Miksei eläinten oikeuksia oteta vakavasti?
Itse olen ollut kasvissyöjä noin viikon ajan ja aloin miettimään miksi olen itse suhtautunut eläinten oikeuksiin välinpitämättömästi, sekä miksi en ole nähnyt tehotuotannossa mitään hirvittävän väärää. Liha maistuu parhaimmillaan hyvältä, ehkä tuossa se syy. Me emme enää tarvitse lihaa, sillä ruokalajeja on niin paljon ja saamme kaikki tarvittavat ravintoaineet muualta.
Luulen että ihmiset ovat vain tapojensa orjia, eivätkä jaksa edes ajatella elämää ilman lihaa. Minun omatuntoni ei enää kestänyt sitä, että eläimiä tapetaan minun vuokseni. Ovatko ihmiset vain laiskoja ajattelijoita?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon ollut kasvissyöjä ja nyt olet suuri ajattelija ja Parempi Ihminen? Keskustellaan kun olet jättänyt autolla kulkemisen, muovipussit, ostat ruokasi tuottajalta ja olet muutaman vuoden ollut syömättä lihaa, maitotuotteita, kananmunia tai hunajaa ja käyttämättä villaa, nahkaa tai turkista.
Missä sanoin olevani parempi ihminen ja missä annoin ymmärtää että syyllistän lihansyöjiä? Ja miten autolla kulkeminen liittyy eläimiin?
Ap
Leikit hippiä mutta et tiedä miten haitallista yksityisautoilu on? :) Lihansyönnin jättäminen on hyvä, mutta ei tarpeeksi jos oikeasti välität eläimistä. Älä matkusta autolla, lentokoneella tai tuota juurikaan jätettä. Älä heitä syömiskelpoista ruokaa roskiin, osta luomua, älä käy marketeissa, älä osta mitään muoviin pakattua. Älä käytä hunajaa, älä tapa itikoita, tai kärpäsiä saati varsinkaan hämähäkkejä. Perusta mehiläisfarmi suojellaksesi mehiläisiä.
Lampaat tarvitsee kerintää mutta lampaan villa olisi hyvä hyötykäyttää eläimille itselleen. Älä siis käytä villaa. Nahkaan pukeutuessasi mieti että sinun ulkonäkösi eteen on murhattu joku.
Kuka on puhunut hippeydestä mitään? Jos ihminen tekee yhden eettisen valinna, tätä saa syyllistää kaikesta muusta? Taitaa lihansyöjillä omatunto kolkuttaa pahasti kun täytyy heittäytyä puolustuskannalle.
Kaupunkilainen kerrostalossa asuva Valintatalossa bataattia ja ananas kirsi joita ja marinoitua tofua ja avokadopastaa pyörittelevä citypyhimys kertoo kaikille, miten eläimiä ei kunnioiteta. Menepä jonnekin oikealle maaseudulle katsomaan, miten niitä eläimiä oikeasti hoidetaan, millaista ympäri vuorokauden ja ympäri vuoden tapahtuvaa hoitoa se on. Eläinten laadukkaan ruuan kasvatusta, ruuan ja veden huolehtimista, puhtaudesta huolehtimista, eläinten terveyden seurantaa ja hoitoa, poikimisten hoitoa... Joka päivä aamuviidestä iltakymppiin, myös jouluna, juhannuksena, viikonloppuina, kesällä hellesäällä ja talven paukkupakkasilla. Jokainen tuottaja tietää, että hyvinhoidettu ja terve eläin on paras tae omalle elinkeinolle. Siitä eläinten kunnioituksesta on vähän turha sellaisten puhua, joilla ei eläimistä ole naapurin chihua kummempaa kokemusta.
Olisi hyvä että enemmän ympäristö- ja eläinoikeusjärjestöt puhuisivat ja ohjaisivat ihmisiä siihen, että syötäisiin nykyisten ravintosuositusten mukaisesti. Jo sillä saataisiin vähennettyä lihan kulutusta ja ympäristön kuormitusta huomattavasti. Vegaanius ei ole ainoa vaihtoehto eikä kaikille sovi. Lisäksi jos lihaa syötäisiin ravintosuositusten mukaan, siitä ehkä voitaisiin maksaakin enemmän. Tämä mahdollistaisi sen, että tuottajat voisivat parantaa eläinten oloja ilman suuria taloudellisia tappioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon ollut kasvissyöjä ja nyt olet suuri ajattelija ja Parempi Ihminen? Keskustellaan kun olet jättänyt autolla kulkemisen, muovipussit, ostat ruokasi tuottajalta ja olet muutaman vuoden ollut syömättä lihaa, maitotuotteita, kananmunia tai hunajaa ja käyttämättä villaa, nahkaa tai turkista.
