Nyt on Syke kolmosen viisi ekaa jaksoa katsottu
Tulisi vaan loputkin Areenaan. Onpa muuten ärsyttävä tuo Tiina Lymin hahmo. En ikinä pitäisi kovin hyvänä tuollaista hoitajaa, joka itkee potilaan kanssa puhuessaan.
Kommentit (122)
Musta Marjut on loistava. Moniuloitteinenkin hahmo. Muistatte sen surun miehen jättämisestä, uudesta naisesta ja vauvasta + koiran menettämisen. Sitten toisaalta tämä näkyvä kusipää.
Lenitasta olen alkanut tykkäämään. On sellainen rikkiviisas ja kokenut tätsy. Marleena taas on herttainen, ei kai siitä voi olla tykkäämättä. Iiriksen tylyys ottaa ajoittain päähän, muttei niin paljoa kuin Johannan "täydellisyys". Toivoisin silti Johannan palaavan Tonin kanssa yhteen.
Max on liero ja toivottavasti ei muutu pus-pus -mieheksi, joka alkaa uskolliseksi perheenisäksi. Olga on hyvä tyyppi, saisi olla enemmän ruudussa. Pelkästään venäläinen aksentti on hieno. Ilmari on ärsyttävä ja oikeamielinen, vähän huumoria peliin! Holopainen on oma itsensä. Sarjan suola.
Vierailija kirjoitti:
Että miten he eivät tajua, että se olisi heidän vastuullaan sairaalatiloissa valvoa, ettei tuommoista tapahdu, vaikka sitten eristämällä.
"Valitettavasti" meillä on Suomessa sellaiset säädökset, että ihmisiä ei voi mielivaltaisesti huvin vuoksi eristää (tarkoitit varmaan lukkojen taakse tms, koska myös eristyksestä pääsee kyllä poistumaan). Ihmisiä ei saa tuosta vain myöskään sitoa tai muuten rajoittaa. Hirveä möykkähän niistäkin tapauksista tulee, joissa sitominen on oikeasti perusteltua ja ainoa vaihtoehto. Ja totuus on se, että missään paikassa ei riitä henkilökuntaa istumaan joka potilaan vieressä vahtimassa.
Naureskelu on sitten puolestaan ihan eri juttu. Ei minulla ainakaan ole ikinä ollut mielenkiintoa rääpiä niitä potilasasioita enempää, kuin on työn kannalta välttämätöntä, enkä ole sellaista käytöstä havainnut muillakaan. Ihan oikeasti ne ei jaksa kiinnostaa, enkä pysty niin ihmeellistä tapausta edes kuvittelemaan että viitsisin vaivautua. Mutta ehkä tuolla "traumapolilla" kaikki on muutenkin vähän toisin, heillä kun ei näytä kuluvan lainkaan aikaa esim. lääkkeenjakoon tai kirjaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nyt näyttäis siltä että Holopainen on aseksuaali, ja mä niin toivon, että onkin. Olis freesiä ja aikakin nähdä viimein todistetusti aseksuaali hahmo!
Holopainen on sen fitness Nooran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että miten he eivät tajua, että se olisi heidän vastuullaan sairaalatiloissa valvoa, ettei tuommoista tapahdu, vaikka sitten eristämällä.
"Valitettavasti" meillä on Suomessa sellaiset säädökset, että ihmisiä ei voi mielivaltaisesti huvin vuoksi eristää (tarkoitit varmaan lukkojen taakse tms, koska myös eristyksestä pääsee kyllä poistumaan). Ihmisiä ei saa tuosta vain myöskään sitoa tai muuten rajoittaa. Hirveä möykkähän niistäkin tapauksista tulee, joissa sitominen on oikeasti perusteltua ja ainoa vaihtoehto. Ja totuus on se, että missään paikassa ei riitä henkilökuntaa istumaan joka potilaan vieressä vahtimassa.
Naureskelu on sitten puolestaan ihan eri juttu. Ei minulla ainakaan ole ikinä ollut mielenkiintoa rääpiä niitä potilasasioita enempää, kuin on työn kannalta välttämätöntä, enkä ole sellaista käytöstä havainnut muillakaan. Ihan oikeasti ne ei jaksa kiinnostaa, enkä pysty niin ihmeellistä tapausta edes kuvittelemaan että viitsisin vaivautua. Mutta ehkä tuolla "traumapolilla" kaikki on muutenkin vähän toisin, heillä kun ei näytä kuluvan lainkaan aikaa esim. lääkkeenjakoon tai kirjaamiseen.
Ei se ole mitään mielivaltaa, kun syy on perusteltu. Esim. tuollaisen estäminen, se on ihan vastaavaa kuin psykoosipotilaiden toiminnan rajoittaminen heidän itsensä suojelemiseksi. Jos tuollaista tapahtuu ja siihen suhtaudutaan noin ("ei riitä henkilökuntaa "joka" potilaan viereen vahtimaan"), niin pitäisi löytyä, ei joka potilaan, mutta tämmöisten tapausten. Sama kuin annettaisiin jonkun kouristuspotilaan teloa itselleen aivovamma tms. Tuhota elämänsä. Jos kerran sivuvaikutukset on tiedossa. Välinpitämötön suhtautuminen ja naureskelu on käsittämätöntä. On pakko kysyä, haluaisitko itse (tai kuka tätä lukeekaan) joutua vastaavaan tilanteeseen, vai kuvitteleeko joku, ettei vastaavassa sairaudessa itse voisi toimia samoin? Kyllä nämä sairaudet voi tulla kenelle vain. Sivuvaikutuksineen. Kaikki euforiat ja muut.
Karmivaa, että ohjelmassa nähty suhtautuminen menee läpi niin kritiikittömästi.
85 jatkaa. Tässä on ihan paikallaan kysyä, haluaisitteko oman äitinne tai siskonne, tyttärenne, vaimonne vastaavan "hoidon" kohteeksi sairaalassa ja päälle naureskelut ja sen, että hoitsut vastaanotossa porukalla katselevat panovideoita.
Jos tämäkin perustuu jotenkin tositapahtumaan, tämähän on tosi iso juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään mielivaltaa, kun syy on perusteltu. Esim. tuollaisen estäminen, se on ihan vastaavaa kuin psykoosipotilaiden toiminnan rajoittaminen heidän itsensä suojelemiseksi. Jos tuollaista tapahtuu ja siihen suhtaudutaan noin ("ei riitä henkilökuntaa "joka" potilaan viereen vahtimaan"), niin pitäisi löytyä, ei joka potilaan, mutta tämmöisten tapausten. Sama kuin annettaisiin jonkun kouristuspotilaan teloa itselleen aivovamma tms. Tuhota elämänsä. Jos kerran sivuvaikutukset on tiedossa. Välinpitämötön suhtautuminen ja naureskelu on käsittämätöntä. On pakko kysyä, haluaisitko itse (tai kuka tätä lukeekaan) joutua vastaavaan tilanteeseen, vai kuvitteleeko joku, ettei vastaavassa sairaudessa itse voisi toimia samoin? Kyllä nämä sairaudet voi tulla kenelle vain. Sivuvaikutuksineen. Kaikki euforiat ja muut.
Karmivaa, että ohjelmassa nähty suhtautuminen menee läpi niin kritiikittömästi.
Niin, tuo on sinun mielipiteesi ja ihan hyvin perusteltu. Kuitenkin samaan aikaan meillä jatkuvasti kiristetään rajoittamisen edellytyksiä. Vanhuksilta kielletään hygieniahaalareiden käyttökin rajoittavana (jos joku ei tiedä, niin ko. haalareita käytetään heillä, jotka repivät vaippansa ja sotkevat ulosteilla -jopa syövät niitä). Kyllä useimmat hoitajatkin ovat sitä mieltä, että sängyn laitoja, haalareita ymv tulisi voida käyttää ihan maalaisjärjellä silloin, kun se on potilaan itsensä kannalta parasta. Hoitajat vaan eivät päätä siitä, ja siihen on sopeuduttava. Suomessa potilaan rajoittamista on tiukasti säädelty, ja se on toisaalta potilaan oikeuksien kannalta hyväkin asia.
