Ihan hirveä hammaslääkäripelko ja elämänhalun katoaminen
Huh huh, jo tämän kirjoittaminen tänne nostaa pulssia ja aiheuttaa ahdistuksen tunteen. Aloitan sillä, että olen todella tyhmä ja häpeän itseäni pelkoni vuoksi. Olen siis todella, todella hammaslääkärikammoinen, mikä on estänyt minua hakeutumasta tarkastukseen ja niin kauan, etten kehtaa edes kertoa. Vuosia kuitenkin. Pikku hiljaa olen alkanut hävetä itseäni ja itsetunto on murentunut ihan pirstaleiksi, sillä elämä tuntuu pyörivän vain sen ympärillä miten huono ihminen olen kun en saa mentyä hoidattamaan hampaitani. Häpeän niin paljon.
En enää tiedä mitä teen. Olen muuten ihan täyspäinen ihminen, asiat ovat kunnossa kaikin puolin ja muuten kyllä pidän terveydestäni huolta. Mutta kun minun olisi pitänyt hoidattaa suu kuntoon jo vuosia sitten, niin pelkään millainen pommi siellä odottaa eikä odottelu todellakaan auta, tiedän sen liian hyvin. Pelkään kuolevani siihen tuoliin. Ihan oikeasti. Tämä pelko on niin suuri, että nytkin kyyneleet silmissä kirjoitan.
Mitä ihmettä teen itseni kanssa? Olen jo antanut itselleni kuolemantuomion hampaitteni tähden ja elän kuin viimeistä päivää. Lapsen haluaisin mutten uskalla komplikaatioiden vuoksi, mitä huonot hampaat voivat aiheuttaa. En edes synnytystä pelkää. Mutta jopa tuo lapsihaave jää tämän sairaan pelon taakse.
Pelkään sitä koko tilannetta. Pelkään etten saa henkeä ja että leuka menee paikoiltaan. Pelkään häpeää, suuria leikkauksia, kontrollin puutetta. Minulla ei kuitenkaan ole varaa yksityiseen, se varmaan maksaisi tuhansia ja taas tuhansia mutta julkisella tuskin huomioidaan hoidossa tällaista sekopäätä pelkoineen. Mua pelottaa, että joudun isoon leikkaukseen ja pelkään ehkä jopa eniten nukuttamista.
Älkää haukkuko, teen sitä ihan tarpeeksi itse. Mitä mä teen?! Yöt menee valvoessa kun pelottaa, että olen nyt itse tehnyt tyhmyyttäni itselleni näin ja pelkään kuolevani.
Kommentit (88)
Lisäykseksi vielä että mitään ei tehdä väkisin. Voit aina keskeyttää tarkastuksen jos et pysty. Sitten mietitään miten saataisiin hoito tehtyä.
Tarkastuksessa puhalletaan ilmalla jampaat kuivaksi ja hammaslääkäri katsoo peilillä ja koettaa hampaita sondilla. Lääkäri myös katsoo ns täsmävalolla hampaiden pinnat, sekä koittaa ientaskumittarilla kuinka syvät taskut potilaalla on ikenissä, se on ainut joka voi hiukan tuntua. Sinulta otetaan todennäköisesti röntgen kuvat hampaista.
Muuta ei suussa tehdä tarkastuksessa.
T. Hammashoitaja
Olette ihania, kiitos. Mulla ei oikeasti ole muuta kanavaa purkaa tätä, miehelle olen itkenyt jo liikaakin enkä halua häntä kuormittaa ja hänen oloaan pahentaa. Hän kyllä on tukena ja ilman häntä en olisi saanut edes varattua tarkastusta.
Joten kiitos teille <3
Mistä sen tietää onko hammas mennyt kuolioon? Onko juurihoito kannattavampaa kuin hampaanpoisto? Veljelleni tehtiin juurihoito ja muutaman kuukauden päästä poistettiin koko hammas eli tavallaan turha toimenpide se hoito oli, näin hän kertoi. Mulle on niin suuri kynnys mennä edes sinne tarkastukseen, että jotenkin tämän on mentävä helpoimman kautta, muuten en tiedä, miten saan pidettyä itseni kasassa. Muuttuvatko juurohoidetut hampaat aina ruskeiksi?
Olen analysoinut pelkoani ja eniten pelottaa rehellisesti se, että kuolen. Kuolen siihen penkkiin. Yhtä paljon pelottaa, että leuka menee sijoiltaan tai lukkoon. Se on jotenkin herkkä paikka. Pelkään tukehtumista ja sitä hermokipua. Pelkään, että jotain tapahtuu kasvoilleni. Isoin haave tällä hetkellä on saada se valkoinen hymy. Silloin tämä painajainen olisi ohi ja olisin tilanteessa, jossa en enää vuosiin ole uskonut koskaan olevani. Voiko näin säälittävää ollakaan. Ap
Mulla oli myös ihan järkyttävä pelko. Tiesin, että mulla on reikä, mutten vaan oikeesti uskaltanut. Yöt mietein ja pyörein sängyssä kun hammasta särki, mutta pelotti vaan niin paljon, etten pystynyt varaamaan aikaa. Kunnes oli PAKKO. Sain sattumalta ihan unelmieni hammaslääkärin joka otti sekä pelon että kivun tosissaan ja lopulta ei jännittänyt enää yhtään mennä. En kuullut ainuttakaan moralisointia vaikka hammaslääkärissä en ollut 10vuoteen käynyt ja hampaissa muutama reikä (+juurihoito tarvitsi tehdä). Niin ja ikinä ei sattunutkaan. Eli neuvoisin, että yrität löytää mukavan ja luotettavan oloisen hammaslääkärin ja kertoisit rehellisesti pelkääväsi ja yhdessä miettisitte ratkaisun. Paljon tsemppiä ❤
Hammashoitaja, kiitos tuhannesti kun kommentoit! Voisitko vielä kertoa, näkeekö lääkäri heti päällepäin pitääkö hammas juurihoitaa tai poistaa vai näkyykö se vasta kuvissa? Ja saako niistä kuvista jotain kommenttia vai miten se hoitosuunnitelma tehdään? Mun mieheni sai vain kuvat kotiin mutta hoito-ohjelma muuttui tarkastuksessa sovitusta niiden perusteella eikä hänelle siitä mitenkään infottu. Miten siitä nyt saa tietää? Ja mitä jos hammaskiille on ihan kulunut?
Voinko itse päättää jos hammas pitää juurihoitaa että haluan sen poistettavan? Miten rautahampaan poisto eroaa viisurinpoistosta?
Mulla on niin niin niin hirveät traumat kouluhammaslääkäristä. Maitohampaita poistettiin harva se viikko ja paikattiin yhtä usein. Tulin aina pahoinvoivaksi mutta sitä ei kukaan ottanut tosissaan. Kysyttiin vain "mitä sä siinä oikein itket?". Joopajoo.
Ap
Kiitos sinullekin 45 <3 Olen menossa kunnalliselle mutta vaihdan kyllä yksityiselle jos se on vaihtoehto. Vaikea kuitenkin löytää hyvää lääkäriä, kun en tiedä miten sen tekisin! Vinkkejä saa antaa sellaisista, joilla on tuo vaihtosopimus Helsingin kunnan kanssa.
On tää niin naurettavaa. On ollut vaikka mitä stressiä normaalisti aiheuttavaa töissä ja vapaa-ajallakin. En ole stressannut mistään muusta kuin tästä, ihme kyllä. Mikään ei tunnu missään (ei pesukoneen hajoaminen, kaoottisuus töissä, mikään muu) kun on tämä viemässä ajatuksia ja stressikapasiteettia ihan kympillä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olette ihania, kiitos. Mulla ei oikeasti ole muuta kanavaa purkaa tätä, miehelle olen itkenyt jo liikaakin enkä halua häntä kuormittaa ja hänen oloaan pahentaa. Hän kyllä on tukena ja ilman häntä en olisi saanut edes varattua tarkastusta.
Joten kiitos teille <3
Mistä sen tietää onko hammas mennyt kuolioon? Onko juurihoito kannattavampaa kuin hampaanpoisto? Veljelleni tehtiin juurihoito ja muutaman kuukauden päästä poistettiin koko hammas eli tavallaan turha toimenpide se hoito oli, näin hän kertoi. Mulle on niin suuri kynnys mennä edes sinne tarkastukseen, että jotenkin tämän on mentävä helpoimman kautta, muuten en tiedä, miten saan pidettyä itseni kasassa. Muuttuvatko juurohoidetut hampaat aina ruskeiksi?
Olen analysoinut pelkoani ja eniten pelottaa rehellisesti se, että kuolen. Kuolen siihen penkkiin. Yhtä paljon pelottaa, että leuka menee sijoiltaan tai lukkoon. Se on jotenkin herkkä paikka. Pelkään tukehtumista ja sitä hermokipua. Pelkään, että jotain tapahtuu kasvoilleni. Isoin haave tällä hetkellä on saada se valkoinen hymy. Silloin tämä painajainen olisi ohi ja olisin tilanteessa, jossa en enää vuosiin ole uskonut koskaan olevani. Voiko näin säälittävää ollakaan. Ap
Kun menet hammaslääkärikn kerro nuo asiat mitä pelkäät tapahtuvaksi.
Silloin kun hammas menee kuolioon tai on jo se on joko jumalattoman kipeä tai sitten siinä ei ole enää minkäänlaista tuntoa. Juurihoidetut hampaat eivät muutu normaalisti ruskeiksi. Veljesi hoito jostain syystä ei onnistunut ja ei ollut enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin poisto, mutta yleensä juurihoito kyllä onnistuu ja sillä hampaalla pärjää vuosikymmeniä.
T: hammashoitaja
Hammashoitaja, hyvä vinkki, kirjoitan nuo vaikka ylös. Voiko hammas särkeä ilman, että siinä on mitään vikaa? Entä voiko hammas särkeä vuosia ilman, että se tarvitsee juurihoitoa vaan että siinä on vain reikä? Kiitos, kun vastailet. Yllättäen nämä ovat ihan vieraita asioita minulle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitaja, kiitos tuhannesti kun kommentoit! Voisitko vielä kertoa, näkeekö lääkäri heti päällepäin pitääkö hammas juurihoitaa tai poistaa vai näkyykö se vasta kuvissa? Ja saako niistä kuvista jotain kommenttia vai miten se hoitosuunnitelma tehdään? Mun mieheni sai vain kuvat kotiin mutta hoito-ohjelma muuttui tarkastuksessa sovitusta niiden perusteella eikä hänelle siitä mitenkään infottu. Miten siitä nyt saa tietää? Ja mitä jos hammaskiille on ihan kulunut?
Voinko itse päättää jos hammas pitää juurihoitaa että haluan sen poistettavan? Miten rautahampaan poisto eroaa viisurinpoistosta?
Mulla on niin niin niin hirveät traumat kouluhammaslääkäristä. Maitohampaita poistettiin harva se viikko ja paikattiin yhtä usein. Tulin aina pahoinvoivaksi mutta sitä ei kukaan ottanut tosissaan. Kysyttiin vain "mitä sä siinä oikein itket?". Joopajoo.
Ap
Kuvat otetaan juuri sen takia että niistä selviää niin hyvin hoidon tarve. Juurihoito päätetään aina kuvien perusteella kuin myös poistot. Selvät paikkaukset voi nähdä myös silmämääräisesti mutta nekin kyllä tarkastetaan yleensä kuvista. Voit pyytää lääkäriltä esim kirjallisesti selkokielellä mitä hän löysi kuvien perusteella.
