Vanhemmat.miksi ette anna erityislastenne oppia omatoimisuutta?
Työskentelen toimintaterapeuttina, ja asiakkaanani käy enimmäkseen autistisia ja kehitysvammaisia lapsia ja nuoria.
Kaikilla haasteita sekä hieno- että karkeamotoriikassa. Kuntoutus on lähinnä monen kohdalla käytännön asioiden harjottelua.
Suututtaa huomata, että jopa 12- vuotias asiakas ei kehity sen takia, että äiti pukee hänet kuin pikulapsen. Ja todellakaan syy ei ole se, etteikö oppimisen edellytyksiä löytyisi, nämä tapaukset ovat eri asia.
Ei paljoa hyödytä toimintaterapia kerran viikossa, kun vanhemmat eivät kotona pukevat lapsen, paloittelevat ruuan ja tekevät kaiken mahdollisen antamatta tilaisuuttakaan OPPIA ITSE.
Kommentit (55)
No annapas. Toiminnanohjausta on harrastettu jo 8 vuotta. Tottakai päämääränä on siinä lapsen omatoimisuus.
Mutta muista sinäkin että erityislasten kanssa jonkin asian perille meno voi vaatia vanhemmalta saman käskyn/neuvon antamista 5 vuotta, joka päivä, noin 100 kertaa. Että jos mä sen yhden kerran vedän vetskarin kiinni että joudutaan vähän nopeampaan niin so what?
Niin totta. Tutuilla on lievästi cp-vammainen tyttö. Hänen ei anneta tehdä mitään. Ja sitten valitetaan kun hän on hidas ja saamaton.
Juu se on vähän eriasia työskennellä lasten parissa kun olla 24/7 sen erityislapsen kanssa. Sun logiikalla myöhästytään ihan joka paikasta vaikka aloittaisi miten aikaisin.
Sama käsittämätön ilmiö havaittu myös erityiskouluissa. Erään nuoren vanhemmat toivoivat, että koulussa autetaan poikaa pukeutumisessa, wc- käynneissä ja ihan kaikessa.
Poika oppi ensimmäisenä kouluviikkona itse pukemaan ulkovaatteet päälleen, koska koulussa emme alkaneet passaamaan, eikä ollutollut äiti pukemassa...
Mitä nämä ylihuolehtivat äidit oikein ajattelevat nuortensa tulevaisuudesta? Meinaavatko itse vielä kahdeksankymppisinä pukea kehitysvammaiset aikuiset lapsensa? t: koulunkäynninohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Juu se on vähän eriasia työskennellä lasten parissa kun olla 24/7 sen erityislapsen kanssa. Sun logiikalla myöhästytään ihan joka paikasta vaikka aloittaisi miten aikaisin.
Harvempi erityislapsen vanhempi on lapsen kanssa 24/7.
Lapset ovat koulussa, iltapäiväkerhossa ja monet tilapäishoidossa.
Ettekö passaavat vanhemmat tajua, että teette pelkkää hallaa sillä, että ette opeta lapsianne omatoimisiksi?
Itse olen kiinnittänyt huomion siihen että vammaisia kohdellaan kun lasta vielä silloin kun ovat aikuisia. Puetaan kun lasta tai sitten puetaan kuten ehkä 50 luvulla puettiin johonkin hiton henkselipolvihousuihin ja korvaläppälippiksiin. Eikö näitä ihmisiä voi kohdata kuten ikäisensä? Ymmärrän että joku voi olla 5 vuotiaan tasolla mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvempi erityislapsen vanhempi on lapsen kanssa 24/7.
Lapset ovat koulussa, iltapäiväkerhossa ja monet tilapäishoidossa.
Ettekö passaavat vanhemmat tajua, että teette pelkkää hallaa sillä, että ette opeta lapsianne omatoimisiksi?
Tottakai opetetaan silloin kun ei ole pakollista aikataulua noudatettavaksi. Esimerkkinä arkiaamut ovat todella hankalia, herättäisinkö lapsen siis jo kello 5 että saataisiin hänet itse pukemaan ja tekemään hommansa klo 8 mennessä? Ei liene kenenkään etu.
