Työpaikan siisteystaso ala-arvoinen
Meillä on toimisto, joss käy myös asiakkaita. Minua yskittää, koska pölyä on paljon. Hävettää tavata ketään asiakasta, kun ei tiedä, missä kunnossa esim. vessa on. Esimies selvitti, miksi ulkoistettu siivous on niin surkeaa. Ensin kävi ilmi, että vessoihin oli sovittu koko vessan siivous vain kerran viikossa ja roskisten tyhjennys 3 kertaa viikossa. Pöytätasoja olen pyyhkinyt kotoa tuomallani rätillä. Meillä sisältyy sopimuksen mukaan pölyjen pyyhintä vain kerran kuussa. Tämäkin oli ilmaistu niin hienosti, ettei esimieheni ollut ymmärtänyt, mistä on kyse. Imurointi/ lattioiden nihkeäpyyhintä on kerran viikossa. Eivät käytä vettä, vaan kostutettua liinaa, jonka tulee lastaan kiinni. Ei ihme, että taukotilan lattia on pinttynyt, kun kukaan ei pese lattiaa koskaan kunnolla. Seiniä ei ole pyyhitty kertaakaan 2000-luvulla. Kun esimies oli selvittänyt, paljonko maksaa parempi siivous, jossa pestään välillä lattiat paremmin, pestään vessat 2-3 kertaa viikossa ja pyyhitään pölyt pari kertaa kuussa, se olisi maksanut yli 300€ lisää kuussa! Eli vuodessa 3500€, kun heinäkuu lasketaan pois. Ihan järjetöntä. Kohta on Suomi täynnä paskaisia toimistoja ja julkisia tiloja. Tuhoeläimiä odotellessa!
Kommentit (45)
No kai niille siivoojillekin on palkka maksettava ei tosiaankaan joku 3000€ VUODESSA ole työpaikan siistinä pitämisestä paljoa. Turhaan valitat siis siivoojan jinnasta ihan saisit valittaa pomosi piheydestä ja typeryydestä. Itse olin yksi kesä äitini ystävän palkanlaskentatoimistossa töissä ja en tiedä paljonko siellä siivous maksoi, mutta kyllä siellä kävi kerran viikossa kaksi siivoojaa tekemässä ihan perusteellisen siivouksen, vaikka kyseessä oli vaan pieni kolmen hengen toimisto + taukotila.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toimisto, joss käy myös asiakkaita. Minua yskittää, koska pölyä on paljon. Hävettää tavata ketään asiakasta, kun ei tiedä, missä kunnossa esim. vessa on. Esimies selvitti, miksi ulkoistettu siivous on niin surkeaa. Ensin kävi ilmi, että vessoihin oli sovittu koko vessan siivous vain kerran viikossa ja roskisten tyhjennys 3 kertaa viikossa. Pöytätasoja olen pyyhkinyt kotoa tuomallani rätillä. Meillä sisältyy sopimuksen mukaan pölyjen pyyhintä vain kerran kuussa. Tämäkin oli ilmaistu niin hienosti, ettei esimieheni ollut ymmärtänyt, mistä on kyse. Imurointi/ lattioiden nihkeäpyyhintä on kerran viikossa. Eivät käytä vettä, vaan kostutettua liinaa, jonka tulee lastaan kiinni. Ei ihme, että taukotilan lattia on pinttynyt, kun kukaan ei pese lattiaa koskaan kunnolla. Seiniä ei ole pyyhitty kertaakaan 2000-luvulla. Kun esimies oli selvittänyt, paljonko maksaa parempi siivous, jossa pestään välillä lattiat paremmin, pestään vessat 2-3 kertaa viikossa ja pyyhitään pölyt pari kertaa kuussa, se olisi maksanut yli 300€ lisää kuussa! Eli vuodessa 3500€, kun heinäkuu lasketaan pois. Ihan järjetöntä. Kohta on Suomi täynnä paskaisia toimistoja ja julkisia tiloja. Tuhoeläimiä odotellessa!
Ei ole uusi ilmiö, alkoi 90-luvun laman myötä.
Ja nuo siivousfirmat oikeasti tekee ihan erilaista jälkeä vaikka olisi täsmälleen sama sopimus siitä mitä ja milloin tehdään. Meidän firma muutti 90 luvun loppupuolella ja jouduin nuo siivouksetkin sopimaan.
Normaalilla kilpailutusmenetelmällä ja halvin otettiin.
Montaa viikkoa ei mennyt kun henkilökunta alkoi valittamaan, että ei kehtaa asiakkaita päästää kohta sisään. 90% oli meillä asiakastiloja. Uusiksi vaan laitoin nuo kaksi pahinta valittaa sopimaan siivouksista, kyllä vaihtui firma muutamassa kuukaudessa vielä pari kertaa.
Ei se siivoojan vika ole, jos asiakas ei osta kattavampaa sopimusta. Kolme tonnia vuositasolla on aika vähän. Ilmeisesti siivousliikkeenne käyttää orjatyövoimaa tai sitten toimistonne on kahden huoneen koppi.
Niin mikä tässä on ongelma? Siivousfirma tekee sen mitän on sopimuksessa ja työantajasi ei halua maksaa enempää. Pitäisikö sinun mielestäsi siivouksen olla ilmaista? Vai siivousalan palkkojen olla vielä huonommin maksettua? Jos kerran siivoaminen ei saa maksaa enempää (= on arvotonta työtä) niin mikset siivoa omalla vapaaa-ajallasi paikkoja?
Kun sen siivousfirmankin pitää tuottaa, ostaa välineitä ja maksaa palkkoja ja palkkojen sivukuluja.
Otan osaa. Tuo kuulosta aihan kamalalta. Mun työpaikalla siivotaan joka työpäivä vessat ja kaikki muukin. Lattiat ensin pyyhintä kostealla ja kuivaus kuivalla päälle. Pölyt joka päivä ja useamman kerran vuodessa ikkunat. Päivittäin mattojen imurointi aulassa ym. Ja ahkeran näköinen, ripeästi ja riuskasti tekevä siivooja.
Kyllä noi siivousfirmat tekee ihan ala-arvoista jälkeä, iss yms. Roskat vievät, siinä ainoa asia mistä ei valituksia. Lattiaa pyyhitään muka puhtaaksi jollain lastalla, oikeasti pölyä ja hiekkaa jää joka nurkkaan. Pöytätasoihin ei kosketa vaikka kuinka olen tyhjentänyt tavaroista ja tiedän kuuluvan sopimukseen. Siivoan itse työhuoneeni nykyään. Saan muuten oireita siitä pölystä ja liasta.
En ymmärrä miten ihmiset voi palkata kotiinsakin tuollaista paskaa jälkeä tekeviä siivoojia! Hyi. Tekisi mieli pölyttää sillä rätillä niitä naamaan kun eivät osaa... Minä korkeakoulutettu ihminen siivoan itse työhuoneeni vaikka noi saa siitä palkan, hullua! Enkä varmasti ole ainoa. n31
Vierailija kirjoitti:
No kai niille siivoojillekin on palkka maksettava ei tosiaankaan joku 3000€ VUODESSA ole työpaikan siistinä pitämisestä paljoa. Turhaan valitat siis siivoojan jinnasta ihan saisit valittaa pomosi piheydestä ja typeryydestä. Itse olin yksi kesä äitini ystävän palkanlaskentatoimistossa töissä ja en tiedä paljonko siellä siivous maksoi, mutta kyllä siellä kävi kerran viikossa kaksi siivoojaa tekemässä ihan perusteellisen siivouksen, vaikka kyseessä oli vaan pieni kolmen hengen toimisto + taukotila.
Mitä???? Siis se että siivoussopimus päivitettäisiin, maksaisi noin 3500 euroa LISÄÄ vuodessa. Nykyisen hinnan päälle!
-ap
Jos siivoojilla ei ole töitä kuin muutama tunti viikossa ja vaihtuvuus on suurta, niin eihän kukaan välttämättä edes ehdi outoa paikkaa siivota annetussa ajassa. Harva on niin tunnollinen, että tekee osan työstä palkatta, kun muuten ei ehdi kaikkea.
Itse tein opiskeluaikoina siivoushommia ja melkein joka päivä meni yliajalle, josta ei maksettu. Työntekijät joskus valitti päin naamaa, kun ei ole siivottu sieltä tai tuolta, mutta ei tietenkään, kun oli sopimuksessa oli sovittu toisin. Samoin lattialle pudotettujen käsipyyhkeiden ja kahvitahrojen hinkkailu vei nekin ylimääräistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noi siivousfirmat tekee ihan ala-arvoista jälkeä, iss yms. Roskat vievät, siinä ainoa asia mistä ei valituksia. Lattiaa pyyhitään muka puhtaaksi jollain lastalla, oikeasti pölyä ja hiekkaa jää joka nurkkaan. Pöytätasoihin ei kosketa vaikka kuinka olen tyhjentänyt tavaroista ja tiedän kuuluvan sopimukseen. Siivoan itse työhuoneeni nykyään. Saan muuten oireita siitä pölystä ja liasta.
En ymmärrä miten ihmiset voi palkata kotiinsakin tuollaista paskaa jälkeä tekeviä siivoojia! Hyi. Tekisi mieli pölyttää sillä rätillä niitä naamaan kun eivät osaa... Minä korkeakoulutettu ihminen siivoan itse työhuoneeni vaikka noi saa siitä palkan, hullua! Enkä varmasti ole ainoa. n31
Meillä myös tämä sama. Viipyvät tunnin kerrallaan toimistossa, jossa on 8 työhuonetta, kahvihuone ja kokoustila. Kokoustilassa samat paperit roskiksessa varmaan kuukauden, vaikka kuuluisi tyhjentää kaikki roskikset. Ja meidän vessa, yäk. Yhteiskäyttövessa, pissaroiskeita lattialla. Olisin mieluiten villasukat jalassa töissä, mut ei pysty, kun menee pohjat niin likaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: tiedätkö jossain siis olevan siivousfirman, joka hoitaa toimiston siivouksen 3000 €:lla vuodessa? Kyl kai se yleensä enemmän maksaa. Meillä on hoitokoti, jonka siivous maksaa noin 500 € kuussa. Sillä ei kovin monta siivoustuntia saada, elikkä siivotaan myös itse. Ikkunat pesetetään aina extrarahalla tuolla samalla firmalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei se siivoojan vika ole, jos asiakas ei osta kattavampaa sopimusta. Kolme tonnia vuositasolla on aika vähän. Ilmeisesti siivousliikkeenne käyttää orjatyövoimaa tai sitten toimistonne on kahden huoneen koppi.[/quote
Lue teksti: 3500 euroa LISÄÄ vuodessa, jos tehdään muutama muutos sopimukseen. Oli siivousyrittäjän arvio ehkä hiukan yläkanttiin, mitä noissa lisätöissä menisi aikaa. Ainakin kun itse olen ollut paikalla, vessatkin siistitään alle 10 minuutissa.
-ap
Kannattaa tosiaan tehdä tuon 300 euron takia lattianpesut itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se siivoojan vika ole, jos asiakas ei osta kattavampaa sopimusta. Kolme tonnia vuositasolla on aika vähän. Ilmeisesti siivousliikkeenne käyttää orjatyövoimaa tai sitten toimistonne on kahden huoneen koppi.[/quote
Lue teksti: 3500 euroa LISÄÄ vuodessa, jos tehdään muutama muutos sopimukseen. Oli siivousyrittäjän arvio ehkä hiukan yläkanttiin, mitä noissa lisätöissä menisi aikaa. Ainakin kun itse olen ollut paikalla, vessatkin siistitään alle 10 minuutissa.
-ap
Kannattaa joskus kellottaa siivojan työ. Ettei siivousfirma pääse huijaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tuohon vessan siivouksen aikaan viitaten. Jokainen työtehtävä siivoojalla on erikseen mitoitettu ja vessaan (lavuaari, pönttö, lattia, roskat ja paperit yms asiaan kuuluvaan) siivoukseen saa aikaa mennä max 4min. Eikä kyllä aloittelevakaan siivooja saa vessaan menemään 10min vaikka olisi parikin koppia siivottavana...
Ollaankohan me samassa toimistossa... Siivous on meidänkin toimistossa ala-arvoista.
En tiedä, miksi siivooja on muutaman kerran saanut älynväläyksen, jossa on vienyt kaikkien astiat työpöydiltä tiskikoneeseen, mutta ei ollut sitten pyyhkinyt edes pöytää..
Siihen on syynsä, miksi omat puhtaat astiat ovat omalla työpöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ymmärsin kyllä, että se oli 3500 LISÄÄ vuodessa, mutta ei tuo summa kovin ihmeellinen ole. Nykyinen sopimuksennehan on aivan käsittämätön ( kertomasi mukaan sopimukseen kuuluu tasopinnat KERRAN KUUSSA, wc:n siivous KERRAN VIIKOSSA jne. ). Kuitenkin toimistoanne ilmeisesti "siivotaan" 3 kertaa viikossa, jos ne vessojen roskiksen kuitenkin tyhjennetään kolmesti. Oikeampi siivousohjelma 3x vk kohteessa olisi tasopinnat x1, wc x 3, lattiat x 3, keittiö x3 ja kaikkien roskisten tyhjennys x 3. Hinta olisi tietenkin jotain aivan muuta kuin nykyinen sopimuksenne, mutta turha valittaa sellaisesta palvelusta, mistä ei mitään maksakaan.
PS. Siivousmitoitusohjelman mukaan peruswc:n siivouksesta selviää alle neljän minuutin. Teen näitä tarjouksia työkseni :-D
Juu, on se jännä asia, että siivousfirmat noudattavat sopimuksia ja tekevät ne työt missä sopimuksessa on sovittu ja niin usein kuin sopimuksessa lukee... Jos tarvitsee lisäsiivousta, täytyy siitä tietenkin maksaakin lisää. Jos se lisähinta on liikaa, kannattaa kilpailuttaa. Jos taas kyse olisi ollut siitä, etteivät siivoojat tee sitä mistä heille maksetaan, niin silloin voi valittaa asiasta ja/tai tehdä välillä siivousfirman kanssa laatukierroksia, jolloin selviää työnjälki. Turha kuitenkin odottaa, että toimistohuoneen seiniä pyyhittäisiin, jos se ei kuulu sopimukseen tai että siivooja kävisi vapaapäivinään huvin vuoksi ilmaiseksi siivoamassa.
Täytyy muistaa, että siihen siivousaikaan kuuluu kaikki siirtymiset myös. Kun tulee töihin, työaika alkaa. Siivouskärryn laittaminen kuntoon, siirtyminen paikasta toiseen, vessapaereiden ja käsipyyhkeiden hakeminen, telineiden täyttö, roskien vieminen, siivousvälineiden asettaminen paikoilleen ja muut loppusiistimisasiat on siitä varsinaisesta siivousajasta pois.
Otsikko olisi pitänyt muotoilla: työpaikalla siivousta ei arvosteta, joten siitä ei viitsitä maksaa
Siivooja tekee varmasti ihan ne työt mistä hänelle maksetaan. Jos teidän firmalle 300 euroa kuussa on liian iso raha viihtyvyydestä, niin silloin vika on joko siinä, että sinä nipotat tai sitten teidän firma ei välitä siisteydestä...
Yleensä toimistosiivoukseen ei kuulu työpöytien pyyhkimistä kuin vain vapailta alueilta eli papereita tai kynäpurkkeja ei olisi edes lupa siirrellä. Jossain toimistoissa ei edes koskaan imuroida, mikä on aika kamalaa. Siirrellään vaan likaa ja pölyä edes takaisin kuivalla mopilla.