Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisinkö opiskelemaan Helsingin yliopiston metsätieteelliseen?

Vierailija
24.03.2016 |

Mitä mieltä olette, työllistyyköhän tuolta hyvin? Olen lukion jälkeen opiskellut yo-merkonomiksi ja koen nykyiset etenemis mahdollisuudet huonoiksi. Pakko siis palata opiskelemaan, että ei tarvitse kitkutella lopun elämää.

Linjana minua kiinnostaisi metsäekonomia ja markkinointi, mutta sinne otetaan vain 20 sisään ja muutenkin kaikki sanovat että metsä alalla menee huonosti. Minua kiinostaa kuitenkin metsä ja ilmastonmuutos yms. asiat, ja tuossa ekonomiassa voisin hyödyntää merkinomin osaamistani. Tuonne on vain 1 kirja, joten ei luulisi olevan paha nakki lukea.

Kertokaa jotka tiedätte tämän hetken tilanteesta enemmän, että kannattaako pyrkiä? Yhteishaku on nyt käynnissä!!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijaksi tuolta monet valmistuu ja nykyisen hallituksen yliopistopolitiikalla tuskin hyvin työllistyy. Tietty yksityiselläkin on paikkoja, mut eihan metsäteollisuus ny missään huippuvuosissaan ole.

Vierailija
2/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesta ao. alasta en tiedä, mutta lähtökohtaisesti kannatan opiskelua! Myös yo-merkkari + kaksi yliopistotutkintoa. Ja aina ollut töitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan opiskelua. Aina voit vaihtaa pääainetta, mut kannattaa hakea.

Vierailija
4/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voit vaihtaa pääainetta, mut kannattaa hakea.

Ööh, onko sulla tietoa kuinka pääainetta vaihdetaan? Ja tietoa kyseisen alan työllisyysnäkymistä, siis hieman spesifimmin kuin "yliopisto kannattaa aina!!!!!!11" -mutuilu.

Vierailija
5/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, lisää mielipiteitä?

Tuonne on tuon yhden kirjan lisäksi kokeessa jaettavat englannin kieliset aineistot. Katsoin aikaisemmat pääsykokeet ja tälläisiä ei ennen ole ollut. Kirjasta voi saada nyt max30p ja aineistosta 30p. Pelottaa että osaisin kirjan hyvin ja sitten aineisto onkin vaikea selkoista englantia ja jään siinä nollille, enkä sitten pääse opiskelemaan. Amkiin en halua.

Vierailija
6/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tutkinto pitää saada maksulliseksi. Huom. SSS miehet. 

Vierailija
7/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen tutkinto pitää saada maksulliseksi. Huom. SSS miehet. 

Merkomin tutkintoni ei ole korkeakoulusta eli minua tämä ei koske. Se oli muutenkin vain pari vuotta. ap

Vierailija
8/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kunnolla ja käy kokeilemassa. Sulla on kuitenkin koulutus ja ilmeisesti työpaikkakin, joten välivuodessa et menetä mitään. Ens vuonna uudestaan jos ei nyt nappaa. Jos pääset sisään, älä laske tulevaa uraasi pelkästään yliopiston varaan. Akateeminen tutkinto ei ole tänä päivänä varma tie parempiin töihin. Pidä yllä suhteita ja kontakteja joita sulla nyt on, jos siis olet kohtuu mielekkäissä toimisto tms. hommissa. Sitä kautta saatat päästä etemään opintojesi myötä. Talon ulkopuolelta paaaljon vaikeampaa. 

Vierailija
9/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen vinkki, että jos pääsykokeeseen kuuluu esseevastauksia eikä pelkkää monivalintaa niin kertaa myös suomen kielioppia. Alkeellisista kirjoitusvirheistä saattaa lähteä pisteitä kun taso kova. Sama koskee myös itse opiskelua. Ei ole vittuilua vaan ihan hyvällä sanon. Markkinointialalla oikeakielisyys muutenkin tärkeää. 

Vierailija
10/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette, työllistyyköhän tuolta hyvin? Olen lukion jälkeen opiskellut yo-merkonomiksi ja koen nykyiset etenemis mahdollisuudet huonoiksi. Pakko siis palata opiskelemaan, että ei tarvitse kitkutella lopun elämää.

Linjana minua kiinnostaisi metsäekonomia ja markkinointi, mutta sinne otetaan vain 20 sisään ja muutenkin kaikki sanovat että metsä alalla menee huonosti. Minua kiinostaa kuitenkin metsä ja ilmastonmuutos yms. asiat, ja tuossa ekonomiassa voisin hyödyntää merkinomin osaamistani. Tuonne on vain 1 kirja, joten ei luulisi olevan paha nakki lukea.

Kertokaa jotka tiedätte tämän hetken tilanteesta enemmän, että kannattaako pyrkiä? Yhteishaku on nyt käynnissä!!

En nykytilanteesta tiedä mutta joskus 20 vuotta sitten aloitin opinnot ja jätin kesken vuoden tai kahden jälkeen kun menin toiselle alalle. Metsäala on mennyt jossain määrin alamäkeä viime vuosina ja koulutettua väkeä taitaa olla kylliksi. Mieti elintarvike-ekonomiaa vaihtoehtona tai kauppatieteellistä tutkintoa. Muista että kielitaito, laskentatoimi jne. ovat tärkeitä jotta voit erottua muista alanhakijoista.

Vierailija
11/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla suomen kielellä tuskin pääsee mihinkään sisään, sorry... Oletko kenties ruotsinkielinen? Kannattaa katsoa, olisiko teille omat pääsykoemateriaalit - usein on. Turhaan menetät pisteitä puutteellisen kielitaidon takia, jos voit vastata omalla äidinkielelläsi.

Vierailija
12/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nykytilanteesta tiedä mutta joskus 20 vuotta sitten aloitin opinnot ja jätin kesken vuoden tai kahden jälkeen kun menin toiselle alalle. Metsäala on mennyt jossain määrin alamäkeä viime vuosina ja koulutettua väkeä taitaa olla kylliksi. Mieti elintarvike-ekonomiaa vaihtoehtona tai kauppatieteellistä tutkintoa. Muista että kielitaito, laskentatoimi jne. ovat tärkeitä jotta voit erottua muista alanhakijoista.

Siis tarkoitus oli kirjoittaa että voit erottua muista työnhakijoista. Ks. työhön sijoittumisesta tämän linkin takaa http://www.toissa.fi/hakemisto/#PolyList ja huomaat että joillakin aloilla työttömyys on ihan hyvä... 

Vierailija
13/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue kunnolla ja käy kokeilemassa. Sulla on kuitenkin koulutus ja ilmeisesti työpaikkakin, joten välivuodessa et menetä mitään. Ens vuonna uudestaan jos ei nyt nappaa. Jos pääset sisään, älä laske tulevaa uraasi pelkästään yliopiston varaan. Akateeminen tutkinto ei ole tänä päivänä varma tie parempiin töihin. Pidä yllä suhteita ja kontakteja joita sulla nyt on, jos siis olet kohtuu mielekkäissä toimisto tms. hommissa. Sitä kautta saatat päästä etemään opintojesi myötä. Talon ulkopuolelta paaaljon vaikeampaa. 

Kiitos vinkeistä, työpaikka on tosiaan toimistotyötä, työt siellä ei vain nappaa. kontaktit tosiaan tärkeitä niitä olisi tarkoitus ylläpitää, jos pääsen opiskelemaan. ap

Vierailija
14/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh, onko sulla tietoa kuinka pääainetta vaihdetaan? Ja tietoa kyseisen alan työllisyysnäkymistä, siis hieman spesifimmin kuin "yliopisto kannattaa aina!!!!!!11" -mutuilu.

On tietoa, koska olen tuolla opiskellut, mutta en jaksa selittää kun kommentoit noin ilkeästi. Eli parempi, että jäät sinne kaupan kassalle.

Vierailija
15/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietoa, koska olen tuolla opiskellut, mutta en jaksa selittää kun kommentoit noin ilkeästi. Eli parempi, että jäät sinne kaupan kassalle.

Nyt alko kiinnostaa. Miksi vaihdoit tuolta pois?

Ala tuntuisi nyt oikealta mutta työllistyminen pelottaa. Tietenkään en halua palata vanhoihin hommiin jos nyt valmistun maisteriksi.

t. ap

Vierailija
16/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vaihtanut sieltä pois. Tiedän vaan, että pääaineen vaihto onnistuu helposti tiedekunnan sisällä.

Vierailija
17/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen MMM, tosin valmistunut Joensuun yliopistosta. Olen ollut valmistumiseni jälkeen alan töissä koko ajan (> 10 v). Nykyinen työsuhde toistaiseksi voimassa oleva. Noin puolet kurssikavereistani työskentelee metsäalan ulkopuolella. Pieni osa heistä on edelleen työttömänä/pätkätöissä.

Eli hae ihmeessä jos metsäala kiinnostaa, mutta älä pidä työllistymistä varmana!

Vierailija
18/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että moni myös työllistyy, ne todella motivoituneet. Metsäala kärsii siitä, että harvalle metsätieteellinen on se ykkösvaihtoehto ja sinne päätyykin moni joka ei ole päässyt siihen ykkösvaihtoehtoonsa. Itse tein jo opiskeluaikana ihan hyvin palkattuja oman alan töitä ja niiden kontaktien avulla työllistyin sitten helposti. Ja alalla moni eläköityy myös lähivuosina. Toki jos haluaa varmasti työllistyä niin lääkis on varmaan se paras valinta.

Vierailija
19/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Itä-Suomen yliopistoon metsätieteelliseen. Siellä on vapaa sivuaineoikeus, eli voit koota itsellesi eri oppiaineista hyvän kattauksen itseäsi kiinnostavia aineita.

Vierailija
20/22 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi. Tuo olisi niin mun alaa. Olen monesti ajatellut, että jos nyt valitsisin opiskelupaikkaa, niin suuntaisin metsätieteiden pariin. On mulla nytkin ihan mukava ja kiinnostava työ ja tutkinto toiselta alalta, mutta metsätieteet ❤

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä