Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan hirveä hammaslääkäripelko ja elämänhalun katoaminen

Vierailija
30.03.2016 |

Huh huh, jo tämän kirjoittaminen tänne nostaa pulssia ja aiheuttaa ahdistuksen tunteen. Aloitan sillä, että olen todella tyhmä ja häpeän itseäni pelkoni vuoksi. Olen siis todella, todella hammaslääkärikammoinen, mikä on estänyt minua hakeutumasta tarkastukseen ja niin kauan, etten kehtaa edes kertoa. Vuosia kuitenkin. Pikku hiljaa olen alkanut hävetä itseäni ja itsetunto on murentunut ihan pirstaleiksi, sillä elämä tuntuu pyörivän vain sen ympärillä miten huono ihminen olen kun en saa mentyä hoidattamaan hampaitani. Häpeän niin paljon.

En enää tiedä mitä teen. Olen muuten ihan täyspäinen ihminen, asiat ovat kunnossa kaikin puolin ja muuten kyllä pidän terveydestäni huolta. Mutta kun minun olisi pitänyt hoidattaa suu kuntoon jo vuosia sitten, niin pelkään millainen pommi siellä odottaa eikä odottelu todellakaan auta, tiedän sen liian hyvin. Pelkään kuolevani siihen tuoliin. Ihan oikeasti. Tämä pelko on niin suuri, että nytkin kyyneleet silmissä kirjoitan.

Mitä ihmettä teen itseni kanssa? Olen jo antanut itselleni kuolemantuomion hampaitteni tähden ja elän kuin viimeistä päivää. Lapsen haluaisin mutten uskalla komplikaatioiden vuoksi, mitä huonot hampaat voivat aiheuttaa. En edes synnytystä pelkää. Mutta jopa tuo lapsihaave jää tämän sairaan pelon taakse.

Pelkään sitä koko tilannetta. Pelkään etten saa henkeä ja että leuka menee paikoiltaan. Pelkään häpeää, suuria leikkauksia, kontrollin puutetta. Minulla ei kuitenkaan ole varaa yksityiseen, se varmaan maksaisi tuhansia ja taas tuhansia mutta julkisella tuskin huomioidaan hoidossa tällaista sekopäätä pelkoineen. Mua pelottaa, että joudun isoon leikkaukseen ja pelkään ehkä jopa eniten nukuttamista.

Älkää haukkuko, teen sitä ihan tarpeeksi itse. Mitä mä teen?! Yöt menee valvoessa kun pelottaa, että olen nyt itse tehnyt tyhmyyttäni itselleni näin ja pelkään kuolevani.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on jo sanonut, soita hammashoitolaan ja kerro, että pelkäät. Minä kerroin puhelimessa ääni vapisten, että minun on vaikea mennä edes siihen tuoliin, ja kun olen siihen päässyt, kyyneleet alkavat valua pitkin ohimoita ja lopulta tärisen koko eukko, vaikkei hammaslääkäri ole vielä lähelläkään.

Jos hampaasi tarvitsevat toimenpiteitä, pyydä rauhoittava lääkitys ja ota saattaja mukaan. Tästä kannattaa oikeasti maksaa se, mikä pyydetään, koska lääke vie kaiken pelon ja jännityksen, etkä edes tunne mitään. Minulta vietiin viisaudenhampaat kerralla, ja vaikka olin saanut rauhoittavan "vastalääkkeen" operaation lopuksi ja olin ihan tolpillani, saattaja oli hyvä olla mukana estämässä minua hyppimästä onnessani lumihankeen enkeleitä tekemään.

Hammasammattilaiset näkevät vastaanotolla kaikenlaisia pelkopotilaita. Sinun ei tarvitse esittää rohkeaa, vaan voit vaikka pyörtyä heti odotushuoneeseen, ja sinusta pidetään hyvää huolta - kokemuksella. Tsemppiä.

KIITOS! Käytkö kunnallisella? Onko Helsingissä hyviä pelkolääkäreitä, tietääkö kukaan?

22/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kamala hammaslääkäripelko, kiitos syyllistävien hammaslääkäreiden ja kivuliaiden viisaudenhammasleikkausten. Jäi hammastarkastukset väliin useiden vuosien ajaksi ja hammaslääkäriin menin vasta, kun hampaasta lohkesi iso pala. Hammas korjattiin ja rtg-kuvien perusteella löytyi hammasväleistä muutama paikkausta vaativa reikä, vaikka kuinka olen hammasvälejä langannut ja hampaat säännöllisesti harjannut, sekä käyttänyt xylitol-tuotteita.

Sain itselleni (sattumalta?) aivan ihanan hammaslääkärin kunnallisella puolella. Rauhallinen ja ystävällinen ihminen, joka kertoo asiat niin kuin ne on, ilman syyllistämistä ja joka aidosti kuuntelee potilasta. Mun oli helppo kertoa tuolle hammaslääkärille kaikki mun negatiiviset hammaslääkärikokemukset ja pelkoni. Saan esim. itse päättää, haluanko puudutuksen toimenpiteeseen, johon kaikki ei sitä koe edes tarvitsevansa. Tässä kun näitä hampaita on nyt paikkailtu, on hammaslääkärikammoni karissut tiehensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea asut? Olen käynyt Helsingissä pelkopotilaisiin erikoistuneella hammaslääkärillä, saan rauhoittavia ja lääkäri ottaa pelon hyvin huomioon. Aiemmin luulin, että tarvitsen nukutusta, mutta hyvän hammaslääkärin avulla selviän rauhoittavilla. Joka tapauksessa mene hammaslääkäriin ja kerro tilanteesi. Tsemppiä!

Vierailija
24/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette ihan mielettömän ihania, ihan todella. Kiitos suuresti jokaiselle joka kommentoi kannustavasti.

Sinä, joka ihmettelit vuosikausien pelkoa. Se on todella tyhmä, enkö ole tämän sanonut jo monta kertaa? Pelot eivät ole rationaalisia eikä niitä ehkä pysty ymmärtämään jos ei itse koe mitään foobista pelkotilaa. Itse en pelkää mitään eläimiä, sotaa, pimeää tms. mutta eipä tulisi mieleenkään vähätellä sellaisia pelkäävän tuntemuksia.

Ap

En vähätellyt. Kerroin vain mikä ajattelutavan muutos mua auttoi, tarkoituksena auttaa sua.

Vierailija
25/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen merja sihvosta helsingin hammashaltioissa, on erikoistunut pelkopotilaisiin.

Vierailija
26/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on jo sanonut, soita hammashoitolaan ja kerro, että pelkäät. Minä kerroin puhelimessa ääni vapisten, että minun on vaikea mennä edes siihen tuoliin, ja kun olen siihen päässyt, kyyneleet alkavat valua pitkin ohimoita ja lopulta tärisen koko eukko, vaikkei hammaslääkäri ole vielä lähelläkään.

Jos hampaasi tarvitsevat toimenpiteitä, pyydä rauhoittava lääkitys ja ota saattaja mukaan. Tästä kannattaa oikeasti maksaa se, mikä pyydetään, koska lääke vie kaiken pelon ja jännityksen, etkä edes tunne mitään. Minulta vietiin viisaudenhampaat kerralla, ja vaikka olin saanut rauhoittavan "vastalääkkeen" operaation lopuksi ja olin ihan tolpillani, saattaja oli hyvä olla mukana estämässä minua hyppimästä onnessani lumihankeen enkeleitä tekemään.

Hammasammattilaiset näkevät vastaanotolla kaikenlaisia pelkopotilaita. Sinun ei tarvitse esittää rohkeaa, vaan voit vaikka pyörtyä heti odotushuoneeseen, ja sinusta pidetään hyvää huolta - kokemuksella. Tsemppiä.

KIITOS! Käytkö kunnallisella? Onko Helsingissä hyviä pelkolääkäreitä, tietääkö kukaan?

Yksityisellä käyn, niin ei tule henkilövaihdoksia eikä tarvitse jonottaa (= pelätä) pitkiä aikoja. Täällä kai ei saa mainostaa. Uskon, että jokaiselta hammaslääkäriasemalta löytyy "se kiltein" lääkäri.

Vierailija
27/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ap voisitko saada maksusitoumuksen kunnalta yksityiselle? Mä sain koska pari hammasta on niin ongelmallista ja kunnalla halutaan edetä nopeaa tahtia että ruuhkat pienenisi. Nyt olen löytänyt todellisen aarteen hammaslääkärikseni, ja esim kukaan ei osaa puuduttaa niin hyvin kuin hän. Mä olen kolme lasta tähän maailmaan synnyttänyt, ja mielummin synnytän kuin menen hammaslääkärille. Toisin nykyään en pelkää enää niin paljon, kiitos mahtavan hammaslääkärini.

Vierailija
28/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla koko elämä tuntuu puolestaan pyörivän tavallinen lääkärin ympärillä. Viimeksi käynyt lääkärissä yli 10 vuotta sitten ja silloinkin tuli ahdistuksesta oksennus. Vakkaritöihin en uskalla hakea koska en halua tulotarkastukseen(vaikka töitä ei edes hakemalla näin laman aikana saa).

