Työkkäri pakottaa, työkkäri nöyryyttää, työkkäri on järjetön
Oikeasti ihmiset, ei niitä työkkärin palveluita tarvitse käyttää, jos on niin kamalaa.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä työkkärissä sitten asioi väkeä, joka pyrkii kaikin tavoin siihen, että ei tarvitse tehdä mitään? Kun ainoa kelpaava työpaikka pitää löytyä kotikorttelista ja palkan tulee olla ainakin 3000 e/kk. Kun työkkäri ei tätä peruskoulun keskeytäneelle 30v 4 lapsen äidille hanki, niin työkkäri on huono paikka ja kiusaa.
Yksi hyvä syy on se, että terveys ei enää tavallista työntekoa kestä, mutta eläkkeelle ei pääse. Sairaus voi olla yhtä hyvin fyysinen kuin psyykkinen. Toinen syy on se, että työttömyyskorvaus on kuitenkin "helpompaa" kuin sossunraha, kun sinne ei tarvitse tiliotteita ja kuitteja toimittaa.
Ja syy se on tämäkin lainaus aiemmasta viestistä:"Todella harva tykkää olla työttömänä, koska tuilla elämä on aika köyhää." Siis työkkärissä asiointiin, kun eräät meistä ovat kuitekin vielä niin optimistisia ja sinisilmäisiä, että kuvitelevat te-toimiston jollakin tavalla edistävän työpaikan saantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työnhakukursseja kritisoivat:
- tiedätkö kaikki sosiaalisen median kanavat, ryhmät, listat, joissa alasi työpaikkoja ilmoitellaan?
- tiedätkö kaikki ammatilliset some-ryhmät ja oletko niissä aktiivinen?
- tiedätkö kaikki kanavat, joissa on tietoa ulkomaisista työpaikoista?
- onko LinkedIn-profiilisi täydellinen?
- osaatko tehdä täydellisen CV:n, joka vielä erottuu joukosta?
- osaatko räätälöidä paikkaan kuin paikkaan hyvän työhakemuksen?
- oletko koskaan ollut epävarma, kuinka haastatteluun kannattaisi pukeutua?
- tiedätkö miten erilaisiin peruskysymyksiin kannattaa vastata haastattelussa olematta kuitenkaan liian ulkoaopetellun oloinen tai tylsä?
- oletko koskaan videoinut omaa esiintymistäsi ja tunnistatko erilaiset ärsyttävät eleet puheessasi?
- tiedätkö keinoja päästä kiinni piilotyöpaikkoihin?
Jos vastasit yhteenkään edes ehkä, saati ei, siitä kurssista on varmasti hyötyä, jos kouluttaja on yhtään asioihin perehtynyt. Itselleni osui aivan loistava tyyppi ja vaikka perussisältö olikin huttua, kyselemällä sain todella paljon irti.
Olen töissä päiväkodissa. Ei näistä työpaikoista ole ilmoitus kuin ehkä kunnan sisäisessä verkossa. Yleensä paikkaa tehnyt sijainen valitaan. Enpä tiedä että kenelläkään kollegalla olisi Linkedln profiilia, ei olla koskaan puhuttu. Sama on ammatillisten some-ryhmien kanssa. Ovat vähän hankalia tiukan vaitolovelvollisuuden takia. CV:n osaan tehdä, en ole videoinut itse itseäni, mutta toimintapojani on videoitu ja olen saanut siitä palautteen. Aina kun olen hakenut päiväkotiin töihin on minua haastatellut vain lähin esimies eli päiväkodin johtaja. Ei ole ollut mahdottoman haastavia kysymyksiä.
Sun kirjoitus on varmana hyvä kun haetaan toimistopäälliköksi valtiolle, mutta tavisduunariammateissa kuulostaa liioittelulta.
Olen saanut elämäni aikana työpaikan useamman kerran, tein nuorena vain pätkätöitä, yli 10 vuotta. Joskus olin työttömänä jotta sain lomaa. Vain pari paikkaa jota olen hakenut on jäänyt saamatta. Edellisen sain 2011.
Kyllä FB:ssä on varhaiskasvatukseen liittyviä ryhmiä.
