Todella moni täälläkin vauva palstalla kipuilee omien vanhojen vanhempien asioidenhoidosta ja veikkaan että tämä tulee lisääntymään.
Oma tarina on luhyesti se ettei 90v äiti enää pysty asumaan yksin, nyt sairaalahoidossa ja palvelutalopaikkaa ei vaan tunnu löytyvän.
On laskujenhoitoa, vaatteita pitäisi kuljettaa ja jemmata mahdollista palvelutaloa varten, rahat ei riitä vuokraan ja sairaalamaksuihin, asunto, jossa on vuosikymmenten tavarat pitäisi tyhjentää ja olen tietenkin ainut lapsi. Jo kotonaollessa avuntarve oli suuri ja se entisestään kasvaa tässä välitilassa roikkumisessa.
Onneksi vanhempi ei ole aggressiivinen mutta olettaa automaattisesti mun liki kuuskymppisen pystyvän hoitamaan oman työn ohella kaiken. Mikään taho yhteiskunnassa ei näissä auta ja vielä kun suuret ikäluokat vähän vanhenevat, ovat monet jo iäkkäät lapset pulassa näiden vanhusten kanssa.
Kommentit (103)
Niin, ihmiset elävät yhä pidempään ja karu totuus on, että yhä heikkokuntoisempia vanhuksia pidetään kotona.
Olen muuttanut asumaan reippaasti yli ysikymppisten luo.
Nyt olen aloittanut omaishoitajana ja hyvinvokntialue katsoo, että heidän palveluja ei tarvi antaa.
Palkkio on todella pieni. Luokan 2 vaikeusasteesta jotain päälle 600 brutto ja luokan 1 jotain 400 brutto.
Työ on älyttömän raskasta. Joka päivä aamusta iltaan ja yölläkin toisinaan.
Ikävintä jatkuva huoli ja ei mitään apua hyvinvointialueen toimesta. Siis sellaisia apuja, joita tarvitsisin. (Kotisairaanhoitoa toisinaan ja lääketieteellistä neuvontaa samalta ihmiseltä.)
Olen 58-v
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli vanhainkodit, joihin pääsi vielä kävelevänäkin. Nyt ei vaikka jalat ei enää kanna ja monta muuta vanhuudenvaivaa, sitten kokoomus keksi että koti on vanhukselle paras paikka ja vanhainkodit lopetettiin. Kaiken hoito siirtyi lapsille. Ja nyt palvelutaloihin on jo käytännössä mahdoton päästä.
Vanhainkodit oli paras. Hintaan sisältyi aivan kaikki. Selkeää ja helppoa omaisille.
Varmaan ne nyt vanhat vanhemmat "kipuilivat" aikoinaan myös, kun olitte vauvoja ja taaperoita sekä kiukkuisia teinejä. Mitä kaikkea mahtoivat nämä nyt vanhat vanhemmat joutua hoitamaan silloin puolestanne?
Asunnon tyhjentämisen pari päivää käydä läpi ja soitto kuljetuspalveluun, että vievät kaatopaikalle. Laskut suoraveloitukseen ja maksat ne parit äidin laskut mitä lisäksi tulee. Edunvaltuutus kuntoon ja äidin tilit sinun verkkopankin alle. Hoituu nopeasti, kun alkaa hommiin.
Tuleehan ne lisääntymään kun hoitopaikat ajetaan alas. Vanhukset päätyy vielä katuojaan missä sitten kela etsivä voi käydä kyttäämässä sen rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia lailliseksi?
Vanhustenhoitoon inhimilliseksi mieluummin.
Ei eutanasiaa vanhuuden takia.
En ymmärtä miten tämän annettiin tapahtua kun tiedossa oli vanhusten lisääntyvä määrä.
