Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei eläinten oikeuksia oteta vakavasti?

Vierailija
26.03.2016 |

Itse olen ollut kasvissyöjä noin viikon ajan ja aloin miettimään miksi olen itse suhtautunut eläinten oikeuksiin välinpitämättömästi, sekä miksi en ole nähnyt tehotuotannossa mitään hirvittävän väärää. Liha maistuu parhaimmillaan hyvältä, ehkä tuossa se syy. Me emme enää tarvitse lihaa, sillä ruokalajeja on niin paljon ja saamme kaikki tarvittavat ravintoaineet muualta.

Luulen että ihmiset ovat vain tapojensa orjia, eivätkä jaksa edes ajatella elämää ilman lihaa. Minun omatuntoni ei enää kestänyt sitä, että eläimiä tapetaan minun vuokseni. Ovatko ihmiset vain laiskoja ajattelijoita?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua aina naurattaa nää "miksi suurinosa ihmisistä ei ota eläinten oikeuksia vakavasti" jutut. Kuule, luuletko että vegaanit ovat eläinoikeuslait Suomessa laatineet? Newsflash, vegaanit ovat niin marginaaliryhmä, että eivät todellakaan ole lakeja saaneet aikaan. Suurinosa tuottajista haluaa kohdella eläimiään oikein ja eläinsuojelulait velvoittavatkin siihen. Ongelma on se, että niitä kansan enemmistön toivomia lakeja ei valvota tarpeeksi hyvin. Tässä on se suurin ongelma ja siihen valtiovallan tulisi puuttua ja varmistaa rahoitus. Ja jos ajattelee, että "ennen oli paremminj a eläimiä hoidettiin hyvin" kannattaa muistaa, että vielä 50v sitten talvella lehmät menivät Suomessa niin huonoon kuntoon, että ne piti keväisin kantaa laitumelle, eivät itse pystyneet kävelemään. 

Mitä merkitystä sillä on kuinka paljon vegaanit ovat päässeet osallistumaan lainsäädäntöön? Tuottaja haluavat kohdella eläimiä hyvin, mutta eivät kykene siihen koska heidän toimiaan ei valvota tarpeeksi? En taida ymmärtää. Ja eläinten asema on hyvä koska se on ollut ennen huonommin? Just.

Ituhippien mielestä eläimillä pitäis olla samat oikeudet kuin ihmisillä ja vähän enemmänkin. :'D

Iha oikeesti hei. Ne on eläimiä. Ne ovat ruokaa, työkaluja, lemmikkejä ja vaatteita. Ihminen on aina ylempiarvoisempi kuin yksikään eläin.

Surullista että ajattelet noin elävistä, tuntevista ja viisaistakin olennoista.

42/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua aina naurattaa nää "miksi suurinosa ihmisistä ei ota eläinten oikeuksia vakavasti" jutut. Kuule, luuletko että vegaanit ovat eläinoikeuslait Suomessa laatineet? Newsflash, vegaanit ovat niin marginaaliryhmä, että eivät todellakaan ole lakeja saaneet aikaan. Suurinosa tuottajista haluaa kohdella eläimiään oikein ja eläinsuojelulait velvoittavatkin siihen. Ongelma on se, että niitä kansan enemmistön toivomia lakeja ei valvota tarpeeksi hyvin. Tässä on se suurin ongelma ja siihen valtiovallan tulisi puuttua ja varmistaa rahoitus. Ja jos ajattelee, että "ennen oli paremminj a eläimiä hoidettiin hyvin" kannattaa muistaa, että vielä 50v sitten talvella lehmät menivät Suomessa niin huonoon kuntoon, että ne piti keväisin kantaa laitumelle, eivät itse pystyneet kävelemään. 

Mitä merkitystä sillä on kuinka paljon vegaanit ovat päässeet osallistumaan lainsäädäntöön? Tuottaja haluavat kohdella eläimiä hyvin, mutta eivät kykene siihen koska heidän toimiaan ei valvota tarpeeksi? En taida ymmärtää. Ja eläinten asema on hyvä koska se on ollut ennen huonommin? Just.