Hammaskiille on valitettavasti sellainen että se ei enää palaudu, mutta sen voi hoidolla pysäyttää siihen missä se on.
Viisaudenhampaiden poisto ei eroa muuten muista hampaiden poistosta kuin että ovat yli kolmekymppisillä yleensä tiukemmassa kuin nuoremmilla.
Viisureista otetaan yleensä optg eli laaja kuva, jossa näkyy miten hermot menevät niiden kohdalla. Tällä estetään mahdolliset hermovauriot eli mitään ei aleta hutiloimaan ennen kuin tutkitaan.
Voit itse päättää haluatko juurihoidon vai poiston. Hammaslääkäri suosittelee sinulle sopivaa vaihtoehtoa, mutta mitään ei tehdä mitä et halua. Pakosta ei poisteta tai tehdä muutakaan.
Laissakin jo seisoo että potilaalla on itsemääräämisoikeus eli ei kannata sitä pelätä että jotain tehdään väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Joten kiitos teille <3
Hammas joudutaan juurihoitamaan, jos reikä on päässyt niin syväksi että bakteerit ovat päässeet tulehduttamaan juurikanavan. Tämä tarkistetaan röntgenkuvalla. Juurihoidolla pyritään pelastamaan hammas, mutta aina se ei toimi, jolloin hammas joudutaan poistamaan (kuten veljelläsi). Juurihoito on tietenkin kannattavaa, jos oletetaan että näin hammas saadaan pelastettua. Hampaan poisto on aina yksi hammas vähemmän. Riippuu myös, mikä hammas on kysesssä. Esim. etuhampaan menettäminen on esteettinen haitta ja tilalle tarvitaan lähes poikkeuksetta esim. implantti tai siltarakennelma. Leuka ei useinkaan mene sijoiltaan, olen nähnyt 1 tällaisen tapauksen, ja kyseisellä potilaalla meni leuka sijoiltaan myös haukotellessa. En usko, että sinulla käy näin. Ajattele, että tarkastuksessa ainoastaan tarkastetaan hampaasi ja ikenet. Ei tehdä mitään muuta eikä sinua pakoteta yhtään mihinkään. Jos sanot vaikka että et edes halua hammaslääkärin tarkastavan, niin sitten hän ei tarkasta. Ehdottomasti kerro hammaslääkäriin mennessäsi, että pelkäät PALJON. Voit myös yllättyä, ettei hampaasi olekaan niin huonossa kunnossa kuin luulet. Tummat värjäymät eivät välttämättä tarkoita,että koko suu olisi jotenkin huonossa kunnossa. Joka tapauksessa pelkosi kuulostaa siltä, että tarvitset vähintään rauhoittavan esilääkityksen hoitoon mennessäsi. Tämä ei ole nukutus, vaan muutama rauhoittava tabletti ennen hoitoa. Monet pelkopotilaat saavat tästä avun. Myös ilokaasun avulla tehtyä hammashoitoa on saatavilla ainakin joissain kunnissa. Vieläkin on yksi vaihtoehto, joka ei ole nukutus. Tämä on sedaatio, jossa olet hereillä, pystyt puhumaan jne. mutta et tunne pelkoa, vaan päinvastoin potilaat kuvailevat kokemuksen erittäin miellyttäväksi.
t. suuhygienisti
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitaja, hyvä vinkki, kirjoitan nuo vaikka ylös. Voiko hammas särkeä ilman, että siinä on mitään vikaa? Entä voiko hammas särkeä vuosia ilman, että se tarvitsee juurihoitoa vaan että siinä on vain reikä? Kiitos, kun vastailet. Yllättäen nämä ovat ihan vieraita asioita minulle. Ap
Terve hammas ei särje voi kyllä vihloa jos kiille on vioittunut. Jos hampaassa on reikä eikä sitä paikata voi se vuosien aikana edetä juureen asti ja mennä kuolioon. Senkin takia on hyvä käydä tarkastuksessa kun voi olla että särky loppuu kun hammas kuolee juuresta.
❤Se onnen tunne kun saa käytyä.Saa "uuden elämän".Voimia ja rohkeutta kaikille pelosta kärsiville.
Pelkopotilaita käy muutama viikossa.Ihan pikkuisista aikuisiin. Esilääkeet annetaan odotustilassa 45min ennen hoitoa. Aloitellaan helposta toimenpiteestä. Ja pintapuudute ensiksi ja tarpeeksi puudutusainetta.
Sovimme että potilas voi tietyn merkin annettuaan keskeyttää toimenpiteen, ja sitten juttelemme ja jatketaan kun hän on valmis. Luottamushan on se avainasia, se rakentuu jokaisen positiivisen kokemuksen myötä. (Saattaja täytyy olla mukana, syynä esilääke.)
Soitto ajanvaraukseen ja rehellisesti kerrot ongelmasi, siitä se lähtee.
Olen yli 30 v ollut kunnallisella, hammashoitajana.
Jatkan vielä, että mikäli kunnallisella pelkoasi ei mielestäsi oteta vakavasti, etkä saa asianmukaista hoitoa, suosittelen sinua kääntymään yksityisen hammaslääkärin puoleen. Nimenomaan sellaisen, jotka ovat erikoistuneet pelkopotilaisiin. Sinun täytyy saada hyviä kokemuksia hammashoidosta ja tiedän, ettei järkeily auta pelkoon. Toki joissain kunnallisissakin hammashoitoloissa on näitä pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä, mutta tämä selviää vain kysymällä. Ota nyt kuitenkin asia kerrallaan. Jos pääset tarkastukseen asti ja selviydyt siitä, siellä ainoastaan nimenomaan tehdään suun tilanteen kartoitus ja hoitosuunnitelma.
t. suuhygienisti
Voi ei, sitten on ihan varmasti juurihoito edessä ainakin tuossa,joka nyt särkee. Se särkee poskipäässä saakka :(
Sain ihan hirveän itkukohtauksen. Juuri tuo itsemääräämisoikeus on ihan vierasta mun muistoissani. Niissä ihan lapsesta saakka mua on kohdeltu melko kehnosti hammaslääkärissä. Aina vähätelty, väkisin silmistä valuvia kyyneleitä naurettu yms.
Mä en halua olla epätietoisuudessa kun se tarkastus on tehty. Haluan tietää kaiken, sen verran monta vuotta tässä on kerätty rohkeutta sitä varten. Mutta eihän se lääkäri sitä röntgeniä ota eli miten saisin häneltä kommentit?
Mä menen sinne nyt sen takia, koska on pakko. Mun on pakko itseni ja terveyteni takia ja koska en uskalla raskautua ennen kuin suu on siinä kunnossa, ettei se edesauta keskenmenoja. Tai muutakaan haittaa. Tämä on vain tehtävä, suu on saatava kuntoon. Mutta se on varma, että paikata pitää varmasti useampi hammas ja ehkä poistaa noita viisureita ja juurihoitaa tuo yksi. Ja hammaskivi poistaa. Kiroan itseni, kun en ole tehnyt tätä jo 10 vuotta sitten. Miten voi ihminen olla niin tyhmä? Minkä taakseen jättää...
Ap
Ja jos tarkastuspäivän odottaminen tuntuu ahdistavan liikaa, varaa aika tk-lääkäriin. Kerro että ahdistaa/jännittää. Saat reseptin sopivaan lääkkeeseen.Kysy vaikka samalla lääkärikäynnillä voitko ottaa lääkettä ennen hl-käyntiä.Monethan joutuu rauhoittavia lääkkeitä kyllä syömään ihan selvitäkseen arjessa. Esim.uskaltaakseen mennä ulos/kauppaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, sitten on ihan varmasti juurihoito edessä ainakin tuossa,joka nyt särkee. Se särkee poskipäässä saakka :(
Sain ihan hirveän itkukohtauksen. Juuri tuo itsemääräämisoikeus on ihan vierasta mun muistoissani. Niissä ihan lapsesta saakka mua on kohdeltu melko kehnosti hammaslääkärissä. Aina vähätelty, väkisin silmistä valuvia kyyneleitä naurettu yms.
Mä en halua olla epätietoisuudessa kun se tarkastus on tehty. Haluan tietää kaiken, sen verran monta vuotta tässä on kerätty rohkeutta sitä varten. Mutta eihän se lääkäri sitä röntgeniä ota eli miten saisin häneltä kommentit?
Mä menen sinne nyt sen takia, koska on pakko. Mun on pakko itseni ja terveyteni takia ja koska en uskalla raskautua ennen kuin suu on siinä kunnossa, ettei se edesauta keskenmenoja. Tai muutakaan haittaa. Tämä on vain tehtävä, suu on saatava kuntoon. Mutta se on varma, että paikata pitää varmasti useampi hammas ja ehkä poistaa noita viisureita ja juurihoitaa tuo yksi. Ja hammaskivi poistaa. Kiroan itseni, kun en ole tehnyt tätä jo 10 vuotta sitten. Miten voi ihminen olla niin tyhmä? Minkä taakseen jättää...
Ap
Mutta ota kuitenkin huomioon että näissä asioissa on menty hirveästi eteenpäin. Ei nykyaikana ketään enää pakolla hoideta. Syytteenhän siitä saisi.
Ja se särkevä hammas voi ihan hyvin olla vielä syvä reikä. Ei se tarkoita että tulisi automaattisesti juurihoito. Lääkäri ottaa kyllä kuvat ja kertoo lopuksi mitä löysi. Sitten mietitään jatkohoitoa.
En kyllä saa ketään saattajaa mukaan kun mies on töissä eikä ketään muuta oikein ole tässä asiassa auttajaksi. Varmaan pakko tosiaan siirtyä yksityiselle, siellä on varmaan muulloinkin aikoja kuin toimistoaikoina. Tuo esilääkitys on ainoa, jonka suostun ottamaan, ehkä ilokaasunkin mutta sedaatio tai nukutus ovat aivan poissuljettuja. Ei ikinä. On vaan kärsittävä.
Tässä kohtaa mun on hirveän vaikea uskoa, että olen edes koskaan käynyt hammaslääkärissä kuitenkin kymmeniä, kymmeniä kertoja operoitavana. Miten olenkaan uskaltanut? Ja joka kerta olo on ollut niin mahtava sen jälkeen, muistan kyllä. Miten olen tällainen pelkuri oli 3-kymppisenä sitten? En voi ymmärtää. Ihan järjen ihminen olen muuten ja ihan normaali kai, heh. Kukaan kaverini tuskin edes uskoisi, jos tästä fobiastani kertoisin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hammaslääkäri nimenomaan ottaa röntgenin, tämä tapahtuu hoitohuoneessa, jonka jälkeen kuva kehitetään nopeasti ja se on nähtävissä hoitohuoneen tietokoneella. Sitten hammaslääkäri voi näyttää reiät siitä myös sinulle ja selittää, jos on joitain tulehduksia ja missä jne. Kysy vain rohkeasti, jos hammaslääkäri ei itse tajua. Yleensä kyllä selittävät, varsinkin kun tietävät että kyseessä on pelkopotilas.
Vaikka ajanvarauksessa tympeitä oltiinkin, niin itse lääkäri on todennäköisesti paljon ymmärtäväisempi tapaus. Tsemppiä! Eikä se juurihoitokaan niin kamalaa ole (itse jouduin sen paniikkihäiriöisenä pelkopotilaana käymään läpi, eikä mitään traumoja jäänyt).