Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka hullu syö e-pillereitä?

Vierailija
24.03.2016 |

Niistä saa rintasyövän, ei mitään hormonaalista ehkäisyä hyvät naiset! Miksi naiset on niin uhrautuvaisia. En kestä.

Jalat kiinni jos on niin kova ongelma...

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin pillereitä kymmenen vuotta hormonaalisten syiden takia. Lopetin siinä vaiheessa, kun aloitin vakavan suhteen ja halusimme lapsen. Yksi lapsi on syntynyt, vaikka lisääkin olisi saanut tulla. Näköjään en tarvitse pillereitä ainakaan ehkäisyyn.

Minusta on huvittavaa, että ihmiset, jotka tuomitsevat hedelmöityshoidot, käyttävät monesti ilman tunnontuskia e-pillereitä.

Nimenomaan, joka viidennellä pareista on vaikeuksia tulla raskaaksi tai ei raskaudu ollenkaan. Ja niillekin joille se on helppoa, on vain ne tietyt päivä kuukaudesta. Silti syödään pillereitä...

Vierailija
62/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohit aloittaja seuraavan: lisäksi suurin osa pillerien käyttäjistä elää kuin perseeseen ammuttu karhu mielialavaihteluineen! Syöpä on toki pahin sivuvaikutus, mutta eipä elämänilon menetys sen parempi ole.

Hyvä pointti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä valitettavasti näkee nuoria naisia, jotka ovat saaneet kansankielellä "veritulpan" ja opettelevat uudelleen puhumaan ja liikkumaan kun tukos sattui päähän. Kannattaisi kenties miettiä kahdesti näitäkin riskejä, etenkin perheellisten. Siinä menee koko elämä uusiksi - mutta toki kondomit ovat naiselle niin hankalia...

Raskauden aikana on suurempi riski saada veritulppa kuin e-pillereiden takia. Jännä, ettet ole tähän tietoon törmännyt töissäsi.

Raskaana olet n. 9kk, jos se perinteinen kaksi lasta, niin 1,5v elämästäsi raskaana. Vertaat tätä todellakin esim 20 vuotta pillereiden syöntiin?

http://vaestoliitonblogi.com/2013/06/13/jos-haluat-valttaa-veritulpan-k…

"Jos haluat välttää veritulpan, käytä ehkäisyä

Posted on 13/06/2013 by Admin

Mediassa on puhuttu paljon Yaz ja Yasmin –merkkisten e-pillereiden veritulppariskistä. Uutislööpeissä mainitut 23 kuolemantapausta Kanadassa ovat linjassa yleisesti tiedossa olevan veritulppariskin kanssa. E-pillerit ovat edelleen turvallinen ehkäisymuoto.

Yhdistelmäehkäisyn, jossa on sekä keltarauhashormonia että estrogeenia, tiedetään aiheuttavan kohonneen veritulppariskin. Riski on noin kolminkertainen verrattuna naisiin, jotka eivät käytä hormonaalista ehkäisyä. Tämä tarkoittaa noin yhtä veritulppa tapausta 1000 – 2000 käyttäjää kohden vuodessa, joista kuolemaan johtavia on alle prosentin. Nämä tiedot löytyvät jokaisesta myydystä e-pilleripakkauksesta. Uutisoidut 23 kuolemantapausta Kanadassa ja neljä Suomessa ovat molemmat linjassa näiden tilastojen kanssa.

Hormonaalinen ehkäisy on lääkehoitoa siinä missä mikä tahansa muukin. Kuten verenpainelääkkeellä tai käsikaupasta saatavalla kipulääkkeellä, on e-pillereilläkin sivuvaikutuksia. Vaaralliset, saati henkeä uhkaavat sivuvaikutukset ovat erittäin harvinaisia. On huomattavasti todennäköisempää saada vaarallinen haittatapahtuma – jopa kuolla – tulehduskipulääkkeen aiheuttamiin komplikaatioihin. Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa kuolee vuosittain 150-300 ihmistä tulehduskipulääkkeiden aiheuttamiin haittoihin.

