*~*ENSKAT*~* heinäkuun viikot 27+28
Huomenia. Kesällä niin paljon hiljaisempaa monella palstailu niin ajattelin pistää pystyyn kahden viikon pinon. Toivottavasti ketään ei haittaa..
tässä viime viikon jutut:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (76)
Heltsy: Juu, sama on neuvolantäti kuin oli raskausaikanakin, onneksi, sillä tykkään tuosta tädistä kovasti! Tosi symppis ja ammattitaitoinen, maalaisjärkinen ihminen. Pari kertaa olen lomien takia joutunut käymän sijaisella, ja voi pojat sentään että on ollu eri meininki.. Pikaista paranemista Kiialle!
Hermione: Piippis on lähinnä lempinimi piiperöstä, kotosalla tytöllä on ihan eri hellittelynimet :) Rakkaalla lapsella tuntuu olevan sata eri nimeä. Onneksi tyttö tuntee jo omankin nimensä :)
pia_maria: Mielelläni laittaisin kuvia söpöliinistäni, mutta mies ei oikein tykkää ajatuksesta, että netissä niitä levittelisin.. Joten kunnioitan hänen toivettaan. Jos tämä keskustelu olisi jotenkin suljetumpi, niin sitten olis ok.
Butterflyllä oli tiedossa kivoja kesämenoja miehen kanssa, mukavaa! Ja tsemppiä häiden järkkäilyyn. Menettekö ensi kesänä siis naimisiin, missä kuussa jos saa udella?
Dajm: Tosiaan, pätkiskin on joulutonttu :) En ole aiemmin tajunnutkaan. Meillä on sama juttu, piiperölle maistuis hedelmäsoseet enempi kuin kasvis- ja lihasoseet.. Suu napsahtaa usein tiukaksi viivaksi jälkimmäisten kanssa. Sitkeästi yritän vaan tarjota ja tarjota joka päivä, eiköhän se siitä taas joskus innostu.
norpanpoikaselle tervetuloa mukaan juttuihin ja onnittelut pojasta! Mukavaa, että elo on alkanut sujua hyvin. Hienot mitat teidän pojulla!
hannnah: Siellä Ellasta on tulossa puutarhuri :) Noi "epälelut" on tosiaan usein parhaita vaihtoehtoja. Yleensähän lasta kiinnostaa juuri ne tavarat, joita isä ja äitikin käyttää. Pitääkin itse myös rakentaa piiperölle joku purkkihelistin.
Mama ja Justus: Olikos teidän poju 4 kk? Meillä piiperö on 6 kk +, ja nyt on alkanut normaalin 0-1 yöheräämisen sijaan herätä 2 kertaa yössä! Ihan selkeesti tissimaito ei enää riitä yöllä pitämään nälkää poissa. Ja äiti on vähän väsy, kun on jo tottunut pitkiin yöuniin... Meillähän syödään jo soseita 3-4 x päivä, pitänee lisätä nyt pian tuohon viiteen kertaan. Olen aika pienillä määrillä aloitellut soseiden kanssa. Kannattaa varmaan sinun kokeilla pojulle iltavelliä, jos se pitäisi masun täydempänä ja yöunet ei ainakaan nälän takia häiriintyisi. Itse pähkäilen juuri, että mihin aikaan pitäisi antaa se viimeinen iltapuuro. Ehkä olen antanut sen nyt liian aikaisin. Toiveena tosiaan yösyötöistä eroon pääseminen, varsinkin kun pelkällä tissimaidolla ollessa piiperö nukkui välillä yön läpeensä ilman ruokailua.
Ja tsemppistä nukuttamisen kanssa. Meillä nukuttaminen on ajautunut myös itselleni, miehellä ei oikein meinaa kärsivällisyys riittää. Ja siinähän hermostuu vaan lapsikin lisää.. Vähän huono juttu juuri siinä mielessä, että lapsi oppii jo tiettyjä toimintatapoja, ja kohta ei isä kelpaa nukuttajaksi enää olleskaan. Ei kai tuossa auta muu, kuin että isä kuuntelee muutaman illan itkua ja kärsivällisesti nukuttaa lasta. Vai onko muilla hyviä vinkkejä?
Omaa napaa tulikin jo tuossa, eli yöheräämiset on nyt vähän köpsä juttu. Lähiaikoina olisi tarkoitus siirtää piiperöä omaan huoneeseen nukkumaan, mutta olisi kiva saada ensin pitempiä unipätkiä hänelle. Ruokailun ja ruokamäärien suhteen elo on vielä vähän kokeilua, on jotenkin hankala määritellä mikä on sopiva määrä. No sen verran olen piiperölle syöttänyt, mitä suostuu syömään. Maidontulo on selkeästi vähentynyt, ja piiperö ei aina enää edes huoli rintaa, kun tarjoan.
Ja piiperö on alkanut peruutella hurjasti. Matolla kestää vähän paremmin lelujensa lähellä, mutta paljaalla lattialla lelut karkaavat kauas nopeasti. Ja sekös harmittaa!
Sunnuntain kunniaksi pitää vähän raivailla paikkoja, illalla on tulossa vieraita.
Heipat kaikille!
gaijis ja piiperö 6kk
Tällä sivulla on lukenu jo vaikka kuinka kauan että korjauksia luvassa, eikä mitään tapahdu.
Mutta siis pääsääntöisesti piti kysyä miten teidän muiden perheiden isät osallistuu päivittäiseen lastenhoitoon? Mama kun kertoili Justuksen nukkumaan menosta, niin tuli mieleeni että onko jollain hyviä vinkkejä millä saada isä enemmän osalliseksi?
Siis meillä ei ole lapsesta kiinni, enemmänkin isästä. En haluaisi että poika vieraantuukaan isästään, kun muuten tulevat hyvin toimeen. Lähinnä on kyse ehkä siitä että mieheni on saanut lapsuudessaan isältään mallin ettei mies hoida lapsia, vaan käy töissä ja huolehtii sitä kautta perheestään. Ja mielellänihän minä poikaani hoitelen ja kun kerran äitiyslomalla olen sitä varten. Mutta välillä kyllä toivoisin että vaikka viikonloppuna tai nyt kun mies on lomalla, saisin vähän apua ja saisin tehdä jotain jopa kahdella kädellä...
Gaiole ymmärrän kyllä täysin ton kuva-asian. En itekään haluaisi täälä kaikkea paljastaa, koskaan kun näistä nettitouhuista ei voi tietää. :) Ja ilmankos tuolla joulukuisten pinossa on niin hiljaista, kun dajm ja pätkiskin täällä ovat :)
Palailen illemmalla langoille...
