Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan hirveä hammaslääkäripelko ja elämänhalun katoaminen

Vierailija
30.03.2016 |

Huh huh, jo tämän kirjoittaminen tänne nostaa pulssia ja aiheuttaa ahdistuksen tunteen. Aloitan sillä, että olen todella tyhmä ja häpeän itseäni pelkoni vuoksi. Olen siis todella, todella hammaslääkärikammoinen, mikä on estänyt minua hakeutumasta tarkastukseen ja niin kauan, etten kehtaa edes kertoa. Vuosia kuitenkin. Pikku hiljaa olen alkanut hävetä itseäni ja itsetunto on murentunut ihan pirstaleiksi, sillä elämä tuntuu pyörivän vain sen ympärillä miten huono ihminen olen kun en saa mentyä hoidattamaan hampaitani. Häpeän niin paljon.

En enää tiedä mitä teen. Olen muuten ihan täyspäinen ihminen, asiat ovat kunnossa kaikin puolin ja muuten kyllä pidän terveydestäni huolta. Mutta kun minun olisi pitänyt hoidattaa suu kuntoon jo vuosia sitten, niin pelkään millainen pommi siellä odottaa eikä odottelu todellakaan auta, tiedän sen liian hyvin. Pelkään kuolevani siihen tuoliin. Ihan oikeasti. Tämä pelko on niin suuri, että nytkin kyyneleet silmissä kirjoitan.

Mitä ihmettä teen itseni kanssa? Olen jo antanut itselleni kuolemantuomion hampaitteni tähden ja elän kuin viimeistä päivää. Lapsen haluaisin mutten uskalla komplikaatioiden vuoksi, mitä huonot hampaat voivat aiheuttaa. En edes synnytystä pelkää. Mutta jopa tuo lapsihaave jää tämän sairaan pelon taakse.

Pelkään sitä koko tilannetta. Pelkään etten saa henkeä ja että leuka menee paikoiltaan. Pelkään häpeää, suuria leikkauksia, kontrollin puutetta. Minulla ei kuitenkaan ole varaa yksityiseen, se varmaan maksaisi tuhansia ja taas tuhansia mutta julkisella tuskin huomioidaan hoidossa tällaista sekopäätä pelkoineen. Mua pelottaa, että joudun isoon leikkaukseen ja pelkään ehkä jopa eniten nukuttamista.

Älkää haukkuko, teen sitä ihan tarpeeksi itse. Mitä mä teen?! Yöt menee valvoessa kun pelottaa, että olen nyt itse tehnyt tyhmyyttäni itselleni näin ja pelkään kuolevani.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos pelkkä tuoli jo ahdistaa istu vaikka ensi normituolille hammaslääkärin kysyessä esitietoja. Yleensä vastaanottohuoneessa on normaalikin tuoli. Ota myös lääkelista mukaan jos sinulla on joku säännöllinen lääkitys. Hammaslääkäri kirjaa ne koneelle tulevaisuutta silmälläpitäen. Ja kun sinulla on lääkelista niin ei tarvi paniikissa muistella lääkkeitten nimiä.

Vierailija
62/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos valtavasti teille ammattilaisille, jotka vastailette. Se ihan todella auttaa <3 Osaatteko vielä sanoa, saako siihen vaikuttaa missä järjestyksessä toimenpiteet tehdään? Eli onko mahdollista aloittaa kevyimmästä, esim. hammaskivenpoistosta tai vaikka paikkauksesta ennen kuin puolet hampaista kiskotaan pois?

Mulla on todella kauniin muotoiset hampaat ja supernätti hymy jos jätetään nuo laikulliset etuhampaan värjäymät huomioimatta. Toivottavasti saan pitää ainakin nuo näkyvät hampaat ja että ne olisi vihdoin viimein mahdollista valkaista. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kanssa kuvittelin että hampaat on suunnilleen mädänneet suuhun ja aina se ajan varaaminen "unohtui". Lopulta nappasivat vain 2 viisaudenhammasta pois ja muut oli ihan ok. Julkisella ei koko homma maksanutkaan kuin pari sataa.

Rohkeutta pappa.

Pappa ? Mun mielestä kirjoittaja on nainen.

Vierailija
64/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, tuosta röntgenistä: kaveri kertoi, että hänellä lääkäri vain ultrasi ja hän joutui käymään ihan toisaalla eri toimipaikassa koko pään röntgenissä ja sai vain cd-levyllä kuvat postissa. Ei siis mitään selontekoa mistään. Tämä Helsingissä nyt keväällä.

Jos sanon vastaanotossa olevani kammoinen, meneekö se tieto siitä lääkärille vai pitääkö se kertoa erikseen hänellekin? Hävettää joka kerta sanoa tästä ääneen. Musta tuntuisi helpottavalta ensin käydä asioita läpi ennen kuin menen siihen kidutustuoliin. Ap

Vierailija
65/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hammaslääkäri yleensä suosittelee tekemään kiireellisyysjärjestyksessä tehtävät toimenpiteet, mutta edelleen tämäkin on vain suositus. Potilas voi aina sopia mitä haluaa ensin. Jos tuntee että haluaa aloittaa kevyemmästä niin sitten aloitetaan siitä.

T: hammashoitaja

Vierailija
66/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, tuosta röntgenistä: kaveri kertoi, että hänellä lääkäri vain ultrasi ja hän joutui käymään ihan toisaalla eri toimipaikassa koko pään röntgenissä ja sai vain cd-levyllä kuvat postissa. Ei siis mitään selontekoa mistään. Tämä Helsingissä nyt keväällä.

Jos sanon vastaanotossa olevani kammoinen, meneekö se tieto siitä lääkärille vai pitääkö se kertoa erikseen hänellekin? Hävettää joka kerta sanoa tästä ääneen. Musta tuntuisi helpottavalta ensin käydä asioita läpi ennen kuin menen siihen kidutustuoliin. Ap

Hampaita ei kyllä ultrata eli on ymmärtänyt jotain väärin. Saiko kaverisi palvelusetelin? Silloin annetaan cd vietäväksi mukaan yksityiselle.

Kannattaa aina kysyä jos jokin mietityttää. Aina voi myös olla myöhemmin yhteydessä hoitolaan jos jotain jäi epäselväksi.

Voit pyytää että vastaanotto käy sanomassa lääkärille että olet pelkopotilas jos et halua sitä toistaa, vaikka ei siinä oikeasti ole mitään noloa.

Tsemppiä. :)

T: hammashoitaja

Vierailija
67/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla joo, jotain hänellä kuvattiin vastaanotolla ja sitten vielä laajempi kuvaus tehtiin erikseen. Saako noita palveluseteleitä kaikki? Olen vähän luottanut että saan sellaisen, jotta voin siirtyä jouhevasti yksityiselle jos se on tarpeen, siellä on pidemmät aukioloajat ja mies ehtisi mun tuekseni mukaan.

Olen kiitollinen, että tälläkin palstalla on sellaisia ihmisiä jotka haluavat auttaa. Maailmassa on vielä toivoa. Minun oloani ainakin paransitte, kiitos suuresti.

Jatkan tänne kirjoittelua, kunhan asiat etenevät. Olkoon tämä nyt "hammaspäiväkirjani".

Ap

Vierailija
68/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla joo, jotain hänellä kuvattiin vastaanotolla ja sitten vielä laajempi kuvaus tehtiin erikseen. Saako noita palveluseteleitä kaikki? Olen vähän luottanut että saan sellaisen, jotta voin siirtyä jouhevasti yksityiselle jos se on tarpeen, siellä on pidemmät aukioloajat ja mies ehtisi mun tuekseni mukaan.

Olen kiitollinen, että tälläkin palstalla on sellaisia ihmisiä jotka haluavat auttaa. Maailmassa on vielä toivoa. Minun oloani ainakin paransitte, kiitos suuresti.

Jatkan tänne kirjoittelua, kunhan asiat etenevät. Olkoon tämä nyt "hammaspäiväkirjani".

Ap

Saat todennäköisesti palvelusetelin jos sitä pyydät. Tämä siis helsingin kaupungilla. Ainoa este on että et ymmärrä miten seteli toimii (epätodennäköistä, kyllä sen ymmärtää lääkäri kyllä selittää mistä siinä on kyse) jos saat toimeentulotukea et ole oikeutettu palveluseteliin muuta estettä ei ole. Tiedän tämän varmaksi, koska teen niitä tietokoneella osana työtäni.

T. Hammashoitaja

Vierailija
69/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan normaalisti työelämässä, joten ehkä sitä minulle tarjotaan. Miten se sitten toimii? Sillä saa jonkin tietyn osan pois yksityisen hinnoista? Ap

Vierailija
70/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaita ei ultrata, mutta kaverillesi on voitu tehdä hammaskivenpoisto ultraäänilaitetta käyttäen. Tämä on hyvin normaalia ja nykyään lähes kaikki etenkin suuhygienistit käyttävät tätä, mutta myös jotkut hammaslääkärit. Hammaslääkäri ottaa ns. pienet hammasröntgenkuvat itse hoitohuoneessa, mutta ystävältäsi on otettu optg eli laajempi röntgenkuva, jossa näkyy samassa kuvassa koko hampaisto leukaluineen. Tämän kuvan ottaa usein esim. hammashoitaja tai suuhygienisti, harvemmin hammaslääkäri. Mutta kuvan katsoo ja lausuu aina osaava lääkäri. Laajaa kuvaa tarvitaan aina esimerkiksi ennen hampaiden poistoa, koska tällöin nähdään, mihin suuntaan juuret ovat ja näin hammaslääkärin työ helpottuu.

T:suuhygienisti

Vierailija
71/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan normaalisti työelämässä, joten ehkä sitä minulle tarjotaan. Miten se sitten toimii? Sillä saa jonkin tietyn osan pois yksityisen hinnoista? Ap

Palveluseteli siis toimii niin, että lääkäri kirjoittaa sen ikäänkuin lähetteenä. Hammashoitaja tai vastaanottotyöntekijä viimeistelee se, lähettää kirjeen kotiin kahden viikon kuluessa. Kirjeen sisällä on tarvittavia tietoja yksityiselle hammaslääkärille, cd - levy jossa on röntgen-kuvat hampaistasi, sekä kolmisivuinen ohje miten seteli toimii. Ohjeessa on linkki kaupungin nettisivuille, jossa on lueteltuna yksityiset hammaslääkärit jotka hoitavat potilaita palveluseteleillä. Niitä on kymmeniä ja hinnat näkyvät perässä. Hoitosi voi siis maksaa vähemmän kuin kunnallisella, saman verran tai enemmän. Saat siis valita sieltä sen minne haluat mennä, ja ne hinnat ovat ne mitä siellä on lueteltu.

Kun olet valinnut yksityisen, soitat sinne ja varaat ajan. SAnot että sinulla on palveluseteli siihen ja siihen hoitoon ja voit myös samalla mainita että olet pelkopotilas.

Kun menet sitten hoitoon otat koko kirjeen sisällön mukaan ja annat se lääkärille.

Jos jostain syystä et haluakkaan käyttää seteliä niin sitten joudut kunnalliseen jonoon eli se palveluseteli kannattaa käyttää jos sen saa ja haluaa.

T. Hammashoitaja

Vierailija
72/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun saat palvelusetelin, saat samalla listan yksityisistä hammaslääkäriasemista, joissa voit käyttää palveluseteliä. Kunta maksaa suoraan yksityiselle asemalle tietyn hinnan esim. yhden reiän paikkauksesta. Lopun asiakas maksaa itse käydessään hoidossa. Tätä loppua kutsutaan potilaan omavastuuksi ja usein se ei ole yhtään sen suurempi, kuin jos kävisit hoidossa kunnallisella. Sen hinta vaihtelee eri hammaslääkäriasemilla, mutta voit vertailla hintoja etukäteen. 

Vierailija
73/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sellaiselle yksityiselle lääkärille, joka on erikoistunut pelkopotilaisiin. Sanot heti alkuun, että pelottaa niin paljon, että saatat pyörtyä. Lääkäri antaa sulle Diapamin tms. ja puuduttaa niin, ettet varmasti tunne mitään.

Itselläni oli julkisen puolen karmeiden kokemusten takia sellainen pelko, etten käynyt 12 vuoteen hammaslääkärissä. Sitten tuli niin karmea kipu, että oli pakko mennä. Menin tällaiselle pelkopotilaisiin erikoistuneelle lääkärille ja kerroin kammoni. Sain rauhoittavat ja puudotukset. Hoidettiin kuntoon kipua aiheuttanut hammas ja lukuisilla kerroilla jälkeenpäin kaikki muut ongelmat.

Nyt käyn vuosittain tarkastuksessa, mitään ongelmia ei enää ole ja viimeksi tosiaan havahduin tuolissa omaan korahdukseeni, kun oli huonosti nukuttu yö takana. Jännittää mua edelleen aina vuositarkastus ja nyt esim. muutin viime syksynä, niin varasin kuiten vanhalle hammaslääkärilleni ajan kesälomalle 300 km pähäni nykyisestä kotikaupungistani, kun en täällä uskalla kenenkään luo mennä.

Et ole ainut, etkä toivottomassa tilanteessa!

Vierailija
74/88 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko hampaasi kuntoon, ap?

Vierailija
75/88 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota perheenjäsen tai kaveri mukaan, niin teitä on kaksi yhtä vastaan, ja todistajakin löytyy, jos homma ei sujuisi asiallisesti...

Vierailija
76/88 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko hampaasi kuntoon, aloittaja?

Itsellä ei reikiä, mutta todella kuluneet hampaat johtuen syljen koostumusta muuttavasta, suuta kuivaavasta lääkityksestä, refluksitaudista, tahattomasta narskuttelusta öisin. Joudun ramppaamaan hammaslääkärillä vähän väliä. Nyt lohkesi yhdestä hampaasta iso pala yöllisen narskuttelun aikana. Paikattiin, ja paikka irtosi heti seuraavana päivänä. Taas mennään uuteen paikkaukseen. Takapurupinnat, jotka kauttaaltaan kuluneet, madaltuneet, paikataan täyteaineella n. 3 kk:n välein, kunnes täytteet taas irtoavat. Menee hermo näihin leegoihin. Julkipuolella vaan ei mitään muovilaminaattejakaan asennella, ennen kuin on ihan pakko. Viisaudenhampaatkin on poistettu kaikki. Viisurien poisto on kivutonta. Paikkaamisissa en yleensä ota puudutusta, ei ole sattunut juurikaan. Hammaslääkäriä ei tarvitse pelätä. Miltäköhän oma suuni näyttäisi, jos välttelisin lääkärillä käyntiä vuosia? En uskalla edes ajatella...Olisin varmasti jo kuolla kupsahtanut johonkin hammasinfektion aiheuttamaan yleistulehdukseen, tai leukaluuni olisi tipahtanut nilkkoihin leukaluukuolion takia (leukaluu voi tosiaan mennä kuolioon, samoin kitalakikin jne., jos ei hampaitaan hoida).

Vierailija
77/88 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitko hampaasi kuntoon, aloittaja?

Itsellä ei reikiä, mutta todella kuluneet hampaat johtuen syljen koostumusta muuttavasta, suuta kuivaavasta lääkityksestä, refluksitaudista, tahattomasta narskuttelusta öisin. Joudun ramppaamaan hammaslääkärillä vähän väliä. Nyt lohkesi yhdestä hampaasta iso pala yöllisen narskuttelun aikana. Paikattiin, ja paikka irtosi heti seuraavana päivänä. Taas mennään uuteen paikkaukseen. Takapurupinnat, jotka kauttaaltaan kuluneet, madaltuneet, paikataan täyteaineella n. 3 kk:n välein, kunnes täytteet taas irtoavat. Menee hermo näihin leegoihin. Julkipuolella vaan ei mitään muovilaminaattejakaan asennella, ennen kuin on ihan pakko. Viisaudenhampaatkin on poistettu kaikki. Viisurien poisto on kivutonta. Paikkaamisissa en yleensä ota puudutusta, ei ole sattunut juurikaan. Hammaslääkäriä ei tarvitse pelätä. Miltäköhän oma suuni näyttäisi, jos välttelisin lääkärillä käyntiä vuosia? En uskalla edes ajatella...Olisin varmasti jo kuolla kupsahtanut johonkin hammasinfektion aiheuttamaan yleistulehdukseen, tai leukaluuni olisi tipahtanut nilkkoihin leukaluukuolion takia (leukaluu voi tosiaan mennä kuolioon, samoin kitalakikin jne., jos ei hampaitaan hoida).

Upeaa halveksuntaa etuoikeutetulta ihmiseltä, taputapu 👏

Vierailija
78/88 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin tänään hammaslääkärissä, jossa en pelon takia ole käynyt 7 vuoteen. Minulla pelko ei liity varsinaisesti kipuun koska minulla on aina ollut hyvät hampaat niin ei niille ole tarvinnut koskaan mitään kipua aiheuttavaa tehdä. Mun kohdalla pelko liittyy jumittuviin leukoihin, mulla ne nimittäin jumittuu ihan oikeasti aina kun joudun olemaan suu auki hammaslääkärillä. Ja panikoin sitä.

Koskaan ei suuni ole jämähtänyt auki, mutta tuleehan siinä paniikki kun koko ajan käydään lähellä. Nyt vaan oli pakko mennä hammaslääkärille koska oli reikä hampaassa ja jatkuvaa kipua, enkä voinut pureksia toisella puolella ollenkaan. Valitsin yksityisen pelkopotilaisiin erikoistuneen lääkärin. Kipua en tosiaan joutunut tuntemaan ollenkaan ja hoito oli hienoa, ainoastaan se mun leukojen jumiutuminen sai mut taas pelkäämään seuraavaa käyntiä. Pakko olisi kuitenkin mennä tän paikatun hampaan lisäksi myös perus tarkastukseen ja puhdistukseen, mutta näiden louskuleukojeni takia varmaan taas lykkään sitä ties kuinka pitkään..

Vierailija
79/88 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiudu lääkärille, joka hoitaa hammaslääkärikauhuisia.. on heitäkin.. tai sitten teet kuin miä - ilmoitin heti sisään astuessani pelkääväni hammaslääkärin toimenpiteitä ja sain oikeanlaista palvelua..eli puudutettiin kunnolla ja homma hoidettiin kyselemällä tilanteita ja erittäin rauhallisesti.. totuin jo niin hyvään hammaslääkäriini, että nyt, kun muuton jälkeen pitää vaihtaa tuiki tuntemattoman hoitoon niin totta maar pelottaa.. yksityisillä käyn, koska raha määrää tahdin. Itselläni pelko juontaa kansakouluaikoihin.. hammaslääkärissä työnnettiin tupot käsiin ja käskettiin olla huutamatta ja sitten poljettiin ( ihan oikeasti) sitä porakonetta.. ja se poraaminen sattui.. 

Vierailija
80/88 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt joku pelkoinen tätä vielä lukee niin tiedoksi ja toivottavasti sama käytäntö muuallakin. Itse olen saanut lopulta esilääkityksen hammaslääkäriin, siis rauhoittavaa. Lopulta ei tarvittu muuta kun aikaa varatessa sanoin tarvitsevani lääkkeen, eikä asiasta missään vaiheessa ole ihmeempiä kyselty.  25 vuotta olin pelännyt ja miettinyt että ketkä ja mitä ihmeen kautta saavat jotain apua.. Ja lopulta noin helposti kaikki järjestyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan