiskelee ensin yleislääkäriksi ja erikoistuu sitten. Antaisitko motorisesti kömpelön tk-lääkärin tehdä itsellesi toimenpiteitä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei OLLENKAAN yhtä hyvä, mutta suosittelisin matemaattisten aineitten opettajan työtä. Lääkäri ei voi olla ihan luokattoman kömpelö, koska niitä tutkimuksia on tehtävä jo lääkiksessä ja myöhemminkin, erikoistuit mille alalle tahansa.
Oletko selvittänyt, mistä nuo motoriset ongelmat johtuu?
Eikö opettajista ole ylitarjontaa? Olen lapsesta asti ollut kömpelö eikä sitä kai ole mitenkään erityisemmin selvitelty. Jotkut arkijutut ovat mulle vaikeita, mutta toisaalta olen sitten lahjakkaampi mm. matikassa. Koulun tekstiilityössä en saanut koskaan lankaa neulansilmään ja teknisessä työssä olin ihan yhtä tunari. Se on juuri tuo hienomotorinen puoli mikä tökkii
Jos sulla on noin laaja skaala, ma-fy-ke-bi, niin vaikka ajat on huonot, töitä saat. Etenkin suhteilla. Hyvistä matikan opettajista on pulaa, koska nämä aineet tuottaa monille TUSKAA.
Minun kaikki lääkärit on järjestään olleet kömpelöitä, sosiaalisesti rajottuneita tai jotain oppimisvaikeus tapauksia. Että niille taitaa olla siellä ihan kiintiö.
Kyllähän siitä kömpelyydestä varmaan oppii pois? Ei yleislääkärin hommat mitään kellosepän tarkkuutta vaadi.
Mieti miksi haluat lääkäriksi. Opetusala tai tutkimus voisivat olla sinulle sopivampia. Et varmasti halua valituksia epäonnistuneista operaatioista. Jos haluat auttaa ihmisiä, sen voi tehdä muutenkin. Jos taas haluat tienata, senkin voi tehdä muutenkin. Talousalalla.
Tiedän useitakin lääkäreitä, joille se ura ei selvästikään sovi. Ja tuo kengännauhajuttu ihmetyttää.
Tottakai voit hakea lääkikseen.
On paljon erikoistumisaloja ja töitä, mitä voit tehdä, jos motoriikkaongelmia.
Yksityisellä teet just sitä, mitä haluat eli jos et halua tehdä toimenpiteitä, niin et tee.
Esim. Työterveyslääkärit nykyisin tekevät tosi vähän kliinistä työtä, samoin vastaavat lääkärit. Psykiatria toinen hyvä vaihtoehto ja miksei myös sisätautilääkäri.
Tutkijoina ja vakuutusyhtiöillä sekä Kelassa toimii myös runsaasti lääkäreitä
Jos sinulla ei ole mitään sairautta tai vammaa, motoriikkasi on todennäköisesti ihan riittävä lääkärin töihin. Itse en ole ikinä kiinnittänyt huomiota motoriikkaan, kokemattomuuteen kylläkin. Toinen ryhmä ovat ne ärripurrit, jotka murahtelevat, mutisevat ja keskittyvät tietokoneeseen enemmän kuin potilaaseen. Eli jos valita pitää niin mieluummin kömpelö motorisesti kuin sosiaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siitä kömpelyydestä varmaan oppii pois? Ei yleislääkärin hommat mitään kellosepän tarkkuutta vaadi.
Ai kun ei harjoittelemallakaan opi sitomaan kengännauhoja?! Opin sen itsekin pikkukersana, vaikka muuten esim käsityöt tuotti aina vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta. Älä hakeudu toimenpide aloille (kirurgia, anestesiologia, pediatria jne). Muilla aloilla lähinnä jutellaan, kuunnellaan, katsellaan ja ajatellaan.
Lääkärit tekevät toimenpiteitä ihan perusvastaanotoilla terveyskeskuksissa.
Tämä käsitys mullakin on. Enkä haluaisi päivästä toiseen pelätä, että seuraava potilas on sellainen, jolle pitää tehdä motoriikkaa vaativa toimenpide
ap
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa lääketiede, mutta oon todella kömpelö. Kengännauhojen sitominen on vaikeaa, vaikka miten harjottelisi. Ongelma näkyy myös piirtämisessä ja tuherrukseni ovat päiväkotilaisten tasoa. Voiko mun kaltainen pärjätä lääkärinä vai oonko vaan riski potilaille? Ma&fy&ke&bi sujuu loistavasti
Ala pitää valita. Kirurgiksi tai silmälääkäriksi sinusta ei ainakaan ole. Onnistuuko tietokoneella kirjoittaminen?
Vierailija kirjoitti:
Ala pitää valita. Kirurgiksi tai silmälääkäriksi sinusta ei ainakaan ole. Onnistuuko tietokoneella kirjoittaminen?
Onnistuu, kumma kyllä. Olen varsin nopea kirjoittamaan
Vierailija kirjoitti:
Poistapa silmästä rikkaa tai tee tärykalvopisto. Tarkempi siinä tarvii olla kuin kelloseppä.
Kaikkien treenaamattomien piirustukset ovat päiväkotitasoa.
Onko näillä töitä? Olisin kiinnostunut, jos töitä saa yhtä helposti kuin hoitoalalla normaalisti. Vähän epäilen kyllä.