Pia (ja Pötkö)
Kaunis sää taas tänään ollut. Eilen tehtiinkin vaikka mitä miehen kanssa, mutta tänään oltu vähän rauhallisemmin. Vielä viikko on miehellä lomaa, sinä aikana pitäisi saada aikaan vaikka mitä kotihommia ja remontteja, mitä ollaan tähän kasattu.
Yksis, tervetuloa! Tosi kiva että päädyit tänne, tekikin mieleni jo tuossa huhuilla mutta en ehtinyt. Ja oikein paljon onnea Mia-tytöstä. Ja tietenkin tervetuloa myös muille uusille, Norpanpoikaselle ainakin! Myöskään Pia_mariaa en ole tainnut toivotella tervetulleeksi.
Gaiole, kyselit iltapuuron ajankohdasta. Meillä Kalle syö puuron jo puoli seitsemän aikaan, koska on silloin selkeästi nälkäinen. Menee sitten nukkumaan kahdeksan aikoihin. Aamupuuronälkä tulee kahdeksan aikaan. Mutta meillä tuohon aamun puuron ajankohtaan vaikutti selkeästi se, että tuli viides ateria päivään, eli päästiin paljon pidemmälle aamussa ennenkuin poika oli nälkäinen. Vaikka iltapuuro on siis annettu koko ajan tuohon samaan aikaan. Ilmeisesti sitten se, että kun lisää yhden aterian vielä päivään, tulee päivän aikana energiaa enemmän, mikä sitten kantaa yön yli. Tulipa monimutkainen selitys, toivottavasti otit tolkkua...
M&J: tuohon iltavelliin en osaa ottaa kantaa, koska me aloiteltiin soseilla ja iltapuuro otettiin selkeästi myöhemmin vasta kuvioihin mukaan. Mutta tuosta iltanukuttamisesta piti kysymäni, että oletteko kokeilleet että menisitte molemmat nukuttamaan, vaikka niin että mies nukuttaisi ja sinä olisit mukana. En siis tiedä auttaisiko, tuli vaan mieleeni.
Hannah: vai on ella sinnikäs kukkapurkin perään... Kallelle ei mene mitenkään jakeluun se, että tietokoneen johtoja ei mennä räpläämään. Se vaan huutaa suureen ääneen "eeee" kun menee kohti...
Pia-Maria: ainakin pk-seudun enskojen kanssa on treffattu silloin tällöin, varmaan taas kun kesä menee vähän pidemmälle, koetetaan jotain järjestää. Jos siis asut lähiseudulla, tervetuloa mukaan. Kyselit myös tuosta miehen osallistumisesta. En valitettavasti pysty antamaan vinkkejä, meillä mies on osallistunut aina enemmän kuin tarpeeksi. Siis iltaisin ja viikonloppuisin hoidetaan suunnilleen puoliksi. Meillä mies kokee sen niin, että työpäivä (=minulla kodin hoitaminen) kestää sen 8h, tai siis minkä ajan hän sitten onkaan töissä, loppuaika hoidetaan sitten tasaveroisesti puoliksi. Huomaa kyllä, että sillä on ollut tosi paljon merkitystä, poika on ihan yhtä luontevasti isänsä hoidossa kuin minunkin. Ehkä voisit miehesi kanssa keskustella asiasta? Riskinähän tuossa on se, että sitten kun sinä menet taas töihin (en tietysti tiedä suunnitelmistasi), jää tuo malli päälle ja sinä sitten hoidat työpäivän jälkeen kodin ja lapsen yksin, vaikka molemmat teette yhtä pitkää päivää. Tiedän monta esimerkkiä tästä lähipiiristä. Lisäksi se mitä sanoit: on varmasti kurjaa jos poika vieraantuu isästään. Tsemppiä!
No nyt täytyy mennä tekemään iltamaitoa. Heilutuksia kaikille!
Bianco+Kalle 8,5 kk
Kyselit viimeksi, että milloin meillä on hoidon aloittaminen ajankohtaista. Me tehdään niin, että mä olen kotona syyskuun loppuun saakka, mies on sitten lokakuun (isäkuukausi). Ja marraskuussa Kalle menee hoitoon. Alan tekemään 3 pv viikossa töitä. Päivän lyhentäminen ei mun työssäni oikein onnistu, joten tuo viikon lyhentäminen oli hyvä vaihtoehto.
Ja vielä kaikille kiitokset onnitteluista kallen uusista taidoista :)
...katotaan mitä tästä tulee... Mia on päikkäreillä ja herää koska tahansa syömään :)
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista, mukavaa päästä mukaan teidän joukkoonne ja toivottavasti saadaan mukaan muitakin ex-lapsettomia enskoja.
Biancolle ihan ensin huiskutukset!
Pia_Maria oli kysellyt isän osallistumisesta... meillä noin pääsääntöisesti papan homma on käydä töissä ja hoitaa autot ja piha eli tällainen vanhanaikainen systeemi, mutta iltaisin auttaa kyllä nukutuksessa jos Mia ei nukahda iltasadun ja laulun ja mun pumppaamisen aikana (meillä iltamaito syödään pullosta ja pumppaan siis aina seuraavan illan maidot Miaa nukuttaessa). Mian nukahdettua alkaa papan vuoro eli silloin mä pääsen sitten rauhassa suihkuun tai koneelle tai voidaan vaikka syödä illallista niin ettei mun tartte juosta. Mia nukkuu yönsä todella hyvin (koputaa puuta) - nukahtaa puoli yhdeksään mennessä ja nukkuu yleensä yhdellä tai kahdella herätyksellä tuonne aamu seitsemään tai joskus jopa kahdeksaan - ja pappa nukkuu Mian kanssa Mian huoneessa, kun minä en herkkäunisena saa nukuttua lapsen kanssa ja itkuhälytintäkin vaan kuuntelen jos se on makkarissa päällä. Mä sitten öisin vaan hoidan syötöt ja kannan tytön takaisin omaan sänkyynsä, johon yleensä nukahtaa saman tien. Eli näin meillä ja onhan pappa toki muutamaan kertaan ollut Mian kanssa kahdestaankin, kun mun on pitänyt päästä kampaajalle tai hammaslääkäriin tai ihan vaan kahville... Nyt kun katson tätä tekstiä niin osallistuuhan tuo itseasiassa tosi paljon :)
MamaJaJustus... ei ihan suomalainen mies mulla on, ollaan vaan eksytty tälle maailman kolkalle ja syksyllä tulee kuus vuotta täyteen täällä valtameren takana. Mia on tietty kansalainen ja meilläkin on tuo kansalaisuuden hakeminen pian edessä. Kiitos tsempityksestä... varmaan menee muutama päivä ennen kuin taas löydetään rytmi, mutta eiköhän se siitä.
Lelugalluppiin: meillä on Mialla oikeestaan vaan pari varsinaista lelua ja muuten ihaillaan kaikkea ns. tavallista tavaraa... viidakkomaton roikkuvat lelut on ihan parhaita ja niihin tartutaan aktiivisesti ja matolla Mia saattaa viihtyä pitkäänkin.
Nyt jää kaikki muu kommentoimatta, kun alakerrassa jo kaipaillaan ja mies yrittää katsoa formulaa... huiskutukset kaikille - palataan pian astialle :)
Yksis ja Mia
Hermione, joo Rota kuuluu meillä rokotusohjelmaan... on täälläkin uus juttu, mutta kuuluu siis pakettiin. Ajattelin pyytää lääkärissä mittaamaan ja punnitsemaan Mian torstaina, kun mennään se Rota-annos hakemaan, kun tuntuu että Mia kasvaa ihan silmissä ja pituuden puolestahan me ollaan jo käyrien ulkopuolella...
Butterfly, ei täälläkään keritä mitään lukemaan tai siis vähän Vauva-lehteä tai Kodin kuvalehteä iltaisin sängyssä, enkä edes muista koska olisin viimeksi nähnyt esim. Uutiset telkkarista... Onnea vaan teidän hääsuunnitteluihin, se on mukavaa hommaa :)
Norpanpoikasellekin huiskutuksia... hyvä ettet syyllistä itseäsi turhaan imetyksen loppumisesta. Pääasia on, että vauva kasvaa ja teillä menee muuten hyvin... meilläkin oli tosi lähellä lopettaa imetys, kun tissiraivarit vaan jatkui ja jatkui viikko toisensa perään, mutta nyt onneksi on helpottanut. Meillä tosin ongelma on päinvastainen eli maitoa on enemmän kuin omiks tarpeiks.
...ja sitten vielä omaa napaa...
Mun veli tulee tänään meille, on ollut Kaliforniassa tapaamassa kavereitaan ja lentää tänään sieltä meille... hauskaa, kun ei olla sataan aikaan nähty. Me kun asutaan täällä ja broidi asuu Lontoossa, niin ei nähdä edes silloin harvoin kun me käydään Suomessa.
Mia on viimeiset kolme yötä nukkunut yhdellä herätyksellä ja minä sitten heräilen ja mietin et kuin se ei nyt herää ollenkaan syömään, kun eka syöttö on normaalin aamuyhden sijaan vasta 3:30 ja seuraava on ollut vasta 7:30... sopii kyllä mulle, ihanaa kun on saanut nukkua oikein kunnon yöunia. Vaikka hyvinhän meillä on muutenkin nukuttu... alusta saakka kahdella syötöllä ja kellontarkasti vielä ensin yhdeltä ja sitten neljältä.
Helteet on hellittänyt ja ukkosten jälkeen on ollut sellaiset reilut parikymmentä astetta ja huomisesta eteenpäin on taas luvattu vajaata kolmeakymmentä. Ihan jees säätä, vasta kun mennään päälle kolmenkympin alkaa olla tuskaisen kuumaa...
Hyvää sunnuntaita ja alkuviikkoa kaikille, yritän taas keritä tänne rustailemaan...
T. Yksis ja Mia 11vkoa ja 3pvää
Loppuiskohan tää päivä pikkuhiljaa... Olin viime yönä töissä, pääsin joskus puoli kuuden aikaan aamulla nukkuun ja Pötkö heräs jo kahdeksalta (yleensä nukkuu puoli kymmeneen). Vähän menny ohi tää päivä kun on ihan pihalla. Tarvis mennä varmaan jo nukkuun...
Gaiolen puurokyselyyn: meillä syödään iltapuuro kasin aikaan, ehkä vähän yli. Sit iltapesut sun muut ja ysiltä sänkyyn. Saattaa vielä haluta maitoo ennen sänkyyn menoo, mut ei aina. Nukkuun siitä tonne neljään tai viiteen, syö molemmat tissit ja nukkuun yheksään tai puoli kymmeneen. Sit kun herää syö taas molemmat tissit, yhentoista aikaan puuroo ja ennen kahtatoista päikkäreille. Sit päivän aikana syödään kaks purkkia kasvissosetta (tai toinen välillä lihaa). Maitoo yritän antaa välissä, mut ei oikein malta päiväsaikaan. Yritän koko ajan lisätä annosten määrää, mut ei syö enempää päivässä. Olis varmaan kyllä jo hyvä antaa aamupuuro aikasemmin ja sosetta ennen päikkäreitä, mutta ehkä me pikkuhiljaa päästään siihen
Sitten Mamalle vellikyselyyn: alotin antaan iltavelliä (maissi) 4-kuisena, mutta meillä ei juuri ollu vaikutusta. Painokaan ei juuri lähteny nousuun ja kun kyselin neuvolasta, oli täti sitä mieltä että maitoohan se velli oikeestaan on. Sulaahan se kai vähän hitaammin, mutta meillä ei siitä unet pidentyny. Sitten vasta kun alotettiin soseet ja puurot.
Ja sitten niistä miehistä... Onhan miehen kanssa asiasta keskusteltu useastikin ja sanoin hänellekin etten halua että poika vierastaa isäänsä. On kyllä samaa mieltä asioista, mutta ne vaan tuppaa unohtuun kauheen nopeesti. Enkä viitti päivittäin muistuttaa. Sellanen luonnollinen osallistuminen puuttuu. Kyllä mies muuten kiltisti hoitaa osansa, autot, pikkurempat ym. ihan oma-aloitteisesti, eikä sillä saralla oo mitään valittamista. Mutta se lastenhoito vähän jää. Ei oo esim. montaakaan kertaa puolen vuoden aikana syöttäny poikaa. Ja asiahan on ihan eri jos mä en oo kotona, kyllä sillon hoitaa hienosti, kun on pakko. Ehkä sitten kun poika kasvaa, niille tulee isä-poika -juttuja... :) Varmastikin asia tulee menemään juuri niin kun Bianco veikkaa, eli kun menen töihin, hoidan silti samat asiat kun nytkin...
Nyt koisaamaan!
Pia ja Pötkö 6 kk
Tosi mukavaa huomata, että täällä on tosi paljon vanhoja tuttuja jo tuolta kuumeilupuolen enskoista.. Tuttuun seuraan siis pääsee :D
Meille syntyi siis Juhannuspoika 21.6. klo 6:44 aamulla. Painoa oli 3820g ja pituutta 49cm. Insuliinihoitoisen raskausdiabeteksen ja 3,7kg:n painoarvion (rv37+1) takia aloiteltiin käynnistämään Cytotecilla jo maanantaina 16.6. (rv37+5), mutta synnytys lähti käyntiin vasta perjantaiaamun (rv38+2) kalvojen puhkaisun jälkeen.. Imukuppi oli synnytyksessä apuna, koska pojan pää oli hieman huonossa tarjonnassa, eikä ponnistuksista huolimatta edennyt niin kuin olisi pitänyt. Päästiin sairaalasta vasta viikon päästä sunnuntaina, koska pojan bilirubiiniarvot oli hieman koholla ja sai valohoitoa parin päivän ajan. Käytiin viime viikolla joka päivä kontrolleissakin bilirubiiniarvon takia, mutta nyt lauantaina arvo oli viimein pudonnut niin alas, että enää ei tarvitse käydä.. Pitkän pitkä taival oli kaikenkaikkiaan siis tuo synnytys; ensin viisi päivää käynnisteltiin, sitten vuorokausi synnytettiin ja sitten reilu viikko sairaalassa ja vielä viikko kontrolleissa joka aamu. Nyt siis tuntuu, että tuo sairaalassa olo saa toivottavasti vähäksi aikaa riittää..
Poika syö tosi kovasti ja maitoa onneksi riittää, jopa hieman ylituotantoakin on ollut. Painoa oli kahden viikon ikäisenä jo 4172g eli yli 500g noussu siitä mitä alimmillaan oli sairaalassa (3620g). Huomenna tulee kätilö kotikäynnille. Ihan jännittää, että kuinka paljon painoa on taas kolmen päivän aikana poitsulle tullut.
Nyt täytyy kuitenkin lueskella noita teidän kuulumisia ja yrittää päästä selville mitä kenellekin kuuluu.. Voipi mennä siis vähän aikaa ennen kuin taas pääsee jyvälle siitä millaista vauva-arkea teillä kullakin on meneillään.
Terkuin, Saikku ja Vili 2vkoa+2pvä
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=7a63f9f6-4c06-11dd-aa0e-…!
Ekaksi Saikulle onnittelut pojasta!! Tosi söpö!! Tervetuloa tälle puolelle!
Yksis: Tervetuloa munkin puolesta! Meillä on aika samanikäiset lapset. Meidän poitsu on syntyny 21.4.
Norpanpoikanen oli myös tullu tänne puolelle. En nyt muista onnittelinko sua tuolla o-puolella joten täytyy varmuuden vuoksi onnitella nyt, Onnea!
Kauhean huonosti olen ehtiny viime päivinä käydä lueskelemassa... Alkaa olemaan valtava paniikki tulevien häiden suhteen. Hirveästi olis kaikkea pientä säätöä jäljellä ja aikaa enää vajaa 3vk... Tiedän etten siis tulevinakaan päivinä tänne hirveästi ehdi.
Butterfly oli saanu päätettyä hääpäivän, onnittelut. Koska teidän häät on jos saa udella? Tässä kaiken säädön keskellä annan vinkin aloittaa järjestelyt hyvissä ajoin. (Laitoin itse vasta pari viikkoa sitten kutsut postiin kun unohdin ne kokonaan, olivat valmiit tosin jo helmikuussa...)
Kiitos kaikille tsempeistä tissiraivareiden suhteen. Yösyötöt sujuu hyvin rinnasta ja päivälläkin joskus. Olen nyt suosiolla "luovuttanut" ja alkanut antaan korviketta päivällä (kerran kaksi päivässä myös pumpattua maitoa) koska pumpun mukana raahaaminen on alkanu tuntua tosi rasittavalta.
Ajatukset on koko ajan jossakin ihan muualla joten varmaan parempi lopetella=)
Vilkutukset kaikille!!!
T: Paco & Toni 2,5kk
Heti alkuun pahoittelut kun oon pudonnu aikalailla kärryiltä jutuista,kun en oo kerenny kunnolla lukeen. Joten taas omaa napaa pääosin tiedossa. Anteeeeeeeeeeeeekssssss.
Tervetuloa joukkoon Paco,Norpanpoikanen,pia-maria ja onnea vauveleista.
Hermione:
Sä hermoilit töihin menon kanssa. Mulla ei oo viä onneks eessä pitkään aikaan, mut oon kyllä miettiny, että mitäs jos oisin menny heti kun äippäloma loppu. Eli olisin siis jo nyt töissä. Pelkkä ajatuskin ahdistaa jo niin paljon että voin vaan kuvitella miltä susta tuntuu. Koitahan kuitenkin nautiskella viä Eetun kanssa olosta ja olla miettimättä syksyä. Helpommin tietenkin sanottu kun tehty. Alatko muuten tekeen sitä lyhennettyä päivää?
Butterfly:
Ihana kuva pojista. Kiva kuulla että kotiäitiys maistuu. Onkos muuten kaksosista pidempi äippäloma? Ja hääsuunnitelut vauhdissa. Onnea.
Mama&justus
Gallup: Meillä alko kiinnostaan rapiseva kirja ja peilit ja pallo (pallo vähän myöhemmin kun 4 kk).
Nukuttamisesta...ootteko kokeillu niin että sä meet miehes mukaan nukuttaan. Mut oot vaan siinä vieressä ja mies hoitaa varsinaisen nukuttamisen? Tuleeko sillon huuto? Jos näin koittais totuttaa ja sit jossain vaiheessa kun alkaa helpottaa olisit vaan vähän aikaa huoneessa ja lähtisit pois ja sit lopulta et tulis enää mukaan ollenkaan.
Heltsy:
Wau Kiiakin kävelee jo tukia pitkin. Joko on koittanu seistä ilman tukee? Meillä Neea seisoo jo aika pitkiä aikoja ja välillä laskeudutaankin jo hallitusti eikä kaatumalla.
Yksis:
Tervetuloa joukkoon ja onnea Mia vauvasta. Hyvä että imetys sujuu. Ilman muuta muutkin ex-lapsettomat vaan tänne kirjoittelemaan.
Pia-maria:
Meillä isä hoitaa välillä, että pääsen jumpalle tai muuta. Mutta muuten pääsääntösesti leikkii ja vie suihkuun, viikonloppusin nukuttaa päikkäreille. Toki tekee muutakin jos käsken.
Saikku: Tervetuloa myös sulle. Aivan ihana kuva teidän vauvelista.
ON:
Perjantaina oli 10 kk neuvola ja Neean uudet mitat on 68,5cm ja 8470g. Liikkuminen on jo hyvää. Seisotaan ilman tukee pitkiäkin aikoja ja osataan välillä jopa hallittu laskeutuminen. Puheen kehitys on alkanut ihan viime aikoina hirmuisella vauhdilla. Eli nyt tulee jo muutakin kun pelkkiä tavuja. mm. tutti on tuyt-ty ja taulu tau-y ja äiti ja isi tietenkin. Esitteli neuvolassa kaikki temput ja jopa ton tutti sanan. Osoittelee tavaroita sormella, eli siis kysyy mikä se on. Perjantaina oli niin lämmin että uskaltauduttiin oikeen järveen uimaankin. Neea ei ollu moksiskaan vaikka vesi oli rannassa jotain 24 asteista. Läiskytti ihan täpöillä.
