Mistä tunnistaa psykopaatin tai sosiopaatin?
Viimeisinä päivinä on ollut koko ajan puhe näistä niin olen miettinyt että voiko niitä tunnistaa jos esim. Näkee kadulla? Miten ne eroaa käytännössä muista ihmisistä? Eikö kuitenkin suurin osa analysoi muita ja näyttele tunteita mitä muut haluaa? Miten ne sitten erotetaan jos ne näyttelee tunteet? Onko tämä mahdollista?
Kommentit (414)
Kyllä sellainen perusmielikuva sosiopaatista on todella epäsosiaalinen juoppo pikkurikollinen eikä mikään sosiaalinen supliikkimies-extrovertti..
Lisäksi käsitykseni mukaan sosiaaliset extrovertit nauttivat muiden ihmisten seurasta ja siitä sosiaalisesta toiminnasta. Psykopaatti toki "harjoittaa" sitä, jos siitä on hyötyä mutta ei hän välttämättä saa mitään samanlaista iloa tai nautintoa ihan siitä pelkästä sosiaalisesta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaagg kirjoitti:
Psykot ja sosiopaatit ovat AINA extrovertteja.
Eivät ole.
No pistähän jotain lähdettä. Ei kai tää mikään eipäs-juupas väittely oo.
Psykopaatteja on tässä maailmassa miljoonia, ei tähän tarvita lähdettä laittaa että tietää ettei kaikki psykopaatit ole samanlaisia.
Eikä kaikki sadistisia kuin tässä ketjussa usein viitataan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi järkevämpi puhua narsismista? Psykopatia kun on narsismin äärimmäinen muoto.
Ei. Psykopaateilla ja narsisteilla on sellainen perustavanlaatuinen ero, että narsisti on aina riippuvainen muista ihmisistä. Narsisti tarvitsee jatkuvaa huomiota ja ihailua ylläpitääkseen luomaansa illuusiota itsestään. Psykopaatin egon kannalta muiden ihmisten ihailu ja huomio on yhdentekevää, mutta sillä voi tietysti olla jokin muu välinearvo.
Narsisti on parrasvaloissa patsasteleva diiva, joka elää yleisön suosiosta, psykopaatti taas käsikirjoittaja-ohjaaja, jolle muut ihmiset ovat näyttelijöitä, esineitä, joiden ainoa tarkoitus on viihdyttää häntä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaagg kirjoitti:
Eivät ole.
Henkilökohtaisesti on vaikea kuvitella introverttia, joka ei edes ole kiinnostunut juoruamisesta tai tuksusta, manipuloimassa porukkoja systemaattisesti mirka-eerikaa vastaan,kun Mirka-EErika selkänsä kääntää, koska mirka-eerika on niin veemäinen ja eilenkin sillä oli joku kolli siinä partsilla, jonka kanssa otti olvia...
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi käsitykseni mukaan sosiaaliset extrovertit nauttivat muiden ihmisten seurasta ja siitä sosiaalisesta toiminnasta. Psykopaatti toki "harjoittaa" sitä, jos siitä on hyötyä mutta ei hän välttämättä saa mitään samanlaista iloa tai nautintoa ihan siitä pelkästä sosiaalisesta toiminnasta.
Psykopaatti rakastaa omaa manipulointipeliään. Kyllä hän nauttii katsoa hiiriään laudalla.
auttiinauttii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti rakastaa omaa manipulointipeliään. Kyllä hän nauttii katsoa hiiriään laudalla.
Niin, mutta huomaatko eron: hän nauttii omasta pelistään. Tavallinen sosiaalinen extrovertti nauttii muiden seurasta.
Jaagg kirjoitti:
Entä psykopaatti sarjamurhaajat jotka eivät viihtyneet ihmisten seurassa? Esimerkkinä Ted Bundy.
hihhih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaagg kirjoitti:
Eivät ole.
Henkilökohtaisesti on vaikea kuvitella introverttia, joka ei edes ole kiinnostunut juoruamisesta tai tuksusta, manipuloimassa porukkoja systemaattisesti mirka-eerikaa vastaan,kun Mirka-EErika selkänsä kääntää, koska mirka-eerika on niin veemäinen ja eilenkin sillä oli joku kolli siinä partsilla, jonka kanssa otti olvia...
Meillä psykopatiaan taipuvilla introverteilla vasta sairas mieli onkin kun kaikessa hiljaisuudessa mietimme pahoja asioita. Toteuttamaan niitä ei lähdetä yleensä ainoastaan kiinnijäämisen pelossa eikä omatunnon.
Vierailija kirjoitti:
hihhih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaagg kirjoitti:
Eivät ole.
Meillä psykopatiaan taipuvilla introverteilla vasta sairas mieli onkin kun kaikessa hiljaisuudessa mietimme pahoja asioita. Toteuttamaan niitä ei lähdetä yleensä ainoastaan kiinnijäämisen pelossa eikä omatunnon.
Suunnitteletko sinäkin kauheuksia, joita et koskaan toteuta? Ja täydellisiä rikoksia, kostoja ja varkauksia :)
Vierailija kirjoitti:
auttiinauttii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta huomaatko eron: hän nauttii omasta pelistään. Tavallinen sosiaalinen extrovertti nauttii muiden seurasta.
En tiedä yhtään, nauttiiko psykopaatti loppupeleissä muiden seurasta vai ei. Vai esittääkö. Ei mitään hajua, koska en ole asiaa pohtinut.
Tiedän kaksi sosiopaattia. Toinen luullakseni halveksii ihmisiä, jotka saa toteuttamaan manipulointipelillään omaa tahtoaan eli mitä nyt haluaakin saada ihmiset tekemään, vaikka tappamaan. Hän on rajaton, mikä vain käy ja mikään sääntö ei koske, jos sen rikkomisesta on itselle hyötyä eikä jää kiinni, muutenkin taivuttaa sopivasti mustan valkoiseksi ja saa muutkin uskomaan helposti näin. Tekee omat moraalinsa ja lakinsa, ja pian ne ovat kaikkien.
Toinen on sairaalloisen patologisen rajattoman utelias, joten sinänsä varmaan nauttii ihmisten seurasta, koska "tiedonvaihto" eli juoruilu on elinehto. tosin on ilkeä, pahansuopa, juoruileva, kiero, mitkä ominiaisuutensa varmaan peittää empatiaan, jota on myös mestari saamaan itselleen. "minä itkin illan", näitä samoja fraaseja joita täälläkin keksityissä tarinoissa on, voisivat olla tuon psykopaatin suusta.
Vierailija kirjoitti:
hihhih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaagg kirjoitti:
Eivät ole.
En usko, että psykopaatti voi olla introvertti tai ekstrovertti. Hänellehän muut eivät ole ihmisiä, ei heitä ole olemassakaan, on vain välineitä, joilla ei ole mitään arvoa sinänsä, he ovat vain liikuteltavia kiinnostavia nappuloita.
Mulle on ainakin ihan sama, olisiko exäni kumpi vaan, mutta pahaa jälkeä sai aikaan sekä minussa että lapsissa. Huomasi, etten enää tanssinut hänen pillinsä mukaan niin otti toisen naisen tekemään sitä. Minulle silti kosti pahimmalla mahdollisella tavalla, eli tekemällä lastensuojelu- ja rikosilmoituksia valheellisin perustein ja nyt olen äärimmäisen ahdistunut siitä, että koska lapsi oli pelinappulana sopassa, minua ei uskota. Sossut ovat siis ottaneet minut hampaisiinsa ja exä nauraa ja taputtaa käsiään, kun sai minut yhä edelleen kärsimään lisää. Aivan kuin perheväkivalta, tekemisieni(mm. työssäkäynti ja opiskelu, kavereiden tapaaminen ) estäminen, eristäminen, salakuuntelut, pettämiset, taloudellinen hyväksikäyttö eivät olisi jo olleet tarpeeksi.
