Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on kummin tehtävät, mitä voi ja saa odottaa kummilta?

Vierailija
29.03.2016 |

Kertokaa mielipiteitä, kiitos. Mitä mieltä olette jos kummi vaihtuu?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kummi voi vaihtua?

Vierailija
2/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillinen kasvatus, ihan virallisen määritelmän mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kummi voi vaihtua?

Ap täällä miettii, että on tullut valittua väärä ihminen kummiksi. Haluaisin lapselle omistautuvan ja hyvän kummin. Voiko tällaista tehdä?

Vierailija
4/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tehtäviä. Ihan kiva että on suostunut nimellisenä henkilönä tehtävään. Jos lapsen ja kummin välille syntyy hyvä ihmissuhde, kiva niin. Mutta jos ei, niin aivan sama, ei sellaista väkisin kannata vaatia, ja sillä painostuksella, kun kerta on kummi.

Ja kummin vaihtaminen? Miksi?? Miksi se, johonka olet vaihtamassa, ei voisi luoda hyvää suhdetta lapseen ilman, että sillä on joku titteli?

Ihme höösäämistä koko touhu.

Vierailija
5/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillinen kasvatus

Vierailija
6/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan kummilapseni äiti? On muutamasti vihjannut, että halusimme valita kummin joka on osallistuva. Olen muistanut merkkipäivät ja käyn useita kertoja vuodessa, mikä on enemmän kuin moni kummi tekee. En usko että tämä vastaa heidän toiveitaan, mutta omasta mielestäni kummin osallistumisen määrän pitäisi olla vapaaehtoista ja on hyvä jos kummi edes jotenkin osoittaa välittävänsä. Kumminkin elämässä tilanteet ja jaksaminen vaihtelee ja oma perhe ja vaikkapa opiskelupyrähdys saattaa ja saa mennä prioriteeteissa ylemmäs. Nykyään kummin äiti on alkanut myös käyttäytyä passiivisaggressiivisesti minua kohtaan, tuntuu vähän jo vaikealta edes yrittää olla hyvä kummi.

Vierailija
7/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kummi voi vaihtua?

Ap täällä miettii, että on tullut valittua väärä ihminen kummiksi. Haluaisin lapselle omistautuvan ja hyvän kummin. Voiko tällaista tehdä?

No mitäs tämä sitten pitäis sun mielestä sisällään?

Vierailija
8/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ns. virallinen kummi koska lasta ei kastettu mutta "kummina" olen viettänyt paljon aikaa lapsen kanssa, leikkinyt, lukenut satuja, vahtinut kun vanhemmilla ollut menoa, kutsunut yökylään ja lomareissuille kanssamme (minä+mies), käynyt pulkkamäessä, hiihtämässä, uimassa, kuskannut harrastuksiin jne, ollut läsnä ja osoittanut olevani turva ja luotettava jos ikinä tulee tarvetta kertoa jotain.

En ehkä ihan perinteinen kummi ole, mutta itse tykkään lapsen kanssa touhuta koska ei ole omia lapsia, enkä niitä ikinä halunnutkaan.

Vierailija
9/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävä on kristilliseen kasvatukseen osallistuminen. Ei muuta. Käytännössä olisi kiva jos olisi kasteessa ja rippijuhlissa paikalla. Kummeudesta ei voi erottaa, joten vaihtaminen ei onnistu.

Vierailija
10/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap:n lapsen kummi ota hoitoon ja tuo riittävän kalliita lahjoja usein? 

Vierailija
11/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin viikottaista muistamista edes jollain pienellä tavalla. Lahjoista emme välitä, mutta vaikka Skype-puhelu tai yhteinen leikkihetki. Että lapselle jäisi lämmin ja rakastava kuva.

Nykyinen kummi ei muista merkkipäiviä ynnä muita. Hänellä on kyllä erilainen elämäntilanne, ehkä perhe-elämä ei nyt kiinnosta. T. Ap

Vierailija
12/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin viikottaista muistamista edes jollain pienellä tavalla. Lahjoista emme välitä, mutta vaikka Skype-puhelu tai yhteinen leikkihetki. Että lapselle jäisi lämmin ja rakastava kuva.

Nykyinen kummi ei muista merkkipäiviä ynnä muita. Hänellä on kyllä erilainen elämäntilanne, ehkä perhe-elämä ei nyt kiinnosta. T. Ap

Viikoittainen muistaminen??? Taidat kuule vaatia "pikkasen" liikaa. Sun olis kannattanut hankkia kummi ostopalveluna. Rahalla saa.

Vierailija
13/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikottaista! Herrajjumala...

Ei todellakaan... kuulu asiaan. Vanhako lapsesi on ja mitä ne merkkipäivät ovat? 1 kk ikä, 2 kk ikä, 3 kk ikä, 4 kk ikä, kääntymään oppiminen, toisen nimen nimipäivä...?

Vierailija
14/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan nyt, kirkkoon kuulutaan ja lapset kastetaan, eikä tiedetä mikä on kummin tehtävä. Se on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta vanhempien apuna.

Minäkin kirkkoon kuulumattomana ja uskonnottomana sentään tiedän, ettei kummin tehtävä ole mikään mielipidekysymys.

Vierailija
15/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoiseksi taakaksi tuo toive muodostuisi. Harvalla työssäkäyvällä olisi rahkeita sitoutua, varsinkin jos on omaa perhettä.

Vierailija
16/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt omaa osuuttasi lapsesi ja hänen kumminsa suhteen kehittymiseen?

Minulla on viisi kummilasta, todella eri ikäisiä, joten minäkin olen ollut melko eri elämänvaiheissa heidän kasvaessaan. Kaksi vanhinta olivat pieniä kun minä olin lukiossa ja opsikelin. En osannut pitää yhteyttä, jännittäen kävin synttäreillä, pidin kuvia esillä, soitin välillä vanhemmille. Toinen kummilapsi on jäänyt todella etäiseksi. Toinen taas on tällä hetkellä melko läheinen, käy luonani ja minä käyn hänen opiskelijaboksissaan. Jotenkin tämän toisen äiti "piti minut elossa" lapselle, vaikka olinkin ihan käsi yhteydenpidossa.

Yhden kummilapsen elämässä olen ollut todella paljon, olin lapseton työssäkäyvä aikuinen hänen ensimmäiset elinvuotensa - ja asuin samalla paikkakunnalla.

Nyt minulla on oma lapsi ja valitsin kummit sillä perusteella, että kuka on minulle läheinen ja pitää toki lapsista. Eräällä kummilla on omia lapsia, kiireinen elämä. Toinen on lapseton mies, ei oikein tiedä mitään lapsista. Olen ajatellut, että minun on myös yritettävä. Minä voin kertoa tälle lapsettomalle, mihin hän voi minkäkin ikäisen lapsen kanssa mennä jne. Mahdollistettava siis lapsen ja kummin suhde. Ohjattava lasta lähettämään esim. kortti kummille. Kiittämään lahjoista. Kerrottava, että hänellä on "Pekka-kummi" tai "Pirkko-kummi".

Vierailija
17/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on ns. pakanakummit, eli lasta ei ole kastettu. Kummeiksi pyytäessämme toivoimme turvallisia aikuisia lapsemme elämään. Sellaisia ei kenelläkään lapsella ole ikinä liikaa. Jokainen kummeista toteuttaa tätä omalla tavallaan ja oman elämäntilanteensa puitteissa. Kummit eivät ole lastenhoito-, lahja- tai leikkiseura-automaatteja.

Vierailija
18/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kummia voi vaihtaa.

Vierailija
19/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kummi voi vaihtua?

Ainahan lapselle voi pyytää "lisäkummin" halutessaan ilman, että aiempaa syrjäyttää. Miksi turhaan loukata edellistä? Joillain on 2 kummia, joillain 12.

Vierailija
20/32 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tehtäviä. Ihan kiva että on suostunut nimellisenä henkilönä tehtävään. Jos lapsen ja kummin välille syntyy hyvä ihmissuhde, kiva niin. Mutta jos ei, niin aivan sama, ei sellaista väkisin kannata vaatia, ja sillä painostuksella, kun kerta on kummi.

Ja kummin vaihtaminen? Miksi?? Miksi se, johonka olet vaihtamassa, ei voisi luoda hyvää suhdetta lapseen ilman, että sillä on joku titteli?

Ihme höösäämistä koko touhu.

Olen ihan samaa mieltä. Itse ainakin ymmärrän, että oman lapseni kummeilla on muutakin elämää kuin se kummeilu. Kiva, jos viettävät lapsen kanssa aikaa yms., mutta en koe, että olemme heiltä oikeutettuja vaatimaan mitään siksi, että ovat kummeiksi suostuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän