Uusi työkaveri syö työpaikan vessassa, miksi?
Me muut kokoonnumme taukotiloihin syömään pöydän ääreen. Olemme yrittäneet ottaa hänet porukkaan ja olla mukavia. Olemme kutsuneet hänet useasti syömään samaan pöytään, mutta hän sanoo ettei hänellä ole nälkä. Kerran kun oli sanonut näin, löysin hänet vessasta syömästä voileipää. Siis ei sieltä kopista vaan siinä odotustilassa missä on peilit ja lavuaarit. Hän selkeästi nolostui, joten sanoin vain "Ai, anteeksi" ja poistuin.
Ollut meillä jo pari kuukautta töissä ja aina lounasaikaan katoaa ilmeisesti sinne vessaan syömään. Muutkin kuulleet vessasta syömisen ääniä. Aihe on aika nolo etten viitsi ottaa puheeksikaan (?)
Kommentit (128)
Huonostipa on työnantaja järjestänyt asiat, jos wc-tilat toimivat myös ruokailutilana ja taukohuoneena. Ottaisin loparit tuollaisesta työpaikasta heti eka työpäivänä. Sen verran täytyy arvostaa työntekijöitä, että on erilliset sosiaalitilat.
Jos sillä on köyhät eväät, jotain punalaputettua?
Pari kuukautta sitten siis saanut työpaikan. Onhan niitä töitä kun jotkut työllistyvätkin.
Vierailija kirjoitti:
Kai näitä on monenmoista tarinaa, itselläni vaikeuksia syödä muiden seurassa ja yleensä se ei vaan onnistu. Kädet tärisee niin ettei saa mitään suuhunsa.
Liekö johtuu siitä, että lapsuudenkodissani oli aina tapana syödä yhdessä ruokapöydän äärellä ja samalla käsitellä kaikenlaista negatiivista. Jos olin tehnyt jotain pahaa, huudettiin siitä, sitten piti itkeä ja yrittää syödä yhtä aikaa.
Jos ei ollut tehnyt mitään pahaa, huudettiin siitä että olin lihava. Kuitenkin oli samaan aikaan pakko syödä tai olin kiittämätön, mutta kuitenkaan ei olisi saanut syödä eikä olla lihava.
Jossain vaiheessa aloin saamaan hirveitä paniikkikohtauksia, jos joudun syömään ihmisten kanssa.
Että semmosta.
Voisitko jutella esimiehesi kanssa, jotta saisit syödä esim. kokoushuoneessa? Mielestäni kenenkään ei pitäisi joutua ruokailemaan vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Huonostipa on työnantaja järjestänyt asiat, jos wc-tilat toimivat myös ruokailutilana ja taukohuoneena. Ottaisin loparit tuollaisesta työpaikasta heti eka työpäivänä. Sen verran täytyy arvostaa työntekijöitä, että on erilliset sosiaalitilat.
No onhan siellä, mutta se yksi ei voi mennä taukotilaan syömään, kun ap työkavereineen ahdistelee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin teen noin. On minuakin pyydetty yhdessä syömään, mutta en uskalla. Tuntuu, että olen vain tiellä ja pilaan porukan jutustelun. Kädetkin tärisevät niin, etten meinaa saada ruokaa suuhun asti, ja sitten hermostuttaa se virheiden tekeminen ja itsensä nolaaminen. Lisäksi syön aika ankean näköisiä eväitä, joita en halua muiden näkevän. Tiedän, että tämä on outoa käytöstä, mutta rohkeutta ja itsetuntoa ei vain ole.
Voi ei!
Tule ihmeessä muiden seuraan. Olet varmasti mukava tyyppi, meillä kaikilla on epävarmuuksia ja noloja asioita. Ei ehkä edes muiden mielestä noloja, oma mieli tekee kuvitelmaa että muut ajattelee sinusta jotenkin negatiivisesti. Skon että jonkinnajan kuluttua tuntisit kuuluvasi porukkaan ja jännitys katoaisi!
Vierailija kirjoitti:
Kai näitä on monenmoista tarinaa, itselläni vaikeuksia syödä muiden seurassa ja yleensä se ei vaan onnistu. Kädet tärisee niin ettei saa mitään suuhunsa.
Liekö johtuu siitä, että lapsuudenkodissani oli aina tapana syödä yhdessä ruokapöydän äärellä ja samalla käsitellä kaikenlaista negatiivista. Jos olin tehnyt jotain pahaa, huudettiin siitä, sitten piti itkeä ja yrittää syödä yhtä aikaa.
Jos ei ollut tehnyt mitään pahaa, huudettiin siitä että olin lihava. Kuitenkin oli samaan aikaan pakko syödä tai olin kiittämätön, mutta kuitenkaan ei olisi saanut syödä eikä olla lihava.
Jossain vaiheessa aloin saamaan hirveitä paniikkikohtauksia, jos joudun syömään ihmisten kanssa.
Että semmosta.
Tulipa paha mieli sinun puolestasi :( Tsemppiä <3
Meillä on työpaikalla juuri tällainen tilanne, että jos tahtoo syödä omia ruokiaan, on pakko syödä vessassa. Työpaikan lounasravintola kieltää omien eväiden syönnin ja pomo on kieltänyt työpöytien ääressä ruokailun.
Tästä on aiheutunut rähinää ja se joskus yltynyt ihan fyysiseksikin tappeluksi, koska lounastajat eivät salli wc-koppeja käytettävän samaan aikaan kun he nauttivat lounastaan käsienpesualtailla. Joskus olisi kuitenkin pakko päästä pöntölle, koska edessa voi olla parin tunnin palaveri, jolloin ei ehdi käymään vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Pari kuukautta sitten siis saanut työpaikan. Onhan niitä töitä kun jotkut työllistyvätkin.
Aloitus on vuodelta 2016. Kymmenen vuotta sitten niitä työpaikkoja vielä oli.
Minullakin on läheinen, joka pystyy opiskelemaan ja käymään töissä, mutta ei syömään muiden ihmisten läsnäollessa.
Vaikka monet asiat sujuu, rajoittaa se silti melko tavalla elämää. Työpaikan ruokatauot pitää jotenkin järjestää. Opiskelukaverien kanssa olisi monesti illanviettoja ja muuta. Käytännössä jättää osallistumatta, jos tietää, että sisältyy ruokatarjoilua.
Suvun kesken olisi joulunviettoa, häitä, hautajaisia, rippijuhlia, yo-juhlia, you name it. Tavalla tai toisella koettaa niissä ruokailun osuutta järjestellä. Tai ilmoittaa, ettei osallistu.
Läheiseni ei osaa sanoa, mistä hänelle on tällainen tullut. Mutta kouluaikoina ruokailuun oli varattu jonottaminen mukaan lukien 15 minuuttia aikaa, ja sai usein palautetta, myöhästyi seuraavalta tunnilta, koska oli liian hidas syömään. Tuskin kuitenkaan ainoa syy, muutakin herkkyyttä ehkä taustalla.
Joka tapauksessa hankala vaiva, josta ei helposti pääse erikseen, vaikka olisi käyntejä psykologille, psykiatrille ym.
Ilmiölle on nimikin ainakin englanniksi: deipnophobia
Jos ei ole muuta ruokailutilaa vaihtoehtona kuin WC, paras lienee olla syömättä työpäivien aikana. Uuteen ruokarytmiin tottuu muutamassa päivässä.
Työkaverillani oli tapana syödä lounaat yksin kopiohuoneessa, kunnes kaatoi vahingossa hernekeiton kopiokoneen päälle. Keittoa meni myös paperinsyöttöaukosta sisään ja kopiokonehuoltajalla oli kova työ puhdistaa laite. Sen jälkeen kopiohuoneessa ruokailu kiellettiin ja hän on syönyt vessassa tai viivyttänyt lounastaan myöhään iltapäivälle, jotta on saanut syödä yksin kanttiinissa.
Ruokailu on tärkeämpää kuin ulostaminen, joten antakaa hyvät ihmiset kaikille ruokarauha! Vessoja ehtii käyttää virallisen lounasajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että semmosta.
Voisitko jutella esimiehesi kanssa, jotta saisit syödä esim. kokoushuoneessa? Mielestäni kenenkään ei pitäisi jout
No voi hel...ei kai tämmöisiä kahjoja aleta paapomaan. Psykologiset testit työhönottoon niin ei näitä ihmisten ilmoille tule.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole muuta ruokailutilaa vaihtoehtona kuin WC, paras lienee olla syömättä työpäivien aikana. Uuteen ruokarytmiin tottuu muutamassa päivässä.
Hyvää vaan tekee tälle läskikansalle pitää taukoa ruokailusta. Sitä vaan ihmettelen miten nämä neroottiset psykot selviävät töistään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työpaikalla juuri tällainen tilanne, että jos tahtoo syödä omia ruokiaan, on pakko syödä vessassa. Työpaikan lounasravintola kieltää omien eväiden syönnin ja pomo on kieltänyt työpöytien ääressä ruokailun.
Tästä on aiheutunut rähinää ja se joskus yltynyt ihan fyysiseksikin tappeluksi, koska lounastajat eivät salli wc-koppeja käytettävän samaan aikaan kun he nauttivat lounastaan käsienpesualtailla. Joskus olisi kuitenkin pakko päästä pöntölle, koska edessa voi olla parin tunnin palaveri, jolloin ei ehdi käymään vessassa.
Paskat ja voileivät lentelevät kun rähistään,tosi fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Ruokailu on tärkeämpää kuin ulostaminen, joten antakaa hyvät ihmiset kaikille ruokarauha! Vessoja ehtii käyttää virallisen lounasajan ulkopuolella.
Samaan aikaan vaan,ei se ilman syytä ole nimeltään vessahätä.
Vierailija kirjoitti:
Että semmosta.
Et sitten ammattiapua ole viitsinyt hankkia,kivempi uhriutua.
Ei muuta kuin ylimmälle pomolle viestiä, että wc-tiloja tarvitaan lisää, jotta ruokailijoiden ja torttua vääntävien ei tarvitse olla samoissa wc-tiloissa yhtaikaa.
Että semmosta.