*~*ENSKAT*~* heinäkuun viikot 27+28
Huomenia. Kesällä niin paljon hiljaisempaa monella palstailu niin ajattelin pistää pystyyn kahden viikon pinon. Toivottavasti ketään ei haittaa..
tässä viime viikon jutut:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (76)
Heltsy: Kiva että unikoulu sujuu! Niinhän se varmaan on, että aina kun saa illat ja yöt sujumaan, niin kohta tuleekin jo uusi kehitysvaihe, joka aiheuttaa taas hulinaa.
Bianco: Kiitos jalkatreenivinkeistä. Olen nyt ihan innostunut tuosta jumppailusta, kun saa hoidettua kaksi kärpästä yhdellä iskulla eli pojan viihdytystä ja itselle treeniä. Välillä jos on enemmän kotosalla tuntuu, että kaikki lelut, leikit ja muut touhut on jo käyty läpi. Kallelle onnittelut hampaista! Vauhtia tuntuu riittävän : )
Gaiole: Kirjastosta tarttui mukaan perinteinen Agatha Christie ja uutuus-hyllystä Haiteksti, joka kertoo muistinsa menettäneestä miehestä. Vai on Piiperöstä tullut komentelija : ) Meilläkin on pojulle ilmaantunut uusi itku, joka ei oikeastaan ole itkua, vaan enemmänkin sellaista 'tylsää, viihdyttäkää' -huutelua. Kiva että ruoka maistuu. Olisko tuo liikkumaan opettelu iltahulinoiden syynä?
Weeralle piti vielä Rotasta sanoa, että otettiin se omakustanteena (vaarin lahja) eikä tullut mitään oireita. Sen sijaan 3 kk yhdistelmästä tuli yhden illan huudot.
Lelugallupvastauksista kiitos kaikille. Kirjat ja lehdet on meilläkin kiinnostanut jo jonkin aikaa, lehtiä vaan ei oikein uskalla antaa ettei päädy kurkkuun tai masuun. Pitääpä etsiä jotain keittiöjuttuja leluiksi, kun alkaa tuo käsien hallinta jo parantua. Pari viikkoa sitten saattoi vielä mäiskiä itseään leluilla päähän, niin piti antaa vaan pehmoja.
Olipa mukava tavata Hermione ja Eetu, vaikka sää ei oikein suosinutkaan. Ehdittiin pahimman sateen alta pois, mutta ehkä se bussi olisi kuitenkin ollut järkevämpi valinta... Justus oli pakko ottaa rintareppuun, kun ei enää viihtynyt vaunuissa, ja kuvittelin jo kuinka hän kastuu litimäräksi ja saa korvatulehduksen ja keuhkokuumeen, mutta ei itseasiassa kastunut yhtään, vähän oli huppu ja hihat takista kosteita.
Jaha, herättiin, moi. M&J
Ensinnäkin KIITOS kaikille ketkä onnittelivat Eetua hampaasta! ja kiitos ihanasta myötätunnosta hoitoon viennin suhteen, mukava kuulla että muillakin on samoja tunteita.
Kiitokset MamaJaJustus mukavasta seurasta, kiva oli nähdä teidät. Mä mietinkin miten te selvisitte kotiin, kun tosi paljon salamoi ja jyrisi. Ja tulihan sitä vettäkin. Eetu joi kotona maitoa ja meni nukkumaan ja nukkui 2h!! mitä ei oo aikoihin tehnyt. Joko sadeilma väsytti tai sit se kaupunkireissu. Noista leluista kyselit, Eetulla on nyt in kaikki kattilankannet, tyhjät limsapullot yms mitkä ei varsinaisesti oo leluja. Onko teillä palloa? muistan jossain vaiheessa ostettiin Eetulle sellainen jalkapallo josta tykkää vieläkin tosi paljon ja sit pienempi nyppyläinen pallo josta sai hyvin otteen (olikohan terapiapallo nimeltään). Partaselta niitä löytyi hyvin. Jotkut sanoo että pallo voi innostaa lasta lähtemään liikkeelle, pallon perään. Eetu lähti ryömimään ekaa kertaa pesupallon perään =)
Weera, hienot mitat tytöllä!! Me otettiin Eetulle se rota, ristiäislahjarahoilla maksettiin. Siitä tuli ekalla kerralla varmaan kaks viikkoa kestävä (melkein) ripuli. Siis joka pierun mukana tuli vaippaan sellaista keltaista kakkaa. Terkka sano että väri johtuu rokotteesta. Ja oli Eetu ekat päivät vähän kiukkunen. Siitä toisesta satsista tuli oikeestaan sama juttu, joskin ehkä vähän lievempänä. Eihän siitä välttämättä tule mitään.
Butterfly, suloinen kuva taas pojista. Aina tulee susta mieleen että miten sä jaksat kahden kans kun tuntuu että yhdessäkin on tekemistä. Hatun nosto sulle =) ja hienoja mittoja teilläkin neuvolassa ja muutenkin kuulosti neuvolakäynti menneen putkeen.
Paco, kiva kuulla teistäkin! aika menee kyllä nopeasti... Sepä se tossa hoitoasiassa eniten huolettaakin kun ei yhtään tiedetä minne Eetu pääsee/joutuu hoitoon. Täällä on niin huono tilanne noiden hoitopaikkojen suhteen, lapsia liikaa =( eli siis hoitopaikkoja liian vähän! Noi tissiraivarit on kyllä tosi yleisiä, toivotaan että menee ohi!
Heltsy, hienosti kuulostaa unikoulu menevän. En oo ajatellutkaan tota lyhyempää päivää, täytyypä kysäistä siitä kun nään osastonhoitajaa seuraavan kerran. Olis vähän niinku pehmeä lasku. Eetu alko korviketta juomaan aluks vähän nihkeesti. Siks annoin alussa aina vaan aamuisin, silloin suurin nälkä ja ajattelin että kyllä se sitä nälkäänsä juo jos on pakko. Kyllä se tuttia pureskeli ja ihan ekoilla kerroilla yökki, mutta joi. Kokeiltiin parin päivän päästä Tuttelia niin se maistui paljon paremmin kuin Nan. Tai sit se oli siinä vaiheessa muutenkin jo tottunut pulloon. Siinä mielessä en osaa oikein neuvoa kun me otettiin pullo käyttöön ja te varmaan käytätte nokkamukia. Kokeile jotain toista korvikemerkkiä? Ei Eetukaan vielä nokkiksesta juo ruuan päälle kuin max 50ml.
Biancon Kallelle hammasonnittelut!ja kovasti poika siellä kuulostaa liikkuvan, täällä on kans sähköjohdot ja pistorasiat hyvin mielenkiintoisia. Hyvä että sä olet saanut hoitopaikan suhteen tehtyä ratkaisun. Se hoidon aloitus on tosiaan vanhemmille varmasti isompi pala nieltäväksi kuin lapselle. Toivotaan että me jokainen siitä jotenkin kunnialla selvitään.
Gaiole, mä olisin sua tänään kaipaillut mutta ehditkin kirjoitella. Nyt muistin että sähän olit siellä mun kotiseudullakin lomailemassa =) Hienosti siellä syödään jo vaikka mitä, vellivaihe jäi muuten meilläkin kokonaan välistä. Ja liikkumista jo harjoitellaan, kellonviisarina Eetukin meni aika pitkään. Tsemppiä iltanukutuksiin!
Tipulle vielä toistamiseen ihanaa lomaa!
Tulipa romaani, omat kuulumiset tuli aina tuolla välissä. Sisko lapsineen on tulossa ilmeisesti perjantaina kylään niin huominen urakka olis siivota toi vierashuone vieraita varten. Se kun on täynnä kaikkea vauvaroinaa ja Eetun pieneks käyneitä vaatteita. Minnehän mä ne saan laitettua?
hermione ja Eetu 9kk
kun jäi laittamatta Pia-marialle tsempitykset syöntihommiin ja tsemppiä myös hoito- ja työasioiden miettimiselle.
Ja pitää vielä kehua että Eetu teki tänään ekat kakat pottaan =)
Rakas lapseni suostui tänään illalla rinnalle! Ja vetikin sitten molemmat tissit pitkään ja hartaasti. Toivottavasti muistaa vielä huomena että tissilakko onkin jo loppunu. :)
Biancon Kallelle onnea hampaista ja istumisesta. Toivottavasti ei poika ehdi karkaamaan :)
Butterflyn pojista oli hyvä kuva. Oon kans välillä miettiny, miten ihmiset pärjää useamman vauvan kanssa, kun tuntuu että itsellä on tekemistä yhdessäkin...
Gaiolen Piiperölle tsemppiä pepunnostoihin, meillä samat harjotukset käynnissä. Meidän poitsu on syntyny viime vuonna, joulupäivänä -07.
Sängyssä on nyt tyhmää, tarvii mennä tutittamaan...
Pia
Pia Marialle piti jo viimeksi sanoo Pacon tapaan että tervetuloa juttelemaan enskoihin. Ja onnittelut onnistuneesta lakon lopetuksesta, täällä pidetään peukkuja pystyssä että homma loppui siihen.
Hermione: mä oon itse ajatellut palaavani työelämään sitten juurikin niin että teen esimerkiksi 50% tai 70% työviikkoa. Vaikkakaan mulla ei siis oo tuolloin voimassa olevaa sopparia niin luulen että se onnistuu, tai tiedän ainakin monella työkaverillani onnistuneen. Ja kiitoksia korvikevinkeistä ja kokemuksista. Harjoitukset jatkuu. Aamulla jouduin tekeen uuden puuron Kiialle kun eka satsi joka oli tehty pelkkään tutteliin ei kelvannut, 50-50 versio meni mukisematta:)
Mama olit käynyt kirjastossa. Mulla olisi kanssa nyt vauhti päällä kirjojen suhteen jos vaan keksis mitä lukea, viikonloppuna sain päätökseen Torey Haydenin Häkkipojan. Mitähän sitä keksis..
Gaiole ja Piiperö olivat palanneet onnistuneelta reissuiltaan. Eiks ookin mukava olla reissussa mutta kotiinkin on ihanaa sit palata. Ja Piiperöllä siellä liikkumisreenit jatkuu, kohta mennään varmaan ja lujaa. Mekään ei muuten annettu vellejä ollenkaan vaan aloitettiin suoraan puuroilla.
Biancon Kallella on meno päällä:) Nopeeta se tasapaino siellä kehittyy, Kiiakin on tossa seisomisessa jo vanha tekijä, nyt alkaa hakeen selkeesti uusia haasteita yhdellä kädellä tukee ottaen tai varovaisella kurotuksella ja askeleella tukien kanssa. Onnittelut muuten hampaasta!
Ja vielä piti kommentoida tuota Kallen hoitopaikkaa, kuulosti ihanteelliselta tuollainen pieni yksikkö, toivoisin samanlaista ratkaisua Kiiallekin sitten ajallaan.
Huomenna meillä onkin taas sovittuna menoa, johan tässä pari päivää oltiinkin rauhallisemmin, joten palstailu jää varmaankin perjantaille. Toivottavasti loppu viikko olisi lämmin ja aurinkoinen.
heltsy ja kiia 9kk
Mahtava sää taitaa olla koko Suomessa, kaikki enskat varmaan nauttimassa ulkoilmasta niinkuin pitääkin. Me oltiin pelaamassa krokettia tossa naapurissa, tultiin vasta vähän aikaa sitten kotiin ja Eetu nukahti heti kun pääsi äsken sänkyyn. Huomisesta luvattu kunnon hellepäivä! nautitaan siitä!
h+e
...kurkkaan myös tänne puolelle tuolta plussanneista, lapsettomista enskoista kun oli juttua että tehtäisiin rynnäkkö tänne...
Meidän kauan kaivattu tyttömme siis syntyi huhtikuun 17. täällä Yhdysvalloissa ja nyt tasan 11 viikkoa myöhemmin kirjoittelen tänne tätä viestiä...
Viimepäivät on täällä kärvistelty hurjassa helteessä +35-39C ja eilen illalla se sitten päättyi hurjiin ukkosiin. Ukkosmyrskyt jatkuivat läpi yön ja edelleen tänään koko päivän. Vaikka meillä on ilmastointi Mian ja meidän makuuhuoneissa on aikaa kulutettu mm. Ikeassa (ilmastointi), kauppakeskuksissa (ilmastointi) ja eilen sitten vuoristossa - tavoitteena hakea vähän viilempää ilmaa.
Meillä taisteltiin monta viikkoa hurjien tissiraivareiden kanssa. Onneksi ne ovat ainakin toistaiseksi taaksejäänyttä elämää (koputtaa puuta). Huvittavaa kyllä ratkaisu löytyi luovuttamisesta ja sen myötä ilmeisesti stressin vähenemisestä... eli juhannuksena lopulta päätin, että nyt saa riittää ja kävin ostamassa uuden rintapumpun ajatuksena siirtyä pumppaamaan ja syöttämään pullosta. Oltiin kuitenkin juhannusta viettämässä kavereilla ja ajattelin nyt noin kuriositeetin vuoksi tarjota ensin rintaa, kun se kuitenkin käy nopeammin kuin pumppaaminen niin kas kummaa yllättäin maito taas maistui tissistä ja sen jälkeen ei ongelmia ole ollut...
2kk tarkastuskin oli ja meni ja neidillä siellä painoa 5420g ja pituutta huikeat 63cm (tästä siis jo reilut 2vkoa). Ensi viikolla saadaan tuoreempia lukemia kun mennään ensimmäistä erää rotarokotetta hakemaan.
Saa nähdä miten me Mian kanssa pärjäillään, kun mies palaa liki viiden viikon isyysloman jälkeen maanantaina töihin. Tilanne on nyt kuitenkin ihan toinen, Mian ollessa siinä vaiheessä liki 12 viikkoinen, kun miehen kotiin jäädessä Mia oli vajaat 7 viikkoa. Silloin ennen oli niin helppoa vaan lykätä tyttö autoistuimeen ja lähteä liikkeelle... nyt pitää jo tehdä kaiken maailman taikoja eli on rintareppua ja systeemiä ja jos Miaa ei autossa nukuta alkaa pian melko konsertti, kun siellä takapenkillä on yksin niiiiiiiiiiiin tylsää.
Tässäpä näitä kuulumisia tällä kertaa, meillä on nyt muutamana päivänä nukuttu ihania 3-4 tunnin päikkäreitä ja mammakin pääsee taas vähän koneelle :)
Yksis ja Mia 11 vkoa tasan, kyllä aika rientää
:)
Yksikselle tervetuloa mukaan juttelemaan ja onnea Mia-tytöstä! Onpa teillä siellä helteet! Etelä-Suomessa on tänään helle, mutta taitaa jäädä yhden päivän ihmeeksi. Sitten palataan kuulemma taas normaaliin kesäsäähän, +15 astetta ja vesisadetta.. :/ Hyvä, että rinta taas kelpaa Mialle. Tosiaan jos tuo stresaaminen vaikutti asiaan.
Hermionen Eetu on tehny kakat pottaan, hienoa hienoa!
Ja pia_marian poika viihtyi kans tisulla, hyvä juttu! Teidän poika on meidä tyttöä viikon vanhempi :)
Mä jo unohdin, mitä muuta piti kommentoida... Helle saa pään vieläkin sekavammaksi mitä se jo valmiiksi on.
Me käytiin tänään hakemassa piiperölle uudet mitat neuvolasta, eli 6 kk mitat on 64 cm ja 6280 g. Omalla käyrällä mennään ja piiperö näytti taas kaikki temppunsa neuvolan tädille :)
Pesen pyykkiä, ja piiperö nukkuu varjossa pihalla. Kun se herää, niin ruokaa nassuun ja sit lähdemme kyllä yhdesä ulos.
Aurinkoa kaikille!
G ja piippis 6 kk
Sisko tulee tänään lapsineen yövisiitille ja mä oon vihdoin saanut ton vierashuoneen raivattua kuntoon. Olihan homma! kävästiin Eetun kans rannallakin kävelemässä, paljon oli uimareita jo järvessä.
Lämmintä on siis täälläkin mutta onneks ei niin lämmin kuin Yksiksellä ja Mialla siellä rapakon toisella puolella. Tervetuloa tänne jutustelemaan ja onnittelut vielä tytön syntymästä! toivottavasti tissiraivari-vaihe meni ohi. Ja kyllä sä hyvin pärjäät sitten kun miehes menee töihin, luota omiin kykyihisi =)Hienosti siellä tyttö kasvaa! kuuluuko siellä muuten toi Rota ihan rokotusohjelmaan? täällä sen joutuu itse maksamaan jos haluaa antaa, ja on vielä aika arvokas (140e). Ainakin oli viime syksynä kun Eetu syntyi.