Koitan laittaa viä viikonloppuna otetun kuvan mukaan.
Buuffa ja Neea 10 kk
niin viä se kuva. Näin hienosti onnistuu jo seisominen.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=effc8f0d-4c25-11dd-aa0e-…!
Heippa taas kaikille ja muistutan taas kaikkia, että olen vain satunnainen kävijä täällä, niin ei oikein tahdo pysyä perässä tässä ketjussa, joten kommentteja ei juurikaan tule...
mutta buuffan tytöstä ihana kuva, oikein neiti kesäheinä! :D
Olikohan se nyt butterflylla, kuka oli häitä alkanut järjestelemään. Meidän häistä tänään tasan 1vuosi.. niisk!!, kun aika menee niin äkkiä.. haikeana vaan muistelen sitä päivää, kun kaikki meni niiin kauhean nopeasti. Seuraavana päivänä hotellissa piti muutama kyynelkin itkeä tuhertaa, kun mietti että nyt se on sit ohi.. Eli nautihan sitten hää päivästä oikein kunnolla!! Milloin sulla ne häät nyt onkaan?
saikulle tervetuloa mukaan! taisit olla myös tuolla odotus-puolella, jos en ihan väärin muista?! ja teidän pojasta oli kans hyvä kuva, oikein veikeä pikku vessikkä! :D
Meidän neiti on kohta 3,5kk ja mitat olivat reilu viikko sitten 5,7kg ja 61,8cm. semmoinen siro tyttö ollut aina! :)
Kiinteiden aloittamista ollaan tässä mietitty ja terkkakin sitä oikein jo suositteli, kun ei mun oma maito enää iltaisin riitä, eli annan melkein joka ilta neidille nannia, mutta ollaan tosiaan myös velliä ja soseita myös mietitty. Eli antakaahan kaikki kokeneemmat vinkkejä ja neuvoja asian suhteen!! Meillä neiti herää yleensä kerran tai kahdesti yöllä, niin siksi mietin myös velliä, että pitäisikä paremmin nälkää, ettei ainakaan kahdesti tarvitsisi herätä syömään..
selältä vatsalle kääntymään neidillä ei näytä olevan mitään kiirettä, vaikka muuten onkin jäntevä tyttö. mutta ehtiihän tuota vielä. Tavaroita kovasti jo ottaa käsiinsä ja nykyään on niin kiva kiljua ilosta! :D
Tälläpä erää tässä kaikki! Joten eikun toivotaan vaan parempia kesäkelejä!
Aurelia ja neiti 3,5kk
Olipa ihania kuvia lapsukaisista! Saikun pieni Vili-poika oli todella suloinen ja tervetuloa myös. Ja Buuffan Neea seisoo niin tukevasti.
Onko kellään tietoa muista "rahalähteistä", kuin kotihoidontuki? Kun vähän kuulin huhuja että olis joku toinen päiväraha, mitä sais vähän enemmänkin, mutta kaveri ei muistanu mikä se oli. Ja mielelläni jäisin kotiin hieman pidemmäksi aikaa, mutta tolla kotihoidontuella ei kyllä taida onnistua...
Omaan napaan ei kuulu mitään uutta. Kotia yritetään "tuunata", että vois myyntiin laittaa. Omakotitalo rakenteilla, eikä se kuuluisa kahden asunnon loukko oikein kiinnosta. Kesäkelejä vaan edelleen kaipaillaan kovasti! Pötkö tykkää kauheesti köllötellä ulkona viltin päällä vaippasilleen ja välillä polskia altaassa.
Pia ja Pötkö reilu 6 kk
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
PIA_MARIA: Siulle piti jo aiemminkin kirjoittaa, että miulla vähän sama tilanne, kuin siulla: eli ei täällä paikkakunnalla oikein ole livemammakavereita. Olen kyllä MLL:n perhekahvilassa ja tapaamisissa käynyt muutaman kerran Pätkiksen kanssa, mut nyt kesällä ei ole niitäkään. Olen tänne muuttanut vasta 2 v sitten, joten laajaa tuttavapiiriä ei vielä ole ehtinyt syntyä. Eli kyllä miullekin tää enskaporukka on henkireikä, vaikken livetapaamisiin olekaan päässyt. Täältä Pohjois-Karjalasta kun ei taida enskoja tällä hetkellä muita olla. Mama tuossa taisikin vastailla, miten täällä yleensä ovat ihmiset livenä treffanneet. Tuo isän osallistuminen vauvan hoitoon taitaa olla tosi paljon henkilöstä kiinni, joten mitähän sitä osais neuvoa? Meillä kun Pätkiksellä on sellainen onni "omistaa" isä, joka osallistuu paljon. Alussa osallistuminen olikin tosi tarpeen, kun sektiosta toipuminen otti oman aikansa. Olisikohan parasta ihan avoimesti kysyä, mihin hommaan mieluiten osallistuisi enemmän? Joulukuisiin en ole pinoutunut koskaan, mut lukemassa olen kyllä siellä välillä käynyt. Mikähän tuo "parempi tuki" olis sitten, josta kaverisi oli puhunut, en kyllä ainakaan mie osaa sanoa? Työttömyysturva varmaan on suurempi, mutta siinä tietysti on sitten se "vaara", että tarjotaan töitä. : ) Oletko sie siis nyt jo keikkatöissä välillä, kun jotain siihen suuntaan aiemmin kirjoittelit?
MAMAJAJUSTUS: Joo, yösyöttöjen loppuminen tosiaan helpotti jonkin verran, joskin nukkuminen on välillä aika levotonta muuten. Kai se tuo liikkeelle lähdön
opettelu siihen vaikuttaa. Iltavelliä olit miettinyt... meillä iltavelli aloitettiin 4 kk iässä maissivellillä. Kyllä se selkeesti jossain vaiheessa alkoi vaikuttaa, että pärjäsi kauemmin ilman syöttöä. Eli kokeilkaa ihmeessä vaan. Tuohon isän "kelpaamiseen" nukuttajaksi en oikein osaa neuvoa: meillä isä kelpaa yhtälailla. Ehkä siihen vaan olis sitten yritettävä totuttaa, vaikea sanoa? Tuo rätin heilautus-leikki on meilläkin Pätkiksen mielestä tosi hauskaa, samoin kukkuu-leikit rätin takaa. Siulla oli sitä lelugalluppiakin ollut: Pätkis tykkää myös monien muiden tapaan paljon mm. keittiövälineistä ja tykkäis kaukosäätimistä, sanomalehdistä myös, jos niitä annettais. Ostin oman leikkikännyn tytölle ja sit on annettu sellaisia vahvemmasta paperista olevia mainoksia "luettaviksi". Muita suosikkeja on edelleen se äitiyspakkauksen (oliko se äitiyspakkauksessa vai mistähän se tuli?) kukka, joka on Pätkiksen ihan eka lelu, mutta jaksaa yhä kiinnostaa. Sit kaikenlaiset kilisevät, rapisevat ja suuhun sopivat on kivoja : ) Ja joku kirja on luettava myös joka päivä.