Lääkäri tai ehkäisyyn erityisen perehtynyt hoitaja käy jokaisen potilaan kanssa riskitekijät läpi ennen hormonaalisen ehkäisyn aloittamista. Onko äidillä, isällä, siskolla,  tai muulla perheenjäsenellä ollut laskimoveritulppa alle 45-vuotiaana? Onko käyttäjällä sairauksia, jotka lisäävät riskiä? Onko aurallista migreeniä? Onko ylipainoa tai kohonnutta verenpainetta?

E-pilleriä voi käyttää varsin turvallisin mielin, jos riskitekijöitä ei ole.   Yhdistelmäehkäisyvalmisteet ovat erinomainen ehkäisymenetelmä sopivalle ihmiselle. Lääkärin ja hoitajan tehtävänä on selvittää, ketkä ovat soveltuvia niiden käyttäjiksi.

Yasmin-perheen e-pillerit eivät ole oleellisesti vaarallisempia kuin muutkaan e-pillerit. Eri pillerimerkkien veritulppariskistä on kiistelty vuodesta 1995 asti. Joissakin tutkimuksissa ns. neljännen polven pillerit, joihin Yaz ja Yasminkin kuuluvat, on todettu hieman lisäävän riskiä. Toiset tutkimukset taas eivät ole löytäneet eroa pillereiden välillä. Euroopan lääkintävirasto seuraa jatkuvasti erimerkkisten pillereiden veritulppariskiä.

Kaikki tutkimukset ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että laskimoveritulpan riski on aina suurin e-pillereiden käytön alussa. Vuoden käytön jälkeen riski on jo pienempi. Veritulpan riski on joka tapauksessa huomattavasti korkeampi, itse asiassa moninkertainen,  raskauden aikana ja pian synnytyksen jälkeen.

Jos olet tyytyväinen pillereihisi, sinulla ei ole mitään syytä lopettaa niitä. Jos olet kuitenkin huolissasi, ota yhteyttä lääkäriin.

Kirjoittaja: Dan Apter, Väestöliiton seksuaaliterveysklinikan ylilääkäri"

Vierailija
64/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan lääkevalmistaja maksoi tuon lausunnon 😆

Vierailija
65/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön ja hyvin toimii. Iho hyvässä kunnossa, menkat pidän 3-4 kertaa vuodessa ja rintojen koko tuplaantunut. Pian vaihdan hormonikierukkaan, ettei tarvitse muistaa joka päivä pilleriä.

Vierailija
66/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytin niitä suunnilleen seitsemän vuotta, ja ihan ehkäisytarkoituksessa. Kaikki tämä aika SAMAN miehen kanssa. Olisiko siinäkin tapauksessa pitänyt vain pitää "jalat kiinni"? Siitähän ei olisi tullut mitään parisuhdeongelmaa?

Etsi minulle yksikin mies, joka on seitsemän vuotta pitkässä parisuhteessa valmis käyttämään koko ajan kondomia tai olemaan ilman. Et taatusti löydä.

Jos olet asiasta oikeasti huolissasi, pitäisi sinun naisille moralisoinnin sijaan vaatia kehitystä ehkäisyn hoitamiseen myös miesten taholta.

Niinhän minä vaadinkin! Oman mieheni! En voi sinun miehellesi alkaa saarnaamaan kun en häntä tunne edes. Ota hyvä mies äläkä mitään pelleä. Kun arvostat itseäsi ja omaa terveyttäsi, se on viesti -> muutkin arvostavat sinua.

Kyllä minä arvostankin omaa itseäni ja ennen kaikkea terveyttäni, siksipä syönkin pillereitä vaikken ehkäisyä enää tarvitsisikaan. Säästyn sen takia per joka luonnolliset kuukautiset neljältä migreenikohtaukselta lisää ja arviolta viideltä päivältä vahvojen särkylääkkeiden käyttöä endometrioosin vuoksi. Lyhyen (luonnollisen) kuukausikiertoni vuoksi tuo olisi vuodessa 63 migreenikohtausta ja niiden lääkitystä + 150 tablettia Panacodia, kertaa muutama kymmenen vuotta eli lähes 2000 migreenikohtausta ja 4500 Panacodia. Jei pillerit!

-ohis

Vierailija
67/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ämmät popsii..

Vierailija
68/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että e-pillereiden huonoista puolista ja sivuvaikutuksista ei puhuta juuri ollenkaan. Lääkärit tarjoavat nuorille tytöillekin e-pillereitä, kertomatta kunnolla mitä ne oikeasti ovat, eikä moni aikuinenkaan tiedä mitä suuhunsa pistää. Mulle pillerit eivät sopineet ollenkaan, mutta en ymmärtänyt vuosiin että kaikenmaailman omituiset oireeni johtuivat juuri niistä. Lääkäritkin vaan vaihtelivat eri pillerimerkkejä, vaikka vika oli nimenomaan siinä että söin hormooneita kokoajan. Yksikään lääkäri ei ehdottanut että ehkä kannattaisi lopettaa kyseisten  valmisteiden käyttäminen. 

En enää ikinä tule ottamaan mitään hormoonivalmisteita, paitsi jos joskus tulevaisuudessa vaihdevuodet ovat niin pahat että ilman lisäestrogeeniä ei pysty olemaan, mutta kyllä niiden sitten täytyy olla tappopahat että hormooneita vielä käyttäisin, niin pahasti pillerit sotkivat elimistöni vuosiksi eteenpäin.

Vierailija
69/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bayer.

Ei kannata kaikkia höpöartikkeleita uskoa. E-pillerien sivuvaikutuksista on oikeata tutkimustietoakin, usein tosin lisenssien takana. 

Vierailija
70/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytin niitä suunnilleen seitsemän vuotta, ja ihan ehkäisytarkoituksessa. Kaikki tämä aika SAMAN miehen kanssa. Olisiko siinäkin tapauksessa pitänyt vain pitää "jalat kiinni"? Siitähän ei olisi tullut mitään parisuhdeongelmaa?

Etsi minulle yksikin mies, joka on seitsemän vuotta pitkässä parisuhteessa valmis käyttämään koko ajan kondomia tai olemaan ilman. Et taatusti löydä.

Jos olet asiasta oikeasti huolissasi, pitäisi sinun naisille moralisoinnin sijaan vaatia kehitystä ehkäisyn hoitamiseen myös miesten taholta.

Hep! Me käytetään miehen kans kondomia, suhteessa vuodesta 2008. Siihen sisältyy tosin yksi raskaus, jonka aikana ei tietty käytetty. Seksi ei ole pelkkää yhdyntää, sitä paitsi....

Vierailija
71/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. No kyllä meillä on pelkällä kondomilla pärjätty jo 20 vuotta. Että silleen.

Täällä toinen kondomia käyttävän miehen löytänyt! Meillä on ollut alusta asti vain kondomi ja lähennellään jo kymmentä vuotta yhdessä.

Vierailija
72/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille hormonit eivät sovi, minä olen yksi heistä. Pillereitä olen kokeillut muutamaan otteeseen nuorempana ehkäisyyn, seurauksena hirvittäviä päänsärkyjä, laskimosärkyä ja tolkutonta v*tutusta, eli mielialaan vaikuttivat tosi paljon. Ehkäisivät raskautta kyllä tosi hyvin, sillä halut hävisivät tyystin.

Hormonikierukkakaan ei minulle sopinut, vaan vuotoa oli koko sen vuoden kestävän kokeilun ajan ihan jatkuvasti. Otatin pois moisen kapineen, vaikka ehkäisyteho olikin 100 % - ei ollut haluja ja vuotoa oli taukoamatta, niin eipä ollut sitten sitä seksiäkään josta olisi voinut raskauta. Oli siinä mennä parisuhdekin samalla.

Vanhempana premenstruaalikipujen vuoksi nuoret lääkäripojat taas tarjosivat ihmelääkettään, mutta ihan samat vaivat olivat edelleen seurauksena. Mieliala suurin ongelma: pillerien lisäksi olisin joutunut joko syömään mielialalääkkeitä tai jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. Varmaan erokin olisi tullut: kuka mua olis kestänyt kun en tahtonut itsekään sietää itseäni.

Ja sille joka epäili, ettei kukaan mies suostu tusaamaan kondomien kanssa muutamaakaan vuotta: mun mies on tusannut yli 30 vuotta jo. Ei ole valittanut, sillä mun terveys ja meidän yhteinen parisuhdeonni ajavat hänellä kirkkaasti ohi laiskuuden ja itsekkyyden. Nyt alkaa vähitellen luonto tehdä tehtävänsä ja ehkäisy joutaa nuoremmille.

Naiset, jos hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa kohtuutonta haittaa, älkää suostuko siihen.

Vierailija
73/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit on iso bisnes ja niistä halutaan vaieta. Fakta on se, että pillerit moninkertaistaa esim.tulppariskin. Kuinkahan monet avioerot oltaisiin vältytty, jos pillereitä ei oltaisi syöty? Oma vaimo, kun lopetti pillereiden syömisen niin hänestä tuli paljon rauhallisempi, eikä hänellä ollut enää pinna kireällä. Kokeile olla ilman pillereitä hetken niin huomaat eron ja kumppansi huomaa myös :)

Vierailija
74/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta kondomien käyttöä täällä. 

Vierailija
75/75 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bayer.

Ei kannata kaikkia höpöartikkeleita uskoa. E-pillerien sivuvaikutuksista on oikeata tutkimustietoakin, usein tosin lisenssien takana. 

Tässä Fimean "höpöartikkeli" aiheesta: http://www.julkari.fi/handle/10024/120432

"Väestötutkimusten perusteella arvioidaan yhdistelmäehkäisyä käyttämättömien naisten saavan 1–3 laskimotukosta 10 000:ta naisvuotta kohti (kuvio 2). Yhdistelmäehkäisytabletit lisäävät riskin 3–4-kertaiseksi. Toisen polven yhdistelmäehkäisytabletteja käyttävien laskimotukosriski on 5–7 tapausta 10 000:ta naisvuotta kohden. Kolmannen ja neljännen polven yhdistelmä- ehkäisytableteilla riski on hieman suurempi eli 9–12 tapausta 10 000:ta naisvuotta kohden."

"Laskimotukoksen riski on suurimmillaan yhdistelmä- ehkäisyvalmisteen ensimmäisen käyttövuoden aikana. Riski näyttäisi olevan suurentunut myös silloin, kun valmisteen käyttö aloitetaan uudelleen vähintään kuukauden mittaisen tauon jälkeen. Raskauteen ja lapsivuodeaikaan liittyy huomattavasti suurempi laskimotukosriski kuin yhdistelmäehkäisytablettien käyttöön (kuvio 2). Raskauden aikana laskimotukoksia esiintyy 10–30 tapausta ja lapsivuodeaikana 50–100 tapausta 10 000:ta naisvuotta kohden."

"Sisäsynnyttimien tulehdusten ja munasarjakystojen esiintyvyys vähenee yhdistelmäehkäisytablettien käyttä- jillä, ja myös endometrioosin eteneminen estyy. Pitkäaikaisen yhdistelmäehkäisyn on todettu suojaavan kohtuja munasarjasyövältä (Hannaford ym. 2007)."

"PRAC totesi, että yhdistelmäehkäisyvalmisteiden hyödyt ovat mahdollisia riskejä suuremmat. Veritulppariskistä ja sen oireista tulee kuitenkin tiedottaa paremmin sekä valmisteiden käyttäjiä että määrääjiä."