Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkäri pakottaa, työkkäri nöyryyttää, työkkäri on järjetön

Vierailija
31.03.2016 |

Oikeasti ihmiset, ei niitä työkkärin palveluita tarvitse käyttää, jos on niin kamalaa.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä muakin tympäisi jos työkkäri nyt yhtäkkiä keksisi laittaa mut jollekkin kurssille, halusin sitä tai en.

Olen ollut vuoden alusta työttömänä ja ei, työnhakumenetelmissäni ei ole mitään vikaa.

Osaan ihan itse etsiä niitä työpaikkoja, kirjoittaa cv.n ja hakemuksia ja päässyt muutamaan haastatteluunkin.

En vain ole tullut valituksi.

Nöyryyttävää olisi mennä jollekin "kuinka etsit töitä"-kurssille pakotettuna, tuleehan tosta vähän syyllistävä fiilis että työtön on niin imbesilli että yksinkertaisetkin asiat pitää opettaa.

Tällä hetkellä työttömiä vaan on helvetisti eikä se johdu siitä että kaikki olisivat imbesillejä.

Vierailija
22/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on iso paha mörkö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on hirveän raskasta tosiaan olla työtön. Vastikkeetonta rahaa ilman mitään velvollisuuksia pitäisi kyllä saada.

Eli vaihtaisit koska tahansa työttömän kanssa?

Vierailija
24/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voisi karsia työkkärin rahoitusta ja uudistaa toimintaa rajusti.

Samaan lopputulokseen päästäisiin huomattavasti halvemmallakin!

Toimintahan on jo netissä käytännössä kokonaan. 

Nyt tarvitaan enää yrityspuolen konsultti tuonne tekemään tutkimusta toiminnasta ja kyllä lähtee löysät pois!

Vierailija
25/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "miten teet cv:n"-kurssit ovat oikeasti ihan laadukkaita ja kokenutkin voi niistä saada hyviä vinkkejä, kun vaan kyselee ja haastaa vähän itseään. Moni kuvittelee itsestään liikoja ja työn hakemisen vaikeus sitten yllättääkin. Ei siitä ole mitään haittaa, että päivittää ne cv:n tekotaidot tai hieman vaikka pohtii työhaastattelutilannetta etukäteen tai opettelee vähän uutta somen käytöstä työnhaussa.

Itsekin yllätyin, että tällaiselta kurssilta sainkin oikein hyviä vinkkejä. Ja sain sitten töitäkin myöhemmin, auttoiko kurssin taidot siihen, en tiedä, mutta ei niistä haittaakaan ollut.

Vierailija
26/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen työkkärin tarkoitus oikeasti on? Miksi se on olemassa? Varmasti suurin osa ihmisistä ei työllisty sitä kautta. Pois vaan koko virasto. Säästyy valtion rahaa.

Tosissasiko kysyt tarkoitusta?  Tässä, ole hyvä

JTYPL 1. luku

2 §

Julkinen työvoima- ja yrityspalvelu

Työ- ja elinkeinotoimisto, työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tarjoavat julkisia työvoima- ja yrityspalveluja siten kuin tässä laissa säädetään. Julkisilla työvoima- ja yrityspalveluilla edistetään työmarkkinoiden toimivuutta turvaamalla osaavan työvoiman saatavuutta ja tarjoamalla työtä hakeville mahdollisuuksia saada työtä sekä edistetään uuden yritystoiminnan syntymistä ja kehitetään yritysten toimintaedellytyksiä ja työelämän laatua.

Julkisena työvoima- ja yrityspalveluna tarjotaan työnvälityspalveluita, tieto- ja neuvontapalveluita, osaamisen kehittämispalveluita sekä yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalveluita. Julkiseen työvoima- ja yrityspalveluun kuuluvat myös henkilöasiakkaan palveluprosessiin liittyvät asiantuntija-arvioinnit sekä tämän lain mukaiset tuet ja korvaukset.