Missä sanoin olevani parempi ihminen ja missä annoin ymmärtää että syyllistän lihansyöjiä? Ja miten autolla kulkeminen liittyy eläimiin?
Ap
Leikit hippiä mutta et tiedä miten haitallista yksityisautoilu on? :) Lihansyönnin jättäminen on hyvä, mutta ei tarpeeksi jos oikeasti välität eläimistä. Älä matkusta autolla, lentokoneella tai tuota juurikaan jätettä. Älä heitä syömiskelpoista ruokaa roskiin, osta luomua, älä käy marketeissa, älä osta mitään muoviin pakattua. Älä käytä hunajaa, älä tapa itikoita, tai kärpäsiä saati varsinkaan hämähäkkejä. Perusta mehiläisfarmi suojellaksesi mehiläisiä.
Lampaat tarvitsee kerintää mutta lampaan villa olisi hyvä hyötykäyttää eläimille itselleen. Älä siis käytä villaa. Nahkaan pukeutuessasi mieti että sinun ulkonäkösi eteen on murhattu joku.
Miksi vaadit täydellisyyttä ihmiseltä, joka kuitenkin on jo tehnyt hyvän ympäristöteon? Mitä itse teet luonnon ja eläinten hyväksi?
Meillä on asiat liian hyvin, kun kaikenmaailman ituhipit vinkuvat eläinten oikeuksista tofua mässyttäen. Pitäisi tulla kunnon sota ja katastrofit, niin menisi ihmisille jakeluun mikä elämässä oikeasti on tärkeintä ja mitä se on, kun ruoasta on pulaa ja oikea nälkä. Silloin ei inistä jostain lehmien kohtelusta, vaan syödään sitä mitä eteen saadaan!
Vierailija kirjoitti:
Mua aina naurattaa nää "miksi suurinosa ihmisistä ei ota eläinten oikeuksia vakavasti" jutut. Kuule, luuletko että vegaanit ovat eläinoikeuslait Suomessa laatineet? Newsflash, vegaanit ovat niin marginaaliryhmä, että eivät todellakaan ole lakeja saaneet aikaan. Suurinosa tuottajista haluaa kohdella eläimiään oikein ja eläinsuojelulait velvoittavatkin siihen. Ongelma on se, että niitä kansan enemmistön toivomia lakeja ei valvota tarpeeksi hyvin. Tässä on se suurin ongelma ja siihen valtiovallan tulisi puuttua ja varmistaa rahoitus. Ja jos ajattelee, että "ennen oli paremminj a eläimiä hoidettiin hyvin" kannattaa muistaa, että vielä 50v sitten talvella lehmät menivät Suomessa niin huonoon kuntoon, että ne piti keväisin kantaa laitumelle, eivät itse pystyneet kävelemään.
Mitä merkitystä sillä on kuinka paljon vegaanit ovat päässeet osallistumaan lainsäädäntöön? Tuottaja haluavat kohdella eläimiä hyvin, mutta eivät kykene siihen koska heidän toimiaan ei valvota tarpeeksi? En taida ymmärtää. Ja eläinten asema on hyvä koska se on ollut ennen huonommin? Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletkohan nyt ihan selvillä asioista? Yksityisautoilu ei itseasiassa ole kovinkaan haitallista. Siitä ei olisi mitään haittaa ympäristölle, kuten ei muustakaan liikenteestä, mikäli se ylivoimaisesti suurin saastuttaja lopetettaisiin = liha- ja maitotalous.
Luomua pitäisi aina pyrkiä ostamaan, mutta ymmärrän, että monella tulee raha eteen. Syömiskelpoiselle poisheitettävälle ruoalle pitäisi keksiä Suomessakin vaihtoehtoja. Itse vien toisessa kotimaassamme ne paikalliseen soppakeittiöön, jossa ne hyödyttävät muitakin. Marketeissa ei ole mitään vikaa. Muovia tulisi välttää, siihen onkin paljon erilaisia kivoja ratkaisuja. Oletko yrittänyt ostaa kassia esim. WholeFoodsista? :D, jos katse voisi tappaa...
Mikä ihme siinä hunajankäytössä on vikana? Eivät ne mehiläiset ruoatta jää, niiden kanssa käydään kauppaa, ei vain oteta. Mehiläisiä pitäisi farmata enemmänkin.
Nahkaa ja villaa ei tarvittaisi samalla tavalla, jos esim hamppua olisi sallitumpi kasvattaa. Nyt joutuu käymään kaikki testaukset ja syytökset yms. läpi. Hamppu tekisi muutamankin sadon Suomen kesässä ja siitä voi tehdä öljyä, ruokaa, vaatteita ja kestävämpiä autonkoreja kuin metallista.
Itikoista yms. en ole kovin huolissani, maailma on rakentunut niin, että lehmätkin niitä hännällään huiskivat kuoliaaksi. Kyllä niitä riittää. En tosin näe paljon järkeä esim. niiden tappamiseen, jos niistä ei ole haittaa. Mutta tasan tarkkaan esim. hyttysistä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kasvissyöjä muutaman vuoden (vuodesta 2010). Tsemppiä sinulle! Itse yritän kääntää ihmisten huomiota tarjoamalla herkullista kasvisruokaa ja näyttämällä, eträ on hyviä lihattomia vaihtoehtoja. Jos kaikki tekisivät samoin, ja söisivät edes toisinaan kasvisruokaa, olisi maailma parempi paikka.
Miksi maailma ilman eläimiä olisi parempi paikka?
Itse olen eläinrakas enkä voisi sen vuoksi koskaan olla kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lampaat tarvitsee kerintää mutta lampaan villa olisi hyvä hyötykäyttää eläimille itselleen. Älä siis käytä villaa. Nahkaan pukeutuessasi mieti että sinun ulkonäkösi eteen on murhattu joku.Miksi vaadit täydellisyyttä ihmiseltä, joka kuitenkin on jo tehnyt hyvän ympäristöteon? Mitä itse teet luonnon ja eläinten hyväksi?
Mainitsemani asiat, paitsi mehiläisfarmia mutta parin vuoden sisään aion tehdä senkin. Lisäksi pyrin keräämään ravintoni kesäisin luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asiat liian hyvin, kun kaikenmaailman ituhipit vinkuvat eläinten oikeuksista tofua mässyttäen. Pitäisi tulla kunnon sota ja katastrofit, niin menisi ihmisille jakeluun mikä elämässä oikeasti on tärkeintä ja mitä se on, kun ruoasta on pulaa ja oikea nälkä. Silloin ei inistä jostain lehmien kohtelusta, vaan syödään sitä mitä eteen saadaan!
Miksi asiat on liian hyvin, jos jotkut ihmiset ovat kiinnostuneet myös eläinten oikeuksista? Miksi meidän pitäisi elää sodassa ja pula-ajassa?
Itse en ole hippi, vegaani enkä edes kovin kova eläinten puolestapuhuja. Mutta ajatusmaailmasi on minulle käsittämätön. Miksi vain tiukka pula-aika on "oikeaa" elämää? Valitatko sinäkin, kun käyt töissä ja asut valmiiksi lämmitetyssä asunnossa? Entä, kun käyt lämpimässä suihkussa, etkä joudu ensin hakkaamaan jäitä lähilammesta auki, että saat sieltä kannettua ämpäreillä vettä tupaan ja lämmitettyä sitä pesua varten?
En usko että valitat.
Vierailija kirjoitti:
Muista tämä, kun itse valitat yhtään mistään tai yrität muuttaa yhtään mitään. Kun ei sitä sota-aikanakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eläintuotanto tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin kaikki maailman liikennevälineet, lentokoneet ja valtamerilaivat mukaanluettuna, yhteensä. Tämä on tilastollinen fakta. Eli kyllä, vegaani joka autoilee joka päivä ja matkustaa lentokoneella, säästää luontoa enemmän kuin lihansyöjä tai lakto-ovo- vegetaristi.
Jos olisin niin varakas, että olisi varaa omaan kokkiin, joka loihtisi hyviä kasvisruokia, muuttuisin kasvissyöjäksi aivan heti. Nyt en jaksa.
Kasvisruokaa on vaikea tehdä maistuvaksi ja täyttävöksi.
Mac donaldsin uusi kasvispurilainen on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kasvissyöjä muutaman vuoden (vuodesta 2010). Tsemppiä sinulle! Itse yritän kääntää ihmisten huomiota tarjoamalla herkullista kasvisruokaa ja näyttämällä, eträ on hyviä lihattomia vaihtoehtoja. Jos kaikki tekisivät samoin, ja söisivät edes toisinaan kasvisruokaa, olisi maailma parempi paikka.
Miksi maailma ilman eläimiä olisi parempi paikka?
Itse olen eläinrakas enkä voisi sen vuoksi koskaan olla kasvissyöjä.
Kyllä, kaikki eläimet loppuisivat maapallolta, jos lihansyönti lopetettaisiin/vähennettäisiin.