HANNNAH:lle ja Ellalle vilkutukset! Vai meinaa tyttö, että olis mullanvaihdon aika?
GAIOLE: Juu, Pätkis on myös joulutonttu :) En tosin joulukuisiin ikinä ole pinoutunut ja silloin talvella kirjoittelin tännekin melko harvoin, niin varmaan
siinä mennyt siultakin ohi. Marraskuussahan laskettu aika oli, mut kun Pätkis viihtyi liian hyvin yksiössään, niin syntyi vasta 7.12. Eiköhän se Piiperö jossain vaiheessa ala paremmin kelpuuttaa muutkin, kuin hedelmäsoseet. Meillä oli eilen taas hyvä syönti-päivä eli broileri-kasvis ja pe-po-parsa meni tosi hyvin alas, kai puurokin aamulla (isi syötti). Eli Pätkiksellä on vähän päivästä kiinni, miten syö (vai syökö lainkaan). Mihin aikaan olet antanut iltapuuron? Meillä Pätkis saa vieläkin illalla velliä, pitäs varmaan puuroon vähitellen siirtyä. Vellin syö siinä 20.30-21 ja nukahtaa yleensä melko pian sen jälkeen eli 21-21.30.
BIANCO:lle ja Kallelle moikat myös! hyvältä kuulostaa tuo siun työhön paluu, että saat tehdä lyhennettyä viikkoa.
SAIKKU: Tervetuloa vauva-puolelle (kuumeilupuolellahan me jo silloin juteltiinkin) ja isot onnittelut söpöstä poitsusta! Tosi pitkään oli synnytystä käynnistelty siulla, mahtoi olla uuvuttavaa? Miulla käynnistettiin myös yliaikaisuuden vuoksi ja 2 vuorokautta kului käynnistelyn aloittamisesta siihen,
että tyttö oli ulkona. Sekin tuntui jo pitkältä! Tosin sektioon lopulta päädyttiin, kun avautuminen pysähtyi 6-7 senttiin eikä vesienkään meno auttanut. Miten olet toipunut pitkästä urakasta?
YKSIS: Missä päin USA:aa muuten asustelette? Aika kansainvälistä porukkaa tunnutte olevan, kun veljesikin Lontoossa oleilee : ) Hienosti Mia kyllä yönsä nukkuu jo!
PACO: Tsempitystä sinne häävalmisteluihin! Onko isotkin häät tiedossa?
BUUFFA:lle ja Neealle tervehdys! Ai nyt on Neealla liikuntaharjoitusten jälkeen puheen vuoro? Varmaan mukavan kuuloista!
Pätkis on nyt oppinut ihan lähipäivinä istumaan tuetta paremmin. Tai siis pysyy jo jonkin aikaa pystyssä ilman, että kupsahtelee kumoon koko ajan. Syöttötuolikin otettiin käyttöön ja vitsit, miten ylpeenä hän siinä istuskeli ja taputteli pöytää! Missäs vaiheessa ja mistä asennosta (en ole tullut nimittäin koskaan edes ajatelleeksi!) vauvat muuten yleensä itse nousee istumaan?
Dajm + Pätkis, 7 kk tuli eilen täyteen
Oon miettinytkin tota työttömyysjuttua, mutta kun mulla tavallaan on kaks työpaikkaa, niin tuskin saan tukia... Eli toinen duuni on keikkaluontoista (turvallisuus ja promootio) ja toinen on viikonlopputöitä (ravintola-ala). Olin just tuolla viikonloppu-työpaikassa kun sielä on pulaa. Ainoastaan sunnuntaisin teen (eli alotan yöllä klo 00 työt), ettei vaikuta päivärahoihin. Noita keikkatöitäkin saisin jatkaa jo, mutta niitä ei kovin usein oo sunnuntaisin ja keikat on välillä aika kaukana. Kummassakaan duunissa ei oo tarjolla sen enempää tunteja, eli etsiskelen vakituisempaa työtä missä olis vähän lapsiperheelle paremmat kellonajat... Harmi kun asustelen täälä etelämmässä, oltais voitu vaikka treffata joskus, lapsillakaan ei ikäeroo montaa viikkoo :(
Pia ja Pötkö n. 6,5 kk
Mukavaa viikkoa kaikille! Täällä sairastelut on taakse jäänyttä elämää, helpolla onneksi päästiin tuon tulehduksen kanssa kun muita oireita ei sitten ilmestynyt missään vaiheessa.
Dajm: kyselit istumisesta. Meillä Kiia oppi loppujen lopuksi tosi nopeeta istuun niin että ei tarvinnut koko ajan olla ottamassa koppia jos lähti kaatumaan. 6,5kk kerran suoristikin selkänsä kokonaan kun oli lattialla ja siitä se lopullinen tasapainon reenaus lähti. Olisiko ollut viikon kuluttua kun osasi jo mennä itse konttausasennosta istumaan ja toisinpäin. Taitaa siis olla tuo konttausasennosta pyllähdys se yleisin istumaan meno asento.
Pia_Maria: mäkin veikkaisin tuota työttömyysrahaa toiseksi vaihtoehdoksi mutta en kyllä itse hoitoalalla uskaltaisi jäädä sen turvin kotiin.
Aurelia oli käynyt poikkeamassa kanssa, heilutukset sinne suuntaan!
Buuffa ja Neea: moi! Ihana kuva neidistä! Ja kovasti siellä ollaan taas uusia taitoja opittu ja parhaillaan oppimassa, ei varmaan enää tunnu vauvalta tyttö. Kiia tosiaan viime viikolla esitteli oikein kunnolla tukia pitkin kävelyä mutta kotona ei oo mennyt niin hienosti pitkiä matkoja, vaan pari kertaa ehkä puolen metrin-metrin pitusen matkan. No, kerkee sitä vielä. Ja seisominen on tuella tosi hyvää, ei enää huojuta juuri ollenkaan, niinpä toisen käden voi irrottaa muihin touhuihin. Alastulo on kanssa hallittua, ensin peppua varovasti vähän alemmaksi ja sitten istutaan.
Pacolle sinne paljon voimia ja intoa häiden järjestelyyn, muista myös nauttia ettet pelkästään ressaa:)
Saikulle tervetuloa ja onnea Vili-pojasta! Suloinen kuva pojasta, taitaa olla kotiinlähtö hetkestä otettu, vai? Kovin oli pitkän kaavan mukainen sairaalareissu teillä. Mites kätilön kotikäynti, oliko poika kasvanut?
Yksis: kovin oli tutun kuulosta nuo tissiraivarit maidon ylitarjontaan, täällä oli Kiialla tapana harrastaa samaa. Onneksi oot jo niistä selvinnyt. Ja nautihan nyt pitemmistä unipätkistä kun Mia on kiltisti pidentänyt syöntiväliään.
Tosta Yksiksen viestistä tulikin mieleen, että onko täällä monta joilla vauvat nukkuu omassa huoneessaan? Tai jos ei niin koska ootte ajatelleet siirtää? Tästä siis galluppia kehiin! Meillä Kiian sänky on meidän makkarissa mutta ollaan kyllä ajateltu jo kohta siirtää se omaan huoneeseen. Tarkkaa ajankohtaa ei olla päätetty ja nyt kun meillä oli taas levottomampia öitä seisoskelun opettelun vuoksi siirsin hommaa ja ajattelin, että jos ensin taas saisi yöt normaaleiksi. No nyt ne taas olisi, jokohan sitä raaskisi..?
Biancolle ja Kallellekin heilutukset! Sielläkin pidetään isäkuukausi, täällä myös, tosin vaan 3 viikkoa elokuussa mutta hyvä sekin on.
Gaiole tuossa jo muuten kertoilitkin että Piiperö pääsee kohta omaan huoneeseen. Tsemppiä sinne öihin, tiedän niin ton tunteen kun joutuu heräileen useemman kerran yössä, se tuntuu raskaalta kun on jo tottunut helppoihin öihin.
Mama: mitenkäs Justuksen neuvolareissu meni? Saitteko ohjeita iltavellistä? Pohdiskelit myös tuota nukuttamisasiaa. Joku jo sulle vastailikin samaa mutta sanonpa silti että entäpä jos ootte alkuun molemmat siinä nukuttamassa ja pikku hiljaa vähennät omaa rooliasi. Ja vielä tuohon että osaako tuon ikäiset jo valita nukuttajansa. Kyllä osaa! Ainakin meillä Kiia, nimimerkillä äidin tyttö:)
hannnah: kyllä sitä ehtii palstailemaan sitten taas aktiivisemmin, nauttikaa nyt arjesta koko perhe kun mies on lomilla.
Norpanpoikaselle vielä onnittelut pojasta ja tervetuloa juttelemaan.
Butterfly: onnittelut pojille 5kk iästä. Ja ihanaa hääsuunniteluintoa sinne päin.
Nyt täytyy mennä nopeeta vielä kuoriin porkkanat ja perunat Kiialle ennen kun herää uniltaan. Palaamisiin!
heltsy ja kiia 9kk+
Piti hermionea huhuilla..?! Missäs ootte vai onko mulla mennyt ihan ohi joku teidän reissu?
h
Buuffa: Hienosti Neealla tulee jo sanoja!
Dajm: Onnittelut Pätkikselle syöttötuolissa istumisesta! Hermionen kanssa kun treffattiin, niin Eetu vaikutti niin isolta pojalta, kun osasi itse istua syöttiksessä : )
Pia_Maria: Rakennatteko paljon itse vai onko paljon ulkopuolista apua? Varmasti paljon hommaa rakentaa yhtä aikaa pikkuisen kanssa, mutta ihana sitten päästä omaan asumaan! Miehen osallistumisesta kyselit. Meillä on ajatuksena, että minä teen päivän aikaan sen verran kotitöitä kun pojun kanssa ehdin ja se on minun työpäivä aivan kuten miehelläkin, ja illat ja viikonloput hoidetaan sekä lapsi että koti puoliksi. Esimerkiksi jos toinen imuroi, toinen leikkii lapsen kanssa. Mies valitsee usein mielellään lapsenhoidon, kun on päivät töissä, ja minä taas ihan mielellä teen kotitöitä rauhassa. Miehellä on säännöllinen iltaharrastus toisin kuin minulla, mutta pääsen kyllä esim. kaverin kanssa kahville kun pyydän. Aika usein käydään iltaisin myös koko porukka kaupassa tai lenkillä. Tärkeintä minusta on löytää sellainen systeemi, joka sopii molemmille, oli se sitten minkälainen vaan.
Pacolle ihania häitä!!! : )
Saikulle tervetuloa tälle puolelle ja onnittelut Vilistä! Pitkä on ollut synnytys, mutta palkinto varmasti sen arvoinen : )
Yksis: Tuttua tuo, että kun vauva nukkuu tavallista paremmin, niin äiti heräilee ja miettii, että milloinkahan se herää.. :/
Heltsyn makuuhuonegallupiin: Me asutaan isossa kaksiossa ja tässä koko ajan pähkäillään, muutettaisko milloin... Kun tykättäisiin asua tällä paikalla ja tässä talossa. Olohuoneesta saisi erotettua Justuksella oman leikkitilan vähän isompana, mutta se olisi kuitenkin liian meluinen paikka nukkua eli jatkaa nukkumista meidän huoneessa niin kauan kuin asutaan tässä... Eli tuo omassa huoneessa nukkuminen olisi meille tärkein syy muuttaa isompaan. Tietysti jossain vaiheessa täytyy joka tapauksessa muuttaa isompaan, kun poju kasvaa ja jos vaikka perhekin vielä jossain vaiheessa kasvaa.
Kiitokset myös Gaijikselle, Biancolle ja kaikille muillekin kommenteista nukutukseen ja syömiseen liittyen! Kokeiltiin eilen nukutusta niin, että minä laitoin pojan rauhallisena sänkyyn ja mies jatkoi siitä ja onnistui. Nykyään kun Justusta pitää pitää paikoillaan niin kauan kuin nukahtaa, muuten vääntäytyy masulleen ja nostelee sieltä päätään vaikka kuinka väsyttäisi. Pitänee joka ilta vähentää sitä minun roolia lisää.
ON: Eilen oli neuvola, uudet mitat 7310 g ja 64,5 cm eli hyvin on ruoka kuitenkin riittänyt. Terveydenhoitaja kehui pojan käsien hallintaa ja sanoi erityisen aktiiviseksi vauvaksi, itse kun olen luullut, että kaikki ne on tällaisia : ) Ruuista oli puhetta, kun meillä nuo yösyötöt on nyt lisääntyneet, ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että iltavelliä parempi voisi kuitenkin soseiden maistelun aloittaminen. Yhdessä kun asiaa mietittiin, niin tajusin, että itse asiassa niinä päivinä Justus ei ole oikein malttanut olla päivän aikana kauaa rinnalla, kun on sitten yöllä heräillyt syömään. Nyt meillä on kuitenkin siskon perhe käymässä ja viikonloppuna mennään minun vaarin luo käymään, joten aloitellaan aikaisintaan ensi viikolla rauhassa ja ihan pienillä makusteluannoksilla.
Justus vetelee juuri yli puolentoista tunnin päiväunia. Olen nyt huomannut, että puoli tuntia - tunti on kriittinen aika, jolloin pitäisi koko ajan olla liikettä, sitä ennen ja sen jälkeen uni on kai syvempää ja nukkuu paikoillaan olevissakin vaunuissa. Oltiin tänään jo kerran kaupungilla, joten hytkyttelin äsken parvekkeella ja luin samalla lehteä, onneksi on hyvät ilmat : )
tulin kirjoittelemaan kun heltsy ihanainen oli mua kaivannut.. Halauksia sinne! Hyvä että Kiia on parantunut! Viikonloppu meni sen siskon porukan kans, käytiin sukuloimassa jne sit miehella alko loma ja ollaan nyt tehty rästiin jääneitä kotitöitä urakalla. Tänään pestiin ikkunat ja verhot, kova homma näinkin isossa kämpässä. Vanhan malliset ikkunat joissa tuhottomasti pestävää. Lisäks kaikki verhojen silitykset yms. oon ihan poikki! Huominen menee pakatessa, kesälomareissulle lähdetään torstaina heti aamusta joten sitten se palstatauko tulee.
Muuta ei nyt muistu mieleen kuin
MamaJaJustus, hienoja neuvolakuulumisia!! ja DAJM oli ollut täällä silloin kun me treffattiin, harmi kun ei tiedetty. Olis ollut loistava tilaisuus nähdä!
Uusia enskoja oli tullut, Norpanpoikanen ja Saikku tervetuloa teille ja onnittelut pienokaisistanne! Suloisia kuvia teillä molemmilla =)
Buuffan Neealle onnitteluja uusista taidoista, ihana kuva oli tytöstä!
Jäi tosi lyhyeksi kommentoinnit, olen pahoillani. Yritän pakkaamisen lomassa vielä huomenna kirjoitella. Torstaina tosiaan aamusta lähdetään ja ollaan ainakin pari viikkoa mun kotona. Mukavaa kesän jatkoa kaikille.
Ainiin pitihän mun vastata vielä Galluppiin et Eetu nukkuu vielä meidän huoneessa. Syksyllä joskus ajateltiin kokeilla siirtoa omaan huoneeseen. Ja tuohon ISÄn osallistumiseen, meillä osallistuu ihanasti kaikkeen. Tekee oma-aloitteisesti ja pyydettäessä myös, kaikkea mahdollista ja Eetu viihtyy isänsä kanssa loistavasti. Ihana nähdä aina Eetun nauru kun mennään iskää ovelle vastaan kun se tulee esim töistä kotiin =)
h+e
Hannah: Minäkin olen ajatellut, että mahdollisimman vähän (tai tarpeen mukaan) hankitaan mitään hienoja kaupan leluja ja vempaimia, mikäli yksinkertaisemmat riittää. Puuhamatto ja sitteri on meillä ollut hyväksi havaitut hankinnat, yhden vaunuhelistimen ostin tuon eilisen pallon lisäksi ja muut onkin lahjaksi saatuja, lähinnä pehmoja ja kirjoja. Pehmoista kyllä kiinnostaa eniten sellaiset, joissa on jotain kovaa/rapisevaa/helisevää tutkittavaa. Ajattelin, että viimeistään siinä vaiheessa kun poju aloittaa tutkimusretket, täytyy tehdä keittöön oma laatikko omille astioille. Mun kummipoika oli aikoinaan myös ihan hulluna astioiden, kaukosäätimien ja kännyköiden perään. Vaari löysi sitten jostain lelukaupasta sellaiset emaliset lastenkattilat, jotka vaikutti sen verran oikeilta, että niistä tykkäsi kovasti. Kaukosäätimien kohdalla yrittivät tuota samaa kuin teillä, mutta äkkiä poika oppi, että ne muut kuin se luvallinen olisivat paljon kivempiä =D Vai on siellä innostuttu puutarhahommista pienestä pitäen =D
ON (vaikka taisi tuosta tekstistä Hannahillekin suurin osa olla omaa napaa...): Juuri eilen kirjoittelin, että yritän vielä kuukauden mennä täysimetyksellä (plus korvikepullo silloin tällöin), mutta viime yön jälkeen sovittiin miehen kanssa, että otetaan maanantaina neuvolassa iltavelli puheeksi. Poika on siis alkanut syödä taas öisin parin kolmen tunnin välein, kun pari kuukautta mentiin jo 1-2 syötöllä. Luulen, että kyse on oikeasti nälästä, koska muuten nukkuu levollisesti ja nukahtaa syötön jälkeen heti uudelleen. Omaa mukavuudenhaluahan tämä on, kun ehti jo tottua pitempiin unipätkiin... Toinen vaihtoehto tietysti olisi aloitella soseita, mutta kun nyt kesän aikaan on niin paljon reissuja tiedossa, niin jotenkin tuo iltavelli tuntuisi helpommalta vaihtoehdolta. Päivällä syöntimäärä on lisääntynyt, mutta syöntiväli ei. Mielipiteitä?
Toinen mietityttävä asia on se, että mies ei tällä hetkellä kelpaa nukuttajaksi. Mies otti puheeksi, että viime aikoina nukuttaminen on jotenkin vaan ajautunut minulle, ja että hän mielellään osallistuisi siihen taas. Yhteen aikaan nukutti melkein aina. Ollaan nyt sitten parina iltana yritetty sitä, että isä nukuttaisi, mutta Justuspa alkaa huutaa heti kun astuvat makuuhuoneen kynnyksen yli. Rutiinit on pysyneet samana ja esim. kylvetykseen mies on koko ajan osallistunutkin ja olen antanut iltatissin olohuoneessa kuten silloinkin jos itse nukutan. Mies ei siis pääse edes sängyn luo, kun poju jo huutaa, eli ei voi olla siitäkään kyse, ettei enää muistaisi niitä kikkoja (tietty asento, silittely yms.), joilla poju parhaiten nukahtaa. Osaako tämän ikäinen jo valikoida tuolla tavalla, että vaan äiti kelpaa? Olen ihan suosiolla mennyt sitten nukuttamaan, ettei toista turhaan huudatettaisi, ja itku loppuu heti. Harmittaa vaan etenkin miehen puolesta, kun hän kokee itsensä ulkopuoliseksi :(
Tulipa tilitystä... Kohta lähdenkin kirpparille viemään omia vanhoja vaatteita myytäväksi.
M&J