Työttömän työnhakijan toimeentulon turvaamisesta työmarkkinatuella ja työttömyyspäivärahalla säädetään työttömyysturvalaissa (1290/2002).

Kysyn sitä mikä on työkkärin tosiasiallinen vaikuttavuus. Se, että jostain asiasta on laki, ei tee siitä itsessään lisäarvoa tuottavaa. Uskon vahvasti, että tätä byrokratiaa voitaisiin keventää. Meillä on kovat säästöpaineet, niin eiköhän aloiteta turhasta byrokratian purkamisesta.

Byrokratian purkamisesta ei tule mitään kun politikot tarvii suojatöitä virastojen "johtamisesta". Kepukin kehitti sellaisen hallintohimmelin että se kasvattaa julkisia menoja. Sillä ei ole väliä vaan se oma etu oli tärkeämpi. Melkein yhtä pahoja ketkuja ne on muissakin puolueissa.

Vierailija
27/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, itse vedin töissä ollessani näitä työnhakukursseja. Työttömänä päädyin samaiselle kurssille itse. Enkä silti kokenut sitä nöyryyttävänä, päinvastoin, oli hyvinkin mukava kokemus.

Vierailija
28/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei o koskaan ollut mitään ongelmaa työkkärin kanssa. Henkilökuntakin on ollut pääsääntöisesti mukavaa. Yksi veemäinen työntekijä on sattunut matkan varrelle.

Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei tämä virasto ole enää tätä päivää. Se on ennenkaikkea tehoton. Okei, nää koulutus, palkkatuki ym. asiat vois säilyttää TE-toimistolla, mutta itse työnvälityksen voisi antaa hoidettavaksi muille tahoille. Se ei vaan toimi.

No en nyt tiedä toimiiko palkkatuki ym. muutkaan hommat niin hyvin. Nythän on ihan järjettömiä ongelmia näissä kuukausia kestävissä "ilmaisissa harjoitteluissa", joissa korvataan työvoimaa ketjuttamalla näitä ilmaisia putkeen, jopa vuosia. 

Tämä EI ole tarkoitus vaan tarkoitus on saada työllistettyä ihmisiä. Jostain syystä homma ei toimi ja syyttävä sormi kyllä osoittaa TE-keskukseen.

Samoin palkkatuki, usein otetaan ilmaiseen harjoitteluun (pitkään) ensin ja silti ei palkkatuetullakaan kelpaa henkilö työntekijäksi. Miksi ottaa kun saa seuraavan ilmaisen harjoittelijan?

Eli näissä kaikissa idea taustalla on aivan loistava, toteutus kusee todella pahasti?

Kenen vastuu? TE-keskuksen, joka pyörittää päivittäistä toimintaa.

Missä tulokset? Onko ne saavutettu? Missä vastuu epäonnistumisista?

Vierailija
29/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ihmiset, ei niitä työkkärin palveluita tarvitse käyttää, jos on niin kamalaa.

Työkkärin PALVELUITA? Voisitko nyt vähän tarkentaa, mitä sinä oikeastaan tarkoitat työkkärin palveluilla?

Mulla ei ole sellaisista mitään havaintoa, ja juuri tuli täyteen 500 päivää ansiosidonnaista. Eikä ole kenelläkään minun tuntemallani työttömällä. En osaa millään nimittää palveluksi lausuntoa kassalle tai kelalle, että mulla on oikeus työttömyyskorvaukseen enkä sitä, että mulle kopioidaan joku MOL:n sivulla oleva ilmoitus, joka on täytetty jo 7 vuotta sitten, mutta kun vakituisesti täytettävä julkinen virka pitää olla aina julkisessa haussa.

Vierailija
30/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nöyryyttävät ja kaikkea? Eikö he ole siellä sitä varten, että sinä saisit töitä. Rahaa, jolla maksat: vuokran, ruoan ja ostat vaatteita? Tähän vastaat tietenkin, että rahasi tulee Kelasta. Hienoa, mutta itse pidän enemmän siitä, että olen tehnyt jotain rahojeni eteen kuin vain lusinut elinkautista sohvalla asunnon vankina.