Gaiolen piiperökin kasvaa hienosti omalla käyrällään niinkuin laitoit. Jokainen kasvaa omaan tahtiin, hyvin kuulosti muutenkin menneen neuvolakäynti. Onko toi piippis nyt niinku tytön lempinimi? =)
Mukavaa viikonloppua kaikille enskoille!
hermione ja Eetu 9kk+
Huh, hellettä! Mutta ihana tuo lämpö, äsken juuri parvekkeella istuskelin jäätelö syöden ja kirjaa lukien. Kiia unilla vielä.
Olipa tosiaan hulinapäivä eilen kun oltiin koko päivä menossa. Illalla vielä lääkärissäkin käytiin. Kiialla nyt kortisonilääkekuuri menossa kun kurkunpäätulehdus iski yllättäin. Tuli tosiaan aika puun takaa koko tauti, parina päivänä ollut ääni käheä mutta ei muita oireita nuhaa tms. Eilen sitten oli enenemissä määrin sellasta hengityksen vinkunaa ja päikkäreiden jälkeen oikein jo paljon. Se ei siis oo koko ajan vaan erityisesti kun innostuu jostain tai itkee niin silloin tavallaan haukkoo henkeä. Saatiin lääkäri alle tunnin päähän ajanvatauksesta ja reilu tunti tästä oltiin jo kotona lääkkeiden kanssa. Tänäänkään ei ole ollut muita oireita, täytyy toivoa että menee pian ohi. Aika hurjalta välillä kuulosta kun sillain ääntelee mutta onneksi on nyt hoidossa.
Niin ja jotain positiivistakin vielä. Eilen nimittäin Kiia käveli tulia pitkin kahteen kertaan useamman metrin matkan. Oltiin sellasessa paikkaa missä oli pitkät penkit joten oli hyvä harjoitella. Katsotaan nyt oliko vaan kertaluonteinen harjoitus vai tekeekö sitä kotonakin.
Hermione: kuulostaa mukavalta tuollainen siskon vierailu. Onko teillä viikonlopuksi jotain ohjelmaa suunnitteilla vai nautitteko kesästä vaan ilman sen suurempia aikatauluja ja ohjelmia?
Niin ja eilen jo piti onnitella Eetua ekoista pottakakoista! Hih.
Gaiolen Piiperö oli tehnyt visiitin neuvolaan. Onko teillä sama neuvolantäti kun sulla raskausaikana?
Yksikselle tervetuloa joukkoon ja onnittelut pikku Miasta! Hui mitä hellelukemia siellä on ollut, onneksi olitte kuitenkin keksineet helpotusta oloon;)
heltsy ja kiia
Ainiin vielä piti mainostaa kestoilijoille hyvää löytöäni. Poikettiin tänään lähi City Marketissa ja sattumalta huomasin siellä Popolinon kestovaippoja tosi edullisesti, 5 ja 6€ kappale. Oiskohan ne poistamassa valikoimasta ton merkin kun myivät reilulla alennuksella, en tiedä? Pakkohan siitä oli hamstrata kolme pakettia mukaan vaikka oon tässä aloitellut myös vaippoja itse ompelemaan, eiköhän noista saa omansa pois aikanaan..
Nopeeta kun koittaa kirjoittaa niin tulee noita kirjoitusvirheitäkin aina mukaan. Paras oli kuitenkin toi Kiian tulia pitkin kävely.. Ei nyt sentään, ihan vaan penkkiä vasten mentiin:)
h edelleen
Paco: Tervetuloa tosiaan mukaan=) Muistankin sut o-puolelta.
Mama: Voi mä oon kade ku oot ehtinyt lueskelemaankin. Mä en ees uneksi sellasesta. Ei viiti ees käyä kirjastossa ku sit tarttus monta kirjaa mukaan ja harmittaa ku ei ehdi lukee. Luin mä tossa muutama viikko sitten uuden Potterin vihdoin ja viimein mut sillon me oltiinkin miehen porukoilla niin ehti lukasta sen läpi.
Leluista kyselit niin meiän pojat tykkää ihan oikeista leluistakin mut lemppareita selkeesti on esim. lusikka ja tuttipullo:)
Pia_Maria: Tervetuloa enskoihin=) Ja kiva kuulla et ootte saanu rintaruokinnan taas sujumaan!
Bianco: Kallelle tullut paljon hienoja uusia taitoja. Onnittelut niistä:)
Gaiole: Meillä kans Leevi pyörii kellonviisareina lattialla sekä sängyssä. Aina ku aamulla herää ni pojan jalat sojottaa pinnojen välistä:) Hauska kyllä ku vauvoista alkaa löytyä tempperamenttia (tai no hauskaa ja hauskaa mut...) Meillä Lauri on oikea komentoora:)
Yksityinen asia: Kiva saada uusia mukaan eli tervetuloa siis:) Tsemppiä miehen töihinpaluuseen!
Hermione: Siellä ollaan oltu rantakävelyllä. Tulikin mieleen et ois ihana päästä uimaan mut harmi ku tääl ei oo mitään paikkaa jossa käydä. Tuusulanjärvi on niin likanen et en haluu sinne:( Ootkos sä käyny uimassa vai vaan käppäilly rannalla? Hauskaa iltaa siskon kanssa:)
Heltsy: Pikaista paranemista Kiialle!
