Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan hirveä hammaslääkäripelko ja elämänhalun katoaminen

Vierailija
30.03.2016 |

Huh huh, jo tämän kirjoittaminen tänne nostaa pulssia ja aiheuttaa ahdistuksen tunteen. Aloitan sillä, että olen todella tyhmä ja häpeän itseäni pelkoni vuoksi. Olen siis todella, todella hammaslääkärikammoinen, mikä on estänyt minua hakeutumasta tarkastukseen ja niin kauan, etten kehtaa edes kertoa. Vuosia kuitenkin. Pikku hiljaa olen alkanut hävetä itseäni ja itsetunto on murentunut ihan pirstaleiksi, sillä elämä tuntuu pyörivän vain sen ympärillä miten huono ihminen olen kun en saa mentyä hoidattamaan hampaitani. Häpeän niin paljon.

En enää tiedä mitä teen. Olen muuten ihan täyspäinen ihminen, asiat ovat kunnossa kaikin puolin ja muuten kyllä pidän terveydestäni huolta. Mutta kun minun olisi pitänyt hoidattaa suu kuntoon jo vuosia sitten, niin pelkään millainen pommi siellä odottaa eikä odottelu todellakaan auta, tiedän sen liian hyvin. Pelkään kuolevani siihen tuoliin. Ihan oikeasti. Tämä pelko on niin suuri, että nytkin kyyneleet silmissä kirjoitan.

Mitä ihmettä teen itseni kanssa? Olen jo antanut itselleni kuolemantuomion hampaitteni tähden ja elän kuin viimeistä päivää. Lapsen haluaisin mutten uskalla komplikaatioiden vuoksi, mitä huonot hampaat voivat aiheuttaa. En edes synnytystä pelkää. Mutta jopa tuo lapsihaave jää tämän sairaan pelon taakse.

Pelkään sitä koko tilannetta. Pelkään etten saa henkeä ja että leuka menee paikoiltaan. Pelkään häpeää, suuria leikkauksia, kontrollin puutetta. Minulla ei kuitenkaan ole varaa yksityiseen, se varmaan maksaisi tuhansia ja taas tuhansia mutta julkisella tuskin huomioidaan hoidossa tällaista sekopäätä pelkoineen. Mua pelottaa, että joudun isoon leikkaukseen ja pelkään ehkä jopa eniten nukuttamista.

Älkää haukkuko, teen sitä ihan tarpeeksi itse. Mitä mä teen?! Yöt menee valvoessa kun pelottaa, että olen nyt itse tehnyt tyhmyyttäni itselleni näin ja pelkään kuolevani.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt joku pelkoinen tätä vielä lukee niin tiedoksi ja toivottavasti sama käytäntö muuallakin. Itse olen saanut lopulta esilääkityksen hammaslääkäriin, siis rauhoittavaa. Lopulta ei tarvittu muuta kun aikaa varatessa sanoin tarvitsevani lääkkeen, eikä asiasta missään vaiheessa ole ihmeempiä kyselty.  25 vuotta olin pelännyt ja miettinyt että ketkä ja mitä ihmeen kautta saavat jotain apua.. Ja lopulta noin helposti kaikki järjestyi.

Mulla vaan ei taida auttaa rauhoittavatkaan koska en edes pelkää niinkään kipua vaan sitä leukojen jumittumista, mitä tapahtuu jokatapauksessa aina. Minulle ei hampilääkäri myöskään kertonut, että jos leukani menevät lukkoon ja suu jää auki, saako hän nopeasti leukani takaisin kohdilleen? Itse olin niin shokissa etten tajunnut kysyä. 

On tosi kamalaa olla suu auki kun tietää kuinka vaikeaa se on saada uudestaan kiinni! Ja mitä pidempään suuni on auki, sitä vaikeampaa on saada se uudestaan kiinni. 

78

Vierailija
82/88 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa ihmiset pitää puolenne hammaslääkärillä. Sinä olet maksava asiakas ja jos haluat ettei mitään tehdä ilman puudutusta, sulla on oikeus sellainen vaatia! Sinähän siitä puudutuksesta maksat. Itse kävin tänään taas hampilääkärillä ja hän sanoi haluavansa ihan vähän vaan tasoittaa viisuria. Todennäköisesti se ei olisi sattunut, mutta siitä huolimatta sanoin että haluan puudutuksen. 

Teillä on oikeus vaatia se puudutus AINA! Muistakaa se. Sinä olet maksava asiakas ja päätät puudutetaanko suu vai ei, eikä lääkäri.

Kyllä mullakin on niin käynyt, että yritetään vähän vaan hioa, hiukan vaan tasoittaa ja vihloihan se. Sen jälkeen oon sanonut, että mitään ei ropelleta edes "pikkasen vaan" ilman puudutusta, piste. Ja jotkut hammaslääkärit ei edes anna puudutuksen vaikuttaa vaan hosuu heti, jolloin myös voit hyvin sanoa, että ei vielä tunnu suu tarpeeksi turtuneelta. Pitäkää puolenne. Itse pidän myös aina silmät kiinni, etten näe niitä piikkejä ja instrumentteja. Mulla ei itse asiassa ole mitään hajua miltä sellaiset edes näyttää, koskaan en ole niitä katsonut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsesi haukkuminen ja häpeäminen sinun pitäisi lopettaa ihan ekana.

Vierailija
84/88 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! MINULLA ON TÄYSIN SAMA ASIA EN KESTÄ ENÄÄN PITKÄÄN OLEN OLLUT 6-5VUOTTA ILMAN HOITOA KOSKA PELKÄÄN??  kuinka  kerron äidilleni hänkin häpeää minua?😭😭😭😭

Vierailija
85/88 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen maksaa toki mutta jos säästät muutaman kuukauden niin pääset kyllä. Mutta suunnittele hyvin kenelle menet. Itse kävin pikku-huopalahden Satu Kainulaisella (oralilla) sedaatiossa ja olen tyytyväinen vaikka itkin ja tärisin mennessä. Kerran otin ajan yhdelle joka mainosti että on oikein erikoistunut pelko-potilaisiin ja se haukkuin vihaisena mun hampaita työskennellessään.

Tarkastuksessa muuten ei tehdä toimenpiteitä joten siellä pystyy lepuuttamaan suuta välillä. Kerro kaikki pelkosi jo aikaa varatessa. Paniikki-oireet ym

Vierailija
86/88 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärissä on mukavaa,aina melkein nukahdan raukeana siihen tuoliin,puudutuksen takia mitään kipua ei tunne.

Näistä muuten onkin tosi paljon apua kammoisille... Itseäni ei pelota kipu yhtään, vaan pelkään kontrollin menetystä, toisten armoilla olemista, tukehtumista sekä puudutusta ja nukutusta. Kipua siedän erittäin hyvin, synnytyksiinkään en ole kipulääkitystä ottanut. Paniikkihäiriö on ollut teinistä asti, joten kun kauhu tulee, se tulee täysin ylilyövänä, saatan alkaa jopa riehua väkivaltaisesti jos paniikkikohtaus tulee enkä muuten koe pääseväni pakoon tilanteesta. 

Tämä on nyt se tilanne jota varten bentsot on keksitty.

Vierailija
87/88 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia hammaslääkäripelkoon.

Vierailija
88/88 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoidot mielestäni verrattavissa kynsienleikkuuseen. Itseltäni on vedetty pois kaksi hammasta ja tehty kolme juurihoitoa. Ihana oli myös takana istunut hammashoitaja, jonka kauniita silmiä sai katsella pääni levätessä kosketuksessa hänen terhakkaan nuoren povensa huomassa. Odotan jo seuraava hoitokertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi