Mikä kouluaine on ollut sinulle turhin elämässä?
Aloitan vastaamalla ruotsi. Olen tehnyt töitä ruotsalaisten kanssa, mutta jokainen alallani osaa englantia. En ole koskaan tarvinnut ruotsinkieltä.
Kommentit (107)
Saksa. En ole koskaan tarvinnut. Luin vielä pitkänä. Vei kamalasti energiaa, kun on niin vaikeaa. (Ruotsi on saksaan verrattuna superhelppo.)
Todennäköisesti saksa. Harvoin olen tarvinnut kirjoitusten jälkeen ja suurin osa on varmaan unohtunutkin. Kaikista muista aineista tuntuu olleen vain hyötyä, tavalla tai toisella.
Käsityö. Piti kutoa lapset ja sukat. Yök.
Likunta koska olin eräässä lajissa SM-tason urheilija, ja usein pois tunneilta iltapäivisin. Jumppamaikka joko pakotti johonkin typerään lentikseen tai antoi vitosen kun en ollut tunneilla. Samana vuonna kun sain vitosen jumpasta, sain hopeamitalin omasta lajistani.
Opettajat, yök.
Liikunta. Ihan kaikkia muita on tullut tarvittua koulun jälkeenkin, mutta tuo oli turhin kaikista. Koululiikunta on tehokkaasti tappanut kaiken mielenkiinnon liikuntaa kohtaan. En pidä hiihdosta, luistelusta, kuntosalista, jumpasta tai muustakaan ryhmäliikunnasta, enkä pallopeleistä. En mistään sellaisesta lajista, mitä koulussa oli pakko tehdä.
Kuvis, ruotsi, liikunta, ranska ja käsityöt.
Saksa, historia ja uskonto... Mä olen tarvinnut ruotsia todella paljon.
Koen, että historia. Yhteiskuntaopista oli hyötyä, mutta historia ei kiinnostanut koulussa eikä sen tiedoista ole ollut aikuiselämässä mitään hyötyä. Kaiken voi nykyään googlata, mutta en koe, että koulussa saatu historiantietous on edes muokannut maailmankuvaaani. Enemmän vaikutusta on ollut sillä mitä kotona siitä juteltiin.
Filosofia. En saanut mitään irti
Fysiikka, en oppinut vaikka yläasteella pojatkin kovasti yrittävät selventää miten mänttä moottorissa menee eestaas-eestaas. Lukiossa sitten en ottanut yhtään kurssia, ties mitä ne lukiolaispojat olisivat yrittäneet selventää ymmärtämättömälle.
Kuvis. Jos ei osaa, niin ei osaa.
Historia just on tärkeä aine. Tajuaa, mikä johtaa mihinkin.
Sitten vielä se, että historia toistaa aina itseään.
Koulun historia opetus on ihan outoa, lähinnä jotain valtiohistoriaa, suurmiehiä ja jauhetaan kaikki sodat juurta jaksain läpi. Yliopistossa historia on monin verroin mielenkiintoisempaa, oppii oikeasti ymmärtämään mennyttä maailmaa (ja siten nykyisyyttä), enemmän käsitellään ihan tavallisten ihmisten historiaa, arjen historiaa jne. Sellaista saisi ollu peruskoulussa ja lukiossakin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta. Paitsi että tunneilla ei oppinut käytännössä mitään, niin idioottimainen opettaja onnistui myös tappamaan liikunnan ilon käytännössä kokonaan.
Tismalleen samat sanat.
Täällä kolmas jolla oli idiootti liikunnan opettaja. Miten siihen hommaan valikoituukin kaikki p*skat...
Surullista, että liikunta noin monella:( Sanoisin myös filosofia. Tiesin jo ennen sitä ainoaa pakollista kurssia, etten ymmärrä siitä mitään. Kurssin jälkeen sama fiilis. Monet aineet ovat toki olleet tympeitä, mutta koen että ovat olleet yleissivistäviä. Filosofian kurssilla varmaan vain tyhmenin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Historia just on tärkeä aine. Tajuaa, mikä johtaa mihinkin.
Sitten vielä se, että historia toistaa aina itseään.
Miten koulun historiasta tajuaa mikä johtaa mihinkin? Ja näyttääkö siltä, että tästä olisi otettu jotenkin opiksi? Eli ihan hyödytön aine. Mikä johti ensimmäiseen maailmansotaan?
Vierailija kirjoitti:
Liikunta. Vei liikkumishalut 20 vuodeksi.
Mulla vei loppuiäksi. Olen nyt 70 v.
Ehdottomasti uskonto.
Asia, jota jokainen kiinnostunut voisi harjoittaa kotonaan itsekseen. Mitään tiedollista, terveydellistä tai taidollista hyötyä se ei ole tuonut elämääni. Mietin jo uskontotunneilla ala-asteella, että mitähän järkeä tätä on opiskella.