Omalla isällä alzhaimer, on ajoittain tosi aggressiivinen, lähtenyt talvellakin sisävaatteissa ulos kunnes joku ohikulkija puuttunut. Sormet oli jo rakkuloilla kun oli hankeen kaatunut. Kotihoito yrittää antaa lääkkeet, nekään ei aina kelpaa ja sitten ei anneta kun itsemääräämisoikeus. Pesuja ei anna tehdä. Joten nämä ja monet muut toimenpiteet jätetty mun huoleksi. Olen jo 61 mutta en eläkkeellä. Omat lapset asuvat kaukana, mutta heidänkin elämässään tulee välilä tilanteita joissa tarvitsisivat neuvoa tai apua. Olen nääntymäisilläni tähän toivottomuuteen .
Olen samaa mieltä, että vanhusten hoiva-apu on kaaottinen. Omaisten aktiivisuus ja yhteistyö viranomaisten kanssa menee ihan työpäivästä. Paljon huutoa, paljon itkua ja onneksi suurin osa asiallista, eteenpäin menevää keskustelua ja vanhemmalleni edullisia päätöksiä. En voi valittaa. Olen ratkaisukeskeinen luonne ja puhun suoraan, niin niistä ominaisuuksista on iso apu selvittäessäni vanhempani asioita. Myös ammattilaisten kiittäminen ja hyvän palautteen antaminen tuottaa aina karman lailla hyötyöä vanhemmalleni ja meille omaisille.
Vanhempani joutui makaamaan kakkavellinsä seassa ennen kuin päätös hoivakotipaikasta lopulta tuli. Paikan saa, kun joku jossakin hoivakodissa kuolee eli meillä meni yli kolme kuukautta jonottamiseen.
Suurin haaste on usein se, ettei omainen tiedä mistä aloittaa. Jeesaan kavereitani samoissa tilanteissa, annan vinkkejä,jotka auttavat sitten heitäkin. Mietinkin usein,miten omaiset unohdetaan vanhushoivassa kokonaan ja jokainen omainen aloittaa saman taistelun siinä viidakossa ihan yksin. Voimia sinulle, ap. Kyllä sinä selviät!
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia lailliseksi?
Tiedätkö edes mitä eutanasia tarkoittaa? Eutanasia ei sovi tähän tilanteeseen ollenkaan.
Oman lapsen hoitaminen ei ole verrannolista oman vanhemman hoitamiseen. Jo siitäkin syystä että lapsi kasvaa ja kehittyy. Vanhus taantuu ja tarvitsee aina enemmän apua, elinikä voi olla vaikka 100v
Aggressiiviset ja arvaamattomat vanhukset ovat kyllä täysin heitteillä kotiavun hoidossa. Ei ole aikaa suostutteluun, ei syöttämiseen, pesemiseen. Kun vähänkin laittaa hanttiin niin se on siinä. Sen jälkeen soitto omaisille että tulkaa hoitamaan. Miten tämä voitiin antaa tällaiseksi mennä?
Vierailija kirjoitti:
Asunnon tyhjentämisen pari päivää käydä läpi ja soitto kuljetuspalveluun, että vievät kaatopaikalle. Laskut suoraveloitukseen ja maksat ne parit äidin laskut mitä lisäksi tulee. Edunvaltuutus kuntoon ja äidin tilit sinun verkkopankin alle. Hoituu nopeasti, kun alkaa hommiin.
Pari päivää ei kyllä riitä sellaisen asunnon tyhjentämiseen missä on tavaraa vuosikymmenien ajalta. Varsinkaan yksin. Ja täytyy niitä hieman läpikin käydä. Tämä kaikki vielä työn ohessa
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut asumaan reippaasti yli ysikymppisten luo.
Nyt olen aloittanut omaishoitajana ja hyvinvokntialue katsoo, että heidän palveluja ei tarvi antaa.
Palkkio on todella pieni. Luokan 2 vaikeusasteesta jotain päälle 600 brutto ja luokan 1 jotain 400 brutto.
Työ on älyttömän raskasta. Joka päivä aamusta iltaan ja yölläkin toisinaan.
Ikävintä jatkuva huoli ja ei mitään apua hyvinvointialueen toimesta. Siis sellaisia apuja, joita tarvitsisin. (Kotisairaanhoitoa toisinaan ja lääketieteellistä neuvontaa samalta ihmiseltä.)
Olen 58-v
OMaishoitajan osa on kyllä mahdoton. Ei hetkeäkään rauhaa, olet vain ilmainen piika. Ja asiat joihin apua tarvitsisi ei saa, kun sinähän se hoitaja olet!
En minä ole vanhempieni holhooja eivätkä he minun, joten mitä uliset.
Fiksut tekevät valmiiksi edunvalvontavaltuutuksen ja hoitotahdon sekä järjestävät asumisensa ajoissa niin, että pystyvät olemaan kotonaan ja saamaan sinne riittävät palvelut tarvitessaan, mutta tyhmät muuttaa 65-vuotiaina maalle mökkiin, saavat aivoinfarktin tai aivorappeumasairauden ja kaikki jää kesken ja hoitamatta. Sitten kiukuttelevat, kun eivät lapset viitsi tulla passaamaan päivätöistään 300 km päästä.
Vanheneminen on ennakoitava asia, johon jokainen voi hiukkasen vaikuttaa. Pitää henkkarit voimassa, asuu taajamassa, pitää huolta henkisestä ja fyysisestä kunnostaan, ylläpitää sosiaalisia suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia lailliseksi?
Tiedätkö edes mitä eutanasia on? Ja tarkoitatko että se pitäisi saada pakolliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa. Asuntoa ei voi tyhjentää niin kauan kuin vanhukset asuvat siellä. Ja jos asuntoon on kertynyt vuosikymmenten roinat, tyhjennykseen menee viikkoja, kuukausia. Laskujen maksaminen on ongelmista pienin. Edunvalvontavaltuutus täytyy tehdä ennen muistihäiriöitä, koska se edellyttää vanhuksen allekirjoituksen, ja asiakirjan aktivoituminen vaatii lääkärinlausunnon. Vasta sen jälkeen valtakirjan voi lähettää Digi- ja väestötietoviraston käsiteltäväksi, ja käsittely voi kestää niin kauan kuin se kestää.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole vanhempieni holhooja eivätkä he minun, joten mitä uliset.
Fiksut tekevät valmiiksi edunvalvontavaltuutuksen ja hoitotahdon sekä järjestävät asumisensa ajoissa niin, että pystyvät olemaan kotonaan ja saamaan sinne riittävät palvelut tarvitessaan, mutta tyhmät muuttaa 65-vuotiaina maalle mökkiin, saavat aivoinfarktin tai aivorappeumasairauden ja kaikki jää kesken ja hoitamatta. Sitten kiukuttelevat, kun eivät lapset viitsi tulla passaamaan päivätöistään 300 km päästä.
Vanheneminen on ennakoitava asia, johon jokainen voi hiukkasen vaikuttaa. Pitää henkkarit voimassa, asuu taajamassa, pitää huolta henkisestä ja fyysisestä kunnostaan, ylläpitää sosiaalisia suhteita.
Ei täällä kukaan ulise. Monet vanhukset asuvat kerrotalossa, ruuhkasuomessa ei missään korvessa. Ei tämä silti estä sitä että vanhenevat, tarvivat jo ympärivuorokautista hoivaa, mutta sitä ei nykysuomessa enää saa. Omaiset eivät pysty omaa elämäänsä muuttamaan vanhuksen luo .
Ennen oli vanhainkodit, joihin pääsi vielä kävelevänäkin. Nyt ei vaikka jalat ei enää kanna ja monta muuta vanhuudenvaivaa, sitten kokoomus keksi että koti on vanhukselle paras paikka ja vanhainkodit lopetettiin. Kaiken hoito siirtyi lapsille. Ja nyt palvelutaloihin on jo käytännössä mahdoton päästä.