ON: Pojat täyttää huomenna 5kk. Ei kyllä millään uskois että siitä on niin kauan ku noi pikkuset synty. Saati että siitä on jo vuos ku plussasin. Voih vauvakuumehan tässä alkaa ihan nostaa päätään ku tää arkikin on niin kovasti helpottanut:)
Tällä viikolla saatiin vihdoin päätettyä meiän hääpäivä ja varasin kirkon:) Nyt alkaa sitten se kova suunnittelu ja juhlapaikka pitäs jostain metsästää. Tavallaan oon ihan innoissaan mut toisaalta hiukka ahdistaakin. No onneks mulla on tehokas kaaso:)
Laurilla kiukkus päivällä ihan hysteerisesti eikä suostunu syömään eikä nukkumaan. Tulee vissiin niitä hampaita nyt ku muutenkin on jotenkin levoton. Kuolaa valuu suusta ku hanasta tippumalla ja nyrkki on koko ajan suussa. Annoin sit sille supon ku ei menny itku ohi ollenkaan. Sit onneks rauhottu ja nukku 3h.
Huomenna mennää leffaan miehen kanssa ku meillä oli molemmilla tässä vähän aikaa sitten synttärit. Mummo ja vaari tulee hoitamaan poikia. Sit miehen veli kävi tänään täällä ja toi meille lahjaks liput Scorpionsin konserttiin meripäiville ja sinnekin päästää kaksistaa. Eli paljon kivaa tiedossa.
Jaa mut ehkä lopetan taas ennen ku tulee taas kerran romaani... Hauskaa viikonloppua kaikille:)
Terkuin Butterfly ja Lauri & Leevi (5kk huomenna)
Hengissä täälläkin ollaan, on vaan sen verran puuhaa tässä ollut, että jäänyt palstailu kokonaan. Kuulumisenne olen kyllä lueskellut. Lisäksi miulla on edelleen se ongelma, että vauva-sivut latautuu järkyttävän hitaasti koneelle. Eli lueskelen sivuja lähinnä känny-netistä (siten toimii nopeammin), mut sillä kirjoittaminen olis varmaan aika hidasta.
Moni oli matkaillut sekä ulkomailla että koto-Suomessa ja tais olla kaikilla mennyt ihan kivasti matkat. Me tehtiin pikkureissu kalakukkokaupunkiin ti-ke. Pääsin "iltalomalle" kaverin kanssa viinijuhlille Lauri Tähkän keikalle. Kylläpä piristi mieltä kovasti! Ja sitten huomasin, että HERMIONE ja MAMA olitte ilmeisesti treffanneet keskiviikkona ennen sitä kovaa ukkoskuuroa. Voi, kun ois tiennyt, niin olisimme Pätkiksen kanssa liittyneet seuraan :) Oltiin nimittäin kaupunkikierroksella samoihin aikoihin, tosin satuttiin sitten kaatosateeseen myös (onneksi kuitenkin kauppahallin katon alle).
Uusia enskoja oli ilahduttavasti liittynyt joukkoomme: TERVETULOA! Ainakin PIA-MARIA (Pätkis on muuten joulutonttu myös, tosin alkupuolella kuuta syntynyt)
ja PACO jäivät mieleen.
Ja sitten myös YKSITYINENASIA olit aloittanut plussanneiden lapsettomien "rynnäkön", olipa mukava huomata sekin! Meinasinkin jo käydä teitä toivottelemassa tervetulleiksi, mutta Hermione oli ehtinyt ensin. Tulkaahan muutkin jutustelemaan tänne joukkoon! Meistä nimittäin muutama varmaan on käynyt seuraamassa teidän taivalta, kun samoissa pinoissa aluksi osan kanssa kuumeiltiin. Onnea siulle paljon pikku-Miasta ja toivottavasti helteet helpottais.
Pätkiksen syönti-intoa täällä kehuin silloin viimeksi... ei olis pitänyt, kun nyt meinaa välillä tökkiä! Parina päivänä ei kelvannut muu kuin tutteli ja hedelmäsose (sitä hän söis kyllä varmaan monta purkillista jos antais), kun toisina päivinä taas syö kuin hevonen. Välillä vähempi syönti johtui kyllä varmaan siitä, että maha oli kovalla: siihen auttoi luumu. Mut sitten on esim. parsakaalille ja äipän tekemälle nauta-kasvis-soseelle vain irvistelty muutamana päivänä. Kaupan lihamössöt kelpaa joten kuten, parhaiten alas menee kasvis-kinkkuherkku. Taidan siis ainakin toistaiseksi ihan suosiolla antaa liha-ateriat kaupan purkeista. Toinen soseateria meillä vielä on kasvista. Uusi, Pätkiksen mielestä kauheen jännä juttu, on nyt se, että on annettu palasia suussa natusteltaviksi. Kurkkua ja leivänkannikoita imeskeltäviksi (hampaita ei vielä ole) ja sitten ihan pieninä palasina kielen päälle mm. metsämansikoita, porkkanaa, makaroonia, jauhelihaa. Niitä on kiva pyöritellä suussa ja maistella.
Yösyönti meillä on jäänyt nyt kokonaan pois, tosin levotonta on nukkuminen aamuyöstä. Pyöriä pitää niin vallan mahdottomasti ja könytä konttausasentoon
heilumaan. Ja tuttia huudella välillä... No, ehkäpä tuo joskus helpottaa. Tai sitten ei... jos on tullut vanhempiinsa, niin pyöriskelee varmaan nukkuessaan aina. :)
Tällaista siis tänne! Kommentoida en edes yritä kaikille, mutta päällimmäisinä jäi mieleen:
BUTTERFLY: Ihana lukea, kun arki teillä helpottanut ja kuulostat niin hyvin jaksavalta ja iloiselta! Tsemppiä eteenkin päin!
HELTSYN Kiialle pikaista paranemista!
Vilkutukset ihan kaikille! Tuli muuten äsken peukalonpään kokoisia rakeita, täytyi ihan käydä nopeeta siirtämässä auto katon alle!
Dajm + Pätkis (kohta 7 kk)
Voi kun sää jatkuis vielä tälläsenä! Mulla on oikeestaan elämäni ensimmäinen "kesäloma" ja sit on huono kesä... Vielä kun oon tosi kesäihminen. Ollaankin nautittu koko päivä mun vanhempien pihalla. Pötköteltiin koko perhe jättipeitolla ja poika polskutteli altaassakin.
Yksikselle tervetuloa ja onnea pienokaisesta! Tissiraivarit tai meillä oikeestaan tissilakko on ihan tuoreessa muistissa. Poika 6 kk lopetti lakkoilun eilen.
Gaiolen olenkin huomannu tuolla joulukuisissa. Hyvä että piiperö pysyy käyrällä, me ollaan siis myös mini-jengiä. Laitahan kuvia Piiperöstä, niin voidaan pojan kanssa tsiigailla tyttöystävä-ainesta! :)
Heltsyn Kiialle tsemppiä paranteluun. Varmaan aika pelottavan kuulosta tollainen hengitys. Ja onnea kävelyharjoituksiin.
Butterflylle jaksamista hääjärjestelyihin, mulla kanssa edessä. Tosin hääpäivä on vasta ensi kesänä.
Poika on taas tän viestin kirjottamisen aikana kääntyny jo neljä kertaa mahalleen sängyssään... Täytyy mennä jälleen...
Pia
Piti vielä sanoo dajmille että kiitos, on ollu mukava liittyä teidän porukkaan. En oo täältä kotinurkilta löytäny sellasia livemammakavereita, niin on mukavaa kun on ihmisiä ketkä elää samassa elämäntilanteessa. Kai täälä meilläpäin on vaan niin hitaastilämpiävää sakkia, kellekään vieraalle ei sanota sanaakaan... Ja tsemiä teille syömispuuhiin, onneksi Pätkis kuitenkin suostuu ees välillä syömään. :)
Niin ja sit piti kysyä tyhmiä: miten ootte tutustuneet livenä? Aattelin vaan jos joku sattumalta asuis täälä niin vois aatella jotain kahvilareissua... Niin että miten ootte selvitelly missä kukakin asuu? Kylläpä nyt utelen. En vaan oo ennen harrastanu nettijutteluja, niin en tiiä tapoja. Ohjeistakaa siis vaan jos teen jotain väärin!
Pia
Aika kuluu ja poika kasvaa ja vie äitin ajan.. Poika nukkuu ulkona, joten ajattelin ilmottautua mukaan. Tuolla odotuspuolella kirjottelin paljonki ja täällä nyt oon käyny lueskelemassa, mut tuntu, et teidän vauvat on jo niin "vanhoja", nyt ainaki Weera on täällä ja kohta varmaan saadaan saikkukin tänne.
Eli meidän poika tuli keskiviikkona 5 viikkoa. Imetys on loppunu, maitoo ei tullu kaikista yrityksistäni huolimatta. Asian vuoks olin aika itkunen ja paniikissa, mut nyt kun väkisin yrittäminen ja pojan ja itteni itkettäminen "pakkoimetyksellä" on loppunu, on omakin mieli parantunu ja nautin vauvastani täysin rinnoin! Ja suren sitä, ku ekat vaatteet jää pieniks ja mun vauva kasvaa.. Uusi vauvakin on jo aatoksissa, mut onneks vasta aatoksissa, vähän aikaa pitäs ootella, sen verran tuoreessa muistissa on pitkä ja tuskanen synnytys, tosin kätilökin totes, et seuraava tulee helpommin:)
Iltasin on vauvalla semmonen tunnin pitunen suoraa huutoo itkukohtaus, itkee väsymystä ja mahaansa. Ei malta tai mahakivulta pysty nukkuun. Iltatankkaus on kovaa. Joskus 22-23 nukahtaa, herää 2 aikaan syömään, sit 5 maissa, sit 7 aikoihin ja sit 8-10 herää. Päivissä ei juuri rytmiä oo. Nukkuu lyhyitä pätkiä, joskus vaunussa pari tuntia. Ja nyt kuumalla tuntuu, et ei nuku sitäkään vähää. Ilman vaatteita vaan tykkäis sisällä kelliä. Meille siis sopii hyvin tämä viileä ja sateinen suvi.
Kaiken kaikkiaan ihan kivasti menee. Ja mukava, kun mies on ollu vauvan syntymästä lähtien ensi kesälomalla ja nyt isyyslomalla.Ollaan saatu tutustua poikaan ihan rauhassa ja opetella arkea.
Ite oon toipunu hyvin. Loistavaa on se, et saa öisin nukkua. Nyt pitäs ruveta kadottaan loppuja kiloja ja niitäkin, jotka oli jo ennen raskautta. Mut ku toi jätski ja suklaa on vaan niin hyvää:) Ristiäiset on parin viikon päästä. Etunimi on nyt vihdoin päätetty, toinen on vielä vähän pohdinnassa. Kirkossa kastetaan ja sit kotona kahvitellaan.
Semmosta nyt alkuun. Ai niin, 1 kk neuvolassa kaikki ok. Painoo oli 4715 (syntyessä 3720) ja pituutta 55.5. (52). Rotarokotteet saatiin sairaalasta lahjaks ja 21. päivä annetaan eka osa. Samalla meen ite antaan arvot ja näytteet jälkitarkastusta varten, joka on sit elokuun alussa ja samalla on pojalla 2 kk lääkärineuvola.
Hyvää viikonloppua kaikille, yritän tutustua porukkaan pikkuhiljaa. Se jäi mieleen, et Butterfly oli hääpäivän päättäny. Onnea siitä!! Mä vähän katteellinen, ite vasta haaveilen häistä, mut kai se päivä täälläkin jossakin vaiheessa koittaa.
Norpanpoikanen ja poika 5 viikkoo ja kolme päivää
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=1321b365-4a69-11dd-af9e-…!
Mie tässä vaan testailen, onnistuuko kännyselaimen kautta viestin lähetys. Tervetuloa NORPANPOIKASELLE ja onnea pojasta! Hyvä, että parempi mieli jo imetyksen päätyttyä. Itselleni oli yllättävän kova paikka, kun oma maito ei Pätkikselle riittänyt. Osittaisimetin kuitenkin sitten 4 kk:n ikäiseksi, jolloin tyttö päätti, että pullo on parempi. Pätkis on nukkunu nyt pitkät päikkärit, taitaa sateella nukuttaa paremmin. Dajm+Pätkis
Kirjoittelin eilen pitkät pätkät ja sitten netti katkesi, arggh. Mies soitteli juuri Elisalle, kun päätettiin vaihtaa nopeampaan yhteyteen, ilmeisesti muuttivat sen sitten heti ja vanha yhteys katkesi tai jotain..
Hermione: Justuskin vetäisi maidot ja nukahti heti kun tultiin kotiin. Ostin muuten tänään sellasen pienen pehmeän terapiapallon ja siitä tykätään kovasti, kiitos vinkistä.
Pia_Maria: Ihana että tissilakko loppui! Kyselit kuinka ollaan tavattu livenä. Minä esim. huomasin Hermionen jostain sairaalaan liittyvästä jutusta, että hän on synnyttänyt samassa sairaalassa kuin minä ja sitä kautta tuli asuinkaupunki puheeksi. Pääkaupungin Enskoilla taitaa olla ihan säännöllisiä porukkatapaamisia. Jos uskallat kertoa asuinpaikkakuntasi täällä, niin katsotaan, onko ketään samoilta kulmilta. Osa täällä kertoo enemmän ja osa vähemmän ns. tunnistettavia asioita, ihan siis oman fiiliksen mukaan.
Heltsy: Mäkin oon tykännyt noista Torey Haydenin kirjoista. Täällä oli jo ennen Justuksen syntymää nuo Popolinot sittarissa 5 e, joten taitaa poistua valikoimista. Harmi kun täällä on jo loppuneet, kun en silloin etukäteen uskaltanut ostaa kuin yhden. Tykkään tosi paljon Popolino-kuoren vuotosuojista, verrattuna esim. Bummisiin, kun Justus pissii helposti vinoon lahkeesta ulos. Voi, teidän pikkuinen sairastaa, paranemishali sinne!
Yksikselle tervetuloa ja onnittelut pikkuisesta Miasta! Tsemppiä kovasti, kun mies lähtee töihin. Äkkiä ne omat päivärutiinit lapsen kanssa muodostuu, vaikka monen asian tekeminen vähän hankalampaa onkin ilman toista aikuista. Onko sun mies yhdysvaltalainen, jos saa udella?
Butterfly: Ihana lukea sun positiivisia fiiliksiä kotiäitiydestä! Nautin kyllä itsekin kovasti pojan hoitamisesta, mutta on tässä yhdessä vilpertissä ihan tarpeeksi tekemistä tälle mammalle : ) Onko muuten ärsyttävää, kun kaikki ihmettelee/kauhistelee/kyselee minkälaista on kahden kanssa? Onhan se varmasti sekä kaksinkertainen työ että kaksinkertainen ilo. Tsemppiä hääsuunnitteluihin!
Dajm: Kiva että teillä on yösyötöt loppuneet!
Norpanpoikanen: Tervetuloa mukaan ja onnittelut pikkuisesta! Toivottavasti saadaan muitakin pikku-enskoja mukaan. Tiedätkö Cotinen synnytyksestä? Muistelen, että hänellä olisi ollut la jonkin verran minun jälkeen. Kiva että on mukavasti mennyt ja mieskin on päässyt olemaan mukana! Meilläkin oli noin kuukauden - puolentoista kuukauden iässä parin tunnin iltaitkut, sekä väsymystä että masunpuruja. Helpotti kun saatiin vähän päiväuniin rytmiä ja vähentelin omasta ruokavaliosta ilmavaivoja aiheuttavia ruokia. Annettiin myös iltaisin masuhierontaa. Vaikea tietää, mikä loppujen lopuksi auttoi vai oliko ihan aika ja elimistön kypsyminen, mutta onneksi kesti vaan joitakin viikkoja.
ON: Meillä on alettu syödä taas kolmen kertaa yössä, taitaa kasvava poju tarvita enemmän maitoa, tai sitten nuo kääntymisharjoittelut tekee unesta levottomampaa jolloin nälkäkin tulee helpommin mieleen. Yritän kuitenkin kuukauden vielä jaksaa näin, josko sitten 5 kk kieppeillä alkaisi maistella ruokia.
Tänään käytiin kaupungilla ja poju nukkui ihanat puolitoista tuntia vaunuissa. Kateltiin vähän matkarattaita, mutta ei olla päätetty ostetaanko ollenkaan, vaan pärjättäisiinkö yhdistelmillä. Käytiin myös ravintolassa syömässä (ei missään erityisen hienossa vaan sellaisessa pikaruokatyyppisessä enemmänkin) ja hyvin poju viihtyi välillä sylissä ruokalistaa 'lukien', välillä vaunuissa omien lelujensa kanssa, maidon annoin ihan suosiolla pullosta.
Meillä on nykyisin ihan ykkösleikki rätin voimakas heilautus kasvojen päällä, kun poju makaa selällään. Odottaa ihan jännittyneenä seuraavaa heilautusta ja sen jälkeen kikattaa ja hihkuu. Tepsii vaikka minkälaiseen harmitukseen.
Nyt pitää lähteä kun alkaa olla tyytymättömyyttä ilmassa, tuolla isän kanssa puuhastelevat...
Aurinkoista viikonloppua! M & J
... niin mun piti taas aktivoitua tänne palstalle... ja tarkemmin katsottuani viikko taas vierähti viime kerrasta... taitaa olla tää kesäaika, kun on muka niin paljon muutakin puuhaa, nyt en ole edes facebookissa kuluttanut aikaani. vai olisiko syy miehen, kun vaan lomailee ja "pyörii tossa jaloissa kaiket päivät", noh, loppukuusta jo menee takas töihin 10 viikon kotonaolon jälkeen.
M&J:n lelugalluppiin... musta tuntuu kans et kaikki ne ei-lelut on ihan parhaita ja oikeista leluistakin kaikkein yksinkertaisimmat tuntuu viihdyttävän eniten. en nyt tarkkaan muista minkä ikäisenä mikäkin lelu on ollut paras, keittiöön laitoin ellalle omaan laatikkon jotain muovikippoa ja kauhaa yms joilla saa leikkiä kun teen ruokaa, ne kiinnostaa paljon enemmän kun omat lelut. samoin nuo kännykät ja kaukosäätimet, pyysin miehen kaivaan kellarista ellalle oman kaukosäätimen (löytyi joku vanha videoitten kaukis), alkuun laitoin sen lelulaatikkoon, mutta eihän se siellä kiinnostanut, nyt kun sitä säilytetään pöydällä samassa kasassa oikeitten kanssa, kiinnostaa paljon enemmän, aina kun neiti alkaa hamuilla kaukosäädintä, annetaan ottaa se oma, milloinkahan huomaa että muut olisivat kivempia???? joskus aikaa sitten tein ellalle joitakin helistimiä, muoviseen vitamiinipurkkiin riisiä tai makaronia sisälle yms, ne on edelleen tosi mieleisiä leluja (ja ikää jo se 10 kk) ja varsinkin se "pilleripurkki" oli jo pienenä suosittu kun sen sai hyvin käteen. nyt isompana on sit laitettu esim limsapulloon muroja (mm niitä sellasia vehnärenkaita), on toiminut kivana leluna, pullon läpi näkee sisällön, ravistelemalla kuuluu ääntä ja toisinaan saa myös syödä muutaman raksun pullon sisältä. niin ja sitten niistä ihan oikeista leluista.... pallot on ollu aika lailla suosiossa, on vähän eri kokoisia ja eri värisiä ja eri tuntuisia... yks lemppari on ollut (ja on edelleen) sellanen pieni (n. 6x6cm) puinen kirja jossa taitaa olla vallan 3 tai 4 sivua jotka on "sidottu" toisiinsa sellasilla nahkanauhoilla ja sit niissä nauhoissa on sellaset puiset pallukat (jotka on tosi kiva pistää suuhun).
kaverin tenavalla tuntuu olevan kaikki mahdolliset mdernit, vilkkuvat, välkkyvät ja soivat hienot lelut mutta eipä ne oo juuri meijän neitiä kiinnostanu kun ollaan siä käyty leikkimässä, eikä se kaverin tenavakaan niillä tunnu leikkivän... et ihan äkkiä en sellasia kyllä kellekään suosittelis...
Heltsy: Hämeenlinnan Citymarketissa oli kans joskus keväällä noita Popolinin kestoja myynnissä 5e/kpl/pkt, ainakin sillon luki et poistuu valikoimista...
ON: Eilen oli lämmin päivä ja oltiin pihalla kans koko päivä, nurmikolla Ellakin innostui harjoittelemaan konttausta, mut sisällä sit taas ryömi, tulispa nyt paljon lämpimiä päiviä ni päästäis edes ulos konttaileen (=kaikki housut polvista vihreeks). tänään neiti hiukan koetteli äidin hermoja, varmaan tunnin ajan väännettiin ellan kanssa kättä siitä saako hän mennä "vaihtamaan mullat" yhteen isoon kukkaan vai ei... pari kertaa ehti hiukan kuopaista multaa lattialle, mutta loppujen lopuks taisin voittaa sen taistelun, ainakin tän päivän osalta.
taidanpa lähteä nukkumaan, terkut kaikille uusille ja vanhoille palstailijoille!
hannnah ja ella (melkein) 10 kk
Kiitokset kaikille hyvän matkan toivotuksista, toivottavasti tulee onnistunut reissu. Ihan innoissani olen kyllä lähdössä. Saa nähdä oppiiko Sienna matkan aikana konttaamaan, vähän sen näköistä on touhu ettei ryömiminen enää kauaa kiinnostaisi.
Tulin vaan pikaisesti sanomaan heipat, palailen ääneen taas parin viikon kuluttua. Ihanaa alkuheinäkuuta kaikille enskakamuille ja nauttikaahan kesästä!
Tipu & Sienna 9,5kk+