Kokemuksia GyneFix-kierukasta?
Löytyisikö täältä joku, jolla on (ollut) GyneFix-kierukka? Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä.
Kommentit (126)
Minua kiinnostaisi tuo, miksi tämä kapistus on vedetty Suomen markkinoilta pois, ja sen saa vain lääkärin erikseen tilaamana, jos potilas sen välttämttä haluaa? Siinä ilmeisesti on jotain haittoja ja ongelmia niin paljon, ettei sitä haluta kovin mielellään asentaa kenellekään? Ettei vain olisi "seuraava essure"?
Ja miten tuon poisto sitten onnistuu? Jos se kerran kiinnitetään kohdun seinämään kiinni niin ettei vahingossakaan pääse itsestään irtoamaan, niin miten se sitten saadaan poistettua?
Varsinkin jos sitä pitää sen viisi vuotta, eli se on viisi vuotta saanut juurtua kohdun seinämän sisälle.
Ei varmaankaan ihan "mene siihen pötköttämään, tämä on nopea toimenpide, vedetään vain pois".
Joudutaanko tuo siis poistamaan nukutuksessa, jolloin kohdun seinämästä leikataan pala irti että kierukka saadaan pois, vai miten sen poisto onnistuu?
Onko täällä siis ketään, jolta tuo kierukka olisi jo poistettu, tai sen poistamisesta ollut puhetta gynen kanssa?
Ja ne ihmiset joilla on verenvuototaipumusta, eivät saisi kuparikierukkaa laittaa ollenkaan, kun se pahentaa verenvuotoa. Tuo sanotaan kyllä ihan kaikkien kuparikierukoiden ohjeissakin, mutta moni gynekologi siitä huolimatta tyrkyttää kuparikierukkaa.
Gynefix laitetaan kiinni kohtulihakseen, kun tavallinen kierukka jää kohdun muodon varaan roikkumaan. Gynefixin "paremmuus" perustuu ilmeisesti siihen, että se roikkuu pitkällään kiinni, eikä siis 1. Irtoa niin helposti 2. Aiheuta perinteisem kierukan tapaa kipua, koska per.kierukka ei jousta samalla tavalla kohdun liikkeiden mukaan, koska tosiaan roikkuu seinämiä vasten.
Kävin viime vuoden keväällä ottamassa Helsteellä Jyväskylässä Gynefixin. Sattui aivan helvetisti, mulla toimenpide kesti kolme kertaa normaalia pidempään koska kohtu oli jotenkin mutkallaan. Sen jälkeen kaikki mennyt hyvin. Menkat lisääntyivät jonkin verran, mutta kipuja varten ei tarvitse ottaa Buranaa.
Nyt kuukauden ajan mulla on tuntunut vaihdellen kipua ja painetta vasemmalla puolella alavatsassa. Lisäksi sain elämäni ensimmäistä kertaa alapäähän oireita, jotka itse mielsin sytolyysiksi ja jotka rauhoittuivat Vagisanilla. Kävin kuitenkin gynellä (en Helsteellä, siirtynyt TAYSiin) ja hän totesi, että kohtuni on kääntynyt vasemmalle päin ja kipu johtuu aristavasta kohdasta Gynefixin tietämillä. Sytolyysi paljastui emätintulehdukseksi. Gynen mukaan Gynefix saattaa aiheuttaa kivun ja tulehdus on luultavasti peräisin kohdusta, jossa kierukki ylläpitää jatkuvaa tulehdustilaa (kuulemma kuparikierukan toimintamenetelmä raskauden ehkäisemiseksi). Vaarana on se, että Gynefix tulehtuu kunnolla, jolloin oireena on mm. kuume. Silloin se pitää poistaa, ellei jo nyt.
En tiedä mitä teen. Pystyn elämään kipujen kanssa, mutta toisaalta olen kuullut parilta muulta hoitajalta/lääkäriltä, että Gynefixiä ei suositella koska se isketään lihakseen kiinni ja saattaa arpeuttaa kohtua. Pelkään, että niin käy nyt kun kipujakin on. Arpeutuminen voi puolestaan estää lapsensaantia.
Onko kenelläkään tällaisia kokemuksia Gynefixista tai sen poistosta? Gyne pelotteli, että se saattaa sattua. Helste tosin silloin totesi että ei satu, sen kun vaan nyppästään pois.
Gynefix laitettiin tänään Turun neo-klinikalla. Helppo ja nopea toimenpide. Asettamisen aikana kaksi kohtaa joissa tuntuu epämukavalta. Verrattavissa kuukautiskipuun, kestää tosin vain muutaman sekunnin.
Tosiaan, kun kierukan juuri asetetaan kohdun seinään niin tuntuu parin sekunnin ajan kovalta krampilta. Sen jälkeen kierukasta ei tiedä enää mitään. Täysin huomaamaton.
Lopettakaas nyt. Gynefixin poistaminen ei ole sen kummempi juttu kuin Mirenankaan, pihdeillä langoista kiinni ja kierukka nykäisyllä ulos, todellakaan mitään nukutuksia ja operaatioita tarvita. Ei sattunut yhtään. Ihme kohkaajia ja hysterianlietsojia täällä.
Asetin hiljattain gynefixin ja vaikka hieman nipisti niin olen tähän asti tyytyväinen. Kuinka nopeasti olette harrastaneet seksiä asennuksen jälkeen?
Päivitän ekojen menkkojen jälkeen fiiliksiä tänne jos kiinnostaa :)
Minulle laitettiin gynefix puoli vuotta sitten Turussa. Aivan ihana lääkäri, Jatta Rautkorpi! Jännitti ihan hemmetisti, mutta hän otti niin lämpimästi ja asiantuntevasti vastaan, ettei huoneessa enää pelottanut. Asennus oli epämukavaa, mutta kesti vain muutaman minuutin ja meni siinä hengitellessä. Ei esim. tehnyt mieli huutaa ja pyytää lopettamaan asennusta, vaikka asennus oli kohdallani ilmeisesti hiukan haastavampi paksujen kohtulihasten takia.
Toimenpiteen jälkeen ei tapahtunut mitään. Ei sattunut, ei tullut vuotoa ja jatkoin elämää ihan normaalisti. Muutaman päivän kuluttua tuli ekat menkat. Oh god, mitkä menkat ne olikaan... Juurikin runsaan vuodon ja kipujen takia minulle ei tavallista kuparikierukkaa edes harkittu, joten oli vähän shokki, kun ekat menkat gynefixin kanssa tulivat ja aivan jäätävää vuotoa viikko putkeen.
Onneksi nyt puoli vuotta myöhemmin menkat ovat rauhoittuneet, mutta edelleen on yksi tai kaksi päivää hurjaa vuotoa, joskus loppuu menkat kolmen-neljän päivän päästä kuin seinään ja joskus kestää lähemmäs viikon. Kierron pituus heittelee noin viisi päivää, vaikka ennen oli hyvinkin säännöllinen. Positiivista on, että kipuja on vähemmän kuin ennen.
Menkkojen ulkopuolella gynefix on mahtava. Sitä ei huomaa millään tavalla.
Asennus (10/2019) kohdallani nopea, ehkä 1-2 min ajan epämiellyttäviä tuntemuksia / lievää kipua, kun asennettiin. Nopea juttu siis. Ei kipuja jälkeen päin.
Lääkäri kertoi asiaa ihmeteltyäni että Gynefixiä haastava suomessa saada, koska valmistaja vaatii että asentajat käyvät tätä varten lyhyen tunnin tai parin koulutuksen, jota kuulemma monet eivät jaksa käydä 🤷♀️ Ei siis käsittääkseni kyse siitä että olisi vedetty markkinoilta syystä tai toisesta.
Minulle asensi Dimitrios Aavassa. Suosittelen! Erittäin mukava lääkäri, joka huolehtii olostasi ja varmistelee että kaikki hyvin. Varasin ajan nimenomaan gynefixille, mutta kävi vielä kanssani läpi kaikki eri ehkäisyvaihtoehdot ja vastaili asiantuntevasti kysymyksiini. Suomenkielinen.
Kahdet kuukautiset nyt ehtineet olla. Kestoltaan 3 päivää runsaanpaa vuotoa, muttei mitenkään haastavan runsasta. Itselleni aika normi. Pientä vuotoa sitten päivä tai pari aikaisempaa kauemmin eli siinä 3-4 päivää. Katsotaan josko tasottuisi, raportoin myöhemmin lisää.
Kuukautiskivut poistuneet kokonaan gynefixin jälkeen <3
Gynefix-10/2019,
Kuinka kauan odotit, että pääsit Dimitriokselle? Olen ollut nyt jonossa marraskuusta 2019 asti ja kun soitin kyselläkseni olenko vielä pitkällä jonossa, ovat sanoneet vain ettei hänellä ole nyt ollenkaan aikoja näkyvissä uusille asiakkaille.. Tietääkö joku missä muualla gynefixiä laitettaisiin? Saako keski-suomesta esim. Jyväskylästä enää?
Itellä laitettiin gynefix jämsän pihlajalinnassa marraskuussa 2019, laitto ois onnistunu myös jyväskylässä mut kyseisellä lääkärillä ois saanu kuukauden oottaa et tulee seuraavan kerran jkl toimipisteelle ni menin jämsään ja siellä laitettiin... Jkl pihlajalinnassa ilmeisesti 1 naislääkäri ja 1 mieslääkäri jotka niitä asentaa tai ainaki vielä loppuvuodesta oli.
Yritin saada tuota viime vuoden lopulla pk-seudulla. Ainoa lääkäri, joka noita asentaa on tuo Aavan Dimitros. Puhelimessa sanottiin ihan suoraan, ettei hänellä ole aikoja edes jonottajille auki. Koska tarvitsin ehkäisyä silloin enkä joskus hamassa tulevaisuudessa, niin varasin ajan ihan normaaliin kuparikierukkaan. En ole synnyttänyt, eikä ole ollut muita kierukoita. Nyt asennuksesta on melkein kaksi kuukautta, eikä oikeastaan ole valittamista. Ei ole ylimääräisiä kipuja, menkat ihan normaalit. (Toki on mennyt vasta kaksi kuukautta.) Nyt olen tyytyväinen, etten ottanutkaan Gynefixiä. Olisi se poistaminen huolettanut.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne ihmiset joilla on verenvuototaipumusta, eivät saisi kuparikierukkaa laittaa ollenkaan, kun se pahentaa verenvuotoa. Tuo sanotaan kyllä ihan kaikkien kuparikierukoiden ohjeissakin, mutta moni gynekologi siitä huolimatta tyrkyttää kuparikierukkaa.
Minä en tunne ketään, jolle olisi tyrkytetty kuparikierukkaa. Kaikki tuntemani, joilla sellainen on, ovat joutuneet sitä perustellen vaatimaan ja yleensä käymään vaatimassa useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne ketään, jolle olisi tyrkytetty kuparikierukkaa. Kaikki tuntemani, joilla sellainen on, ovat joutuneet sitä perustellen vaatimaan ja yleensä käymään vaatimassa useita kertoja.
Sama täällä. Hormonikierukkaa tyrkytetään. Kuparikierukkaa pitää perustella hyvin paljon.
Kerroin aiemmin, että olen ollut marraskuusta asti jonossa Aavaan Dimitriokselle. Sinne en ole vieläkään päässyt, joten nyt olen menossa juuri tuonne Pihlajalinnaan luultavasti Jämsään, vaikka kyseisellä lääkärillä on toimipiste myös Jyväskylässä, mutta on täällä harvemmin, kuten aiempikin kommentoija totesi. Aluksi olin varaamassa aikaa Mika Helsteelle Tampereelle (Pihlajalinna), mutta asiakaspalvelusta selvittivät, että tosiaan myös Jämsässä laitetaan.
Ehdin kuitenkin varata ajan myös tavallisen kuparikierukan laittoon huhtikuulle, ennen kuin löysin tuon, että myös Pihalajalinnalla laitetaan gynefixiä. Nyt kuitenkin mietityttää, pitäisikö kuitenkin laittaa tavallinen kuparikierukka, koska jos nyt on jo näin hankalaa löytää gynefixiä laittava lääkäri ja joutuu jonottamaan, niin kuinka sitten poisto onnistuu, kun sen aika tulee.. Kuitenkin pitäisi varmaan olla gynefixiin perehtynyt poistajakin? Itsellä ei myöskään ole erityisen runsaat tai kivuliaat kuukautiset, mutta silti olin miettinyt gynefixiä, koska kuukautisten rusaatuminen ja kivut mietityttää, vaikkei ne toki kaikilla lisäänny.. Toisaalta mietin, olisiko kuitenkin järkevämpää kokeilla ensin tavallista kuparikierukkaa ja jos se ei sovi, vasta sitten gynefix.
Hei,
Itse kävin laittamassa Gynefixin Turun Neossa Jatta Rautkorvella johon olisin voinut varata ajan heti seuraavaksi päiväksi. Erittäin mukava lääkäri. Yritin ensin saada aikaa Aavaan, mutta kolmannella soittokerralla vasta laittoivat minut jonoon, ja olin päättänyt hankkia gynefixin "nyt enkä puolen vuoden päästä".
En ottanut kipulääkettä ennen asennusta. Kuvittelin asennuksen sattuvan paljon mutta loppujen lopuksi se nipisti todella vähän. Otin yhden 400 buranan kun lähdin paikan päältä enkä sen jälkeen mitään kipulääkkeitä. Tämän jälkeen on nyt noin viikon ollut pientä tiputteluvuotoa, ja kuukautisteni pitäisi alkaa muutaman päivän päästä. Maksoin 515€, mutta hinta ei ollut minulle koskaan este, halusin vain sopivimman ehkäisyn itselleni, hormonaalista ehkäisyä en ole koskaan käyttänyt enkä tule käyttämään.
Ehkäisyneuvolasta kotipaikkakunnaltani Lahdesta kerrottiin, että heillä ei ole kokemuksia Gynefixistä, olivat vain kerran ottaneet yhden sellaisen pois syystä jota kukaan ei enää muistanut. Eli, kierukan poisto onnistuu kunnallisella/tavallisella gynegologilla.
Syy, miksi gynefixiä laittaa niin harva, johtuu juurikin tuosta, että se vaatii erillisen koulutuksen, ja nykyisin julkinen terv. huolto ei pysty hankkimaan gynefixejä joidenkin kilpailutussäädöten vuoksi (?) Näin minulle kerrottiin Neossa.
Voin tulla parin kuukauden päästä päivittämään, miten on sujunut :)
Itselle laitettiin Pihlajalinnassa Jyväskylässä n. puolitoista vuotta sitten. Hintaa tuli n. 300 euroa, johon siis sisältyi itse kierukka, tutkimukset ja laitto. 3kk jälkeen kävin vielä tarkastuskäynnillä joka maksoi 100 euroa.
Luulin, että ensimmäinen käynti olisi ollut pelkkä tutkimus ja en ollut varautunut, että kierukka laitetaan jo samalla kerralla, mutta niin se sitten laitettiin, kuukautiskierrolla ei ollut niin väliä kunhan ei ollut menkkoja juuri menossa. Itsellä oli laittamis hetkellä muistaakseni menkat loppuneet n. 2 viikkoa sitten. Laitto sattui, mutta kyllä sitä hetken kipua kestää. Ensimmäiset kolmet kuukautiset normaalia runsaammat, mutta sen jälkeen melko normaalit, vuoto kestää pidempään, mutta on niukkaa joten itseä ei haittaa.
Ensimmäinen kuukausi laitosta oli vähän tuskallista, kun oli tiputtelua ja piti pitää koko ajan pikkuhousun suojaa, sekä satunnaisia kipuiluja, mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia tai mitään kipuja. Voin siis suositella.
Heippa! Ajattelin tulla päivittämään taas omia kokemuksia GyneFixistä (oon siis tuon pitkän kahdelle eri kommentille menevän viestin kirjoittaja "Tyytyväinen GyneFixiin"). Nyt on GyneFix ollut jo yli 2 vuotta. Kuukautiset tulee melko säännöllisesti. Kipuja on yhtenä tai kahtena päivänä, mutta ei mitään niin pahaa, mistä ei särkylääkkeellä selviäisi. Samoin vuoto on edelleen kipupäivinä melko runsasta ja kestää noin viikon, mutta kuten aiemmissa viesteissä sanoin, tämä on itselleni tosi normaalia. Noin vuosi sitten mulla oli luultavasti joku hiivakierre (en päässyt ikinä hiivatestiin, joten en ole tästä varma), jossa hiivaoireilua tuli aina parin kk välein. Silloin oli terveydenhoitajan kanssa puhetta, että kierukka voi aiheuttaa hiivaa tai muuta tulehdusta. Käytin hiivan hoitoon niitä suun kautta otettavia lääkkeitä, kunnes mulle apteekissa sanottiin, että ne on niin tujuja, että tappaa myös kaikki hyvät bakteerit. Sain sen käsityksen, että ne on jotain antibioottia tai antibiootin kaltaisia. Vikalla kerralla päädyinkin sitten ostamaan I say vaginal infection -kapseleita enkä hiivalääkettä ollenkaan. Kapseleilla hävis oireet eikä ole nyt viime joulukuun jälkeen ollut mitään oireita. Toivottavasti ei tulekaan. Olen siis edelleen tyytyväinen GyneFixiin ja voin suositella! En käytännössä huomaa tai muista sen olemassa oloa arjessa ollenkaan.
Itse kävin ottamassa Gynefixin Turun Pulssin Terveystalolla Mari Tuomolan luona ja vähän ehkä jännitti niin minua kuin myös lääkäriä. Mulla suht hyvä kipukynnys, mut asennus sattui kyl ihan käsittämättömän paljon... Ahdistaa ajatus, et joutuis uudestaan tollasta kokemaan.
Nyt laiton jälkeen vähän epämukava olo, mut ei niin, et tarvis särkylääkettä. Onko muilla ollut samaa? Vähän ehkä jännittää, et ei menny ihan putkeen, mut asennuksesta vain vähän aikaa, joten luultavasti vaan omaa kuumottelua.
Moikka,
Liityn keskusteluun omalla muutaman kuukauden mittaisella kokemuksella GyneFixistä. Laitatin kierukan samassa paikassa kun kommentissa 96, joten hinta oli sama kuin kommentin kirjoittajalla. Jatta oli loistava gyne ja voin häntä suositella jokaiselle. Kivuliaasta kokemuksesta huolimatta jäi käynnistä hyvä fiilis ihanan lääkärin ansiosta. Kipukin onneksi kesti ihan muutaman sekunnin, ja aiheutui lähinnä siitä kiinnityksestä kohdun pohjaan.
Laiton jälkeen outoja tuntemuksia jatkui ehkä pari viikkoa. Ne eivät varsinaisesti olleet kipuja, mutta pieni nipistys tuntui siinä kohdassa, jossa uskon kierukan olevan kiinni. Ensimmäiset kuukautiset tulivat muutaman päivän etuajassa ja kestivät 6-7 päivää aiemman 3 tai korkeintaan 4 päivän sijasta. Kuukautiskivut eivät mielestäni muuttuneet kovemmiksi, mutta kestivät nekin pidempään kuin ennen kierukkaa.
Nyt minulla on ollut kolmet kuukautiset kierukan laiton jälkeen, ja ainakin toistaiseksi ne näyttäisivät pidentyneen sinne n. 6 päivään ja myös runsastuneet. Tämä vähän harmittaa, sillä olin niin tottunut lyhyisiin ja niukkoihin menkkoihin, jotka minulla luonnostaan on. Aiemmin käytin kuppia 2-3 päivänä, jonka jälkeen pikkuhousunsuoja tms oli riittävä ja neljän päivän jälkeen kuukautiset olivat ohi. Kupin tyhjensin yleensä aamulla ja illalla, eikä se ollut ikinä täynnä. Kierto oli säännöllinen lähes päivälleen. Nyt kierto tuntuu heittelevän muutamalla päivällä, ja ensimmäiset pari vuotopäivää ovat kuten ennen (niukat ja tuntuvat muutenkin samalta kuin ennen kierukkaa), kolmantena päivänä vuoto runsastuu ja jatkuu neljännen, jonka jälkeen se taas hieman niukkenee. Pari pahinta päivää on nyt ollut niin runsaita, että kuppi vuotaa yli yön aikana ja side tulee täyteen parissa tunnissa.
Toivon, että kroppa tässä vielä tottuu kapistukseen ja kuukautiset palaavat normaaleiksi. Tämän ketjun viestien perusteella mainoslause ei tunnu oikeen pitäneen paikkaansa, joten saapa nähdä. Harmittaa jos menkat jäävät tällaisiksi, sillä nyt en ole varma onko hyödyt omalla kohdallani suuremmat kuin sen haitat.
Olen siis tuo pitkän kahdessa osassa olevan viestin kirjoittaja ja ajattelin päivittää tilannettani.
Nyt on GyneFix ollut vuoden! Olen edelleen tyytyväinen tähän.
Menkat pysyneet samoina kuin viime viestissäni puhuin, eli muutama päivä tiputtelua ja muutama päivä menkkoja, 1-3 kivuliaampaa päivää, mutta särkylääkkeellä pärjään kuten ennen GyneFixiä, ja yksi noista kipupäivistä on selkeästi runsasvuotoisempi eli kuukuppia saa tyhjentää muutaman kerran päivän aikana, kun muina päivinä pystyn pitämään sitä sen maksimiajan eli 12 tuntia.
Myös seksi sujuu edelleen eli ei ole tullut limakalvojen kanssa ongelmia. Vähän ehkä GyneFix on lisännyt valkovuotoa etenkin ovulaation aikaan, mutta tämä ei itseäni haittaa. Tosin aiemmassa viestissä fiilistelemäni kohdunsuun tuntoherkkyys vaikuttaa palanneen samaan, mitä oli ennen kierukkaa, eli siitä ei enää saa lisää mielihyvää, mutta näin se oli ennen kierukkaakin, joten ei haittaa.
Välillä huomaan alavatsassa pistävää kipua, jota ei ollut muistaakseni ennen kierukkaa, mutta yleensä kipu menee ihan sekunneissa/minuuteissa ohi, ja en ole varma, liittyykö edes mitenkään tähän kierukkaan, vai onko kyseessä joku menkkoihin tai ovulaatioon liittyvä juttu. En nyt valitettavasti ole pistänyt merkille, liittyykö kipu johonkin tiettyyn aikaan kuukaudesta.
Kaiken kaikkiaan olen siis edelleen tosi tyytyväinen tähän! Tämä on ollut itselleni kyllä paras ehkäisymuoto olemassa olevista vaihtoehdoista (miehille suunnatusta Vasalgelistä haaveillessa ja sitä odotellessa). :) Toivottavasti ei ilmene ongelmia myöhemminkään, mutta jos jotain tulee, niin tuun kertomaan. Ja tsemppiä kaikille hyvän ehkäisyn löytämiseen!