Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat.miksi ette anna erityislastenne oppia omatoimisuutta?

Vierailija
30.03.2016 |

Työskentelen toimintaterapeuttina, ja asiakkaanani käy enimmäkseen autistisia ja kehitysvammaisia lapsia ja nuoria.
Kaikilla haasteita sekä hieno- että karkeamotoriikassa. Kuntoutus on lähinnä monen kohdalla käytännön asioiden harjottelua.
Suututtaa huomata, että jopa 12- vuotias asiakas ei kehity sen takia, että äiti pukee hänet kuin pikulapsen. Ja todellakaan syy ei ole se, etteikö oppimisen edellytyksiä löytyisi, nämä tapaukset ovat eri asia.
Ei paljoa hyödytä toimintaterapia kerran viikossa, kun vanhemmat eivät kotona pukevat lapsen, paloittelevat ruuan ja tekevät kaiken mahdollisen antamatta tilaisuuttakaan OPPIA ITSE.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sivusta seurannut kirjoitti:

No voi olla toki, mutta jos hän vieraassa paikassa seitsemältä saa ihan sujuvasti ja nopeasti vaatteet päälleen, mutta kotonaan ei koskaan - niin kyllä siellä kotona on jotain mäihää. Ei siellä kyläpaikassa.

Oletko koskaan kuullut vieraskoreudesta? Lastentarhanopettajana tunnen ilmiön hyvin. Ne teidän normilapsetkin on kotona monessa paljon osaamattomampia kuin päiväkodissa.

Olen toki. Ei se silti selitä sitä miksi äiti kivenkovaan väittää, ettei lapsi osaa eikä pysty - ja heti kun äiti ei ole paikalla, lapsi osaa ja pystyy.

Äiti ei ole antanut edes yrittää.

Vierailija
22/55 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuilla on cp-vammainen jolla on liikuntarajoite. Olen ollut ko lapsen kanssa mm. Linnanmäellä, jossa hän paineli menemään kuusi tuntia. Äiti mukana.

Sitten kun lapsen isä on paikalla, hän "ei kykene liikkumaan", vaan sadan metrin matkaan haetaan auto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta klikkasin auki, että millainen provo tällä kertaa.

AV:lla on kiitollista kiusata erityislasten vanhempia, koska meitä (naisia) on luultavasti täällä melko paljon. Moni on jäänyt myös kotiin heitä hoitamaan ja etsii siksi aikuista seuraa ja vertaistukeakin verkosta. Siksi meitä on monta.

Että jätän tämän vain tähän: Älkää provosoituko näin ilmiselvien härkkimisten äärellä. Iloisempaa päivänjatkoa!

3 erityislasta

Vierailija
24/55 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä vetänyt hernettä nenään tästä, kun tiedän passaavani meidän aspergeria liikaa. En vaan jaksa seistä kovin kauaa vieressä vahtimassa, että lapsi pukee ne yövaatteensa vaan vedän ne hänen päälleen minuutissa ja pääsen sitten omiin hommiini. Sama ulos mennessä, sisälle tullessa ym. Pitäisi, pitäisi, mutta vielä ei ole tapahtunut. Päiväkodissa lapsi tekee hommat itse, joten osaa kyllä. Kotona vinkuu ja vikisee ja hidastelee tahallaan. Joskus kun olen päättänyt etten auta, homma on mennyt riidaksi ja sitten on seuraavat 45 min. - 1 h pilalla sen takia. Joskus olen sanonut, että lapsi saa riisua ulkovaatteet itse, koska minulla on joku homma kesken (esim. ruuanlaitto). Hän on silloin mieluummin odottanut eteisessä ulkovaatteet päällä puoli tuntia kuin riisunut itse. Tuon ajan hän on huudellut minua: "Koska sä tuut?" ja "Onko kohta valmista?". Muistelisin, että pisin aika minkä lapsi on odottanut, että minä teen jonkun homman, jonka hän itsekin osaisi, olisi ollut 2 h. Aspergerit ovat hyvin itsepäisiä. Mutta siis pitäisi ja tavoitteena on... Kun lapsen saisi kerran ooetettua omatoimiseksi, niin sitten hän olisi sitä aina...toivon mukaan. Luultavasti riitaa tulisi siltikin välillä, kun lapsi on semmoisella tuulella, ettei "osaa" tai "jaksa".

Vierailija
25/55 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kehitysvammaisen nuoren äitinä allekirjoitan ap:n mielipiteen täysin.

En tahdo, että lapseni pysyy avuttomana toisten armoilla olevana, vaan yritän tukea häntä omatoimisuuteen niin paljon kuin se hänen kohdallaan on mahdollista.

Minusta olisi hänt' kohtaan halventavaa, että hän ei voisi itse pyyhkiä takapuoltaan.

Kun kerran jonkinlaisia kehittymisen rasursseja on, pitää niitä kehittää ja tukea!

Vierailija
26/55 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi olla toki, mutta jos hän vieraassa paikassa seitsemältä saa ihan sujuvasti ja nopeasti vaatteet päälleen, mutta kotonaan ei koskaan - niin kyllä siellä kotona on jotain mäihää. Ei siellä kyläpaikassa.

Oletko koskaan kuullut vieraskoreudesta? Lastentarhanopettajana tunnen ilmiön hyvin. Ne teidän normilapsetkin on kotona monessa paljon osaamattomampia kuin päiväkodissa.

Olen toki. Ei se silti selitä sitä miksi äiti kivenkovaan väittää, ettei lapsi osaa eikä pysty - ja heti kun äiti ei ole paikalla, lapsi osaa ja pystyy.

Ai että ihan kivenkovaa... ihan kättä väänsitte asiasta? Kuule, tuosta ei voi tietää, onko äiti antanut yrittää vai onko lapsi kotona kieltätynyt tekemästä, koska tykkää siitä, että äiti pukee.

Ihan sama on juttu kuin päiväkodissa.

Vierailija
27/55 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan kivenkovaa... ihan kättä väänsitte asiasta? Kuule, tuosta ei voi tietää, onko äiti antanut yrittää vai onko lapsi kotona kieltätynyt tekemästä, koska tykkää siitä, että äiti pukee.

Äiti nimenomaan on vuodattanut lukuisia kertoja, miten raskasta hänellä on. Ja ei, lapsi itse ei tykkää olla paketti ja on sen sanonut. Hän haluaisi muuttaa meille...

Vierailija
28/55 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti nimenomaan on vuodattanut lukuisia kertoja, miten raskasta hänellä on. Ja ei, lapsi itse ei tykkää olla paketti ja on sen sanonut. Hän haluaisi muuttaa meille...

...Porvooseen...

Vierailija
29/55 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä nuoren omatoimisuutta puolustavat kommentit ovat saaneet alapeukkuja???

En ymmärrä... t: kahden erityisnuoren äiti

Vierailija
30/55 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä nuoren omatoimisuutta puolustavat kommentit ovat saaneet alapeukkuja???

En ymmärrä... t: kahden erityisnuoren äiti

Siksi kai, kun monet erityislasten äidit eivät kestä minkäänlaista kritiikkiä.

Vierailija
31/55 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritän kaikkeni, että lapseni olisi omatoiminen. Osaa pukea jne kun motivaatio on kohdillaan, mutta jos ei ole niin saan odottaa ja neuvoa vaikka tunnin ja silti vasta 1 sukka jalassa. Ei vaan aina ehdi eikä jaksa. Lapsi on kuitenkin jo 15v. Ja todelllakin joku pukee hänet aikuisenakin tai ainakin auttaa jos ei muuten suju.

Toisekseen moni lapsi käyttäytyy ja osaa asioita oman äidin ja vieraan kanssa ihan eri tavalla. Ja tämän tietää kyllä tavislastenkin vanhemmat.

Vierailija
32/55 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa lapsi ei halua yrittää? Mun lapsi heittäytyy kotona täysin autettavaksi ja pitää jstkuvasti vakuuttaa että Päivi-ope sanoi että osaat kyllä.

Vierailija
33/55 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirtymätilanteet on muutenkin niin haastavia, että jos alan vänkäämään itse pukemisesta niin siitä tulee niin iso show että koko päivä pilalla tai ainakin se hauskaksi ajateltu juttu mihin ollaan menossa.