No eivät todellakaan ole sitä varten, että MINÄ saisin töitä! Jos sinä olisit joskus ollut työttömänä, tietäisit aivan yhtä hyvin kun me noin puoli miljoonaa työtöntä, että ei työkkäri mikään työnvälitys ole, eikä siellä tehdä oikeastaan mitään työllistymisen edistämiseksi.

Ei minulle ole työkkäri tällä vuosituhannella millään tavalla tarjonnut mahdollisuutta työllistyä. Tai no, vuorotteluvapaan sijaisuus on ehkä sellainen, kun se edellyttää työvoimaviranomaisen päätöstä, mutta nimenomaan vapaalle lähtevän osalta! Työnantaja voi sitten valita kenet tahansa sopivaksi katsomansa sijaisen ja jos ei löydy työttömistä, palkkaa jonkun muun ja hakee sitten työttömän vaikka lumia lapioimaan ja nurmikkoa haravoimaan.

He ovat siellä sitä varten, että toteuttavat ministeriön määräyksiä. Ikävä kyllä, ne ovat monissa tapauksissa sen verran vaikeaselkoisia ja tulkinnanvaraisia, että antavat tilaisuuden mielivallalle ja jopa nöyryyttämiselle. 

Ei ole enää meilläkään pitkä matka lahjontajärjestelmään, ja työkkäri on varmaan se jossa se helpoimmin toteutuu, jos nyt tavallisten kansalaisten asiointia ajatellaan - sanokaa mun sanoneen!

Vierailija
31/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon telkkariketjuunko viittaatte?

Vierailija
32/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, itse vedin töissä ollessani näitä työnhakukursseja. Työttömänä päädyin samaiselle kurssille itse. Enkä silti kokenut sitä nöyryyttävänä, päinvastoin, oli hyvinkin mukava kokemus.

Kysyitkö siltä kurssin vetäjältä, oliko mukava kokemus hänellekin? Minäkin tässä odottelen, milloin minulle, entiselle aikuiskouluttajalle ja työnhakukurssin pitäjälle kutsu kuuluu kurssille.

Sain muuten työkkärin pihalla tiedon siitä kouluttajan paikasta, johon pääsin muita työttömiä kurssittamaan.

Vierailija
33/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin voisi karsia työkkärin rahoitusta ja uudistaa toimintaa rajusti.

Samaan lopputulokseen päästäisiin huomattavasti halvemmallakin!

Toimintahan on jo netissä käytännössä kokonaan. 

Nyt tarvitaan enää yrityspuolen konsultti tuonne tekemään tutkimusta toiminnasta ja kyllä lähtee löysät pois!

Miten kuvittelit, että se toiminta sinne nettiin meni? Ihan itsekseen? Ja ihan omalla painolla menee työpaikkailmoituksetkin, niitä ei tarvitse tarkistaa?

TE-toimistoista on lähtenyt 2 vuodessa 30 % porukasta ja seuraavassa vaiheessa se näkyy työttömyysetuuksissa. Lausuntoja ei enää ehditä tekemään, ne tehdään ehdollisina ja siitä alkaa takaisinperintärumba. Tuskin maltan odottaa!

Vierailija
34/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä muakin tympäisi jos työkkäri nyt yhtäkkiä keksisi laittaa mut jollekkin kurssille, halusin sitä tai en.

Olen ollut vuoden alusta työttömänä ja ei, työnhakumenetelmissäni ei ole mitään vikaa.

Osaan ihan itse etsiä niitä työpaikkoja, kirjoittaa cv.n ja hakemuksia ja päässyt muutamaan haastatteluunkin.

En vain ole tullut valituksi.

Nöyryyttävää olisi mennä jollekin "kuinka etsit töitä"-kurssille pakotettuna, tuleehan tosta vähän syyllistävä fiilis että työtön on niin imbesilli että yksinkertaisetkin asiat pitää opettaa.

