Kumpi teille on jouluisempi tai tärkeämpi: aatto vai päivä?
Minulle melkein aatto. Siihen kohdistuu kaikki odotukset. Päivällä ei sitten enää niin väliä.
Kommentit (32)
Ei kumpikaan. Joulu on jo monta vuotta ollut yhtä teennäinen kun tänne väkisin tuotu halloweenkin.
Kaikki kulminoituu aattoon, mutta joulupäivää vietetään yhtä juhlallisesti.
Joulupäivänä joulu alkaa olla jo loppusuoralla. Kotiin rantautuminen sukuloimasta. Tapaninpäivänä olen jo palannut "normaaliin".
Päivä.
Aatto on muille - lapsille, lastenlapsille, ruualle, lahjoille ja hulinalle
Päivä on mun! Hidas aamiainen yksin kynttilänvalossa, leffa tai pari ennenkuin muut heräävät. Päikkärit. Eilisen rääppeet lämmitettynä. Jemmatut herkkunamit ja äänikirja takkatulen ääressä
Mä tykkään joulupäivästä enemmän. Aatossa on ihan liikaa kaikenlaista häsläystä. Tosin tänä vuonna ei ole ollut minkäänlaista joulufiilistä enkä joulua ole viettänytkään.
Tosi erilaiset ovat, mutta molemmat tärkeitä. Kaikki panostus menee aaton hulinaan vieraineen, ruokineen ja lahjoineen. Joulupäivänä vain olen ja nautin rauhasta, käyn ehkä kävelyllä, luen kirjaa, pelaan perheen kanssa. Ruokaa ja herkkuja on jääkaappi täynnä, joten mistään ei tarvitse huolehtia, ehkä pikkuhiljaa laitella juhla-astioita takaisin kaappiin.
En jaksaisi laittaa ja järjestää aaton juhlahumua, jos en saisi sen jälkeen vain olla, mutta ilman aattoa joulu jäisi ihan vajaaksi.
Minulle joulu alkaa aaton ja joulupäivän välisenä yönä. Jatkuu sitten loppiaiseen saakka.
Aatto on lasten juhlapäivä, koska silloin saa lahjoja. Joulupäivä on enemmän minun juhlani, kun saa lepäillä ja lapset leikkivät leluillaan. Tapaninpäivä on miehen juhla, pääsee jo ulos omiin töihinsä.
Jostakin syystä minulle joulu alkaa olla jo ohi, kun päästään jouluaattoon. Pidän itse enemmän joulun alusajasta kuin joulusta ja syytä tähän en tiedä.
Aatto on jouluisempi, joulupäivä lähinnä tylsä välipäivä, jolloin kaikki paikat kiinni ja kotona möllötystä.
Tänään on joulu, vain minä olen hereillä, olen laitellut aamiaista kaikessa rauhassa. Aamiaisen jälkeen asetutaan sohville, lauletaan muutama laulu ja sitten avataan paketit, jotka ilmestyivät kuusen alle viime yönä.
Tänään on sitten joululounaan vuoro. Tänä vuonna menemme isovanhemmille, me viemme kalat ja mädit, muuten pääsemme valmiiseen pöytään.
Aatto. Joulupäivä ja Tapaninpäivä molemmat möllötyspäiviä, kun syödään jämäruokia ja katsotaan töllöä.
Joulupäivä tietysti. Eilen aattona himmailtiin ja paistettiin joulumakkaraa ja sitten lähdettiin messuun. Kotona ennen nukkumaanmenoa nostettiin malja päivänsankarille. Tänään on sitten suuri juhla.
Aatto, aina. Aaton jälkeen joulu on ikään kuin ohi.