Noin joka kolmannella 35v ei ole lapsi, mistä johtuu?
En millään usko, että kaikki ovat omasta tahdosta lapsettomia.
Kommentit (133)
Jaa-a, minä en lähtisi safarille (toki riippuu vähän kohdemaasta) niin, ettei yhdellä matkustajalla ole malarialääkitystä, varsinkaan tällaisen lapsen kanssa, koska pienillä lapsilla malaria voi kehittyä niin nopeasti vaikeaksi. Jokainen tietenkin tekee omat päätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä lista
- Ei ole vauvakuumetta
- En ole edes millään lailla kiinnostunut lapsista enkä mistään niihin liittyvästä
- Ei ole miestä, enkä ole koskaan ollut parisuhteessa
- Lapsen/lapsien hankinta muuttaisi elämän täysin ja vaikuttaisi koko loppuelämään -> yksi elämän isoimmista päätöksistä, kannattaa harkita tarkkaan onko valmis
- Se vaatisi todella hyvän ja vakaan parisuhteen, johon kumpikin osapuoli haluaisi ja kykenisi sitoutumaan pitkäksi ajaksi
- Opiskelen tällä hetkellä, joten lapsi ei tule millään tavalla kyseeseen
- Myöhemmin lapsi haittaisi työelämää tai olisi jopa sen este
- Fysiikka ei kestä
- Joutuisin lapsen myötä luopumaan monista itseäni kiinnostavista asioista
- Vanhalla iällä saaduista lapsista ei tule yhtä kauniita kuin nuorena saaduista
- Lapsen hankkimiseen vanhana liittyy myös kehityshäiriöiden ym riski
jne.
Ai että vanhalla iällä daadut lapset on rumempia , salli mun nauraa 😂
Sain juuri 36v, esikois poikani joka on terveysen perikuva ja ihan normaali. Jatkuvasti saan kuulla kuinka kaunis ja nukkemainen poikani on, ja sitä hän onkin , kaunis terve poika ❤
Vierailija kirjoitti:
Eikös koulutetuimmat naiset jää useimmiten lapsettomiksi? Ihmiskunta tyhmentyy, kun tyhmimmät lisääntyy eniten, uutisoitiin joskus myös. Eikö oleellisempaa olisi kysyä, miksi ne tyhmät lisääntyy? Tai ihmiset, jotka eivät osaa pitää huolta edes itsestään?
Minä luin yhdestä tutkimuksesta jossa oli,että nykyään nimenomaan koulutetut tekee lapsia enemmän ja matalan koulutuksen saaneet vähemmän. Ja miehistä paremminkuolutetuilla on aina ollut enemmän lapsia, kun vähän koulutetuilla(Suomalaisen ihanneperheessä on pari kolme lasta) Vähänkoulutetut jäävät Suomessa useammin nykyään lapsettomaksi. Tämä malli poikkeaa muista Euroopan maista, jopa muista pohjois-Euroopan maista. Näin siis Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Aika naurettavaa väittää, etteivät lapset estäisi monien asioiden tekemistä. Vaikkapa matkustelu: joo, voihan lastenkin kanssa matkustella tiettyyn rajaan asti, mutta koetapa safaria Afrikassa vauvan kanssa tai paria viikkoa ilman juoksevaa vettä pikkulapsen kanssa Mongoliassa.
Aika huvittavaa arhunebtointia, niksi juuri sen vauvan kansssa on noihin paikoihin päästävä ?? Eikö se vauva kasva ollenkaan ??
Vierailija kirjoitti:
Peteqwerty kirjoitti:
Elämässä on muutakin kun lapset. Mutta sitähän nää mammat ei tajuu...
Luuletko, että lapsiperheen elämää eletään pelkästään lasten ehdoilla? Että lopetetaan kaikki se elämä, mitä on ollut ennen lapsia, luovutaan harrastuksista, ystävistä, matkustelusta jne.?
Lapset tuovat elämään LISÄÄ sisältöä, eivät vähennä sitä. Näin minä ainakin sen olen kokenut, samoin kaikki ystäväni, joiden kanssa asiasta olen jutellut.
Tämäkin riippuu niin ihmisestä. Mulla on työn lisäksi kaksi hevosta, joiden kanssa menee lähes kaikki vapaa-aika. En tiedä miten tähän kuvioon mahduttaisin enää lapsen?
Mä haluaisin itse tulevaisuudessa lapsia, mutta etukäteen pelottaa työmarkkinoilla olo. Jos ne muksut tekee vaikkapa ihan opiskelujen lopussa tai juuri niiden jälkeen, niin valmistumisen ja työnhaun väliin jää pahimmissa tapauksessa vuosia, mikä on työmarkkinoilla huono juttu, etenkin kun opiskelen alaa jossa tieto päivittyy ja muuttuu kovaa tahtia. Jos taas muksuja ei ole kun hakee työpaikkaa niin työnantajat kattoo että ahaa, toi avoliitossa oleva 25-35v tekee mukulat heti kun saa vakipaikan (mikä varmasti on ihan todennäköinen arvio!) eikä ainakaan vakituista työpaikkaa tipu.
Pitäis melkein tehdä kaikki lapset NYT 23-vuotiaana, mutta jotenkaan en koe että olisi vielä ihan tarpeeksi kypsä äidiksi, lisäksi sekä mun että miehen opiskelut kärsisivät aika reippaasti. Ja rahatilanne kauhistuttaisi jo etukäteen. Muksu/muksutkin varmaan kärsisivät köyhistä ja epäkypsistä vanhemmista.
Vaihtoehdoksi jää se että kaapii niitä määräaikaisia työsuhteita sitten ja synnyttelee sitten muutaman lapsosen sopivissa väleissä maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peteqwerty kirjoitti:
Luuletko, että lapsiperheen elämää eletään pelkästään lasten ehdoilla? Että lopetetaan kaikki se elämä, mitä on ollut ennen lapsia, luovutaan harrastuksista, ystävistä, matkustelusta jne.?
Lapset tuovat elämään LISÄÄ sisältöä, eivät vähennä sitä. Näin minä ainakin sen olen kokenut, samoin kaikki ystäväni, joiden kanssa asiasta olen jutellut.
En "luule" vaan tiedän, että aktiivinen elämä loppuu lapsiin. En enää edes yritä nähdä porsineita ystäviäni, koska sovitut menot kaatuvat aina Timo-Annelin korvatulehdukseen tai Jimi-Jessikan flunssakierteeseen. Uralleen näiden pariskuntien naiset ovat myös joutuneet sanomaan heipat, siinä missä harrastuksilleen, intohimoilleen ja seksielämälleen.
Vapaaehtoisesti lapsettomia ystäviä onneksi löytyy, heidän kanssaan kahvittelemme, liikumme, matkustamme, teemme ruokaa, suunnittelemme Aasian vaellusreissua, nautimme elämästä!
Ai uralle heipat?
Itse palasin työelämään muutaman kotiäitivuoden jälkeen. Työllistyin yhdellä puhelinsoitolla ja asemani oli parempi kuin kotiin jäädessäni. Siitä vajaan vuoden päästä sain taas ylennyksen.
Minulla on kaikki: lapset, harrastukset, ystäväpiiri, mielenkiintoinen ja hyväpalkkapalkkainen työ. Matkustelemme mieheni kanssa pari kertaa vuodessa kahdestaan, lasten kanssa vähintään kerran.
Seksielämämme on ollut vilkasta koko ajan, en ymmärrä, miten lasten saaminen sen estäisi.
Mieheni kanssa pidämme huolta siitä, että kummallakin jää aikaa myös itselle.
Minä taas toivoisin että kaikki lapsia haluavat saisivat niitä ja jotkut älyäisivät olla lisääntymättä. Tiedän ihania, onnellisia perheitä ja veloja, mutta myös lapsettomuudesta kärsiviä jotka kätkevät surunsa ja kaipuunsa. Olen miesvaltaisella alalla ja yllättävän usea mies on tuntunut olevan onnellisesti sinkku ja lapseton ja mielestäni se on hienoa ja ihailtavaakin vaikka kahden lapsen äiti olenkin. Sitten viime pikkujouluissa lohdutin peräti kahta juopunutta, melkein nelikymppistä kolleegaani joista toinen jopa vähän itki kun eivät ole löytäneet oikeaa naista ja jotka kaipaavat omia lapsia ja perhettä. Olin yllättynyt kun he näyttivät niin onnellisilta vapaudestaan ja siitä että naisia riittää. Kai sinne taakse saattaa kätkeytyä mitä vaan. Toivon siis sydämeni pohjasta että heidänkin haaveet joskus toteutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peteqwerty kirjoitti:
Tämäkin riippuu niin ihmisestä. Mulla on työn lisäksi kaksi hevosta, joiden kanssa menee lähes kaikki vapaa-aika. En tiedä miten tähän kuvioon mahduttaisin enää lapsen?
Ai ennen vanhaan elettiin eläimetöntä elämää ja keskityttiin lapsiin?
Osa ei halua missään nimessä, osa ei saa, vaikka haluaisi. Eipä siinä sen ihmeellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peteqwerty kirjoitti:
Ai ennen vanhaan elettiin eläimetöntä elämää ja keskityttiin lapsiin?
Sepä se. Ennenvanhaan niitä lapsia vain tuli, halusi tai ei. Nykyään lapset ovat usein tietoinen valinta.
Tulevaisuus vaikuttaa niin epävarmalta etten uskaltaisi, vaikka haluaisinkin. En ole vielä kertaakaan kokenut edes pientä, sekunninsadasosan tunnetta elämässäni, että olispa lapsi. Tai vauva. Sain pienenä nuken lahjaksi, ja tein selväksi että se oli oksettavinta, mitä tiesin. Eli en edes lapsena ole ollut mikään vauvahaaveilija, mikä ilmeisesti on aika yleistä.
N30
Onneksi en halua lapsia, elämä on niin paljon helpompaa. Ei tarvitse stressata sitä, ettei olosuhteiden vuoksi voi vielä hankkia lapsia, joita haluaisi, ja samalla pelätä, että jos ei saakaan enää lapsia, kun aika olisi sopiva niille. Puhumattakaan lapsettomuuden tuskasta, jos se oikeasti osuu kohdalle. Tai sellainen tilanne, jossa puoliso ei lapsia haluakaan ja joutuu jättämään rakastamansa ihmisen, koska halu saada lapsia on niin voimakas. Tosin tämä viimeinen olisi minullekin voinut käydä, mutta päinvastoin - joskus pelkäsin, että puoliso yhtäkkiä hoksaakin, että hän sittenkin haluaisi lapsia, ja minun olisi ollut pakko jättää hänet, sillä enhän voisi olla hänen esteenään äitiydelle... Onneksi näin ei koskaan käynyt.
Ne haluaa odottaa "koska ollaanvieläNIINnuoria"
Kahdella kolmesta 35-vuotiaasta on lapsi, mistä se johtuu?
108 ei noille "veloille" kannata selittää, kun ei ne vaan tiedä mistä jäävät paitsi;) "porsineet" uuuuu, auts! En sentään ole maho:D
no en yhtään ihmettele. Tulevaisuus suomessa ja ylipäätänsä tällä planeetalla kun näyttää todella huonolta. Itsekin mietin että haluanko lapsia tähän maailmaan.
Ei. Ei niitä saa vauvoille.