Tuo mies on niin hyvä esittämään, eikä tosiaan pelkää mitään, eikä ketään. Kirkkain silmin ja ilmekään värähtämättä tekee noita ilmoituksiaan jatkuvasti ja mä hermorauniona tärisen vailla mitään kykyä puolustautua, koska niin vakuuttavasti on mies heille selittänyt asioita.
Toki lähipiirini tietää, millainen mies on, mutta miten saisi sossutkin uskomaan sen? Voisiko tähän saada apua mistään? Mies siis väittää minua juuri sellaiseksi, mitä oli itse minulle ja mitä minä en ole koskaan ollut eli väkivaltaiseksi juopoksi. En juo kovinkaan usein ja silloinkin kohtuudella ja väkivaltaista minua ei saisi koskaan.
Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia tällaisista ihmisistä ihan live-elämässä? Jos ei nyt kuitenkaan voida niitä hiuksenhienoja eroja tehdä, kuka mikäkin tarkalleen on.
Se nyt kuitenkin on varmaa kaikille selvää, että Asperger ei kuulu samaan ryhmään narsismin, psykopatian, sosiopatian tai asosiaalisuuden kanssa.
Itse olen lukenut, että tuo asosiaalisuus voisi peryityä ihan geeneissä poikalapsille varsinkin.
Siitä olisin kiinnostunut lukemaan lisää, sillä tunnen miehen, jolla kaksi poikaa eri äitien kanssa. Toisen kanssa elänyt ja toinen ns. lehtolapsi. Molemmat pojat kuin isänsä eli taipuvaisuutta rikollisuuteen ja loisimiseen. Pojat siis jo aikuisia. Toista äitiä en tunne, mutta toinen on kunnollinen ja tyttölapsensa myös samasta isästä.
Vierailija kirjoitti:
Jaagg kirjoitti:
Entä psykopaatti sarjamurhaajat jotka eivät viihtyneet ihmisten seurassa? Esimerkkinä Ted Bundy.
Höpöhöpö, ted nautti muiden seurasta ja oli karismaattinen seuramies
Vierailija kirjoitti:
Sen kylmyyden pystyy vaistoamaan, jos on herkkä ja älykäs itse.
Ei todellakaan pysty.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia tällaisista ihmisistä ihan live-elämässä? Jos ei nyt kuitenkaan voida niitä hiuksenhienoja eroja tehdä, kuka mikäkin tarkalleen on.
Se nyt kuitenkin on varmaa kaikille selvää, että Asperger ei kuulu samaan ryhmään narsismin, psykopatian, sosiopatian tai asosiaalisuuden kanssa.
Itse olen lukenut, että tuo asosiaalisuus voisi peryityä ihan geeneissä poikalapsille varsinkin.
Siitä olisin kiinnostunut lukemaan lisää, sillä tunnen miehen, jolla kaksi poikaa eri äitien kanssa. Toisen kanssa elänyt ja toinen ns. lehtolapsi. Molemmat pojat kuin isänsä eli taipuvaisuutta rikollisuuteen ja loisimiseen. Pojat siis jo aikuisia. Toista äitiä en tunne, mutta toinen on kunnollinen ja tyttölapsensa myös samasta isästä.
Psykopaattina minulla on vielä pelit kesken, en ole vielä löytänyt täydellisiä nappuloita jolla saisin itseni ylös ja muut itsemurhan partaalle. Ajattelin kesällä hiota suunitelmani täydelliseksi, ekan vuoden saada muut uskomaan, tokana vuonna pelata muilla, kolmantena vuonna on the last level jolloin voitan.
Tunnen miehen jolla on asd ja tarkennettuna psykopaatin diagnoosi. Sanoo harvoin mitään, toimii kriminaali töissä eikä ole todellakaan ole extrovertti mutta todellinen psykopaatti.