Vierailija
34/55 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti haastavia tilanteita riittää, mutta kyse on siitä, että vanhemmat (yleensä äiti) automaattisesti pukee, riisuu, pesee, ryyhkii pyllyn jne lapselta eikä edes anna oppia.

Olen tavannut monia äitejä, jotka väittävät, että 12- vuotias ei vain osaa. Osaisi ja olisi oppinut jo vuosia sitten jos olisi annettu mahdollisuus siihen....t. ap toimintaterapeutti

Vierailija
35/55 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritän kaikkeni, että lapseni olisi omatoiminen. Osaa pukea jne kun motivaatio on kohdillaan, mutta jos ei ole niin saan odottaa ja neuvoa vaikka tunnin ja silti vasta 1 sukka jalassa. Ei vaan aina ehdi eikä jaksa. Lapsi on kuitenkin jo 15v. Ja todelllakin joku pukee hänet aikuisenakin tai ainakin auttaa jos ei muuten suju.

Toisekseen moni lapsi käyttäytyy ja osaa asioita oman äidin ja vieraan kanssa ihan eri tavalla. Ja tämän tietää kyllä tavislastenkin vanhemmat.

Kuka lapsesi pukee kun hän on aikuinen? Sinä itsekö?

Ei pidä luottaa siihen, että tulevaisuudessa riittää auttavia ihmisiä, katsokaa esim. vanhusten tilaa tänä päivänä. Joten kannattaa todella opettaa se lapsi itse edes pukemaan, käymään wc:ssä ja muuta perusasiat!

Vierailija
36/55 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti haastavia tilanteita riittää, mutta kyse on siitä, että vanhemmat (yleensä äiti) automaattisesti pukee, riisuu, pesee, ryyhkii pyllyn jne lapselta eikä edes anna oppia.

Olen tavannut monia äitejä, jotka väittävät, että 12- vuotias ei vain osaa. Osaisi ja olisi oppinut jo vuosia sitten jos olisi annettu mahdollisuus siihen....t. ap toimintaterapeutti

Ei ole kuules toimintaterapeutti asiallista jauhaa tällä palstalla asiasta. Voit neuvoa niitä omia asiakkaitasi ihan siellä työpaikalla ja ajalla, josta sinulle maksetaan.

Vierailija
37/55 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kuules toimintaterapeutti asiallista jauhaa tällä palstalla asiasta. Voit neuvoa niitä omia asiakkaitasi ihan siellä työpaikalla ja ajalla, josta sinulle maksetaan.

Totta kai on. Hänhän juuri tilanteen tietääkin. Siskoni muuten kuorii ja muussaa perunat miehelleenkin! Eli kyllä niitä liian holhoavia todellakin on. Sisko tappelee sitten myös veljen lapsen (ADHD) hoidosta aivan koko ajan, koska hänen mielestään pitää tehdä kaikki puolesta.

Vierailija
38/55 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa lapsi ei halua yrittää? Mun lapsi heittäytyy kotona täysin autettavaksi ja pitää jstkuvasti vakuuttaa että Päivi-ope sanoi että osaat kyllä.

Kysytkö tosissasi? Oletko äiti? Ei kaikki asiat ole aina lapsille mieluisia ja silti niitä pitää tehdä. Ja tuo nyt on vihoviimeistä että itse viet itseltäsi viimeisenkin auktoriteetin rippeen vetoamalla opettajaan.

Vierailija
39/55 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa todella ajatella, että se lapsi ei tule koko elämäänsä asumaan siellä lapsuudenkodissa äidin puettavana ja paapottavana, vaan muuttaa joskus pois.

Nyt kun laitosasumista ollaan lopettamassa ja vammaisetkin tulevat asumaan mahdollisiman itsenäisesti, kannattaa jo hyvissä ajoin pohjustaa nuoren pärjäämistä.t. kv-ohjaaja.

Vierailija
40/55 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vammaisetkin osaavat pukea ja perseensä pyyhkiä, en usko että kenenkään aika riittää tekemään sellaisen puolesta, joka osaa itse. Tässä on nyt nostettu meteli ihan turhasta, jos joku pikkulapsi on sattunut joskus kiukuttelemaan ja vanhempi on halunnut päästä lähtemään, eikä kuluttanut aikaa jankkaamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi