Mistä tunnistaa psykopaatin tai sosiopaatin?
Viimeisinä päivinä on ollut koko ajan puhe näistä niin olen miettinyt että voiko niitä tunnistaa jos esim. Näkee kadulla? Miten ne eroaa käytännössä muista ihmisistä? Eikö kuitenkin suurin osa analysoi muita ja näyttele tunteita mitä muut haluaa? Miten ne sitten erotetaan jos ne näyttelee tunteet? Onko tämä mahdollista?
Kommentit (414)
Myös sarja gap dong kertoo psykopaatista ja sitten dexter
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ainakin ihan sama, olisiko exäni kumpi vaan, mutta pahaa jälkeä sai aikaan sekä minussa että lapsissa. Huomasi, etten enää tanssinut hänen pillinsä mukaan niin otti toisen naisen tekemään sitä. Minulle silti kosti pahimmalla mahdollisella tavalla, eli tekemällä lastensuojelu- ja rikosilmoituksia valheellisin perustein ja nyt olen äärimmäisen ahdistunut siitä, että koska lapsi oli pelinappulana sopassa, minua ei uskota. Sossut ovat siis ottaneet minut hampaisiinsa ja exä nauraa ja taputtaa käsiään, kun sai minut yhä edelleen kärsimään lisää. Aivan kuin perheväkivalta, tekemisieni(mm. työssäkäynti ja opiskelu, kavereiden tapaaminen ) estäminen, eristäminen, salakuuntelut, pettämiset, taloudellinen hyväksikäyttö eivät olisi jo olleet tarpeeksi.
Tuo mies on niin hyvä esittämään, eikä tosiaan pelkää mitään, eikä ketään. Kirkkain silmin ja ilmekään värähtämättä tekee noita ilmoituksiaan jatkuvasti ja mä hermorauniona tärisen vailla mitään kykyä puolustautua, koska niin vakuuttavasti on mies heille selittänyt asioita.
Toki lähipiirini tietää, millainen mies on, mutta miten saisi sossutkin uskomaan sen? Voisiko tähän saada apua mistään? Mies siis väittää minua juuri sellaiseksi, mitä oli itse minulle ja mitä minä en ole koskaan ollut eli väkivaltaiseksi juopoksi. En juo kovinkaan usein ja silloinkin kohtuudella ja väkivaltaista minua ei saisi koskaan.
Kuulostaa hirveältä. Alkaisin salakuvata (Axlista huolimatta) ja nauhoittaa keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Dexterissä on kyllä psykopaatteja, mutta Dexter itse ei sellainen ole. Hänellä on skitsoidinen persoonallisuus.
Lähteet: http://dexter.wikia.com/wiki/Category:Characters_with_schizoid_personal…
http://www.psychforums.com/antisocial-personality/topic50468.html
http://www.stomponstep1.com/personality-disorder-types-borderline-narci…
Vierailija kirjoitti:
Viimeisinä päivinä on ollut koko ajan puhe näistä niin olen miettinyt että voiko niitä tunnistaa jos esim. Näkee kadulla? Miten ne eroaa käytännössä muista ihmisistä? Eikö kuitenkin suurin osa analysoi muita ja näyttele tunteita mitä muut haluaa? Miten ne sitten erotetaan jos ne näyttelee tunteet? Onko tämä mahdollista?
Hyvin vaikea ellei mahdotonta ulkomuodosta erottaa. Jos nyt ei sivulle vilkuilevat silmät ja räkä poskella juoruilusta satu näkemään.
Teoista huomaa, ei ole mitään rajoja siinä, mitä asioita psykopaatti ajattelee kuuluvan itselleen, esim toisten ihmisten ihmissuhteet kuuluvat hänelle ja hän voi tunkea nokkansa niihin yrittäen tuhota niitä aktiivisesti ja kokopäiväisesti. Mutta todella taitavasti koska koko elämänsä tätä harjoitellut.
ei ole rajoja siinä, mitä hän voi tehdä, säännöt, lait, tavat ovat muille, ainakin jos ei jää kiinni. Pikkuasioista ei kuulu nipottaa, eli jos voi vähänkin säästää omia voimia tai rahoja, niin kaikki mutkat voi oikoa suoriksi.
Muut ihmiset ovat vain välineitä jotka voi ja kuuluu laittaa hyödyttämään itseä. Tai manipuloida sabotoimaan jonkun toisen elämää.
Empatiakortti ja säälikortti ovat joka päivä käytössä, itseä kohtaan, sadismia ja juoruilua ja manipulointia ja kidutusta kulloisellekin uhrille.
Psykopaatin sanomiset ovat vailla sisältöä,
hänellä on pakkomielle olla hurmaava/charmantti
(tämän jos kyseenalaistat, psykopaatti närkästyy),
ei pätevä työhönsä,
kaunopuheinen mutta puheet siis vailla sisältöä,
juoruilija,
yllyttää ihmisiä toisiaan vastaan "minulle on kerrottu sinusta, että ... ",
pimittäää sinulle luettavaksi kuuluvia asiakirjoja,
valehtelee päin naamaa isollekin joukolle ihmisiä, luulee ettei kukaan muista seuraavana päivänä ( nauhoittava älypuhelinn toki muistaa ),
muutama hännystelijä, joka uskoo psykopaattia ja toistaa sanomiset ääneen eteenpäin
jne
Parhaiten psykopaatinbtunnistaa närkästymisestä ihan pienistäkin asioista "joku kyseenalaistaa minua vaikka olen niin täydellinen ja hurmaava" .
Tässä ketjussa joku on halunnut esittää sosiopaattia. Päättänyt tuhota siskon kummin kaiman morsiamen ja kaasonsa välit ja väkisin ängetä itsensä polttareihin ja häihin.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2528494/miehen_serkun_vaimo_ei_kutsu_pol…
Hakee huomiota ja empatiaa itselleen keinoja kaihtamatta, tässä nyt on päättänyt että hänen miestä vikitellään mutta uhrille on vain sadismia, eli leimaamista muka huhujen (itse keksittyjen ) asioiden perusteella, tässä jutussa horoksi.
selvä sosiopaattiesitys...
hahhaaaaa kirjoitti:
Tässä ketjussa joku on halunnut esittää sosiopaattia. Päättänyt tuhota siskon kummin kaiman morsiamen ja kaasonsa välit ja väkisin ängetä itsensä polttareihin ja häihin.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2528494/miehen_serkun_vaimo_ei_kutsu_pol…
Hakee huomiota ja empatiaa itselleen keinoja kaihtamatta, tässä nyt on päättänyt että hänen miestä vikitellään mutta uhrille on vain sadismia, eli leimaamista muka huhujen (itse keksittyjen ) asioiden perusteella, tässä jutussa horoksi.
selvä sosiopaattiesitys...
Oikeassa elämässä sosiopaatti on taitavampi. Periaatteessa hän ei ole itse ihminen, vaikka hänen mielestään muut eivät ole, hänellä ei ole mitään jos ei ole manipulointipelejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä varmasti tunnista psykopaattia yhtään mistään. Manipuloivat niin hyvin etteivät jää kiinni ja näyttelevät hyvin. Sosiopaatit tosin tunnistaa kuka tahansa täyspäinen useimmiten, koska ne eivät vain osaa.
Osaa mitä?
Aspergerit näkee jo kaukaa, mutta sosiopaatit...?
Työskentelen aikuisten asperger ihmisten kanssa. 80% vaikuttavat täysin tavallisille, vähän ehkä ujoille/sosiaallisesti kömpelöille. En usko että kovinkaan moni av-mamma noin vain tunnnistaisi aspergeria. Niin monilla oireet helpottavat aikuisiässä.
ascasccasc kirjoitti:
Psykopaatin sanomiset ovat vailla sisältöä,
hänellä on pakkomielle olla hurmaava/charmantti
(tämän jos kyseenalaistat, psykopaatti närkästyy),
ei pätevä työhönsä,
kaunopuheinen mutta puheet siis vailla sisältöä,
juoruilija,
yllyttää ihmisiä toisiaan vastaan "minulle on kerrottu sinusta, että ... ",
pimittäää sinulle luettavaksi kuuluvia asiakirjoja,valehtelee päin naamaa isollekin joukolle ihmisiä, luulee ettei kukaan muista seuraavana päivänä ( nauhoittava älypuhelinn toki muistaa ),
muutama hännystelijä, joka uskoo psykopaattia ja toistaa sanomiset ääneen eteenpäin
jne
Parhaiten psykopaatinbtunnistaa närkästymisestä ihan pienistäkin asioista "joku kyseenalaistaa minua vaikka olen niin täydellinen ja hurmaava" .
Hyvä!
kimakka juoruileva ääni, myös miehellä
Joskus luin jostain opetusmateriaalista sellaisen esimerkin, että psykopaatti on ihminen, joka ei kykene ymmärtämään tavallisia sosiaalisia normeja (esim. tunteisiin perustuvaa toimintaa ja ihmisten velvollisuuksia toisiaan kohtaan), vaikkakin pystyy toimimaan niiden mukaan halutessaan (manipulointi yms.). Sosiopaatilla taas saattaa olla hyvinkin tarkka sosiaalinen normistonsa, esimerkkinä oli mainittu mafia: mafiapomo saattaa kylmäverisesti repiä suunnilleen paljain käsin kilpailijansa raajoja irti, mutta olla kotona rakastava perheen isä ja uhrata lopulta hyvinkin pitkälle asioita perheensä eteen (kostot yms. jos perhettä satutetaan). Psykopaatti taas harvoin perustaa edes perhettä, ja vaikka perustaisikin, perheestä välittäminen on vain kulissin ylläpitämistä, vailla sen syvempää tunnesidettä. Sosiopaatilla voi kuitenkin olla vahvoja tunteita perhettään ja muita läheisiään kohtaan, eivätkä ne tunteet ole näyteltyjä, kuten psykopaatilla, vaan ihan todellisia.
Mutta en usko, että kukaan maalikko pystyy "aistimaan" psykopaatin tai sosiopaatin, koska hyvin monessa meistä ihan "tavallisista" ihmisistä voi olla paljonkin tiettyjä piirteitä ilman, että kyse on mistään sen kummemmasta. Ihminen voi olla tunnekylmä ja välittämättä läheisistään ilman, että on psykopaatti. Ihmisen voi kylmettää hänen kasvatuksensa, pettymykset ihmisiin ja heidän käytökseensä jne. Joskus joo ulostulo varmasti voi olla psykopaatti tai sosiopaatti, mutta joskus alkoholistivanhemmat yms. onnistuvat kasvattamaan muuten vaan rikkinäisen ihmisen.
Hurjan mielenkiintoisia nämä, luin keskustelua innolla (pari vikaa sivua jäi välistä, kun piti päästä kommentoimaan!). Keittiöpsykologiaa parhaimmillaan... :D
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti ei tunne lainkaan esiintymisjännitystä, koska häntä ei kiinnosta muiden ihmisten mielipide itsestään. Kaikki normaalit ihmiset tuntevat ainakin hieman esiintymisjännitystä.
Höpö höpö. Jos on valmistellut esityksensä kunnolla ja tietää ettei lässytä mitään diibadaabaata ja on jopa innostunut siitä asiasta mistä puhuu, niin silloin ei jännitä.
Tuollaiset ehdottomuudet "kaikki" normaalit "jokainen" normaali, "aina", "ei ikinä" ovat vähän tyhmiä heittoja yleensä aiheessa kuin aiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitäisi ottaa joku vakipäivä jolloin katsoisimme porukalla elokuvan ja sitten analysoisimme siinä olevien henkilöiden mielenterveyden porukalla. Esim. Virgin Suicides olisi yksi loistavaa matskua tarjoava filmi.
Kannatetaan. Vaikka joka kuukausi olisi yksi leffa, ja siihen saisi sitten 30 päivää anaalisoida, sitten vaihtuisi leffa.
Olisko eka tuo virgin suiciders? Vai pitäisikö ottaa leffaksi aina sellainen mikä tulee telkkukelkusta?
Nykyäänhän tulee sama leffa aina tuhat kertaa pienen ajan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dexterissä on kyllä psykopaatteja, mutta Dexter itse ei sellainen ole. Hänellä on skitsoidinen persoonallisuus.
Lähteet: http://dexter.wikia.com/wiki/Category:Characters_with_schizoid_personal…
http://www.psychforums.com/antisocial-personality/topic50468.html
http://www.stomponstep1.com/personality-disorder-types-borderline-narci…
Tuo skitsoidinen persoonallisuus kuulostaa introvertilta, jolla on mopo keulinut.. näin introvertin silmin luettuna.
Jaa. Aspergerina sanoisin tämän ketjun perusteella, että as laukaisee monen mamman psykopaattihälyttimet. Vaikka siis aspergerilla ei ole mitään tekemistä psykopatian/sosiopatian/narsismin/tunnekylmyyden kanssa.
Mutta aspergerilla on usein poikkeava katsekontakti, eli ei katso silmiin. Hän saattaa vaikuttaa ilmeettömältä ja eleettömältä. Hänen voi olla vaikea tunnistaa muiden tunteita, ml. pelkoa, ahdistusta ja hätäännystä ainakaan nopeasti. Hänen oma tunneilmaisunsa voi olla erittäin niukkaa tai muuten erikoista, ja jopa omia tunteita voi olla vaikea tunnistaa. Aspergerlapselle on tyypillistä esimerkiksi olla koulukiusattu mutta niin ettei sitä itse tajua- näin on ollut myös omalla kohdallani. Puheessa asperger keskittyy asiaan, small talk ei luonnistu ollenkaan ja aspergerille on luontevaa vedota järkeen, ei tunteisiin. Itse esimerkiksi puran tunteitani maalaamalla tai sopivaa musiikkia kuuntelemalla, en ilmeilemällä tai elehtimällä. Minulla siis on periaatteessa ihan "normaali", jopa syvä tunne-elämä, mutta en vain ilmennä sitä samalla tavalla kuin neurotyypilliset ihmiset.
Näillä eväillä ihmisten manipuloiminen on kuulkaas tosi vaikeaa, kun niissä "herkissä" ihmisissä herättää heti kättelyssä epäluuloa tai vastenmielisyyttä. Psykopaatit ovat sen sijaan todella taitavia antamaan itsestään mukavan, huomaavaisen ja empaattisen vaikutelman. He onnistuvat juonissaan koska ihmisillä on vaistomaisesti taipumus pitää heistä. Heissä on suurta luontaista uskottavuutta -miettikääs nyt ihan tosissanne sitä Sirpa Laamasta joka puhui monta viranomaista pyörryksiin ihan ihmeellisillä höpöpuheilla tuosta noin vain. Veikkaankin, että psykopaatti veisi juuri näitä intuitiivisia ja herkkiä mammoja kuin pässejä narussa. Syntipukiksi kelpaa sitten asperger josta näkee jo pitkälle että se on jotenkin outo ja kylmä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitäisi ottaa joku vakipäivä jolloin katsoisimme porukalla elokuvan ja sitten analysoisimme siinä olevien henkilöiden mielenterveyden porukalla. Esim. Virgin Suicides olisi yksi loistavaa matskua tarjoava filmi.
Kannatetaan. Vaikka joka kuukausi olisi yksi leffa, ja siihen saisi sitten 30 päivää anaalisoida, sitten vaihtuisi leffa.
Olisko eka tuo virgin suiciders? Vai pitäisikö ottaa leffaksi aina sellainen mikä tulee telkkukelkusta?
Nykyäänhän tulee sama leffa aina tuhat kertaa pienen ajan sisään.
Vois olla joku telkusta tuleva, sitten tietty otsikko tyyliin Aanaalisoidaan Predator. No ehkä ei kuitenkaan Predator ;)
Öh, eipä juuri mistään. Ei kai psykopaatit aiheuttaisi niin suuria ongelmia jos niitä osaisi helposti varoa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa keittiöpsykologien letkautuksista. :D Vai että psykopaatit, sosiopaatit ja narsistit voi diagnosoida kuka tahansa? Ei kyllä ihan näin mene.
Itsekin tiedostan olevani narsisti, eikä kukaan ole kyllä asiaa huomannut. Vaikka kuinka täällä hehkutetaan "herkkyyttä" jolla huomataan nämä asiat, on se täyttä sontaa.
Mistä päättelet etteivät ole huomanneet, kun eivät ole siitä sinulle huomautelleet? Voi narsistiparkaa...eivät tietenkään.
Niille jotka on kiinostunut aiheesta suosittelen lämpimästi sarjan "white christmas" tai toisella nimella "monster"in katsomista! Minisarjassa on vain 8 jaksoa mutta joka jakso saa adrealiinin nousemaan. Psykopaatti psykologi joutuu eliittiin yksityiseen lukioon talvilomalla ja yksi oppilaista kysyy "onko hirviöt tehtyjä vai luotuja" psykologi sitten yrittää saada joululomalla kouluuun jäänneet oppilaat psykopaateiksi. Sarjassa näkyy miten ne manipuloi jne. Todella mielenkiinostava! Löytyy kun laittaa googleen hakusanaksi: "white christmas drama eng sub"