Kyllä ihan normiaamunakin on takuulla jotakin minkä hän voi hoitaa itse. Olen itse huomannut juuri tuon saman, että erityislapset puetaan kummallisesti ja heitä käsitellään paketteina. Ihan kuin ei olisi väliä onko otsatukka vino ja vaatteet 50-luvulta. Vaikka juuri ne on kaikki seikkoja jotka takuuvarmasti laukaisee kiusaamisen.
sivusta seurannut kirjoitti:
Kyllä ihan normiaamunakin on takuulla jotakin minkä hän voi hoitaa itse. Olen itse huomannut juuri tuon saman, että erityislapset puetaan kummallisesti ja heitä käsitellään paketteina. Ihan kuin ei olisi väliä onko otsatukka vino ja vaatteet 50-luvulta. Vaikka juuri ne on kaikki seikkoja jotka takuuvarmasti laukaisee kiusaamisen.
Kerro sitten kokemuksesi kun sulla on itse henkilökohtaista kokemusta asiasta. Sivusta on helppo huudella.
Meillä on useinkin tytön kaveri esimerkiksi yökylässä, myös kouluaamuja vasten. Vanhemmat väittää että hän ei osaa pukea ja että hän on niin hidas, että ei voi antaa itse pukea.
Meillä hän pukee ihan normisti. Välillä jää voileipä vielä autoonkin evääksi, mutta ihan pysyy muiden lasten tahdissa.
Kun hän on meillä niin että vanhemmat hakee (illalla jolloin ei edes ole kiire minnekään), äiti pukee hänet, laittaa jopa tumputkin käteen - ja kyse siis varhaisteinistä jo.
Ja kaveri puetaan juurikin kuin viisivuotias ja koskaan missään vaiheessa ei osata napata sellaisiin merkkeihin kun hän pyrkii jotenkin eteenpäin. Vaan mieluummin vedetään takaisin päin.
Kuten ketjussa on jo todettukin, niin useimmat erityislasten vanhemmat antavat kyllä lapsen harjoitella omatoimisuutta silloin, kun siihen on aikaa. Aina ei ole.
Varmaan on toki niitäkin vanhempia, jotka eivät usko lapsen kykyyn oppia. Ikävää näin. Voi toisaalta olla, että yhden erityislapsen äidillä ei ole kovin hyvää käsitystä siitä, mitkä oppimisen edellytykset hänen lapsellaan on - sinä hoidat sentään kymmeniä eri diagnoosein varustettuja lapsia, joten tuliko mieleen, että sinulla ehkä on ammattisi myötä vähän laajempi tietämyskin...?
Joka tapauksessa syyllistämällä KAIKKIA vanhempia tämän aloituksen tapaan ei kyllä saavuteta mitään positiivista, ap. Toivottavasti sinulla ei ole tuo asenne työssäsi, koska ainakaan minä en kauaa sietäisi toimintaterapeuttia, jolla on noin vahvan negatiiviset ennakkoasenteet.
Sinänsä on aivan totta, että erityistä lasta helposti ylivarjelee. Sopeutumisvalmennuksessa yksi lastenpsykiatri sanoi minusta hienon neuvon: "Olkaa tarkkoja sen suhteen, millaisen tulevaisuuden unelmoitte lapsellenne. Jos jo varhain alatte uskoa, että lapsenne ei ikinä opi eikä ikinä kykene, alatte toimia uskomuksenne mukaisesti ja sulkea varmuuden vuoksi ovia lapsenne edestä sen sijaan, että antaisitte hänen yrittää ja ehkä saavuttaakin asioita."
Kyse ei ole ilkeydestä tai tyhmyydestä, vaan halusta varjella lasta pettymyksiltä ja tehdä elämästä rajoitusten sisällä mahdollisimman sujuvaa ja miellyttävää. Mutta kuten ykkönen sanoi, se voi olla lyhytnäköistä.
Toimin opintojen ohessa kv- nuorten kerho- ohjaajanna.
Huvittavaa välillä, kun täysin omatoiminen nuori heittäytyy avuttomaksi puupökkelöksi kun äiti tulee hakemaan.
Älkääkä lässyttäkö niille nuorille, kuin pikkulapsille!
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa syyllistämällä KAIKKIA vanhempia tämän aloituksen tapaan ei kyllä saavuteta mitään positiivista, ap. Toivottavasti sinulla ei ole tuo asenne työssäsi, koska ainakaan minä en kauaa sietäisi toimintaterapeuttia, jolla on noin vahvan negatiiviset ennakkoasenteet.
Tällä palstalla elää käsittämättömän aggressiivinen asenne erityislasten vanhempia kohtaan. Milloin "tiedetään", että erityislasten vanhemmat eivät viitsi tehdä mitään eivätkä ainakaan kasvattaa lastaan, milloin päinvastoin ylihoidamme lapsiamme.
Olkaa perkeleen nillittäjät edes hetki meidän kengissämme, ja puhukaa vasta sitten. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla elää käsittämättömän aggressiivinen asenne erityislasten vanhempia kohtaan. Milloin "tiedetään", että erityislasten vanhemmat eivät viitsi tehdä mitään eivätkä ainakaan kasvattaa lastaan, milloin päinvastoin ylihoidamme lapsiamme.
Olkaa perkeleen nillittäjät edes hetki meidän kengissämme, ja puhukaa vasta sitten. Ei mulla muuta.
Jep. Ja tässäkin ketjussa niitä "mut on toi lapsi meillä yökylässä" no voi hellanlettas. Lapsi voi olla myös hieman erilainen kyläpaikassa kuin kotonaan.
Avustajana ollessa tuli vastaan LIEVÄSTI kehitysvammainen nuori mies joka ei osannut pyyhkiä pyllyään kun isä oli aina sen tehnyt. Mitään oikeaa estettä asian opettelulle ei olisi ollut...
No voi olla toki, mutta jos hän vieraassa paikassa seitsemältä saa ihan sujuvasti ja nopeasti vaatteet päälleen, mutta kotonaan ei koskaan - niin kyllä siellä kotona on jotain mäihää. Ei siellä kyläpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuo. Sen ymmärrän, etteivät normilasten vanhemmat kauheasti tiedä asiasta, koska tämä on sen sortin erikoislaji, että ei voikaan tietää. Mutta luulisi fiksujen sentään ymmärtävän, etteivät tiedä, ja pitävän suunsa soukemmalla.
Asiat voi esittää monella tavalla. Kun jokin asia on itselle outo ja siitä ei tiedä omakohtaisesti mitään, olisi suotavampaa esittää kysymyksiä kritiikin sijasta. Semmoisesta on enemmän hyötyä kuin siitä, että syyllistää ja yleistää - viimeksimainitut ajavat vain ihmiset takajaloilleen.
13
sivusta seurannut kirjoitti:
No voi olla toki, mutta jos hän vieraassa paikassa seitsemältä saa ihan sujuvasti ja nopeasti vaatteet päälleen, mutta kotonaan ei koskaan - niin kyllä siellä kotona on jotain mäihää. Ei siellä kyläpaikassa.
Oletko koskaan kuullut vieraskoreudesta? Lastentarhanopettajana tunnen ilmiön hyvin. Ne teidän normilapsetkin on kotona monessa paljon osaamattomampia kuin päiväkodissa.
Olet oikeassa, näin pitäisi tehdä, mutta arjessa on jo niin paljon haasteita ja kiirettä (ainakin olevinaan) esim.jos jää odottamaan, että lapsi pukee, myöhästyy bussista yms.Syöminen kestää ikuisuuden, toiset lapset odottavat kuumissa ulkovaatteissa yms. Eli helpottamalla juuri sitä olemassa olevaa hetkeä, itse asiassa vaikeuttaakin tulevaisuutta. Äitinä haluaa auttaa, mutta syyllistyykin ns.ylipalveluun :(