En kuulu Facebookiin, se ei ole ollut koskaan este työn saamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tiedätkö kaikki sosiaalisen median kanavat, ryhmät, listat, joissa alasi työpaikkoja ilmoitellaan?
- tiedätkö miten erilaisiin peruskysymyksiin kannattaa vastata haastattelussa olematta kuitenkaan liian ulkoaopetellun oloinen tai tylsä?
- oletko koskaan videoinut omaa esiintymistäsi ja tunnistatko erilaiset ärsyttävät eleet puheessasi?
Jos vastasit yhteenkään edes ehkä, saati ei, siitä kurssista on varmasti hyötyä, jos kouluttaja on yhtään asioihin perehtynyt. Itselleni osui aivan loistava tyyppi ja vaikka perussisältö olikin huttua, kyselemällä sain todella paljon irti.
Olen töissä päiväkodissa. Ei näistä työpaikoista ole ilmoitus kuin ehkä kunnan sisäisessä verkossa. Yleensä paikkaa tehnyt sijainen valitaan. Enpä tiedä että kenelläkään kollegalla olisi Linkedln profiilia, ei olla koskaan puhuttu. Sama on ammatillisten some-ryhmien kanssa. Ovat vähän hankalia tiukan vaitolovelvollisuuden takia. CV:n osaan tehdä, en ole videoinut itse itseäni, mutta toimintapojani on videoitu ja olen saanut siitä palautteen. Aina kun olen hakenut päiväkotiin töihin on minua haastatellut vain lähin esimies eli päiväkodin johtaja. Ei ole ollut mahdottoman haastavia kysymyksiä.
Sun kirjoitus on varmana hyvä kun haetaan toimistopäälliköksi valtiolle, mutta tavisduunariammateissa kuulostaa liioittelulta.
Olen saanut elämäni aikana työpaikan useamman kerran, tein nuorena vain pätkätöitä, yli 10 vuotta. Joskus olin työttömänä jotta sain lomaa. Vain pari paikkaa jota olen hakenut on jäänyt saamatta. Edellisen sain 2011.
En kuulu Facebookiin, se ei ole ollut koskaan este työn saamiselle.
Riippuu varmaan haetko taksikuskiksi vai somekonsultiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on melkein yhtä kokkareiden kokoontumisajoa koko ketju. Aika lailla on paukkuja ladattu tähän ketjuun, että koroillaaneläjät on saatu koolle sättimään köyhiä ja työttömiä.
Oikein aistii sen rinkirunkun hengen ja eritteiden hajun! Köyhä - kurja! Ohhhh! Työtön - karenssia! Ahhhhh! Valittava köyhä työtön - niskalaukaus! Multiorkku! Ohhhh-Ahhhh-Oooooh! Upeeta mahtavaa!
Ja heti minuutin sisään tuosta kommentistani tuli taas sättimistä! Kymmenen minuutin sisään montakin koroillaaneläjän kommenttia, joku jopa keksitty työttömän nimissä. Jepjep! The dark side of the Force is strong in these motherfuckers!
Mikset vastaa sitten näiden pahisten kysymyksiin, jos olet kerran oikeassa?
Kerropa nyt ihan ensiksi, että mitäköhän nuo minulta kysyivät?
No vaikkapa tämä jonkun kirjoittama kysymys:
"Mikä siinä muuten on, että töissä useimmat ovat valmiita tekemään ne v-mäisetkin hommat? Monilla koko työ on v-mäistä jo itsessään ihan koko ajan, eli 40h viikossa kärsitään sen palkan eteen.
Mutta sitten kun on etuudesta kyse, ja joudut ehkä kerran puolessa vuodessa tekemään jotain tai istumaan yhden kahden viikon kurssin, tai käymään silloin tällöin asiointipalvelussa, niin yhtäkkiä kyse on nöyryyttämisestä ja kiusaamisesta? En ymmärrä."
Jos esimerkiksi ohjelmoija laitetaan tietokoneen käytön kurssille, niin mistä muusta silloin on kyse kuin ihmisen tahallisesta nöyryyttämisestä, kiusanteosta ja tämän ihmisen käyttämisestä kurssikarjana palvelun tuottajalle? On useita tapauksia, joissa kurssin pitäjä on jäänyt tulematta tunnille, jolloin jotain tehdäkseen siellä oleva ammattilainen on alkanut itse vetää sitä kurssia muille, ilmaiseksi. Mistä muusta tällaisessa on kyse kuin tahallisesta huijauksesta?
