Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa psykopaatin tai sosiopaatin?

Vierailija
27.03.2016 |

Viimeisinä päivinä on ollut koko ajan puhe näistä niin olen miettinyt että voiko niitä tunnistaa jos esim. Näkee kadulla? Miten ne eroaa käytännössä muista ihmisistä? Eikö kuitenkin suurin osa analysoi muita ja näyttele tunteita mitä muut haluaa? Miten ne sitten erotetaan jos ne näyttelee tunteet? Onko tämä mahdollista?

Kommentit (414)

Vierailija
281/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Banda kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ihminen voi olla narsisti, psykopaatti ja sosiopaatti ja kaupan päälle vielä paranoidinen skitsofreenikko.

Sama ihminen ei voi olla sosiopaatti, psykopaatti ja narsisti samaan aikaan.

Kyllä voi olla. Varmistin tämän yliopistotutkinnon suorittaneelta psykologilta.

Jos vaikka isä on psykopaatti ja paranoidinen skitsofreenikko ja äiti narsisti, jolla on skitsoaffektiivinen häiriö, niin pojalle voi tulla kaikki nuo. Jos vielä lapsuudenkokemukset ovat negatiivisia.

Toisaalta, psykopatia ei periydy kuin 50% prosenttisesti jälkeläisiin.

Tiedän erään perheen, jossa isä oli psykopaatti kuin myös äiti, mutta tyttäret empatiakykyisiä.

nro.198

Tämä ei muuten ole mikään mielipidekysymys, vaikka siitä väittelyä näköjään saadaankin aikaiseksi :P

On totta, että psykopaatti voi olla paranoidinen skitsofreenikko sekä narsisti, ja kyllä, psykopaatti on aina sosiopaatti. Sen sijaan sosiopaatti ei (läheskään) aina ole psykopaatti.

Tämä johtuu siis siitä, että todellisuudessa psykopaatti on kriminaalipuolen termi jota käytetään siis vasta kun sosiopaatti tekee rikoksen.. Sosiopaatti siis "puukottaa selkään" ja valehtelee/manipuloi ilman omantunnon tuskia, psykopaatti kirjaimellisesti puukottaa selkään ilman omantunnon tuskia jne valehtelee/manipuloi. Psykopatia on vaan nykypäivänä todella sateenkaari-termi,mitä käytetään yleishaukkumasanana vähän kaikista mielenvikaisista ihmisistä ja siksi se sekoitetaan sosiopaattiin jatkuvasti. Psykopaatti määritellään usein luonnevikaiseksi, mikä hän on ollut jo syntyessään. (Vaikka oireet näkyvät useimmiten aikuisvaiheessa.) Sosiopaattien sanotaan saaneensa vinoutumansa ympäristötekijöistä.

Sosiopatia on tavallaan psykopatian muoto/"alalaji". Häiriöt ovat niin läheistä sukua toisilleen, että on vain vähän seikkaperäistä milloin sosiopatia "muuttuu" vaikeammaksi häiriöksi, eli psykopatiaksi.

Sosiopaatti ei muuten ole enää termistössä, vaan se on siirretty ASP:n alle. Eli antisosiaalinen persoonallisuushäiriö.  

Käytännössä sosiopaatistakaan ei vielä kyetä sanomaan onko se geenistössä, vai onko sen alttius geenistössä. Joka tapauksessa sosiopaatti ja psykopaatti eroavat toisistaan selkeästi kliinisessä tutkimuksessa. Esim. aktiivissa aivokuvauksissa.

Rautalangasta ja oikein yksinkertaistettuna: 

- sosiopaatti on v-mäinen ihminen, jota ei kiinnosta. Moraali on löyhä tai olematon käsite. Tämä voi johtua todella monesta syystä, jonka vuoksi on vaikea tietää mistä se alunperin johtuu. Vankilan populaatiosta on huomattavan iso osa sosiopaatteja verrattuna ulkomaailmaan. Sattuneesta syystä.

- psykopaatti on taas ihminen, joka ei koe empatiaa normaalilla tavalla. He voivat rakastaa läheisiään, ei nähtävästi samalla tavalla kuin normaalisti empatiaan kykenevä ihminen, mutta omalla tasollaan kyllä. Koska he eivät kykene empatiaan, altistaa tämä heidät käyttämään ihmisiä välineinä. Muiden tunteiden kokeminen, kuten pelko tai stressi on huomattavasti vähäisempää verrattuna normaaliin ihmiseen. Empatia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen asia, kuin muista välittäminen. Se tarkoittaa myös sitä, että osaa fyysisesti samaistua toiseen. Eli miten aivot toimivat, kun ne näkevät toisen ihmisen koskevan omaa ihoaan. Miten aivot toimivat, kun ne näkevät toiseen ihmiseen fyysisesti sattuvan yms. Ja psykopaateilla tämä responssi on huomattavasti alempi kuin muilla.

Tuolla aiemmin puhuttiin ns. emotional switchistä. Sellainen on tosiaankin olemassa. Sitä tutkittiin tuossa samassa tutkimuksessa, jossa huomattiin empatia-responssien olevan heikommat. Jos psykopaattia pyysi samaistumaan henkilöön, jonka he näkivät kokevan kipua - he samaistuivat. Eli empatia on päällekytkettävissä.

Tässä linkki ko. tutkimukseen:

http://brain.oxfordjournals.org/content/136/8/2550.full?ijkey=CqWen0GPO…

Tuossa tutkimuksessa on mielestäni sellainen ongelma, ettei siinä eroteltu primäärejä ja sekundaareja psykopaatteja (klassisia psykopaateja ja sosiopaatteja) toisistaan. Kuitenkin kun tiedetään että Haren PCL-R-testituloksista korkeat pisteet saaneista voidaan erottaa nuo kaksi ryhmää selvästi toisistaan ja lisäksi yleisesti uskotaan, että ensimmäisessä ryhmässä empatiakyvyttömyys on ensisijaisesti synnynnäistä ja toisessa ensisijaisesti opittua, olisi ollut mielenkiintoista nähdä erottuvatko nämä ryhmät myös tuollaisessa testissä.

Vierailija
282/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jossain luki, että psykopaatteihin ei tartu haukotus. eli jos joku bussissa vaikka haukottelee niin se tarttuu usein myös muihin mutta psykopaattiin ei, koska tarttuva haukottelu liittyy usein empaattisuuteen.

Paitsi että taitava psykopaatti saattaa haukotella mukana !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroa on ensinnäkin siinä, että sosiopaatti on useammin sadisti, eli saa mielihyvää toisten satuttamisesta. Psykopaatilla on vain se tunnekylmyys ja empatiakyvyn puute, mutta ei välttämättä pakonomaista tarvetta satuttaa ketään. Psykopaatit ja sosiopaatit kykenevät tunnistamaan ja manipuloimaan tunteita, vaikka eivät niitä itse kokisikaan. Molemmissa voi olla älykkäitä sekä tyhmiä yksilöitä.

Ja nämä tavallisten ihmisten tekemät diagnoosit ovat lähinnä hupaisia ensinnäkin siksi, että se että joku ei näytä tunteitaan ei tarkoita sitä, että niitä ei ole tai että joku ei toimi tunteidensa ohjaamana ei myöskään tarkoita sitä, että niitä ei ole. Joku saattaa reagoida esimerkiksi suruun vaikka parin päivän viiveellä tai ei halua itkeä toisten nähden. Ihmiset voivat myös käyttäytyä poikkeavasti erilaisissa olosuhteissa. Pystyäkseen sanomaan mitään varmaa toisen henkilön todellisesta luonteesta pitäisi pystyä havainnoimaan ko. henkilön käytöstä ja tunne-elämää hyvin tarkasti pidemmällä aikavälillä.

Itsekin olet ihan tavallinen tallaaja mutta tuon sadismi -viittauksen kopioit tuolta aikaisemmasta viestistä. Idiootti :D

Häh? :D Kuka on tässä muuta väittänytkään. En ole ollut diagnosoimassa ketään, sen jätän ihan suosiolla ammattilaisille. Ja tuo sadismi-viittaus on lukemastani artikkelista, koko ketjua en jaksanut selata läpi. Mutta hauskaa, että jollain käy tunteisiin niin pahasti, että pitää idiootiksi alkaa nimitellä. Oma sisäinen psykopaattini nauraa.

Mitenniin meni tunteisiin? Etkö osaa käyttää termiä oikein? Naurattaa tollaset pätijät "joo luin artikkelista", vaikka noi molemmat asiat mitä viestissäsi puhuit, löytyy ihan samasta viestistä täältä. Kato ensin faktat muualta ennen kuin esität niitä ominasi, wannabe-paatti. Lol!

Vierailija
284/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä erottaa psykopaatin, sosiopaatin ja aspergerin, että psykopaatti maistuu pienelle menthol-kurkkupastillille, sosiopaatti hedelmä-marjasose sekoitukselle ja asperger aspiriinin ja pureksitun ruisleivän sekoitukselle.

Psykopaatilla, sosiopaatilla ja aspergerilla, niillä on tyypilliset ominaismakunsa joita tulee tarkkailla.

Vierailija
285/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa keittiöpsykologien letkautuksista. :D Vai että psykopaatit, sosiopaatit ja narsistit voi diagnosoida kuka tahansa? Ei kyllä ihan näin mene.

Itsekin tiedostan olevani narsisti, eikä kukaan ole kyllä asiaa huomannut. Vaikka kuinka täällä hehkutetaan "herkkyyttä" jolla huomataan nämä asiat, on se täyttä sontaa.

Taidat olla vaan asperger joka kuvittelee olevansa mahtava ja upea narsisti. Toki asseissa on paljon myös itsekkäitä piirteitä. Moni kouluampujakin taisi olla aspergerilainen, ainakin Elliot Rodger jossa näkyi narsismi erittäin paljon.

Vierailija
286/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi asperger voi maistua myös "vuokratulle piipulle", eli ei omalle vaan toiselta osapuolelta korvausta vastaan lainatulle piipulle esimerkiksi kannabiksen nautiskelun tarkoitukseen.

Vierailija
287/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykot ja sosiopaatit ovat AINA extrovertteja.

Vierailija
288/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
289/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatti ei tunne lainkaan esiintymisjännitystä, koska häntä ei kiinnosta muiden ihmisten mielipide itsestään. Kaikki normaalit ihmiset tuntevat ainakin hieman esiintymisjännitystä.

Tiesithän myös, että suurin osa esiintyvistä taiteilijoista käyttää ainakin uransa jossain vaiheessa betasalpaajia tai muita rauhoittavia lääkkeitä? Ja esim. monista ammattinäyttelijöistä tuskin huomaa päällepäin heidän esiintymisjännitystään...

Vierailija
290/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa keittiöpsykologien letkautuksista. :D Vai että psykopaatit, sosiopaatit ja narsistit voi diagnosoida kuka tahansa? Ei kyllä ihan näin mene.

Itsekin tiedostan olevani narsisti, eikä kukaan ole kyllä asiaa huomannut. Vaikka kuinka täällä hehkutetaan "herkkyyttä" jolla huomataan nämä asiat, on se täyttä sontaa.

Taidat olla vaan asperger joka kuvittelee olevansa mahtava ja upea narsisti. Toki asseissa on paljon myös itsekkäitä piirteitä. Moni kouluampujakin taisi olla aspergerilainen, ainakin Elliot Rodger jossa näkyi narsismi erittäin paljon.

No siellä sen sijaan joku sosiopaatti vetänyt herneet nenäänsä? :D ulosantisi on aika kehnoa... Asperger nyt on erittäin helppo tunnistaa, jopa sinunlaisesi siihen ehkä kykenee ;)

Vierailija
291/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kilgrave kirjoitti:

Jos kaksi sanaa pitää sanoa, mistää tunnistaa psykopaatin, niin empatia ja manipulointi.

Tunnettu psykopaatti kilgrave jessica jonesista manipuloi kenet tahansa tekemään mitä tahansa.

Kun joku tietää, mikä hän on, sadistinen manipuloiva psykopaatti, vedetään säälikortit esiin, kun isä ja äiti kiduttivat tutkimuksilla.

Mutta unohtaa kertoa, että tarkoitus oli auttaa häntä. jne

Kilgrave oli mutantti, superihminen. Hänellä oli normaalista poikkeava kyky saada ihmiset tekemään mitä hän käski, vaikka he eivät oikasti sitä halunneet. Josko jätettäisiin nyt ne mutantit pois tästä :)

Mutta harvoin esim psykopaattikiusaajan koululuokka nauttii ja haluaa sitä touhua. Siitä nauttii vain psykopaatti ehkä muutaman sadistikaverinsa kanssa.

Vierailija
292/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt noin 15 vuotta tuntenut miehen, joka on mulle valitettavasti jonkinlainen tuttava yhteisten harrastusten ja niihin liittyvän sosiaalisen elämän kautta. Tarkkaan en voi sanoa mikä häiriö hänellä on, mutta kaikkien vuosien jälkeen olen joutunut toteamaan, että hänellä ei ole normaalin ihmisen normaalia tunne-elämää. Sikäli asia on häiritsevää, että suurin osa tämän miehen läheisistä (esim puoliso ja lapset) ei uskoakseni tiedä tai arvaa kuinka epänormaaleja hänen syvälliset ajatukset ovatkaan.

Henkilö haluaa kaikessa nousta muiden yläpuolelle. Muita vähätellään, itseä ylistetään. Facebook-päivityksistä joka-ikinen tukee minun pelkoja siitä millainen hän lopulta on. Jos esimerkiksi jaetaan uutinen, jonka mukaan Arizonan osavaltiossa 6-vuotias tyttö oli sammuttanut tulipalon ja pelastanut 15 ihmisen hengen, olisi normaalin ihmisen kommentti uutiseen seuraava: "wau, onpa rohkea ja nokkela tyttö!". Tämä sosiopaatti-ihminen taas kommentoisi tuohon: "olin muuten vuonna  -92 ensimmäinen suomalainen, joka oli koskaan vieraillut tuossa pikkukaupungissa. Siellä on vieläkin joku kunniataulu minusta paikallisen baarin seinällä".

En kiinnittäisi hälyttäviin seikkoihin huomiota mikäli toiminta olisi vain joskus epäilyttävän itsekeskeistä, mutta minun kokemusten mukaan poikkeuksia ei ole. Olen myös hyvin vakuuttunut siitä, että hänelle perhe ja perheellisyys on keskeisesti statussymboli. Yksi tapa olla muiden yläpuolella - minulla on perhe ja teillä ei. 

Todella inhottavaa tuntea tämä ihminen. En oikeasti pysty olla hänen seurassaan, koska mistään keskustelusta ei voi ikinä tulla kahden aikuisen vilpitöntä ajatustenvaihtoa. Kaikessa on läsnä vähättelyn ja toisen lyttäämisen tarve.

Tämä ei ole psykopaattia lähelläkään.

Aamulla tuli telkkarista volvo markkasesta ohjelma. Hän sanoi, että hänen isänsä neuvo hänelle oli, että aina saa valehdella ja luntata ja pettää ja tehdä ihan mitä tahansa, mutta kiinnijäämisestä rangaistaan. Toinen neuvo oli, että imartelu on mutta tipottain ja huomaamatta mikä puree ihmisiin.

Psykopaatti mielistelee, manipuloi,osaa olla miellyttävä ei kehu itseään.

Vierailija
293/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatti ei tunne lainkaan esiintymisjännitystä, koska häntä ei kiinnosta muiden ihmisten mielipide itsestään. Kaikki normaalit ihmiset tuntevat ainakin hieman esiintymisjännitystä.

Tiesithän myös, että suurin osa esiintyvistä taiteilijoista käyttää ainakin uransa jossain vaiheessa betasalpaajia tai muita rauhoittavia lääkkeitä? Ja esim. monista ammattinäyttelijöistä tuskin huomaa päällepäin heidän esiintymisjännitystään...

En mä nyt sitä tarkottanutkaan, että sitä näkisi ulkoa päin. Vaan sitä jos esimerkiksi lapsi tai teini kertoo, ettei tunne yhtään jännitystä. Sen ikäisenä psykopaatti ei ehkä vielä osaa peitellä kaikkia poikkeavuuksiaan.

Vierailija
294/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahhah kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt noin 15 vuotta tuntenut miehen, joka on mulle valitettavasti jonkinlainen tuttava yhteisten harrastusten ja niihin liittyvän sosiaalisen elämän kautta. Tarkkaan en voi sanoa mikä häiriö hänellä on, mutta kaikkien vuosien jälkeen olen joutunut toteamaan, että hänellä ei ole normaalin ihmisen normaalia tunne-elämää. Sikäli asia on häiritsevää, että suurin osa tämän miehen läheisistä (esim puoliso ja lapset) ei uskoakseni tiedä tai arvaa kuinka epänormaaleja hänen syvälliset ajatukset ovatkaan.

Henkilö haluaa kaikessa nousta muiden yläpuolelle. Muita vähätellään, itseä ylistetään. Facebook-päivityksistä joka-ikinen tukee minun pelkoja siitä millainen hän lopulta on. Jos esimerkiksi jaetaan uutinen, jonka mukaan Arizonan osavaltiossa 6-vuotias tyttö oli sammuttanut tulipalon ja pelastanut 15 ihmisen hengen, olisi normaalin ihmisen kommentti uutiseen seuraava: "wau, onpa rohkea ja nokkela tyttö!". Tämä sosiopaatti-ihminen taas kommentoisi tuohon: "olin muuten vuonna  -92 ensimmäinen suomalainen, joka oli koskaan vieraillut tuossa pikkukaupungissa. Siellä on vieläkin joku kunniataulu minusta paikallisen baarin seinällä".

En kiinnittäisi hälyttäviin seikkoihin huomiota mikäli toiminta olisi vain joskus epäilyttävän itsekeskeistä, mutta minun kokemusten mukaan poikkeuksia ei ole. Olen myös hyvin vakuuttunut siitä, että hänelle perhe ja perheellisyys on keskeisesti statussymboli. Yksi tapa olla muiden yläpuolella - minulla on perhe ja teillä ei. 

Todella inhottavaa tuntea tämä ihminen. En oikeasti pysty olla hänen seurassaan, koska mistään keskustelusta ei voi ikinä tulla kahden aikuisen vilpitöntä ajatustenvaihtoa. Kaikessa on läsnä vähättelyn ja toisen lyttäämisen tarve.

Tämä ei ole psykopaattia lähelläkään.

Aamulla tuli telkkarista volvo markkasesta ohjelma. Hän sanoi, että hänen isänsä neuvo hänelle oli, että aina saa valehdella ja luntata ja pettää ja tehdä ihan mitä tahansa, mutta kiinnijäämisestä rangaistaan. Toinen neuvo oli, että imartelu on mutta tipottain ja huomaamatta mikä puree ihmisiin.

Psykopaatti mielistelee, manipuloi,osaa olla miellyttävä ei kehu itseään.

Totta, huijaaminen ja valehtelu voivat kuulua omaan kasvatukseen ja arvoihin. Joku suomalainen nainen joutui USA:ssa ns. gypsy-naisten huijaamaksi ja heidät kasvatetaan siihen, että on ok huijata muita ja näin saada itselle varallisuutta. En tiedä miten tuon gypsyn kääntäisi suomeksi, kyse kun ei ole varsinaisista "mustalaisista" vaan sellaista aika irtonaista elämää viettävistä ihmisistä, jotka saavat elantonsa erilaisilla tempuilla ja hyväksikäyttäen muita. Vähän samaa porukkaa löytyy Briteistä ja Irlannista ja melkein laskisin romanialaisetkin tähän mukaan. Pointti kuitenkin se, että lapsen voi kasvattaa sellaisiin arvoihin, että hänestä on ihan ok huijata muita. Kun taas joku tavis suomalainen ajattelee heti luterilaisella moraalillaan, että sehän on ihan väärin.

Vierailija
295/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa ennenkaikkea narsistiselta ihmiseltä, toki narsistikin voi olla psykopaatti. Mutta siis narsismin ytimessä on tuollainen pätemisen tarve.

Vierailija
296/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaagg kirjoitti:

Eivät ole.

Vierailija
297/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin sen jutun Hesarin kuukausiliitteestä: http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1449206319448

Kannattaa lukea, jos patologinen valehtelu kiinnostaa. Ja ehkä ihan opiksi ja varoitukseksi.

Vierailija
298/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedän nyt, että huijarinaiseni elävät yhteiskunnan ulkopuolella omien lakiensa mukaan. Nuo lait periytyvät ikivanhoista uskomuksista, joilla pieni osa romaniheimoon kuuluvista katsoo edelleen oikeudekseen varastaa Jumalalta saamallaan mandaatilla.

Tärkeintä on oppia valehtelemaan niin hyvin, että uhri antaa rahansa ja luottokorttinsa vapaaehtoisesti. Väkivalta on kielletty, pelottelu sen sijaan suotavaa. Valehtelun opettelu on aloitettava varhaislapsuudessa. Sitä pitää harjoitella yhtä ahkerasti kuin viulunsoittoa, jääkiekkoa tai kirjoittamista ne kuuluisat kymmenentuhatta tuntia ennen kuin tuloksia syntyy"

Lainaus hesarin jutusta

Vierailija
299/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua luuseria kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siellä sen sijaan joku sosiopaatti vetänyt herneet nenäänsä? :D ulosantisi on aika kehnoa... Asperger nyt on erittäin helppo tunnistaa, jopa sinunlaisesi siihen ehkä kykenee ;)

Joo tosi kehnoa :) sovitaan näin. Jos ei kukaan koko elämäsi aikana ole huomannut sussa mitään outoa erikoista jne, niin et ole mikään narsisti. Toki voit itsesi sellaiseksi diagnosoida ja voimafantasioida siten että tulee parempi olo :D narsisteilla on niin huomattavat piirteet että et kyllä ihan seinäruusuksi jäisi jos sellanen olisit. Voi sinua luuseria!

Vierailija
300/414 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaagg kirjoitti:

Eivät ole.

No pistähän jotain lähdettä. Ei kai tää mikään eipäs-juupas väittely oo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä