Ihan hirveä hammaslääkäripelko ja elämänhalun katoaminen
Huh huh, jo tämän kirjoittaminen tänne nostaa pulssia ja aiheuttaa ahdistuksen tunteen. Aloitan sillä, että olen todella tyhmä ja häpeän itseäni pelkoni vuoksi. Olen siis todella, todella hammaslääkärikammoinen, mikä on estänyt minua hakeutumasta tarkastukseen ja niin kauan, etten kehtaa edes kertoa. Vuosia kuitenkin. Pikku hiljaa olen alkanut hävetä itseäni ja itsetunto on murentunut ihan pirstaleiksi, sillä elämä tuntuu pyörivän vain sen ympärillä miten huono ihminen olen kun en saa mentyä hoidattamaan hampaitani. Häpeän niin paljon.
En enää tiedä mitä teen. Olen muuten ihan täyspäinen ihminen, asiat ovat kunnossa kaikin puolin ja muuten kyllä pidän terveydestäni huolta. Mutta kun minun olisi pitänyt hoidattaa suu kuntoon jo vuosia sitten, niin pelkään millainen pommi siellä odottaa eikä odottelu todellakaan auta, tiedän sen liian hyvin. Pelkään kuolevani siihen tuoliin. Ihan oikeasti. Tämä pelko on niin suuri, että nytkin kyyneleet silmissä kirjoitan.
Mitä ihmettä teen itseni kanssa? Olen jo antanut itselleni kuolemantuomion hampaitteni tähden ja elän kuin viimeistä päivää. Lapsen haluaisin mutten uskalla komplikaatioiden vuoksi, mitä huonot hampaat voivat aiheuttaa. En edes synnytystä pelkää. Mutta jopa tuo lapsihaave jää tämän sairaan pelon taakse.
Pelkään sitä koko tilannetta. Pelkään etten saa henkeä ja että leuka menee paikoiltaan. Pelkään häpeää, suuria leikkauksia, kontrollin puutetta. Minulla ei kuitenkaan ole varaa yksityiseen, se varmaan maksaisi tuhansia ja taas tuhansia mutta julkisella tuskin huomioidaan hoidossa tällaista sekopäätä pelkoineen. Mua pelottaa, että joudun isoon leikkaukseen ja pelkään ehkä jopa eniten nukuttamista.
Älkää haukkuko, teen sitä ihan tarpeeksi itse. Mitä mä teen?! Yöt menee valvoessa kun pelottaa, että olen nyt itse tehnyt tyhmyyttäni itselleni näin ja pelkään kuolevani.
Kommentit (88)
Lopeta nyt ainakin se stressaaminen. Itse en ole käynyt hammaslääkärissä 21 vuoteen, enkä todennäköisesti käy loppuelämässäni, ellei joskus sitten tule niin kovaa särkyä että kipu voittaa hammaslääkäripelon.
Ei sitä vanhaan aikkaankaan missään hammaslääkäreissä käyty, ja mädät hampaat sitten vaan yleensä tippuivat aikansa särjettyään ja mädättyään pois. Suurimmassa osassa tapauksia ei mitään kamalia komplikaatioita tullut. Esim. omilla sota-aikaan syntyneillä vanhemmillani hampaat alkoivat mädätä ja lapsina, ja opiskeluaikana ei ollut varaa hammaslääkäreihin joten hampaiden antoi vain tippua aikojaan. Samoin minä ajattelen, että jos menee rikki, niin luonto hoitaa poiston ajan kanssa. (Toki, joskus harvoin voi käydä niin että tulee paha tulehdus joka leviää muualle, ja voi jopa kuolla, mutta siihen olen valmis. Olen muidenkin lääkärien suhteen siinä periaateessa, että en käytä lääketiedettä pitkittämään elämääni yli luonnollisen, eli jos joku infektio vie, niin saa viedä, en ota esim. antibioottikuuria.)
Mä kanssa kuvittelin että hampaat on suunnilleen mädänneet suuhun ja aina se ajan varaaminen "unohtui". Lopulta nappasivat vain 2 viisaudenhammasta pois ja muut oli ihan ok. Julkisella ei koko homma maksanutkaan kuin pari sataa.
Rohkeutta pappa.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärissä on mukavaa,aina melkein nukahdan raukeana siihen tuoliin,puudutuksen takia mitään kipua ei tunne.
Näistä muuten onkin tosi paljon apua kammoisille... Itseäni ei pelota kipu yhtään, vaan pelkään kontrollin menetystä, toisten armoilla olemista, tukehtumista sekä puudutusta ja nukutusta. Kipua siedän erittäin hyvin, synnytyksiinkään en ole kipulääkitystä ottanut. Paniikkihäiriö on ollut teinistä asti, joten kun kauhu tulee, se tulee täysin ylilyövänä, saatan alkaa jopa riehua väkivaltaisesti jos paniikkikohtaus tulee enkä muuten koe pääseväni pakoon tilanteesta.
Olet siinä mielessä hyvässä tilanteessa, että tunnustat faktat. Varaa aika tarkastukseen, siinähän ei vielä tehdä mitään toimenpiteitä. Saat tietää lisää faktoja. Sen jälkeen voit päättää, miten toimit. Ehkä tilanne ei olekaan niin paha, kuin ajattelet. Voit päästä helpommalla. Kerro rohkeasti henkilökunnalle, mistä on kyse. He ovat nähneet kaltaisiasi ennenkin. Sulla on lupa täristä ja itkeä, siinä ei ole mitään häpeämistä. Pyydä mukaasi joku, kuka pitää huolta, ettet käänny ovelta pois ja livistä. Tsemppiä, olen ollut samassa tilanteessa. Siinä vaan ei ole vaihtoehtoja. Saat lääkitystä ja helpotusta tarpeen mukaan. Älä pelkää, et kuole hammaslääkäriin. Minäkin olen vielä elossa.
Säästä rahaa, että pääset yksityiselle (paljon paljon mukavampaa ja parempaa palvelua kuin julkisella). Yksityisellä on pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä, he ymmärtävät paremmin pelkotiloja. Ota aluksi vaikka hammastarkastus, että saadaan kartoitettua suun tilanne eikä tuolissa oleminen kestä niin kauan. Kun tämä kynnys on ylitetty ja huomaat hammaslääkärin mukavaksi, varaa aika samalle hammaslääkärille seuraavallakin kerralla. Tutulle on helpompi mennä, kun tietää jo ennakkoon, mitä on odotettavissa.
Tsemppiä!
6 jatkaa
Jos siltä tuntuu, voisit kokeilla rauhoittavia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt ainakin se stressaaminen. Itse en ole käynyt hammaslääkärissä 21 vuoteen, enkä todennäköisesti käy loppuelämässäni, ellei joskus sitten tule niin kovaa särkyä että kipu voittaa hammaslääkäripelon.
Ei sitä vanhaan aikkaankaan missään hammaslääkäreissä käyty, ja mädät hampaat sitten vaan yleensä tippuivat aikansa särjettyään ja mädättyään pois. Suurimmassa osassa tapauksia ei mitään kamalia komplikaatioita tullut. Esim. omilla sota-aikaan syntyneillä vanhemmillani hampaat alkoivat mädätä ja lapsina, ja opiskeluaikana ei ollut varaa hammaslääkäreihin joten hampaiden antoi vain tippua aikojaan. Samoin minä ajattelen, että jos menee rikki, niin luonto hoitaa poiston ajan kanssa. (Toki, joskus harvoin voi käydä niin että tulee paha tulehdus joka leviää muualle, ja voi jopa kuolla, mutta siihen olen valmis. Olen muidenkin lääkärien suhteen siinä periaateessa, että en käytä lääketiedettä pitkittämään elämääni yli luonnollisen, eli jos joku infektio vie, niin saa viedä, en ota esim. antibioottikuuria.)
Voi hyvä luoja... Soita nyt ap terveyskeskushammashoitolaan ja varaa tarkastusaika ja kerro jo puhelimessa että pelkäät todella paljon ja kysy esilääkitysmahdollisuudesta. Terveyskeskuksissa ei esilääke yleensä maksa mitään erikseen. Lääkkeen jälkeen et muista koko tapahtumasta yhtään mitään. Ja puhelimessa henkilökunta pystyy varaamaan sinulle ajan hyvälle hammaslääkärille joka osaa toimia pelkopotilaiden kanssa. Kun kerrot pelostasi. Ja muista että hammaslääkäripelko on todella yleistä ja lääkärit ja hoitajat ovat tottuneet siihen. Sinulla ei ole mitään pelättävää tai hävettävää. Tsemppiä!
Siis sä oot käyttänyt elämästäsi vuosia peläten tilannetta, joka kestää vain muutaman minuutin. Mietipä, miten älytöntä se on? Pelkääminen on valinta. Mulla oli joskus aikoinaan sodanpelko. Sitten tajusin, että me kaikki joka tapauksessa kuollaan joskus ja mä voin valita pelkäänkö sitä vai en. Eikä sitä sotaa välttämättä edes tule joten eikö se pelkääminen ole aivan älytöntä. Anna mennä vaan, go with the flow. Soita se aika tänään ja kato mitä tapahtuu.
Vetyperoksidi, 35%. Haluaisin nähdä ne infektiopesäkkeet jotka siitä selviää :DD Voi jopa hampaat lentää irti pienen sihinän kera. Joka tapauksessa jokaviikkoisen vetyperoksidikäsittelyn ansiosta olen lopettanut hampaiden harjauksen lähes kokonaan, siihen ei ole enää tarvetta, ja tehotonta se olisikin verrattuna vetyperoksidiin. Suurin osa infektiosta löytyy aina ikenistä, ja siitä se leviää hampaaseen sivuilta ja alhaalta. Hampaiden päällinen puoli on oikeastaan vain pieni osa hampaasta, jota täytyy pitää puhtaana mikrobeista. Eikä fluorihammastahna siihen riitä, lienee enemmän myrkyllistä kuin hyödyllistä.
Myös kunnallisella on erinomaisia ja myös pelkopotilaita hoitavia hammaslääkäreitä. Soita ap kunnan hammaslääkäriajanvaraukseen ja kerro pelostasi. He tietää parhaan hammaslääkärin. Ja ekalla kerralla todellakin vaan tarkastetaan, voihan se olla ettei mitään hoidettavaa edes löydy. Etenkin jos hampaasi eivät ole oirehtineet.
Tyttärelläni on vähän samantyyppistä pelkoa kuin sinulla. Häntä ahdistaa instumentit suussa, pelkää nielaisemista siinä tilanteessa ja sitä kautta pelkää että tulee liikaa sylkeä kurkkuun. Hammaslääkärikäynti meni todella hyvin, lääkäri otti kaiken huomioon ja tyttö sanoi itsekin että voisi mennä uudelleen vaikka heti.
Kiitos.
Mua pelottaa, että mulla on joku tulehdus levinnyt jo koko päähän. En tiedä onko mahdollista mutta sitä mä pelkään. Ja että kuolen ja menetän kaiken elämässäni (ihana avioliitto) mutta SIITÄ HUOLIMATTA en saa itsestäni irti mitään. Kerran vuosia sitten soitin yksityiselle mutta heillä ei ollut aikaa heti, niin jätin sikseen. En kestä odottelua ja toisaalta en kyllä ole niin rohkea, että uskaltaisin mennä nytheti siihen kidutustuoliin, jos olisi mahdollista. Mä ihan todella ihailen niitä, jotka uskaltavat käydä hammaslääkärissä operoitavina. Tunnen itseni niin tyhmäksi ja pipipäiseksi, kun olen antanut tämän hallita elämääni näin kauan. Olen monesti miettinyt, millaista mun elämä olisi jos mun hampaat olisivat kunnossa. Olisin varmaan kuin eri ihminen, hyvällä tavalla. Ei todellakaan ole järkevän ihmisen käytöstä antaa pelolle näin suurta sijaa. Gynekologillakin käyn ihan kivuitta. Tää on niin eri juttu mun päässäni juuri sen kontrollin menetyksen, ahdistushäiriön, kuolemanpelon, tukehtumispelon ja kaiken muun takia.
Mitä yksityinen maksaa? Pelkään, että multa pitää poistaa rautahampaita, antaa juurihoitoa, poistaa viisureita ja paikata. On mulla säästöjä vähän, olen säästänyt lasta varten. Lasta, jota ei tällä menolla koskaan tule.
Olen kuullut, että yksityisellä tehdään paljon turhia operaatioita rahastusmielessä. Haluaisin päästä niin helpolla, että aikaa myöten saisin niskaotteen pelostani ja uskaltaisin käydä säännöllisesti hammaslääkärissä.
Olen säälittävä. Yksi suurimpia haaveitani tässä elämässä on se, että mulla olisi terve suu ja valkoinen hymy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja... Soita nyt ap terveyskeskushammashoitolaan ja varaa tarkastusaika ja kerro jo puhelimessa että pelkäät todella paljon ja kysy esilääkitysmahdollisuudesta. Terveyskeskuksissa ei esilääke yleensä maksa mitään erikseen. Lääkkeen jälkeen et muista koko tapahtumasta yhtään mitään. Ja puhelimessa henkilökunta pystyy varaamaan sinulle ajan hyvälle hammaslääkärille joka osaa toimia pelkopotilaiden kanssa. Kun kerrot pelostasi. Ja muista että hammaslääkäripelko on todella yleistä ja lääkärit ja hoitajat ovat tottuneet siihen. Sinulla ei ole mitään pelättävää tai hävettävää. Tsemppiä!
Myönnän, että parasta varmaan olisi, kun ap:lla kerran näyttää olevan halu elää toisin kuin minulla, että kävisi hammaslääkärissä. Mutta jos ei saa käytyä, niin ihan turhaa asiaa stressata, kun ei se stressaaminen mitenkään paranna asiaa. Pahentaa vaan oloa ja suurentelee koko juttua, eikä auta hampaita yhtään.
Joten joko menee sinne hammaslääkäriin, tarvittaessa rauhoittavan lääkkeen avulla tai ottaa hoidon anestesiassa, tai sitten päättää että ei onnistu, ja keskittyy elämässään muihin asioihin. EI nyt mitään järkeä antaa yksien hampaiden hallita koko elämäänsä.
Olette ihan mielettömän ihania, ihan todella. Kiitos suuresti jokaiselle joka kommentoi kannustavasti.
Sinä, joka ihmettelit vuosikausien pelkoa. Se on todella tyhmä, enkö ole tämän sanonut jo monta kertaa? Pelot eivät ole rationaalisia eikä niitä ehkä pysty ymmärtämään jos ei itse koe mitään foobista pelkotilaa. Itse en pelkää mitään eläimiä, sotaa, pimeää tms. mutta eipä tulisi mieleenkään vähätellä sellaisia pelkäävän tuntemuksia.
Ap
Et ole säälittävä. Olet yksi meistä ihmisistä pelkoineen ja traumoineen. Voit saavuttaa unelmasi valkoisista hampaista ja hymystä kasvoillasi.
Voithan hoidattaa hampaasi nukutuksessa jos koet sen tarpeelliseksi :) Kunnallisella puolella ei maksa ihan tähtitieteellisiä summia, kai.
Vierailija kirjoitti:
Myös kunnallisella on erinomaisia ja myös pelkopotilaita hoitavia hammaslääkäreitä. Soita ap kunnan hammaslääkäriajanvaraukseen ja kerro pelostasi. He tietää parhaan hammaslääkärin. Ja ekalla kerralla todellakin vaan tarkastetaan, voihan se olla ettei mitään hoidettavaa edes löydy. Etenkin jos hampaasi eivät ole oirehtineet.
Tyttärelläni on vähän samantyyppistä pelkoa kuin sinulla. Häntä ahdistaa instumentit suussa, pelkää nielaisemista siinä tilanteessa ja sitä kautta pelkää että tulee liikaa sylkeä kurkkuun. Hammaslääkärikäynti meni todella hyvin, lääkäri otti kaiken huomioon ja tyttö sanoi itsekin että voisi mennä uudelleen vaikka heti.
