Luotatko poliisiin?
Jos et niin onko sinulla konkreettinen syy siihen?
Kommentit (44)
Luotan siinä mielessä, etten usko heidän olevan korruptoituneita (poikkeuksia tietysti löytyy). Ammattitaitoon ja työlle omistautumiseen en aina luota, olin ja olen edelleen tekemisissä epäsuorasti rikospoliisin kanssa (ei omatekemän rikoksen takia :D) ja olen huomannut että mulla on joskus tutkintaan liittyviä ideoita, mitä he eivät ole tulleet ajatelleeksi mutta pitävät hyvinä ja seuraamisen arvoisina. :D
Mä olen vähän kuin se Nora niissä Sandhamn-murhissa ;)
Autoilijoita rahastetaan törkeästi liikenneturvallisuuden nimissä. Luottamukseni poliisin on tästä syystä laskenut.
En luota, syyt ovat moninaiset, kuten poliisien tekemät rikokset (Aarnio case + muu johtoportaan toiminta tämän asian ympärillä) pahointipitelyt (poliisi pahoinpiteli mm. putkaan tuodun henkilön pään tiskiin, tilanteesta oli videotaltiointi) laiton uhkaus (vapaa-ajalla ollut poliisi uhkasi nuorta miestä, joka nauhoitti uhkauksen ja tapauksesta tuli julkinen), urkinnat (mm. Myllylä case. Jos urkkii julkkiksia, urkkiiiko tietoja vaikkapa naapurista?). Onhan näitä ja varmaan paljon lisää. Poliisikin on vain ihminen, mutta heille on suotu niin paljon valtaa, tappovälineitä, oikeutta käyttää voimaa, rajoittaa vapautta (kiinni ottamalla) suhteessa toisiin ihmisiin ja kansalaisiin, että on oltava oikeasti luotettava. Aina, myös vapaa-ajalla.
Ja nyt poliisin varustautuminen panssariajoneuvoin, ketä vastaan? Sitä kansaako, jonka veroista myös poliisin palkka maksetaan.
Joku sanoi viestissään, ettei ole koskaan joutunut hankaluuksiin poliisin kanssa, ja sen vuoksi luottaa poliisiin. Minulle tuollainen peruste ei riitä. En ole itsekään joutunut hankaluuksiin poliisin kanssa, mutten pidä sellaista mahdottomana tilanteena, että poliisi käyttää virkavaltaansa väärin, ja että joku päivä kohdistaa voimansa myös viattomiin.
Kuvat katalonialaisten mielenosoittajien pahoinpitelyistä, repimisistä, kyynelkaasuttamisista on edelleen mielessä. Jos poliisin nousu kansalaisia vastaan voi tapahtua Euroopan toisessa valtiossa, se voi tapahtua myös meillä.
Viime vuonna partio oli viemässä tyyppiä putkaan jostain olemattomasta suunsoitosta ja teloivat sitten poliisiasemalla henkilön sairaalakuntoon. Kyseiset poliisit olisivat selvinneet törkeästä pahoinpitelystä kuin koira veräjästä, paitsi että unohtivat tilaa kuvaavan kameran.