Työttömyys ei nykyaikana ole ihmisen oma vika, joten siitä ei kuulu rangaista. Lienemmä yhtä mieltä siitä, ettei ketään voida jättää kuolemaan nälkään, joten ne hyvin pienet tuet on joka tapauksessa maksettava. Ja tukien pienuus on jo rangaistusluonteinen itsessään silloin, kun työtä ei yksinkertaisesti riitä kaikille.
Vastaat ohi kysymyksestä. Ok, se ohjelmoija on siellä kurssilla turhaan ja kokee sen epämiellyttävänä. Kurssi kestää mitä? Pari viikkoa? Ja homma sillä selvä, mene nauttimaan kotiin taas vapaa-ajasta.
Toinen ohjelmoija vääntää vuodesta toiseen v-mäisen pomon alaisuudessa hirveässä paineessa sitä koodia. Hakee muita töitä, mutta työtilanteen ollessa mitä on, joutuu kärsimään työstään sen 40h/viikko saadakseen palkkansa. Vapaa-aikaa ei juurikaan ole, koska töiden jälkeen on niin väsynyt. Rahaa on enemmän käytössä, mutta jos ensimmäinen on vielä ansiosidonnaisella, menojen jälkeen ero ei välttämättä ole suuren suuri.
Kummalla sitten loppupeleissä on rankemmat velvollisuudet? Varmasti se kurssi olisi voitu kohdentaa paremmin jollekulle sitä tarvitsevalle ja tälle koodarille olisi voitu etsiä parempikin kurssi. Mutta ei se nyt voi olla niin kamalaa sitä kahta viikkoa tylsistyä jossain, elämässä on aika paljon rankempiakin juttuja.
Sinä et siis todellakaan ymmärrä... Olen ollut molemmissa tilanteissa, ja sanon, että 1000* mieluummin olen itse valitsemassani rankassa työssä 40 h viikossa, kuin ulkopuolisen järjettömän viranomaismääräyksen pakottamana paljon kevyemmällä lyhytkestoisella hyödyttömällä kurssilla. Tämä on periaatekysymys, kysymys yksilönvapaudesta ja itsemääräämisoikeudesta.
Voitaisiinko sinusta sitten muutenkin järjestää yhteiskunnan toimesta hyödytöntä kyykytystä enemmänkin, ihan vaan sillä perusteella että kun sen kestää eikä se voi olla niin kamalaa? Kohta oltaisiin Pohjois-Korean touhussa josta tulikin juuri viikolla dokumentti. Kyllä ne ihmiset kestivät valtion määräämät aamujumpat ja johtajan ylistyslaulut, ylhäältä määrätyt työpaikat, ylhäältä määrätyt vapaa-ajan aktiviteetit ja muun, mutta jostain kummasta syystä silti me useimmat kammoaisimme ajatusta asua Pohjois-Koreassa. Siksi, koska me arvostamme yksilön vapautta päättää itse elämästään ja ajankäytöstään.
Vertaat jotain kahden viikon pakkokurssia Pohjois-Korean meininkiin? Vau, mikä suhteellisuudentaju.
Periaate Pohjois-Korean diktatuurissa ja pakottamisessa kurssille, joka on ihan höpöhöpöä, on sama. Vertaamisessa ei ole pakko olla suhde yksi-yhteen.
Yleensä saman suuruusluokan käyttäminen kuitenkin tuo edes hiukan vakuuttavuutta argumentointiin. Täysin absurdit vertaukset pudottavat pohjan käytännössä kaikelta sanomaltasi.
Kun työkkärin täti kysyi minulta, että: "Mitä teet, jollet saa töitä, vaikka haet niitä?", niin kyllä minulla oli paskat housussa, että onko tässä takana joku karenssipäätöksen saaminen aikaan, vaikka väkisin. Ja mitä olisin silloin tehnyt. Mistä olisin ruokaa saanut? Yms. yms.. Että kun on tarpeeksi alhaalla tai uhataan, että kaikki tuki viedään pois, niin ihan itse saat päättää, että miten se vertautuu Pohjois-Korean meininkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä. Ja koska arvostan itseäni ammattilaisena ja ammatillisesti toimivana varhaiskasvattajana, pysyn FB:n ryhmistä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on melkein yhtä kokkareiden kokoontumisajoa koko ketju. Aika lailla on paukkuja ladattu tähän ketjuun, että koroillaaneläjät on saatu koolle sättimään köyhiä ja työttömiä.
Oikein aistii sen rinkirunkun hengen ja eritteiden hajun! Köyhä - kurja! Ohhhh! Työtön - karenssia! Ahhhhh! Valittava köyhä työtön - niskalaukaus! Multiorkku! Ohhhh-Ahhhh-Oooooh! Upeeta mahtavaa!
Ja heti minuutin sisään tuosta kommentistani tuli taas sättimistä! Kymmenen minuutin sisään montakin koroillaaneläjän kommenttia, joku jopa keksitty työttömän nimissä. Jepjep! The dark side of the Force is strong in these motherfuckers!
"Mikä siinä muuten on, että töissä useimmat ovat valmiita tekemään ne v-mäisetkin hommat? Monilla koko työ on v-mäistä jo itsessään ihan koko ajan, eli 40h viikossa kärsitään sen palkan eteen.
Mutta sitten kun on etuudesta kyse, ja joudut ehkä kerran puolessa vuodessa tekemään jotain tai istumaan yhden kahden viikon kurssin, tai käymään silloin tällöin asiointipalvelussa, niin yhtäkkiä kyse on nöyryyttämisestä ja kiusaamisesta? En ymmärrä."
Jos esimerkiksi ohjelmoija laitetaan tietokoneen käytön kurssille, niin mistä muusta silloin on kyse kuin ihmisen tahallisesta nöyryyttämisestä, kiusanteosta ja tämän ihmisen käyttämisestä kurssikarjana palvelun tuottajalle? On useita tapauksia, joissa kurssin pitäjä on jäänyt tulematta tunnille, jolloin jotain tehdäkseen siellä oleva ammattilainen on alkanut itse vetää sitä kurssia muille, ilmaiseksi. Mistä muusta tällaisessa on kyse kuin tahallisesta huijauksesta?
Työttömyys ei nykyaikana ole ihmisen oma vika, joten siitä ei kuulu rangaista. Lienemmä yhtä mieltä siitä, ettei ketään voida jättää kuolemaan nälkään, joten ne hyvin pienet tuet on joka tapauksessa maksettava. Ja tukien pienuus on jo rangaistusluonteinen itsessään silloin, kun työtä ei yksinkertaisesti riitä kaikille.
Kenties siitä, että sillä virkailijalla on tietty ohjeistus kuinka toimitaan ja aika vähän keinoja räätälöidä mitään kovin ihmeellistä.
Ylipäätään ajatus, että joku valtion instanssi ihan tahallaan haluaisi kiusata pientä ihmistä on mielestäni ihan absurdi.
Siitä olen samaa mieltä, että tänä päivänä läheskään kaikki eivät ole omaa syytään työttöminä.
Eikös sen virkailijan ohjeistusta olisi sitten syytä muuttaa, jos se pakottaa ihmisiä kursseille joista ei todellakaan ole heille mitään hyötyä? Sen ymmärrän, ettei työvoimaviranomaiset pysty erityisesti korkeasti koulutetuille järjestämään mitään sellaista koulutusta josta heille oikeasti olisi hyötyä, mutta eikö voisi sallia kurssilta pois jäämisen tällöin kokonaan. Hullu ajatus, että koodarin pitää istua ATK-peruskurssilla siksi että virkailijan ohjeet ei muuta salli :D
Valtion instanssi ei sinänsä varmaan haluakaan kiusata pientä ihmistä, vaan kyllä tuolla jossain ylhäällä hallintoelimissä on ihan hyvää tarkoitusta varten TE-keskuksetkin perustettu. Kuitenkin, kun käytännössä systeemi huonosti toimii, ja johtaa ihmisten pakottamiseen hyödyttömiin muka-työllistymistä-tukeviin juttuihin, niin kyllä se kyykyttämiseltä tuntuu. Lisäksi niissä virkailijoissa joita työtön kohtaa, on ihan oikeasti sellaisia yksilöitä, jotka selvästi ajattelevat että ihminen on työtön omaa syytään, ja vieroksuu työtä, ja olettaa ihmisestä hyvin negatiivisia asioita ihan vaan siksi että tämä joutuu asioimaan siellä.
Se että joku asia jonkun mielestä tuntuu kyykyttämiseltä, ei tarkoita että se sitä olisi.
Minustakin tuntuu kyykyttämiseltä, etten saa ajaa kehä ykkösellä satasta silloin kun liikennemäärä sen sallii, mutta siltikin tällainen sääntö on, ja siihen on joku syy.
Mitä tulee tietotekniikkakursseihin, jos olet ollut vaikkapa vuoden tai pari pois työelämästä, voi olla jo uudet ohjelmistoversiot eikä niiden läpikäymisestä varmaan hirveästi haittaa ole edes sille koodarille. Mistäpä se virkailija voi tietää käykö tämä aktiivisesti niitä läpi itse.
Kuule nyt maallikko. Kun et ymmärrä, mikä ero on koodaamisella ja tekstinkäsittelyllä, niin älä kommentoi, enää koskaan!
Niin, se koodari aika harvoin osaa käyttää Wordia hyvin tai oikein. Koodaussoftiinhan ei mitään versiopäivityksiä tule, vai ihanko komentorivillä ja tekstieditorilla koodaat :D :D :D
t. Tietotekniikan DI
Kyse oli ATK-peruskurssista. Ja Wordin opettelu on täyttä ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenties siitä, että sillä virkailijalla on tietty ohjeistus kuinka toimitaan ja aika vähän keinoja räätälöidä mitään kovin ihmeellistä.
Ylipäätään ajatus, että joku valtion instanssi ihan tahallaan haluaisi kiusata pientä ihmistä on mielestäni ihan absurdi.
Siitä olen samaa mieltä, että tänä päivänä läheskään kaikki eivät ole omaa syytään työttöminä.
Eikös sen virkailijan ohjeistusta olisi sitten syytä muuttaa, jos se pakottaa ihmisiä kursseille joista ei todellakaan ole heille mitään hyötyä? Sen ymmärrän, ettei työvoimaviranomaiset pysty erityisesti korkeasti koulutetuille järjestämään mitään sellaista koulutusta josta heille oikeasti olisi hyötyä, mutta eikö voisi sallia kurssilta pois jäämisen tällöin kokonaan. Hullu ajatus, että koodarin pitää istua ATK-peruskurssilla siksi että virkailijan ohjeet ei muuta salli :D
Valtion instanssi ei sinänsä varmaan haluakaan kiusata pientä ihmistä, vaan kyllä tuolla jossain ylhäällä hallintoelimissä on ihan hyvää tarkoitusta varten TE-keskuksetkin perustettu. Kuitenkin, kun käytännössä systeemi huonosti toimii, ja johtaa ihmisten pakottamiseen hyödyttömiin muka-työllistymistä-tukeviin juttuihin, niin kyllä se kyykyttämiseltä tuntuu. Lisäksi niissä virkailijoissa joita työtön kohtaa, on ihan oikeasti sellaisia yksilöitä, jotka selvästi ajattelevat että ihminen on työtön omaa syytään, ja vieroksuu työtä, ja olettaa ihmisestä hyvin negatiivisia asioita ihan vaan siksi että tämä joutuu asioimaan siellä.
Se että joku asia jonkun mielestä tuntuu kyykyttämiseltä, ei tarkoita että se sitä olisi.
Minustakin tuntuu kyykyttämiseltä, etten saa ajaa kehä ykkösellä satasta silloin kun liikennemäärä sen sallii, mutta siltikin tällainen sääntö on, ja siihen on joku syy.
Mitä tulee tietotekniikkakursseihin, jos olet ollut vaikkapa vuoden tai pari pois työelämästä, voi olla jo uudet ohjelmistoversiot eikä niiden läpikäymisestä varmaan hirveästi haittaa ole edes sille koodarille. Mistäpä se virkailija voi tietää käykö tämä aktiivisesti niitä läpi itse.
Kuule nyt maallikko. Kun et ymmärrä, mikä ero on koodaamisella ja tekstinkäsittelyllä, niin älä kommentoi, enää koskaan!
Niin, se koodari aika harvoin osaa käyttää Wordia hyvin tai oikein. Koodaussoftiinhan ei mitään versiopäivityksiä tule, vai ihanko komentorivillä ja tekstieditorilla koodaat :D :D :D
t. Tietotekniikan DI
Mistä kirjeopistosta olet diplomisi hankkinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työkkärin täti kysyi minulta, että: "Mitä teet, jollet saa töitä, vaikka haet niitä?", niin kyllä minulla oli paskat housussa, että onko tässä takana joku karenssipäätöksen saaminen aikaan, vaikka väkisin. Ja mitä olisin silloin tehnyt. Mistä olisin ruokaa saanut? Yms. yms.. Että kun on tarpeeksi alhaalla tai uhataan, että kaikki tuki viedään pois, niin ihan itse saat päättää, että miten se vertautuu Pohjois-Korean meininkiin.
Ne jotka ei saa Suomessa työttömyystukea, saavat sossusta toimeentulotukea. Eli hieman edelleen ontuva tuo P-Korea vertaus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei saa Suomessa työttömyystukea, saavat sossusta toimeentulotukea. Eli hieman edelleen ontuva tuo P-Korea vertaus...
EI OLE TOTTA. MINULTA JUURIKIN SOSSUN TOIMEENTULOTUKI ON EVÄTTY. EN OLISI SAANUT MITÄÄN TUKEA.
Mä jaksan kyllä aina ihmetellä samaa.
Olin itse työtön hetken aikaa pari vuotta sitten, ja lukuunottamatta hidasta ensiyhteydenottoa asiointini työkkärin kanssa oli mielestäni tosi miellyttävää. Kävin yhdessä päivän koulutuksessa (joku vastavalmistuneet työttömät tms juttu), joka oli mielestäni ihan kiva ja hyödyllinen, vaikka olenkin ihan suhteellisen kouliintunut ja nykyaikainen työnhakija. Sen lisäksi olin menossa vapaaehtoisesti työnhakukurssille (siitä olisi saanut korotettua päivärahaa), mutta sain pätkätyötä sille ajalle niin peruin sen (ei mitään ongelmaa). Kävin koko työttömyyden ajan epäsäännöllisen säännöllisesti tuntitöissä (tarvittaessa töihin kutsuttavan sopparilla), ja työttömyyskorvaus maksettiin tulojeni mukaan. Laitoin netissä palkkalaskelman, täytin tiedot ja asian käsittelyyn meni aina noin 3 päivää, kunnes tuki oli tililläni. Minun piti hakea yhtä työpaikkaa, joka ei ollut mitenkään oma juttuni, hain ja kuten arvelinkin niin en päässyt edes haastatteluun. Kun pääsin opiskelemaan, oli työkkärin aspa oikeasti tosi ilahtuneen kuuloinen asiasta ja toivoteltiin hyviä jatkoja molemmin puolin. Ainoa mielestäni täysin turha oli CV-netin pakollinen täyttö, koska kukaan työnantaja ei sitä lue. Sen täyttöön ei mennyt kuin hetki, kun puolimalkaisesti sinne tietonsa täytti.
Omasta mielestäni työkkäri voisi ihan hyvin KYYKYTTÄÄ JA PAKOTTAA vieläkin enemmän, koska työttömyys laiskistaa ja ainakin itse ihan kaipasin pientä perseelle potkimista. Oma aktivoituminen on hirveän tärkeä asia, ja kun aloittaa pienestä (vaikka siitä viikon kurssista), niin jaksaa tehdä taas vähän enemmän jne. Työkkärin tarkoitus ei mielestäni ole antaa ihmisille työpaikkoja, vaan ohjata ihmisiä siinät työnhaussa. Oikeasti tosi monelle on helvetin yksinkertaiset asiat liian haastavia (esim. työhakemuksen teko!), ja työkkäri auttaa heitä eteenpäin. Ei kai kukaan oikeasti odota, että ilmoittautumalla työttömäksi se työpaikka sieltä tipahtaa? Ei työkkäri ole mitenkään vastuussa ihmisten työllistymisestä, ihan itse se vastuu joudutaan kantamaan.