Ituhippien mielestä eläimillä pitäis olla samat oikeudet kuin ihmisillä ja vähän enemmänkin. :'D

Iha oikeesti hei. Ne on eläimiä. Ne ovat ruokaa, työkaluja, lemmikkejä ja vaatteita. Ihminen on aina ylempiarvoisempi kuin yksikään eläin.

Ihan mielenkiinnosta, oletko 100% sitä mieltä, että olemme esim. älykkäämpiä, empaattisempia ja kehittyneempiä kuin vaikka miekkavalaat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa vaikuttaa suureen yleisöön, niin ei kannata lähteä liikkeelle ap:n äärimmäisajattelusta. Jos haluat saada jotain aikaan, niin ala myymään sitä ajatusta, että lihaa käytettäisi kohtuudella, että sitä ei tarvita joka päivä, vaan vaikka joka toinen päivä riittää. Ja kun lihaa syödään vähemmän, niin silloin sen hankinnassa voisi kiinnittää enemmän huomiota laatuun, että se on lähellä ja eettisesti tuotettua.

Pienemmin askelin on mahdollista saada jotain tuloksiakin aikaan.

44/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, että ruoka on mennyt aivan liikaa hifistelyksi. Esim maito. Sitä on valtavasti erilaisia maitoja kaupan valikoimissa. Ihan älytöntä.

Mitä ihmeen hifistelyä se on? Kaikki eivät halua lehmänmaitoa ja jotkut ovat sille allergisia, kuten allekirjoittanut. Minusta on kiva, että on terveellisiä vaihtoehtoja eikä aina vain jotain soijamaitoa. Esim. ruoanlaittoon käytän monesti kookosmaitoa/kookoskermaa ja kahviin taas käytän pähkinämaitoja. 

Onhan karkki- makkara- ja sipsihyllyt täynnä sinuakin varten. 

Vierailija
45/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku, että jos lihantuotannosta luovuttaisiin, ne tuotantoeläimet muka laitettaisiin luontoon elämään? Onko joku näin yksinkertainen? Jos lihantuotanto lopetettaisiin, niin niitä tuotantoeläimiä ei kasvatettaisi. Niiden ei tarvitse pärjätä missään vapaudessa, kun ne lakkaisivat olemasta. Nehän ovat olemassa vain koska ihminen on niitä kasvattanut. Ihminen hoitaa tuotantoeläinten siitoksenkin. Siitos lopetettaisiin tietenkin. Uusia tuotantoeläimiä ei enää syntyisi. Joko alkaa raksuttaa? Naurattaa tämä joidenkin ajattelutapa, että lihantuotannon lopettaminen tarkoittaisi jotain äkillistä seinään tyssäämistä, jossa pitäisi keksiä "mitä tehdä näille eläimille" :) Awwww.

Samalla logiikalla luulet varmaan, että jos kennelin pitäjä lopettaa kenneltoiminnan, hänen ainoa keinonsa on päästää koirat luontoon "elämään sateenkaarielämää". Kyllä jotkut ovat sitten yksinkertaisia.

Vierailija
46/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kasvissyöjä muutaman vuoden (vuodesta 2010). Tsemppiä sinulle! Itse yritän kääntää ihmisten huomiota tarjoamalla herkullista kasvisruokaa ja näyttämällä, eträ on hyviä lihattomia vaihtoehtoja. Jos kaikki tekisivät samoin, ja söisivät edes toisinaan kasvisruokaa, olisi maailma parempi paikka.

Miksi maailma ilman eläimiä olisi parempi paikka?

Itse olen eläinrakas enkä voisi sen vuoksi koskaan olla kasvissyöjä.

Kyllä, kaikki eläimet loppuisivat maapallolta, jos lihansyönti lopetettaisiin/vähennettäisiin.

Tosiasia on, että koko maapalloa ei voi ruokkia lihalla, sillä määrällä mitä esim. länsimaiset ihmiset syövät. Se ei vain onnistu. Mutta koko maapallon voisi ruokkia hyvin kasvisravinnolla ja vähällä lihalla.

Lihalla voi ruokkia koko maapallon ihmiset mutta kasviksilla ei voi,eläin pystyy käyttämään ravintona kaiken selaisen mikä ei ihmiselle kelpaa ja muuntamaan sen lihaksi.

Eläinten tuottama lanta on hyvin suuressa roolissa kasvisten kasvattamisessa,jos tämä lantamäärä otettaisiin pois kasvisten lannoituksesta suurimmasta osasta kasveista saatava sato olisi aivan olematon.

47/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa vaikuttaa suureen yleisöön, niin ei kannata lähteä liikkeelle ap:n äärimmäisajattelusta. Jos haluat saada jotain aikaan, niin ala myymään sitä ajatusta, että lihaa käytettäisi kohtuudella, että sitä ei tarvita joka päivä, vaan vaikka joka toinen päivä riittää. Ja kun lihaa syödään vähemmän, niin silloin sen hankinnassa voisi kiinnittää enemmän huomiota laatuun, että se on lähellä ja eettisesti tuotettua.

Pienemmin askelin on mahdollista saada jotain tuloksiakin aikaan.

Minä olen miettinyt tätä aihetta aika paljon ja tullut siihen tulokseen, että liha- ja maitotilallisia pitäisi pyrkiä auttamaan kaikin tavoin vaihdossa johonkin muuhun, esim. hamppuun tai vaikka härkäpapuun. Kyseessä on kuitenkin ihmisten elinkeino. Sitten pitäisi nostaa hintoja reippaasti, laittaa vaikka alahintaraja ja laittaa päälle ihan älytön, vaikka 500% vero. Samanaikaisesti tulisi tarjota ihmisille reseptejä kasvisruokiin ja kertoa vaihtoehdoista. 

Mutta eihän tämä onnistu. Ikävä kyllä.

Vierailija
48/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kasvissyöjä muutaman vuoden (vuodesta 2010). Tsemppiä sinulle! Itse yritän kääntää ihmisten huomiota tarjoamalla herkullista kasvisruokaa ja näyttämällä, eträ on hyviä lihattomia vaihtoehtoja. Jos kaikki tekisivät samoin, ja söisivät edes toisinaan kasvisruokaa, olisi maailma parempi paikka.

Kyllä, kaikki eläimet loppuisivat maapallolta, jos lihansyönti lopetettaisiin/vähennettäisiin.

Tosiasia on, että koko maapalloa ei voi ruokkia lihalla, sillä määrällä mitä esim. länsimaiset ihmiset syövät. Se ei vain onnistu. Mutta koko maapallon voisi ruokkia hyvin kasvisravinnolla ja vähällä lihalla.

Lihalla voi ruokkia koko maapallon ihmiset mutta kasviksilla ei voi,eläin pystyy käyttämään ravintona kaiken selaisen mikä ei ihmiselle kelpaa ja muuntamaan sen lihaksi.

Eläinten tuottama lanta on hyvin suuressa roolissa kasvisten kasvattamisessa,jos tämä lantamäärä otettaisiin pois kasvisten lannoituksesta suurimmasta osasta kasveista saatava sato olisi aivan olematon.

Esimerkiksi lehmän tuotantosuhde on niin surkea, että nimenomaan olisi hyödyllisempää käyttää palstatilat ihmisten ruokkimiseen.

Ainakaan tällä nykyisellä tahdilla lihan syöminen ei todellakaan ole kannattavaa. Ihmiset syö nykyään ihan liikaa lihaa ja se on haitaksi ihmisten lisäksi myös ympäristölle.

http://www.news.cornell.edu/stories/1997/08/us-could-feed-800-million-p…

http://www.theguardian.com/environment/2010/jun/02/un-report-meat-free-…

49/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää kuinka paljon yhden lihakilon tuottaminen vaatii vettä ja ravintoa?

Vierailija
50/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläimet nyt vaan on tyhmiä ja ihmistä alemmassa arvossa. Ne maistuu hyvälle, joten siksi syön paljon lihaa. Juuri äsken paistoin maukasta pekonia pannulla. Naminami. Maistuis varmaan sullekin?

Tällaisten idioottien takia eläinten oikeuksia poljetaan ja niiden olot huononevat koko ajan. Saatanan urpo. Et taida tajuta, kumpi tässä on tyhmempi, sinä vai jokin eläin? Miksi eläimen pitäisi olla alempiarvoinen kuin ihmisen? Tajuatko, että ihminen ei tällä planeetalla pärjäisi ilman eläimiä? Ei, minä syön, koska MINÄ haluan ja MINÄ voin, koska olen ihminen ja MINÄ saan, koska minulla on siihen oikeudet. En tuomitse muiden lihansyöntiä (olen kasvissyöjä), mutta tuollaiset idiootti-vajukit tuomitsen mielelläni.

Vierailija
51/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko joku, että jos lihantuotannosta luovuttaisiin, ne tuotantoeläimet muka laitettaisiin luontoon elämään? Onko joku näin yksinkertainen? Jos lihantuotanto lopetettaisiin, niin niitä tuotantoeläimiä ei kasvatettaisi. Niiden ei tarvitse pärjätä missään vapaudessa, kun ne lakkaisivat olemasta. Nehän ovat olemassa vain koska ihminen on niitä kasvattanut. Ihminen hoitaa tuotantoeläinten siitoksenkin. Siitos lopetettaisiin tietenkin. Uusia tuotantoeläimiä ei enää syntyisi. Joko alkaa raksuttaa? Naurattaa tämä joidenkin ajattelutapa, että lihantuotannon lopettaminen tarkoittaisi jotain äkillistä seinään tyssäämistä, jossa pitäisi keksiä "mitä tehdä näille eläimille" :) Awwww.

Samalla logiikalla luulet varmaan, että jos kennelin pitäjä lopettaa kenneltoiminnan, hänen ainoa keinonsa on päästää koirat luontoon "elämään sateenkaarielämää". Kyllä jotkut ovat sitten yksinkertaisia.

Sinullako on joku oikeus päättää, että tuotantoeläimet ansaitsisivat kuolla sukupuuttoon? Mites niiden eläinten oikeudet elää ja jatkaa lajiaan?

Vierailija
52/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ajattelemisen aihetta, muutos alkaa lautaselta, ruoalla on todella suuri vaikutus ympäristöön! : http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/miksi-ketaan-ei-kiinnosta-suomi…

"nyt kun tiedämme tulevaisuudesta enemmän kun koskaan, ketään ei kiinnosta. Pariisin ilmastokokouksen päätöstä kyllä hehkutettiin, mutta sekin sallii päästöjen kasvun vielä vuoteen 2030.

Syyriassa alkoi kymmenen vuotta sitten pahin kuivuus vuosisatoihin: 80 prosenttia karjasta kuoli. 1,5 miljoonaa ihmistä lähti maaseudulta kaupunkeihin, mutta töitä ei ollut eikä elämisen mahdollisuuksia. Viisi vuotta sitten alkoi sisällissota.

”Jos ilmastotieteessä sanotaan 20 prosentin mahdollisuus sille, että Välimeren alue muuttuu aavikoksi 35 vuodessa ja 200 miljoonaa suuntaa kohti pohjoista, se on monta kertaa suurempi todennäköisyys kuin että Venäjä hyökkää Suomeen, mihin puolustusvoimiemme olemassaolo perustuu.”

Vierailija
53/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon ollut kasvissyöjä ja nyt olet suuri ajattelija ja Parempi Ihminen? Keskustellaan kun olet jättänyt autolla kulkemisen, muovipussit, ostat ruokasi tuottajalta ja olet muutaman vuoden ollut syömättä lihaa, maitotuotteita, kananmunia tai hunajaa ja käyttämättä villaa, nahkaa tai turkista.

Missä sanoin olevani parempi ihminen ja missä annoin ymmärtää että syyllistän lihansyöjiä? Ja miten autolla kulkeminen liittyy eläimiin?

Ap

Autolla kulkeminen tuottaa ilmansaasteita, jotka vaikeuttavat esim. lintujen elämää. Eivätkö linnut ole eläimiä, vai eikö niitä koske samat oikeudet kuin nisäkkäitä?

Vierailija
54/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen ottaa eliänten oikeudet tosi hyvin huomioon. Tuotantoeläimillä on loppujen lopuksi todella hyvät oltavat. Saavat asua lämpimässä rakennuksessa ja niiden ei tarvitse olla säiden armoilla. Ihminen tarjoaa niille ruokaa, vettä ja täyden ylläpidon. Jos ne sairastuvat, eläinlääkäri tulee hoitamaan niitä. Luonnossa elävillä eläimillä nuo oikeudet vasta ovat huonolla mallilla. Itse asiassa niillä ei ole mitään oikeuksia, vaan ne kuolevat nälkään, janoon tai sairauksiin pikkuhiljaa kitumalla, tai sitten petoeläin syö ne.

Vierailija
55/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että nostat eläimet ylemmälle jalustalle kuin ihmisen.

56/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen ottaa eliänten oikeudet tosi hyvin huomioon. Tuotantoeläimillä on loppujen lopuksi todella hyvät oltavat. Saavat asua lämpimässä rakennuksessa ja niiden ei tarvitse olla säiden armoilla. Ihminen tarjoaa niille ruokaa, vettä ja täyden ylläpidon. Jos ne sairastuvat, eläinlääkäri tulee hoitamaan niitä. Luonnossa elävillä eläimillä nuo oikeudet vasta ovat huonolla mallilla. Itse asiassa niillä ei ole mitään oikeuksia, vaan ne kuolevat nälkään, janoon tai sairauksiin pikkuhiljaa kitumalla, tai sitten petoeläin syö ne.

Itse en ole kasvissyöjä, enkä edes mikään iso eläinten oikeuksien puolustaja (muutamia lajeja lukuunottamatta, tosin), mutta aika sokea saa olla, jos ei niitä ongelmia näe? Kananpojilta leikataan nokka puuduttamatta, etteivät ne noki toisiaan liian ahtaassa tilassa hengiltä, siat kaltataan joskus elävinä, koska hups, mutta mikäs siinä kiehuessa elävältä. Minkit kirkuvat ja säntäilevät pienen häkkinsä sisällä reunasta toiseen häiriintyneenä ja mielenvikaisena. Miekkavalaita pidetään vankeina ihmisten huvitukseksi, erotetaan ikuisista perheistään ja laitetaan vääränlaisiin ryhmiin, joiden kanssa ne eivät puhu samaa kieltä. Niiden elämästä valehdellaan surutta ja kerrotaan niiden olevan onnellisia. 

Jonka mielestä tuo on elämisen arvoista hommaa, on niin häiriintynyt ettei mitään rajaa. 

Vierailija
57/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että nostat eläimet ylemmälle jalustalle kuin ihmisen.

Ai, missäs kohti olen näin tehnyt? Ihan omasta päästäsi taisit tuonkin repiä kun et muita argumentteja keksinyt :)

Vierailija
58/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut kasvissyöjä noin viikon ajan ja aloin miettimään miksi olen itse suhtautunut eläinten oikeuksiin välinpitämättömästi, sekä miksi en ole nähnyt tehotuotannossa mitään hirvittävän väärää. Liha maistuu parhaimmillaan hyvältä, ehkä tuossa se syy. Me emme enää tarvitse lihaa, sillä ruokalajeja on niin paljon ja saamme kaikki tarvittavat ravintoaineet muualta.

Luulen että ihmiset ovat vain tapojensa orjia, eivätkä jaksa edes ajatella elämää ilman lihaa. Minun omatuntoni ei enää kestänyt sitä, että eläimiä tapetaan minun vuokseni. Ovatko ihmiset vain laiskoja ajattelijoita?

Miksi kasvis-syöjät on tälläisiä kiihkoilijoita, ainanen nälkäkö laittaa pään sekaisin, vitamiinien ja kivennäisten puute ainakin tekee teille vahinkoa, syökää oikeata ruokaa ja hankkikaa itsellenne elämä.

59/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että montakaan aktivistia(kaan) haittaisi se, että isoin osa tuotantoeläimistä lopetettaisi, kunhan uusia ei syntyisi. On kuitenkin edelleen olemassa esim. lehmärotuja, jotka pärjäävät yksin luonnossa, ihan kuin ne alunperin olivatkin.

Vierailija
60/62 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläimet nyt vaan on tyhmiä ja ihmistä alemmassa arvossa. Ne maistuu hyvälle, joten siksi syön paljon lihaa. Juuri äsken paistoin maukasta pekonia pannulla. Naminami. Maistuis varmaan sullekin?

Vammaiset ja koomapotilaatkin ovat tyhmiä ja maustettuna mauistuvat varmaan hyvälle. Namnam.

Tuossahan vihreiden ideologia tivistyykin. Ihminen ja eläin rinnastetaan toisiinsa. Lypsylehmä tai laboratoriorotta on yhtä arvokas kuin ihmislapsi.