Kokemuksia GyneFix-kierukasta?
Löytyisikö täältä joku, jolla on (ollut) GyneFix-kierukka? Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Gynefix siis "ommellaan" kohdunpohjaan kiinni. Kuulostaa karmealta, ja voin kertoa, että koska minulla on korkea kipukynnys, luulin, että toimenpide vain vähän kirpaisee. Mutta sattuihan se aivan saatanasti. Tosin laitto ei kestä kuin pari minuuttia. Ensimmäiset kuukautiset kestivät ainakin pari viikkoa ja vuoto oli todella runsasta, mutta sen jälkeen kierto on ollut säännöllinen. Vuoto on edelleen runsaampaa kuin pillereiden kanssa ja kestää parisen päivää pidempään, mutta olen silti tyytyväinen, ettei tarvitse napsia pillereitä eikä oikeastaan muistaa koko ehkäisyä. Ei ole kokemusta t-mallisesta kuparikierukasta, mutta veikkaan, että Gynefix sopii paremmin useimmille.
Kaikkeen te suostutte ja useimmiten vain sen takia, että mies ei halua käyttää kondomia eikä hormoniehkäisy sovi. Sääliksi käy todella.
Suosittelen. Ei lisännyt vuotoja eikä kipuja. Eikä ole näkynyt raskautumisiakaan :-D laitto sattui vähän mutta sen kesti. Nyt menossa jo 8kk ja kyllä oon tykänny!
Hei! :)
Oliko Aavassa Gynefix kierukoita paikan päällä, tai täytyikö ostaa se jostakin muualta?
Tuleeko lasku sähköpostille tai täytyykö se maksaa heti paikan päällä?
Vierailija kirjoitti:
Hei! :)
Oliko Aavassa Gynefix kierukoita paikan päällä, tai täytyikö ostaa se jostakin muualta?
Tuleeko lasku sähköpostille tai täytyykö se maksaa heti paikan päällä?
Se maksettiin jotenkin tosi hämärästi tilisiirrolla, tyyliin suoraan lääketehtaalle tms. Ei saanut siis edes reseptillä apteekista, vaan jollekin ulkolaiselle tilille meni rahat. Kuitti vaan mukaan asennukseen.
Tuli jotenkin shady olo siitä, mutta muuten sujui hyvin ja on kuitenkin toimenpiteenä klinikan listoillakin, niin en nyt pidä ihmeenä.
Joku selitti, että gynefixiä ei muka enää suositeltaisi komplikaatioiden takia, en ole vielä löytänyt mitään kovin negatiivista tästä kierukasta.
Paras ehkäisy ikinä. Laitto ei sattunut, vuoto ei runsastunut, langat leikattu niin lyhyiksi ettei tunnu mitään, tamponia käytän normaalisti, huoleton, kivuton, hormooniton, kohta pari vuotta ollut ja oon niin tän puolestapuhuja!!!
Nimimerkille "Tyytyväinen Gynefixiin": Kiitos todella paljon kunnon selityksestä! :) Ihanaa saada kunnon faktaa! Minulla aika sama tilanne kuin sinulla ennen kierukan laittoa, ja päädyin nyt siihen että haluan Gynefixin. Soitan huomenna Aavaan ja kyselen aikoja.
Nosto! Laitetaanko näitä siis julkisella puolella tällä hetkellä ollenkaan?
Puhuuko Aavan Scordas Dimitrios myös suomea?
Nostellaan!
Toivottavasti tätä laitettaisiin laajemmin muuallakin, kiinnostaa vaikka tuntuukin olevan suht hintava.
Positiivisia ja negatiivisia kokemuksia siis kaivataan!
Gynefixiä ei tuoda tälllä hetkellä maahan. Sitä voidaan tilata (siis lääkäri tilaa) jos asiakas sen välttämättä haluaa. Terveystalossa luovuttu näiden laittamisesta kesällä 2017. Itselle laitettu siis 05/ 2017. Nyt ehkä joudun otattamaan pois, kun viimeisen gynekäynnin mukaan ko. kapistus on niin kohdun reunassa että raskaus voi olla teoriassa mahdollinen kun jää niin paljon vapaata limakalvoa. Tosin tästä nyt sitten on eriävää mielipidettä ja olen asiasta käynyt myös kirjeenvaihtoa mm. valmistajan saksalaisen gynekologin kanssa. Ikävää, kun tähän on mennyt jo ihan helvatisti rahaa ja nyt ei voikaan luottaa ehkäisytehoon.
Voi harmi! Tämä kuulostaisi muuten aivan loistavalta vaihtoehdolta.
Kuitenkin näitä laitetaan vielä esimerkiksi Aavassa?
Onko jollain tietoa, että saako tätä enää mistään Jyväskylästä? Pihlajalinnan sivuilta en löytänyt mitään tietoa eikä myöskään näkynyt vapaita aikoja Mika Helsteelle. Kummallista...
2,5 v on mennyt Gynefixin kanssa ja hauskaahan ei aina ole ollut. Aiemmat kommenttini löytyy sivulta 2. (6.6.2017). Nyt 1,5 v. edellisistä kommenteista vuodan tässä kuin pistetty sika kolmatta päivää - verta tulee niin paljon että isoin tamponi tulee läpi 1-2 h ja wc-pönttö on kuin tapon jäljiltä. Mihinkään ei voi lähteä eikä mitään tehdä vapaa-ajalla koska voi tulla veret läpi housuista asti. Aiemmin ilman ehkäisyä sekä hormoniehkäisyllä menkat oli pari pv ja niukat sekä kivuttomat, nyt menee yli viikko joista useampi päivä aivan kamalaa. Vuoto ja kivut lisääntynyt n. 10-kertaisiksi, valehtelematta. Rauta-arvot on anemian puolella. En suosittele Gynefixin kenellekään. Sen takia otin että halusin hormoniehkäisystä eroon ja luvattiin hienosti ettei lisää vuotoa eikä kipua. Jep.... Kai se on mentävä laittamaan putket poikki seuraavaksi.
Itsellä juuri toka Jaydess menossa ja tosi pahat PMS-mielialavaihtelut.
Mutta en kyllä halua myöskään runsaita ja kivuliaita kuukautisia, kun on nyt 3v tottunut siihen, että kipua on vain vähän yhtenä päivänä ja normaalikokoinen tamponi riittää yksinään ihan heittämällä sen 8h minkä saa pitää.
Jotain hormonitonta pitäisi kai kuitenkin kokeilla seuraavaksi, kun on mieli useamman päivän ihan sekaisin joka kuussa ja parisuhde joka kerta vaakalaudalla. Kauhulla odotan sitä, että joku kerta PMS-raivoan töissä ja saan potkut...
Itse olin menossa laittamaan gynefix kierukkaa Jyväskylän Pihlajalinnaa, en ollut varma laitetaanko se jo samalla kertaa paikalleen, mutta lääkäri otti ultran ja sen jälkeen totesi että hakee hoitajan avuksi ja laittaa kierukan. Lääkärin ei tarvinnut kuin laittaa kohdunsuulle apuväline jolla avaa tien kohtuun, kun tunsin jo helvetillistä kipua vaikka olin ottanut särkylääkettä alle.
Hän kokeili paria eri työkalua koska ei meinannut saada tietä avattua ja olin jo siinä vaiheessa niin tuskissani, että koko kroppani alkoi puutua kivun vuoksi ja olin vähällä pyörtyä.
Kierukka ei mahtunut kohdun suusta sisälle ja olin itse niin tuskissani ja jäykkänä ettei toimenpidettä voitu suorittaa loppuun. Lääkäri sanoi että ensikerralla laitetaan puudutus ja tehdään pieni laajennus(?) kohdun suulle että kierukka saadaan sisään. Olin ihan järkyttynyt koska en ollut voinut kuvitella että tuossa käy noin.
Menen ensiviikolla uudestaan ja ahdistaa ajatus samasta kivusta. Inhottavinta oli kun koko kierukkaa ei saatu paikalleen mutta jouduin silti kärsimään helvetin kovasta kivusta ns turhaan...
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan?
Up
Mulla on ollut kohta vuoden gynefix. Epillereistä tuli tulehduksia ja pää oli sekaisin, en itseäni tunnistanut. Seksi sattu ku oli niin kuiva. Kaikki mahdolliset sivuoireet sain.
Rovaniemellä Terveystalolla kävin aina tulehdusta tutkituttamassa mutta ikinä ei löydetty mitään. Ei auttanut hormonihoidot eikä muut poppaskonstit. 24-vuotiaana ei hirveästi hormonikorvaushoito innosta. Gyne ehdotti sitten kuparikierukkaa, kun minipillereitä kokeillessa huomasin tulehdusten vähentyneen. Mutta mineissä oli kaikki muut sivuoireet pahimmat ikinä. Itsariki kävi mielessä, nyt naurattaa mutta sillon ei. Suhde kärsi kun seksiä ei ollut. Valittiin yhdessä gynefix. Gyne sanoi että gynefixiä laitetaan vähän, koska se on vaikea asentaa ja lähtee helposti irti jos asennuksessa puutteita.
Laitto sattui, mutta sietämätöntä kipua oli ehkä kolmen jaksoissa yhteensä 10sec. Odotin paljon pitkäaikaisempaa kipua. Piuhat piti lyhentää myöhemmin kun tuntu yhdynnässä. Taisin kolme kuukautta vuotaa tiputellen. Akne pohjalla niin oli arvattavissa että iho räjähtää. Räjähti se, mutta nyt 9kk jälkeen alkaa tasaantuun.
Ihana kun tuntee olevansa oma itsensä! Suosittelen, suosittelen, suosittelen! Ennen kuukautiset oli 7 PV ja 5 PV vuosin ku seula. Edelleen kestää 7 PV mutta kaksi päivää runsasta vuotoa, muut päivät hengailee kevyesti kuukupin voimin. Aamulla paikalleen ja illalla pois.
Lähti kaikki mieliala ongelmat, tulehdukset, kuivuus, kaikki. Ihanaa kun ei tarvitse enään jossitella sivuoireita kun tietää että keho toimii omalla painollaan.
VAHVA suositus Sari Kyötikille, Terveystalo Rovaniemi. Kiitos Sari!
Aavan Scordas Dimitrios puhuu hyvin suomea! :)
Jatkuu!
Asennuksen jälkeen
Olin ottanut ennen laittoa yksi tai kaksi 400 mg Ibumaxia, mikä varmasti vaikutti siihen, ettei laiton jälkeen ollut juurikaan kipuja. Vähän ehkä vatsaa nipisti, mutta ei mitään suurempaa. Tiputteluvuotoa/menkkoja kesti noin viikon asennuksen jälkeen. Sitten ei ollut 1-2 viikkoon mitään vuotoa ja sitten alkoikin noin 3 viikkoa kestävä tiputtelu. Tiputtelun jälkeen on tulleet kahdet kuukautiset noin 4 viikon välein. Ensimmäisissä yhtenä päivänä oli todella runsas vuoto, mutta toiset olivat vuodon määrältään minulle normaalit menkat. Kipuja ei ole ollut enempää kuin ennen ja iloiseksi yllätykseksi tiputtelupäivien + itse menkkojen kesto on lyhentynyt eli nyt 2-4 päivää tiputtelua ja sitten noin 4 päivää menkkoja. Kuulostaa ehkä pitkältä ajalta joillekin, mutta itselleni nämä ovat nyt ihanan normaalin pituiset! Ja mikä parasta, voin edelleen käyttää kuukuppia! Varmistin asian lääkäriltä moneen kertaan ja hän vakuutti, ettei kupin paine voi vetää kierukkaa pois ja että narut on leikattu niin lyhyiksi, etteivät ne voi jäädä mitenkään kuppiin kiinni.
Asennuksen hinta
Yleensä asennukseen vaaditaan kolme lääkärikäyntiä; paikkojen tsekkaus -käynti, asennuskäynti ja kontrollikäynti. Minulle sattui kuitenkin niin hyvin, että kuukautiseni osuivat juuri tälle tsekkauskäynnille ja siksi kierukka voitiin asentaa samalla käynnillä. Yleensä kontrollikäynti olisi ekojen kuukautisten jälkeen, mutta itse en kerinnyt ennen kesää kontrolliin, kun asun toisella paikkakunnalla, joten mulla oli varmaan jo ollut kolmet kuukautiset. En siis tiedä vaikuttiko tuon yhden käynnin pois jäänti jotenkin hintaan, mutta koko homma maksoi Kela-korvauksien jälkeen 402,35 euroa (sisältää siis kierukan, tsekkaus/asennus-käynnin, joka oli minulla siis sama käynti ja kontrollikäynnin). Lisäksi tähän tulee tietenkin vielä matkat toiselta paikkakunnalta Helsinkiin ja lopulta joskus kierukan poisto varmasti maksaa myös jotain, mutta kaiken kaikkiaan sanoisin, että edullinen ehkäisy verrattuna ehkäisyrenkaaseen tai useimpiin pillereihin. Kierukkahan voi siis olla GyneFixin virallisten ohjeiden mukaan 5 vuotta, mutta lääkäri sanoi, että oikeasti aika on jopa 6 tai 7 vuotta.
Toistaiseksi olen siis ollut enemmän kuin tyytyväinen tähän kierukkaan ja on ihanaa, kun pää ja mieli ei ole hormoneista sekaisin ja limakalvot ovat normaalissa kunnossa (hormonit siis kuivattivat limakalvoni ja seksi oli kivuliasta). Seksi tuntuu muutenkin paremmalta! Aiemmin kohdunsuuni oli todella arka, mutta tuntuu, että tuon asennuksen tuoma kipu jotenkin muutti tuon alueen tuntoherkkyyttä ja nykyään saan siitä jopa nautintoa. Voin siis lämpimästi suositella GyneFixiä ja Lääkärikeskus Aavaa/Scordas Dimitriosta, itselleni tämä ainakin sopii! :)