Tosiasia on, että koko maapalloa ei voi ruokkia lihalla, sillä määrällä mitä esim. länsimaiset ihmiset syövät. Se ei vain onnistu. Mutta koko maapallon voisi ruokkia hyvin kasvisravinnolla ja vähällä lihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua aina naurattaa nää "miksi suurinosa ihmisistä ei ota eläinten oikeuksia vakavasti" jutut. Kuule, luuletko että vegaanit ovat eläinoikeuslait Suomessa laatineet? Newsflash, vegaanit ovat niin marginaaliryhmä, että eivät todellakaan ole lakeja saaneet aikaan. Suurinosa tuottajista haluaa kohdella eläimiään oikein ja eläinsuojelulait velvoittavatkin siihen. Ongelma on se, että niitä kansan enemmistön toivomia lakeja ei valvota tarpeeksi hyvin. Tässä on se suurin ongelma ja siihen valtiovallan tulisi puuttua ja varmistaa rahoitus. Ja jos ajattelee, että "ennen oli paremminj a eläimiä hoidettiin hyvin" kannattaa muistaa, että vielä 50v sitten talvella lehmät menivät Suomessa niin huonoon kuntoon, että ne piti keväisin kantaa laitumelle, eivät itse pystyneet kävelemään.
Mitä merkitystä sillä on kuinka paljon vegaanit ovat päässeet osallistumaan lainsäädäntöön? Tuottaja haluavat kohdella eläimiä hyvin, mutta eivät kykene siihen koska heidän toimiaan ei valvota tarpeeksi? En taida ymmärtää. Ja eläinten asema on hyvä koska se on ollut ennen huonommin? Just.
Tarkoitan sitä, että suurinosa suomalaisista kyllä välittää eläinten oikeuksista, vaikka suurinosa ei olekaan vegaaneja. Tästä todisteena eläinsuojelulait.
Tarkoitan, että suurinosa tuottajista haluaa kohdella eläimiä hyvin ja kohteleekin. Valitettavasti tälläkin alalla on paljon mätämunia, joiden toimintaa ei saada kitkettyä pois, koska tiloja ei valvota tarpeeksi. Näiltä tiloilta sitten saadaan nähdä vuodesta toiseen Oikeutta eläimille -järjestön viedoita, järjestö on itsekin sanonut että osa videoista on kuvattu samoilta tiloilta uudestaan. Ja siis en tuomitse kuvausta, minusta juuri nämä huonosti eläimiään kohtelevat tilalliset pitäisi saada markkinoilta pois, että hyvin eläimiään kohtelevat saisivat lihasta markkinahinnan, nyt halpatuottajat vääristävät kilpailua. Ongelma on että tiloja ei valvota tarpeeksi ja kunnneläinlääkäreillä on kaksoisrooli, toisaalta tulisi valvoa tiloja, toisaalta saada tiloilta rahaa eläinlääkäripalkkioiden muodossa.
Ja ennen eläinten asiat olivat huonommin ja jatkuvasti niiden olot ovat viimeisten vuosikymmenten aikana parantuneet Euroopassa, eli en ihan osta väitettä että suurinosa ihmisistä ei välittäisi eläimistä.
Selvensikö?
Niin... Me kulutamme luontoa joka tapauksessa rankasti, kai se on sekin joka vaikuttaa. Eli on tosi helppoa ajatella, että kasvissyönnillä ei ole vaikutusta, koska kumminkin saastutamme ja rasitamme luontoa. Kuljemme autoilla, käytämme sähköä, tuotamme jätteitä.
Mutta tietenkin yksi paha ei legitimoi toista pahaa. Jostakin on aina aloitettava.
Itse olen aloittanut siitä, että käytän aina luomua lihaa/munia, jos niitä vain on saatavilla. Tuotantoeläinten kohtelu ja olosuhteet ovat kumminkin luomutuotannossa paljon inhimillisemmät kuin tehotuotannossa.
Lihaa syödään keskimäärin ihan liikaa suhteessa siihen, mitä elimistö tarvitsee (proteiinin saanti). Syöpäjärjestöjen mukaan nautaa ja sikaa ja lihajalosteita ei pitäisi syödä kuin 300 grammaa viikossa, mutta keskimäärin niitä syödään Suomessa viisi kertaa enemmän, 1,5 kiloa!
http://yle.fi/uutiset/lihaa_syodaan_yli_syopajarjestojen_riskirajojen/5…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ituhippien mielestä eläimillä pitäis olla samat oikeudet kuin ihmisillä ja vähän enemmänkin. :'D
Iha oikeesti hei. Ne on eläimiä. Ne ovat ruokaa, työkaluja, lemmikkejä ja vaatteita. Ihminen on aina ylempiarvoisempi kuin yksikään eläin.
Totta, että ruoka on mennyt aivan liikaa hifistelyksi. Esim maito. Sitä on valtavasti erilaisia maitoja kaupan valikoimissa. Ihan älytöntä.
Monet ihmiset on vaan sulkeneet silmänsä ja uskottelevat että kaikilla tuotantoeläimillä on varsinkin Suomessa hyvät olot ja itseasiassa nehän ihan haluaa kuolla ja päätyä lautaselle. Aika surullista.