Tällä hetkellä työttömiä vaan on helvetisti eikä se johdu siitä että kaikki olisivat imbesillejä.

Mitään muuta heillä ei ole tarjota.

Vierailija
35/110 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä oli masentavaa käydä työkkärissä. Ajattelin, että olisi tarjottu joko työtä tai kurssia. Työt on kuulemma jokaisen etsittävä itse, enkä kouluttamattomana (lukiosta valmistuneena) kelvannut millekään kurssille. Oli melko erikoista mielestäni. Lopulta kävin vuoden ajan kerran kuukaudessa juttelemassa työkkärissä, sitten sain opiskelupaikan. Mutta työkkäristä ei ollut minulle mitään apua, ei tosin haittaakaan. Virkailijatkin olivat keskimäärin ihan mukavia. 

Vierailija
36/110 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ihan järjetön asenne, että "osaan jo kaiken, kurssille joutuminen on nöyryyttämistä".

Oikeasti, jos osaisit jo kaiken, olisit miellyttävä, ahkera ja hyvä työntekijä, et roikkuisi työkkärissä kuin korkeintaan lyhyitä pätkiä. Kyllä meillä kaikilla on opittavaa, vaikka mitä itsestämme kuvittelisimme ja vaikka olisi millainen osaaminen ja kokemus. Kursseille kannattaa mennä sillä asenteella, että jos yhdenkin hyvän ajatuksen täällä saan, aika ei ollut hukkaan heitettyä.

Pätee ihan työelämässäkin, monesti kurssitetaan kaiken maailman järjestelmiin tai toimintamalleihin ja homma tuntuu ainakin etukäteen ihan huuhaalta. Siltikin yleensä sitä jotain oppii, saa kontakteja tms.

Vierailija
37/110 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihan järjetön asenne, että "osaan jo kaiken, kurssille joutuminen on nöyryyttämistä".

Oikeasti, jos osaisit jo kaiken, olisit miellyttävä, ahkera ja hyvä työntekijä, et roikkuisi työkkärissä kuin korkeintaan lyhyitä pätkiä. Kyllä meillä kaikilla on opittavaa, vaikka mitä itsestämme kuvittelisimme ja vaikka olisi millainen osaaminen ja kokemus. Kursseille kannattaa mennä sillä asenteella, että jos yhdenkin hyvän ajatuksen täällä saan, aika ei ollut hukkaan heitettyä.

Pätee ihan työelämässäkin, monesti kurssitetaan kaiken maailman järjestelmiin tai toimintamalleihin ja homma tuntuu ainakin etukäteen ihan huuhaalta. Siltikin yleensä sitä jotain oppii, saa kontakteja tms.

Täysin samaa mieltä! Jos asenne on, että kurssien kautta ihmistä nöyryytetään, on asenne täysin väärä ylipäätään työelämään.

Eihän se välttämättä ole kauhean hauskaa, raahautua jollekin kurssille, kun voisi tehdä mukavampiakin juttuja. Etenkin jos kokee, että suurinpiirtein osaa asiat. Mutta silti, tarkistakaahan se asenne...  

Vierailija
38/110 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työkkäri pakottaisi olisi Suomi täynnä työstä vieraantuneita ja syrjäytyneitä.

Vierailija
39/110 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittajan mielestä sitten tarkoituksenmukaista, että työkkäri nimenomaan nöyryyttää ja kyykyttää? Mitä muuta mielestäsi on, että ruoanlaittotaidoton laitetaan hakemaan kokin työtä tai ajokortitonta patistetaan taksirengiksi? Aktivointia ja palvelua?

Vierailija
40/110 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työkkäri pakottaisi olisi Suomi täynnä työstä vieraantuneita ja syrjäytyneitä.

Jep! Hyvä että edes joku taho vähän patistelee pysymään rytmissä.