Kiitos! Oliko hän siis kunnallisella? Sinne haluaisin minäkin yksityistä enemmän aiemmin mainitsemani syyn vuoksi mutta vähänepäilyttää ottavatko oikeasti huomioon näin massiivisen pelon. Pelkään oksentavani, itkeväni, tärisevän kuin haavanlehti ja olevan muutenkin lapsellisen hölmö. Aikuinen ihminen. Yksityisellä on monia klinikoita, jota mainostavat olevansa erikoistuneet pelkopotilaisiin, kunnallisella en ole kuullut pelkolääkäreistä.
Onko kunnallisella mahdollista edetä omaan tahtiin tai vaikuttaa hoitosuunnitelmaan? Miehelläni ainakin oli epäselvää mitä tehdään milläkin käyntikerralla etukäteen.
Nytkin itkettää ja töissä olen. Jessus.
Ap
Kyllä kunnallisellakin on usein pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä, soita ja kysy. Ja ihan totta, et ole mitenkään ainutlaatuinen pelkoinesi, hammaslääkäripelko on todella yleistä. Mm. mun mies kärsii siitä, eikä ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Nyt olisi jo vähän pakko mennä, koska hampaat oireilevat pahasti.
Kuten moni on jo sanonut, soita hammashoitolaan ja kerro, että pelkäät. Minä kerroin puhelimessa ääni vapisten, että minun on vaikea mennä edes siihen tuoliin, ja kun olen siihen päässyt, kyyneleet alkavat valua pitkin ohimoita ja lopulta tärisen koko eukko, vaikkei hammaslääkäri ole vielä lähelläkään.
Jos hampaasi tarvitsevat toimenpiteitä, pyydä rauhoittava lääkitys ja ota saattaja mukaan. Tästä kannattaa oikeasti maksaa se, mikä pyydetään, koska lääke vie kaiken pelon ja jännityksen, etkä edes tunne mitään. Minulta vietiin viisaudenhampaat kerralla, ja vaikka olin saanut rauhoittavan "vastalääkkeen" operaation lopuksi ja olin ihan tolpillani, saattaja oli hyvä olla mukana estämässä minua hyppimästä onnessani lumihankeen enkeleitä tekemään.
Hammasammattilaiset näkevät vastaanotolla kaikenlaisia pelkopotilaita. Sinun ei tarvitse esittää rohkeaa, vaan voit vaikka pyörtyä heti odotushuoneeseen, ja sinusta pidetään hyvää huolta - kokemuksella. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kunnallisellakin on usein pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä, soita ja kysy. Ja ihan totta, et ole mitenkään ainutlaatuinen pelkoinesi, hammaslääkäripelko on todella yleistä. Mm. mun mies kärsii siitä, eikä ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Nyt olisi jo vähän pakko mennä, koska hampaat oireilevat pahasti.
Kiitos. En ajattelekaan olevani ainutlaatuinen pelossani mutta olen hyvin usein kuullut tai lukenut, kun joku kertoo olevansa hammaslääkärikammoinen, mitä indikoi käsien hikoaminen odotushuoneessa ja sydämen pamppailu. Omalla kohdalla pahemman reaktion saa aikaan jo pelkkä asian miettiminen eli jos lekurit ovat tottuneet enemmänkin tuon tasoiseen pelkotilaan. Teininäkin oksensin tai ripuloin koko aamun ennen lekurikäyntiä ja kerran puudutusaine tai se koko paikkaustilanne sai aikaan sen, että pyörryin käytävälle poistuessani.
Mä olen normaalisti aika vahvan oloinen ihminen mutta tämä saa mitään pelokkaaksi ja lapsenomaiseksi sormia napsauttamalla. Kuin olisin eri ihminen.
Ja kyllä, minullakin viimeisestä visiitistä on yli 10 vuotta.
Ap
Hammaslääkärissä on mukavaa,aina melkein nukahdan raukeana siihen tuoliin,puudutuksen takia mitään kipua ei tunne.