Kuvittelen itselleni erilaisia vaivoja enkä uskalla mennä tarkastukseen koska pelkään syöpädiagnoosia.. Lääkäripelko on vienyt ison osan elämänilostani :(

Vierailija
29/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sai kunnallisella käydessään monta kertaa ohjelappuja siitä, miten ajan voi varata myös yksityiseltä sen sijaan, että menisi kunnalliselle ja siitä maksetaan joko vähemmän tai enemmän kuin kunnallisella käymisestä riippuen klinikasta ja toimenpiteestä. Onko se siis tuo maksusitoumus? Hän ei mennyt, vaan käytti kunnallista mutta tuli yhtäkkiä mieleen, että onnistuisiko tuon avulla se, että pääsisin saman pelkopotilaisiin erikoistuneen henkilön hoidettavaksi joka kerta, jos se ei kunnallisella onnistu? Jos menen tarkastukseen kunnalliselle mutta hoidatan yksityisellä?

Ap

Vierailija
30/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla koko elämä tuntuu puolestaan pyörivän tavallinen lääkärin ympärillä. Viimeksi käynyt lääkärissä yli 10 vuotta sitten ja silloinkin tuli ahdistuksesta oksennus. Vakkaritöihin en uskalla hakea koska en halua tulotarkastukseen(vaikka töitä ei edes hakemalla näin laman aikana saa).

Kuvittelen itselleni erilaisia vaivoja enkä uskalla mennä tarkastukseen koska pelkään syöpädiagnoosia.. Lääkäripelko on vienyt ison osan elämänilostani :(

Saat kaikki sympatiani. Minulla epäiltiin syksyllä todella pahaa sairautta eikä se tutkimusprosessi ja tulosten odottelukaan tuntunut yhtään miltään tähän kammooni verrattuna. Yhtä kaikki ymmärrän sinua hyvin. Voisitko mennä ensin juttelemaan vaikka hoitajalle, että sinua pelottaa? Hän varmaan osaa ohjata eteenpäin ja pelkosi huomioidaan. Lämpimiä ajatuksia sinulle!

Ap

Vierailija
31/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän tarkastusajan saaminen kunnalliselta voi viedä jopa 6 kuukautta, jos ei saa peruutusaikaa tai hampaat oireile. Ap, sulla ei välttämättä ole mitään katastrofia suussa ainakin, jos hampaita ei ole särkenyt. Voisitko mennä tarkastukseen yksityiselle ja katsoa sitten miten kannattaa edetä? Tarkastus ei ole kovin kallis. Ja varaa pelkopotilaisiin erikoistuneelle lääkärille (katso googlesta..)! 

Vierailija
32/88 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt niin, että soitat sinne kunnalliselle. Nyt heti. Sanot nämä kaikki asiat sinne. Saat ajan tarkistukseen jonnekin kauas tulevaisuuteen. Mietit sitä sitten. Nyt mietit vain soittamista. Askel kerrallaan. Kysy ajanvaruksesta kaikkia mitä mietit!

Vierailija
33/88 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pelkään hirveä ja hammaslääkäreitä.

Hirvi on vaarallinen ja myös hammaslääkärit eliminoi potilaita tämän tästä.

Vierailija
34/88 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle löytyi hyvä hammaslääkäri yksityiseltä. Isäni oli käynyt jo vuosia samalla hammaslääkärillä ja lopulta vähän salaa varasi minullekin ajan. Hampaita kiristellen sitten menin kun oli jo kerran sen varannut.

Hammaslääkäri tosi mukava ja näki kyllä heti naamasta että pelkään kuin ruttoa. Itse pelkäsin eniten nimenomaan sitä etten tiedä mitä tehdään jne. Ekat kerrat mentiin tosi rauhassa ja aina lääkäri kyseli kokoajan miltä tuntuu ja selitti mitä tekee ennen kuin edes aloitti kyseistä hoitovaihetta. Isot pisteet tästä selostamisesta kyllä hammaslääkärille. Näytti myös monesti peilillä että mitä tehdään ja missä.

Vierailija
35/88 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap! Näin kauan otti edes se, että sain vihdoin puhelimen käteen. Nyt olen ajanvarauksen jälkeen parkunut tässä ääneen ja saanut jo paniikin aikaan. Aika on nyt varattu, melkein kolmen kuukauden päähän. Kadutti heti, että soitin. Tuntuu, että koko kesä menee pilalle ja kauan odotettu kesäloma ei enää tunnu odottamisen arvoiselta. Vapisen kuin haavanlehti.

Puhelimeen vastannut sanoi todella tylysti, että ei siinä muu auta kuin kertoa lääkärille että pelottaa eikä heillä ole mitään pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä ollenkaan. Oli niin epäystävällinen, että vei kyllä sekin mustempiin vesiin tämän pelon kanssa. Olisi varmaan ollut parempi kääntyä yksityisen puoleen mutta valtava hintalappu ei innosta sekään. Oja ja allikko.

Miten mä osaan nauttia elämästä nyt, kun tiedän että kesällä tuo yli vuosikymmenen pelkäämäni hetki tapahtuu? Eniten pelkään tietysti sitä, mitä kaikkea mulle sen jälkeen tapahtuu. Jotenkin pelkään, että työtä on paljon ja pelkään hysteerisesti jotain poskiluun poistoja ja muuta tietämättä yhtään, mitä tulossa on. Oon ihan hirveän arka ja pelokas tässä asiassa. Että mä inhoan itseäni! Ap

Vierailija
36/88 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Olet rohkea, kun kohtasit asian joka selkeästi pelottaa sinua kovasti. T. 1. sivulla kommentoinut

Vierailija
37/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Nyt on enää pari viikkoa tarkastukseen ja mun on tosi vaikea olla. Heti, jos joudun olemaan yksin ajatuksieni kanssa saan melkein paniikin aikaiseksi. Pelottaa niin, että nytkin itken yksin kotona. Kaiken lisäksi itseinho on valtava, itsepä olen itseni tähän tilanteeseen saattanut. Mua pelottaa ihan kaikki. Että pitää juurihoitaa, sitä pelkään eniten. Pelkään kuollakseni myös sitä, jos minua operoidaan jotenkin, että se vaikuttaa kasvohermoihini ja halvaannun naamasta. Oon niin voimaton tämän pelon edessä. Nytkin yhtä hammasta särkee, ihan kuin ilkkuakseen minulle. Lomakin alkaa pian, se menee ihan pilalle jos kuolemantuomio tulee.

En tiedä, miksi puran tänne. Toivoisin niin kovasti vertaistukea enkä tiedä mistä sitä saisi.

Ap

Vierailija
38/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärit ovat nähneet vaikka mitä. Ei ole mitään hävettävää. Ilmoitat että olet pelkopotilas niin se otetaan huomioon hoidossa. Varataan pidempi aika. Selitetään kaikki mitä tehdään jne.

Ja jos ei muuten onnistu niin nukutuksessa voi sitten tehdä kerralla enemmän.

Vierailija
39/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa halua nukutusta. Se olisikin helppo ratkaisu mutta mielestäni se on vain paljon pelottavampaa, anestesiassa on aina omat riskinsäkin. Mä en tiedä, miten mä selviän tästä. Joudun varmaan käymään kymmeniä kertoja operoitavana. Olen yrittänyt kartoittaa mitä kaikkea on tehtävä. Kaikki viisurit ovat tallella joten niitä varmaan pitää poistaa. Veikkaisin, että ainakin 6 hammasta vaatii paikkaa. Yksi ylähammas on ihan sökö ja kipuilee, se varmaan poistetaan tai juurihoidetaan. En edes tiedä mitä juurihoito tarkalleen on. Mikseivät ne poista hammasta suoraan? Haluan päästä mahdollisimman helpolla, ei mitään puoliturhia operaatioita. Silti, jos ikinä ikinä ikinä selviän tästä, aion mennä hampaiden valkaisuun. Olen kärsinyt rumista tahraisista hampaista 20 vuotta ja jos vain saan ne valkaistua, tulee musta uusi ihminen. Mutta se on sitten joskus vuosien päästä,kun koko remontti ehkä on saatu tehtyä. Jos koskaan. Oon niin ahdistunut eikä mulla ole oikein ketään kenelle puhua. Hävettääkin niin paljon mennä sinne tarkastukseen. Tuskin se ajanvarauksen tehnyt tympääntynyt virkailija mun pelkoani mihinkään kirjasi, kun ei sitä kuulemma mitenkään kunnallisella puolella huomioida. Ahdistaa. Ap

Vierailija
40/88 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä ajanvaraajista ei kannata välittää niillä on vaikea elämä.

Kun tulet tarkastukseen kerro vastaanottoon että olet pelkopotilas. Kyllä lääkäri ottaa sen huomioon. Pyydä että kertoo koko ajan mitä tehdään. Ekalla kerralla tehdään vain tarkastus ja hoitosuunnitelma.

Juurihoito on sitä varten että jos hampaan juuri on mennyt ns kuolioon, hampaan juurikanava avataan ja bakteerit poistetaan. Hampaaseen laitetaan lääketäyte. Hammas yritetään siis vielä pelastaa, kosk seuraava vaihtoehto on hampaan poistaminen.

T. Hammashoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi