Kokemuksia GyneFix-kierukasta?
Löytyisikö täältä joku, jolla on (ollut) GyneFix-kierukka? Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä.
Kommentit (126)
Kohta viisi vuotta gynefix kierukkaa käyttäneenä en voi muuta kuin kehua! Asennus sattui mutta sen jälkeen en ole tuntenut mitään. Ei tunnu seksissä kun pyysin asentajan leikkaavan langat mahdollisimman lyhkäsiks. Gynefix myös pysyy paremmin paikoillaan koska se on kohdussa kiinni, t-malliset on vain kaulassa.
Suosittelen jos haluaa välttyä turhilta hormoneilta!
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tuo, miksi tämä kapistus on vedetty Suomen markkinoilta pois, ja sen saa vain lääkärin erikseen tilaamana, jos potilas sen välttämttä haluaa? Siinä ilmeisesti on jotain haittoja ja ongelmia niin paljon, ettei sitä haluta kovin mielellään asentaa kenellekään? Ettei vain olisi "seuraava essure"?
Ja miten tuon poisto sitten onnistuu? Jos se kerran kiinnitetään kohdun seinämään kiinni niin ettei vahingossakaan pääse itsestään irtoamaan, niin miten se sitten saadaan poistettua?
Varsinkin jos sitä pitää sen viisi vuotta, eli se on viisi vuotta saanut juurtua kohdun seinämän sisälle.
Ei varmaankaan ihan "mene siihen pötköttämään, tämä on nopea toimenpide, vedetään vain pois".
Joudutaanko tuo siis poistamaan nukutuksessa, jolloin kohdun seinämästä leikataan pala irti että kierukka saadaan pois, vai miten sen poisto onnistuu?
Onko täällä siis ketään, jolta tuo kierukka olisi jo poistettu, tai sen poistamisesta ollut puhetta gynen kanssa?
Ja ne ihmiset joilla on verenvuototaipumusta, eivät saisi kuparikierukkaa laittaa ollenkaan, kun se pahentaa verenvuotoa. Tuo sanotaan kyllä ihan kaikkien kuparikierukoiden ohjeissakin, mutta moni gynekologi siitä huolimatta tyrkyttää kuparikierukkaa.
Poisto tapahtuu ihan myös langoista vetämällä, ei sen kummallisempaa. Itse menossa poistattamaan ja näin sanottu asennuksessa ja nyt aikaa varatessa.
Gynefix kierukan tilaaminen on kuulemma vaikeaa Suomessa, siksi sitä ei saa kuin tietyiltä asemilta. Kannattaa perehtyä englannin kielisiin kokemusiin yms, niitä löytyy enemmän ja saa laajemma kuvan tästä.
Mulla on ollut Gynefix-kierukka nyt pari vuotta ja ei oikeastaan pahaa sanottavaa. Langat saattavat joskus seksin aikana tuntua, mutta ei sen häiritsevämmin ja niitähän saa myös lyhennettyä.
Omalla kohdalla asennus myös sattui ja asennuksen jälkeen olin tosi kipeä. Lopulta mulle nousi myös kuume ja selvisi, että kierukan laittaminen oli aiheuttanut kohtutulehduksen, vaikka noudatin ohjeita pilkulleen. Sen kuitenkin sai hoidettua antibiooteilla pois ja kierukka sai jäädä paikalleen.
Gynefix ei yleensä ilmeisesti vaikuta kuukautisiin runsauttavasti ja omallakin kohdalla menkat täsmälleen samanlaiset kuin ilman kierukkaa.
Itsellä ollut gynefix nyt reilut kaksi vuotta. Heti alusta alkoivat kovat vuodot. Ei mitään tsäänssiä, että voisi käyttää kuppia. Täyttyy tunnissa ja falskaa heti. Jättitamponin ja yösiteen yhdistelmällä mennään ne kaksi järkkyä vuotopäivää. Loput pari päivää on onneksi helppoja. Alkuun kipuja ei juurikaan ollut. Nyt kaikki oireet ovat pahentuneet. Oksetusta, huutokipeää ripulia, viiltäviä kipukohtauksiaja jomotusta koko keskivartalon alueella. Käytössä Miranax-särkylääke, joka auttaa vähän. Olen päättänyt poistaa Gynefixin. Toivon aina menkkoja vapaapäiville, koska töissä näiden kanssa on tuskaa. Menkat eivät olleet helpot ennen tätä kierukkaa, mutta näiden kanssa ei voi elää enää millään lailla normaalisti. Harmittaa kovasti. Tämä oli itselleni se viimeinen oljenkorsi - pelkkä kondomi jäljellä. Ja sterilointi toki myös, mutta en ole vielä 100% varma lapsiluvusta.
Toivottavasti muut löytävät tästä kierukasta avun. Itse en ollut niin onnekas.
Täällä ei puhutaan viikonloppu seksista baarin jälkeen 😂 Perhe elämä on erillainen, Eikä kaikissa perheessa niin paljon varaa käyttä näin valtava määrä rahaa kondomin 😂
Laske ...Joka päivä minimi 2 ja jos menee rikki tai putoa, niin minimi 3. 80-90 kpl kuussa, en laske viikonlopun monien tuntien kunnon rentoutus 😉 ja lisäksi, kumi estää syvia orgasmia, älä nyt....
Enpä tiedä kun en ole kokeillut.(t.vanhaäijä).
Gynefix-10/2019 kirjoitti:
Lääkäri kertoi asiaa ihmeteltyäni että Gynefixiä haastava suomessa saada, koska valmistaja vaatii että asentajat käyvät tätä varten lyhyen tunnin tai parin koulutuksen, jota kuulemma monet eivät jaksa käydä 🤷♀️ Ei siis käsittääkseni kyse siitä että olisi vedetty markkinoilta syystä tai toisesta.
Mulla Gynefix asennettiin helmikuussa 2019 ja kyselin itsekin gyneltä, Turun Mehiläisen Jatta Rautkorpi, miksei tätä gynefixiä ole paremmin saatavilla ja hän vastasi samalla tavalla. Muistaakseni jatkoi lisäksi, että noiden kurssien pitoa on vähennetty, kun harva lääkärikään tietää kyseisestä kierukasta eikä siis tajua hakeutua kurssille. Toki kierukkojen kysyntä on myös alhainen, kun moni asiakas ei tästä tiedä vaihtoehdosta ja siten kouluttautuminen varmaan koetaan turhaksi.
Itselleni laitto oli helppo, hetken sattui ja loppupäivän ajan tuntui lievää jomotusta. Otin muistaakseni yhden särkylääkkeen heti asennuksen jälkeen ja sen jälkeen gynefix ei ole kertaakaan muistutellut itsestään. Ennen asennusta kohtu kuvattiin ultrassa, sillä ilmeisesti kaikkiin kohtuihin GyneFix ei sovi. Jatta Rautkorpi oli ihana ja rauhoittava gyne, jonka vastaanotolla tunsin olevani hyvissä käsissä. :)
Vuotoon tai kipuihin GyneFix ei omasta mielestäni ole vaikuttanut juurikaan, kun vertaa hormonittomaan tilanteeseen aikaisemmin. Menkat kestävät 3-5 päivää, vuoto aluksi runsaampaa ja 1-2 ekaa päivää saa ottaa 1-3 särkylääkettä vuorokaudessa. Toki ero on suuri, jos vertaa minipillereihin, joiden aikana vuoto kesti ehkä päivän ja sitä tuskin huomasi :D
GyneFix oli itselleni pitkällisen pohdinnan tulos, kun hormoniehkäsy oli alusta asti itselleni inhottava asia. Kokeilin kuitenkin ehkäisyrengasta (halut katosivat, mieliala oli harmaa ja limakalvot kuivuivat) ja minipillereitä (hiukset ja naama rasvoittuivat häiritsevästi), kun tuntui vaihtoehdolta siinä vaiheessa ja saatavuus oli hyvä. GyneFixistä maksoin muistaakseni n. 520e ja onhan sen toki jäätävä määrä rahaa, mutta olen ollut päätökseeni tyytyväinen. Olen saanut ehkäisyn hoitumaan tavalla, joka ei vaadi muistamista ja jonka mukana ei kuitenkaan tule inhottavia sivuvaikutuksia. Suosittelen kaikkia tutustumaan GyneFixiin ja keskustelemaan osaavan gynen kanssa siitä, olisiko GyneFix sopiva vaihtoehto!
Kiinnostaisi kokemukset, joissa on ensin käytetty tavallista kuparikierukkaa ja sen jälkeen vaihdettu Gynefixiin. Jollain aiemmalla kommentoijalla olikin sama tilanne kuin itsellä, että kuparikierukka on tullut itsestään pois. Siksi kiinnostaisi Gynefix, pysyykö paremmin ja aiheuttaako samalla tavalla kipuja ja vuotoa kuin normikupari.
Lisää kokemuksia kaipailen, missä olette hiljattain käyneet laitattamassa?
Mulle asennettii gynefix noin 3 vuotta sitten rovaniemen terveystalolla. En ole synnyttänyt ja ennen tätä käyttänyt 15 vuotta yasmin merkkisiä e pillereitä. Kävin ensin lääkärin juttusilla ja hän totesi ettei ala laittamaan minulle gynefixiä koska vaikka olen syönyt noin kauan pillereitä niin mun kk kestää sen 5-6 päivää. Hänen mielestään gynefix pahentaisi mun kuukautisii ja tulisin aneemisena poistattamaan sen.
Minun siskolla oli gynefix ja hän oli paljon kehunut tätä, joten en luovuttanut ja menin toiselle lääkärille samassa paikassa ja hän sanoi ettei näe syytä miksei laitettaisi.
Asennus vaiheessa ehkä eniten sattui kun kohdunkaula mitattiin, itse kierukan laitto ei tuntunut enkä muistaakseni tuntenut jälkeenpäinkään kipua. Kuukautiset tasoittui muutaman kuukauden jälkeen. Kestää sen 7 päivää ja ihmettelen suuresti että kun vaihdettii e pillereistä kierukkaan niin särkylääkkeitä kk kipuihin en ole syönyt kertaakaan. Langat kuulemma tuntuvat kumppanilla juuri ennen kuukautisten alkua ja takaapäin asento tuntuu ikävältä minulle alavatsaan. Sekin on helpottunut ajan saatossa. Ainoa ikävä puoli kierukan mukana tuli, ovulaatio kivut ja vuoto. Ovulaatio kipu on toisinaan todella kipeä mutta kestää vain hetken ja häiritsevä parin päivän vuoto(vaihtelevaa).Tämäkään ei tietenkään välttis johdu kierukasta vaan voi olla luonnollista minua. E pillerit kun on ollut koko iän niin ovulaatio itsessään on hyvin hämmentävää kokea. Aion kesän jälkeen otattaa kierukan pois niin sitten sen näkee johtuiko kivuliaat verta vuotavat ovulaatiot kierukasta vai onko se minua luontaista. Kierukkaan olen muuten ollut todella tyytyväinen ! En vaihtaisi ikinä enään hormonaaliseen ehkäisyyn. Suosittelen kaikille jotka harkitsevat. Asennuksesta johtuvaa kipua turha pelätä. Suolainen hinta tällä oli n.500euroa kaikkinee lysteineen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin menossa laittamaan gynefix kierukkaa Jyväskylän Pihlajalinnaa, en ollut varma laitetaanko se jo samalla kertaa paikalleen, mutta lääkäri otti ultran ja sen jälkeen totesi että hakee hoitajan avuksi ja laittaa kierukan. Lääkärin ei tarvinnut kuin laittaa kohdunsuulle apuväline jolla avaa tien kohtuun, kun tunsin jo helvetillistä kipua vaikka olin ottanut särkylääkettä alle.
Hän kokeili paria eri työkalua koska ei meinannut saada tietä avattua ja olin jo siinä vaiheessa niin tuskissani, että koko kroppani alkoi puutua kivun vuoksi ja olin vähällä pyörtyä.
Kierukka ei mahtunut kohdun suusta sisälle ja olin itse niin tuskissani ja jäykkänä ettei toimenpidettä voitu suorittaa loppuun. Lääkäri sanoi että ensikerralla laitetaan puudutus ja tehdään pieni laajennus(?) kohdun suulle että kierukka saadaan sisään. Olin ihan järkyttynyt koska en ollut voinut kuvitella että tuossa käy noin.Menen ensiviikolla uudestaan ja ahdistaa ajatus samasta kivusta. Inhottavinta oli kun koko kierukkaa ei saatu paikalleen mutta jouduin silti kärsimään helvetin kovasta kivusta ns turhaan...
Miksi ihmeessä te alistutte tällaiseen? Miehille ei tehtäisi mitään noin kivuliasta ilman nukutusta, mutta me naiset antavat tehdä itselleen vaikka mitä jopa ilman puudutusta,jottei miehen tarvitse käyttää kondomia.
Kävin laitattamassa kuukausi sitten Tampereen Koskikeskuksen Pihlajalinnassa Mika Helsteellä, n. 250€ maksoi.
Asennus tuntui menkkakivulta, pari kertaa parin sekunnin ajan, ei minulle paha. En ottanut särkylääkkeitä etukäteen enkä ole sen jälkeen tarvinnut.
Tiputtelua oli seuraaviin menkkoihin jotka alkoivat viikon päästä, normaalit menkat.
Nyt olen huomannut että tämä on hidastanut aineenvaihduntaani ja olen turvoksissa. Paino ei ole noussut, mutta näytän kuin olisin raskaana 😑 olen tarkka kehostani joten tuntuu surkealta.
Mutta, voittaa hormonaalisen ehkäisyn mennen tullen. Niillä sai tämän turvotuksen lisäksi järkyttävät mielialavaihtelut.
Suosittelen jos ummetus ja turvotus ei haittaa 😄
Edelliseen lisäys: nyt on mielialavaihtelujakin, alaselkäkipua, väsymystä, finnejä..... täytynee käydä poistattamassa. Tämä oli minullekin viimeinen vaihtoehto.
Löytyykö lisää kokemuksia?
Näitä ei nähtävästi Helsingin suunnalla asennetta ollenkaan, lähimmät paikat Turku ja Tampere. Eräs lääkäri ihmetteli laittavatko jotkut lääkärit yhä Gynifixiä koska aiheuttavat paljon ongelmia. Olisi kiva kuulla näistä ongelmista? Jokaisessa ehkäisykeinoissa on ongelmia mutta onko tässä havaittu niiiiin suuria ongelmia ettei sitä lääkärien tuomisesta haluta asentaa
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö lisää kokemuksia?
Näitä ei nähtävästi Helsingin suunnalla asennetta ollenkaan, lähimmät paikat Turku ja Tampere. Eräs lääkäri ihmetteli laittavatko jotkut lääkärit yhä Gynifixiä koska aiheuttavat paljon ongelmia. Olisi kiva kuulla näistä ongelmista? Jokaisessa ehkäisykeinoissa on ongelmia mutta onko tässä havaittu niiiiin suuria ongelmia ettei sitä lääkärien tuomisesta haluta asentaa
Kyllä asennetaan Helsingissä Aavassa, lääkäri Dimitrios Scordas.
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen lisäys: nyt on mielialavaihtelujakin, alaselkäkipua, väsymystä, finnejä..... täytynee käydä poistattamassa. Tämä oli minullekin viimeinen vaihtoehto.
Tähän taas lisäys että en käynyt poistattamassa, oireita ei ollut seuraavassa kuussa eikä tässäkään, ehkä oli sopeutumista.
Kiitos vastauksista. Kyselin jo Aavastakin, mutta kyseinen lääkäri ei ota jonoon enää yhtään Gynefix asennuksia :(
Kiva kuulla että alkuvaiheen oireet ovat kadonneet!
Parin kk päästä poisto ja jännittää. Kertokaapa nyt joku, jolla on kokemusta, tarkkaan kuinka tämä poisto oikeasti meni. Vedetäänkö vain naruista vai laitetaanko kohtuun jotain laitteita?
Ja tiedoksi, ihan paras kierukka ollut silti. En vaihtaisi pois ellei olisi käyttöikä päässä ja lapsenteko ajankohtainen. Ei mitään ongelmia ollut missään vaiheessa.
Itselle Gynefixin asennus oli kammottava kokemus, kaikki luetut kokemukset antoi ymmärtää että vain vähän nipistää. Minä huusin asennuspöydällä kuin tapettava sika, se hetken kestävä asennuskipu oli aivan järkyttävä. Sen jälkeen kohtu kramppasi 10-20min taukoamatta. Sen jälkeen kahden viikon ajan sain supistuksia jos esimerkiksi nousin sohvalta liian nopeasti ponnistaen.
Tuosta asennuksesta sain jotain traumoja ja pelkäsin itku silmässä sitä päivää kun se pitää poistaa.
Yksi poistoyritys meni siten että otin rauhoittavia alle ja sain silti paniikkikohtauksen gynepöydällä, eikä kierukan lankoja näkynyt joten erikoissairaanhoidolle meni joka tapauksessa.
Loppujen lopuksi pyysin poiston nukutettuna ja se meni hyvin eikä tarvinnut traumatisoitua uudestaan.
Muuten Gynefix oli todella vaivaton ehkäisyväline eikä sen olemassaoloa huomannut ollenkaan. Asennus ja poisto vaan tarpeettoman vaivalloista
Hei!
Minua kiinnostaa etenkin tuo seksinäkökulma. Olen synnyttämätön ja minulla on kyleena -hormonikierukka. Sen laittamisen jälkeen (2018) alkoi seksin aikana tuntumaan kohdussa ikävältä, kun kierukka ilmeisesti hieman liikkuu ja aiheuttaa todella epämukavaa kipua... Lisäksi kumppanini ovat tunteneet langat, vaikka olen käynyt gynellä pyytämässä niiden lyhentämistä ja ilmeisesti ovat jo hyvin lyhyet ettei voi enää lyhentää.
Eli gynefix kierukalliset voisitteko kertoa, onko gynefix mielestänne parempi verrattuna normikierukoihin seksiä ajatellen?
Ja ilmeisesti niitä ei laiteta kuin yksityisellä puolella enää koko Suomessa? Turussa ja Helsingissäkö? Entä onko tietoa Jyväskylästä?
Kiitos!