Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on kummin tehtävät, mitä voi ja saa odottaa kummilta?

Vierailija
29.03.2016 |

Kertokaa mielipiteitä, kiitos. Mitä mieltä olette jos kummi vaihtuu?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kummi voi vaihtua?

Ap täällä miettii, että on tullut valittua väärä ihminen kummiksi. Haluaisin lapselle omistautuvan ja hyvän kummin. Voiko tällaista tehdä?

Eikö tuossa opeteta lapselle vähän huonoa mallia ihmissuhteista: tuo ei täytä meidän tarpeitamme, vaihdetaan parempaan. Eikö ennemmin kannata lapselle opettaa kiitollisuutta siitä vähästäkin huomiosta, jota hän kummilta saa? Tai itse yrittää luoda parempaa suhdetta kummiin?

Vierailija
22/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin viikottaista muistamista edes jollain pienellä tavalla. Lahjoista emme välitä, mutta vaikka Skype-puhelu tai yhteinen leikkihetki. Että lapselle jäisi lämmin ja rakastava kuva.

Nykyinen kummi ei muista merkkipäiviä ynnä muita. Hänellä on kyllä erilainen elämäntilanne, ehkä perhe-elämä ei nyt kiinnosta. T. Ap

Tuo on viikottainen muistaminen on kyllä jo liikaa vaadittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kummia voi edes erottaa tai vaihtaa, mutta lapselle voi kasteen jälkeen antaa kaksi kummia lisää, erityisen painavista syistä esim. kummin kuolema jne. mutta nekin käsitellään aina seurakunnassa tapauskohtaisesti.

Kummin tehtävä on yksiselitteisesti kristillinen kasvatus. Ei muuta.

Nykyään vanhemmat odottavat kummilta mahdottomia ja unohtavat alkuperäisen merkityksen, pitäisi olla lahja-automaatti ja ilmainen hoitaja.

Monet seurakunnat käyvät keskustelua luopumista kokonaan kummiudesta, koska vanhempien on vaikea saada enää lapselleen kahta vaadittavaa kummia, kun vaatimukset ovat ylimitoitetut, eikä kukaan suostu tehtävään.

Minusta kummiudesta kasteen yhteydessä pitäisi luopua, sillä seurakunnalla on valmiudet hoitaa lasten kristillinen kasvatus, niin vanhempien halutessa, sillä jokaisessa srk on lapsityöntekijät, pyhäkoulut ja kerhot, toisin kuin aikaisempina vuosikymmeninä.

Vierailija
24/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kummia voi vaihtaa.

Ei virallisesti. Mutta meillä on yksi kummi poistunut lapsen elämästä. Oli pakko kieltää yhteydenpito. Tilalle otettiin uusi ja ihana kummi.

Vierailija
25/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen kummisuhteen vastavuoroisena suhteena. Jos se halutaan saada toimimaan, on myös kummilapsen perheellä velvollisuuksia. Kummiin voi ihan itsekin pitää yhteyttä, kutsua kahville, mukaan retkille yms. Itse pyysin lapseni kummiksi hyvää ystävääni, joka on elämässäni muutenkin. Kyläilee siis ihan ystävän roolissakin, ei pelkästään kummina.

Vierailija
26/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla ihminen, jonka mielestä oma perhe on jostain syystä maailman napa. Joistain äideistä tulee tällaisia (en tiedä tuleeko isistä, en tunne sellaisia); ajattelevat kai niin, että heidän perhe-elämänsä on niin vaativaa, että kaikkien jotenkin kuuluu auttaa ja huomioida, mutta itse ei tarvitse tehdä mitään toisten eteen. Kerran viikossa muistaminen on paljon, ja kenellekään kummille ei varmaan tule mieleen, että heiltä odotetaan jotain skype-puhelua, jos heille ei ole sitä erikseen edes sanottu!

Vierailija
27/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap itse kenenkään kummi? Miten toimit kummina itse tai toimisit, jos olisit kummi?

Hieman kuulostaa oudolta vaatimukset, yhteydenpito kerran viikossa tai kummi vaihtoon.

Vierailija
28/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi olla lapselle läheinen ja rakastava, ei sen tarvitse virallisesti olla kummi. Mulla on viisi kummia, kolme jo kuollut ja yksi asuu Argentiinassa. Itse olen kahden kummi, ja olisin näiden kanssa tekemisissä vaikken kummi olisikaan.

Hanki lapsillesi turvaverkosto, unohda nimikkeet.

Vierailija
29/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikottainen muistaminen on kyllä vähän liikaa vaadittu, eikä edes tarpeellista. Minulla on kummi, jota näen kerran vuodessa, hän asuu toisella puolella Suomea ja tulee kesäisin käymään meidän asuinseudullamme. Näin on aina ollut ja pienenäkin oli sitten kesän huippuhetki, kun tämä kummi tuli kylään. Että ei se välttämättä vaadi viikottaista yhteydenpitoa, että lapselle ja kummille muodostuu suhde :) Ei kannata muutenkaan alkaa esittää kummiudesta mitään vaatimuksia, siitä voi tulla kummille vain taakka ja yhteydenpito vähenee entisestään.

Vierailija
30/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tuollaisia normista poikkeavia vaatimuksia kummille, niin olisi reilua kertoa niistä etukäteen, jolloin toinen voi kieltäytyä jos tietää ettei ole valmis tuollaiseen.

Viikottainen yhteydenpitovaatimus on överi.

Vierailija
31/32 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnee vaan uuden kummin etsintään. Lähikaupan kassaneitiä voisit pyytää, sitä lapsi varmaan näkee kerran viikossa.

Vierailija
32/32 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehelläni yhteensä 12 kummilasta, kiirettä pitää edes synttärit ja joulut muistaa, sekä joskus muuten tavata.