Ja se yhtä potilasta vahtiva hoitaja on pois niltä muilta. Esimerkiksi minulla on vuoron aikana keskimäärin 8 potilasta vastuullani. Ja heistä aika moni tarvitsisi huomattavasti enemmän kuin pystyn antamaan. Yksi kiipeilee sängyn laitojen yli muistamattomuuttaan, toinen kärsii kun ei pääse riittävän usein vessaan, kolmatta pitäisi ehtiä rauhassa syöttää ja juottaa. Neljännellä on sydäntuntemuksia ja pitäisi ottaa ekg:t ja tilata labrat, viides itkee lohduttomasti kun ei löydä kymmenen vuotta sitten kuollutta puolisoaan. Kuudes on odottanut kipulääkettä jo 20 minuuttia. Missä on näiden potilaiden oikeudet, jos minä istun yhden potilaan sängyn vieressä vahtimassa potentiaalista sekoamista?
Hoitajat eivät päätä resursseista. On helppo sanoa, että pitäisi löytyä resursseja. Niin pitäisi, vaan kun ei löydy, eikä se asia itkemällä muuksi muutu. Sen kanssa on elettävä, ja silloin on pakko priorisoida. Ja jos nyt ihan saivarrellaan, niin kyllä tämän fiktiivisen tapauksen potilaat vaikuttivat aika hyväkuntoisilta, että sen puolesta siellä kyllä ihan oikein kohdennettiin ne resurssit niille potilaille joiden kunto sitä edellytti.
Resursseista puheen ollen, kiinnostaisi tietää, että missä ja miten nuo vuoristokohtaukset on kuvattu, verovaroilla. Kun kaikesta pitää säästää, niin lähdetäänkö ulkomaille kuvaamaan älyttömiä kohtauksia. Vai onko nämä sponssattu, kun "ohjelma sisältää tuotesijoittelua"?
Toivoisin, että holopaisen rooli vähän kasvaisi tulevissa jaksoissa.
Holopainen on ihana! ❤
Katsoin ne kaikki 5 jaksoa, ja nyt vähän harmittaa kun joutuu odottamaan niin kauan uusia.
Tunnen jatkuvasti myötähäpeää sarjan hahmoja kohtaan, mutta silti jotenkin oudosti koukuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Holopainen on ihana! ❤
Holopainen on kiva, mutta liikakäytössä on kyllä se vaara, että siitä tulee joku sketsihahmo. Tän seurustelun myötä vähän jo lipsuu mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holopainen on ihana! ❤Holopainen on kiva, mutta liikakäytössä on kyllä se vaara, että siitä tulee joku sketsihahmo. Tän seurustelun myötä vähän jo lipsuu mielestäni.
Totta, vähän pitäs hillitä. Se Noorakin on ihan hauska ajatus, mutta tosiaan vaarassa että menee vähän yli, jos ei oo jo hitusen mennytkin.
Koukuttava sarja silti, vaikka nyt välillä tuntuu että taso laskee mutta niinhän se tuppaa tekemään. En silti lopeta katsomista, on sen verran hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Tulisi vaan loputkin Areenaan. Onpa muuten ärsyttävä tuo Tiina Lymin hahmo. En ikinä pitäisi kovin hyvänä tuollaista hoitajaa, joka itkee potilaan kanssa puhuessaan.
Ärsyttää Sykkeen empaattiset ja sydämelliset hoitsut/lääkärit. Tosielämässä osa aika kylmäkiskoista ja tunteetonta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää Sykkeen empaattiset ja sydämelliset hoitsut/lääkärit. Tosielämässä osa aika kylmäkiskoista ja tunteetonta porukkaa.
No varmaan ihan järjellä tajuat, että jos itkee joka päivä duunissa niin siellä ei hirveän kauaa jaksa.
Sitten jää ne, jotka osaa pitää työminän ja oman minän tarpeeksi erillään. Voi sitä silti empaattinen olla, mutta ei se tasapainoilu helppoa ole ja joillain menee sitten toiseen laitaan.
En kestä tota Johannan katetrointitapaa tossa vesimyrkytysjaksossa. :D kuka oikeesti on potilaan kyljen puolella ja tökkii summanutikassa jonkun näkösuojan alle??!! Onko toi steriili liina vieläpä? :D ja kaihtimet huoneeseen auki tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Resursseista puheen ollen, kiinnostaisi tietää, että missä ja miten nuo vuoristokohtaukset on kuvattu, verovaroilla. Kun kaikesta pitää säästää, niin lähdetäänkö ulkomaille kuvaamaan älyttömiä kohtauksia. Vai onko nämä sponssattu, kun "ohjelma sisältää tuotesijoittelua"?
Mitö ihmeen tuotesijoittelua Syke muka sisältää?
Vierailija kirjoitti:
En kestä tota Johannan katetrointitapaa tossa vesimyrkytysjaksossa. :D kuka oikeesti on potilaan kyljen puolella ja tökkii summanutikassa jonkun näkösuojan alle??!! Onko toi steriili liina vieläpä? :D ja kaihtimet huoneeseen auki tottakai.
Mä itse asiassa kyllä aika usein katetroin sieltä kyljen puolelta, mutta niin että näen mitä teen. Kaihtimet nosti mullakin karvat pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse asiassa kyllä aika usein katetroin sieltä kyljen puolelta, mutta niin että näen mitä teen. Kaihtimet nosti mullakin karvat pystyyn.
Eikö se ole vaikeaa...? Ymmärrän jos käsi on vakaampi noin, mutta harvalla potilaalla se kohde on niin helposti esillä että hoitajana saa kuikuiltua sieltä jalan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vaikeaa...? Ymmärrän jos käsi on vakaampi noin, mutta harvalla potilaalla se kohde on niin helposti esillä että hoitajana saa kuikuiltua sieltä jalan takaa.
En osaa selittää miten teen, mutta varsin harvoin tarvitsee tyyliä vaihtaa -lähinnä tapauksissa joihin muutenkin tarvitaan lisäkäsiä. Kai tää on ihan tottumiskysymys :) Eikä mun tarvii kuikuilla jalan takaa, kun olen siinä vähän ylempänä. Itse koen hankalana jos täytyy sieltä jalkopäästä koittaa ylettyä, tulee sohittua miten sattuu. Kun suurinta osaa potilaista ei saa tarpeeksi alas sängyllä kuitenkaan, eikä joka kerta jaksaisi myöskään ruveta niitä päätyjä irrottelemaan.
Tätähän tapahtuu ihan oikeassakin elämässä. Oletko koskaan ollut hoitolaitoksen tai päiväkodin "kulisseissa"? Aina löytyy joitakin, jotka juoruavat ja jopa arvostelevat tms. Ei ole kovin mukavaa, mutta sitä tapahtuu. Asiakkaille ja potilaille tokikaan sitä ei näytetä.
Mielestäni Iina näyttelee hyvin tuollaista veemäistä kiukuttelijaa, mitä nyt muutaman hänen haastattelunsa olen joskus nähnyt niin näyttää aina hymyilevältä ja "rempseältä". Sulautuu siis hyvin tuollaiseen negatiiviseen rooliin.
Hetken jo luulin, että Max lämpeisi Marjutille koska onhan hän aikamoinen naistenmies ja halusi kovasti saada sen paikan. Tuli melkein yllärinä, ettei lämmennytkään.
Marjut (roolihahmo) on kyllä sellainen, että itseä kotona katsoessa melkein vituttaa :D Ottaa kunnian kaikesta itselleen, kiukuttelee alaisilleen jos on huonoja päiviä (kuten Maxin pakit -> Iirikselle "älä luule että toi panttivankijuttu pelastaisi sut potku-uhalta" tyylillä), mutta samalla kuitenkin välittyy välillä inhimillisempikin puoli.